Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KİTLE KÜLTÜRÜ VE METALAŞAN SANAT

Yıl 2020, , 149 - 157, 29.12.2020
https://doi.org/10.22252/ijca.720491

Öz

Endüstri devrimi ve gelişen teknoloji ile birlikte küresel kitle kültürü, kendisini hissettirmeye başlamış ve dünyada meydana gelen hızlı değişmeler küçülen dünyanın tüm katmanlarını etkileyen bir yapıya dönüşmüştür. Kitle kültürü tartışmaları, beraberinde kültür sanat üzerinde de köklü değişimler yaratarak kendisini göstermiştir. Giderek artan üretim yöntemleri ve ilerleyen teknoloji, kapitalizmin ve onun sürekliliğini sağlayan dinamiklerin zaman içinde güçlenerek bir tüketim kültürü yaratmasına neden olmuştur. Fakat bu kültür, doğal koşullarda toplumun bünyesinden çıkan bir kültürün değil, kapitalist sermaye tarafından yaratılan yapay bir kültürün küresel olarak yaygınlaşmasına neden olmuştur. Üretilen bu yapay kitle kültürü sanat ürünlerinin metalaşmasından, yaşadığımız her yere kadar sızmış ve toplumu işgal etmiştir. Kitle kültürü aracılığı ile yaratılan sahte algılar, yapay tatlar, imajlar ve alanlarla sürekli üzerine gelinen birey, iktidarın isteği doğrultusunda soluk alıp veren, her an tahakküm mekanizmalarının işletildiği bir malzeme olarak iktidarın sürekliliğini sağlayan bir işlev yerine getirmektedir. Bu bağlamda, küreselleşen dünya ve modern sürecin geldiği noktada sanatçı da üretim ilişkilerinde artık yaşam içinde tutunabilmek için kurumsal yapı ve organizasyonlara boyun eğen, hayatını sürdürebilmek adına kültür endüstrisine entegre olmak zorunda bırakılmıştır.

Destekleyen Kurum

Yok

Kaynakça

  • 1. Armağan, İ. (1992). Sanat Toplum Bilimi, Demokrasi Kültürüne Giriş, İleri Kitap Evi, İzmir. 2. Artan, E. (2007). Fotoğrafın Sanatsal Değerinin Ötesinde Bir Tartışma: Bilgi mi? Propaganda mı? Cogito Walter Benjamin Özel Sayısı: 52, ss. 88-100, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. 3. Artun, A. (2006). Sanat Müzeleri Müze ve Modernlik, İletişim Yayınları, İstanbul. 4. Atılgan, G. Aytekin, E.A. (2015).Siyaset Bilimi Kavramlar, İdeolojiler, Disiplinlerarası İlişkiler, Yordam Kitap, İstanbul. 5. Antmen, A. (2008). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık, İstanbul. 6. Barış Acar, Türkiye’de “Güncel Sanatçı Güncel mi?” Mehmet Yılmaz, Sanatın Günceli Güncelin Sanatı, Ütopya Yayın Evi, Ankara, 2012. 7. Baudrillard, J. (2018). Sanat Komplosu Yeni Sanat Düzeni ve Çağdaş Estetik-1, İletişim Yayınları, İstanbul. 8. Benjamin, W. (1993). Son Bakışta Aşk, Metis Yayınları, İstanbul. 9. Çakır, M. (2014). Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü, Ütopya Yayın Evi, Ankara. 10. Çakır, E.M. (2018), Dünden Bugüne Sanatın Metanın Estetikleşmesindeki Rolü, İnif E Dergi, Sayı:2, Cilt,3, dergipark.org.tr. 11. Dellaloğlu, B. (2005). Bir Giriş Adorno Yüz Yaşında,Cogito Özel Sayısı, Sayı: 36.Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. 12. Sarı, E.(2018), Sanat Olgusunun Tarihsel Süreçte Değişen İşlevi Tanımı ve Değeri Üzerine, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, ss:131-154, 31 Aralık 2018. 13. Beech, D. (2019). Kapitalist Üretim Tarzında Sanat ve Sanatın Metalaşması Üzerine, çev. Elçin Gen, Erişim Tarihi: 1 Şubat 2019, http://www.e-skop.com/skopbulten. 14. Gans, Herbert J. (2005). Popüler Kültür ve Yüksek Kültür, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. 15. Hall, S (1998). “Yerel ve Küresel: Küreselleşme Etniklik” (39-62), Kültür, Küreselleşme ve Dünya Sistemi, Bilim Sanat Yayınları, Ankara. 16. Majuyev, V. (1998). Kültür ve Tarih,Toplumsal Dönüşüm Yayınları, İstanbul. 17. Marks, K. (2014).Kapital Sermayenin Üretim Süreci, 1. Cilt,8. Baskı, Yordam Kitap, İstanbul. 19. Marks, K .(2011).Kapital: Ekonomi Politiğin Eleştirisi, 1. Cilt, Yordam Kitap, İstanbul. 20. Ray, G. (2014). Terör Kültür ve Yönetim Sanat Emeği, Kültür İşçileri ve Prekarite, İletişim Yayınları, İstanbul. 21. Stevenson, N. (2008). Medya Kültürleri, Ütopya Yayınları, Ankara. 22. Swartz, D. (2013). Kültür ve İktidar, Pierr Bourdeu'nun Sosyolojisi,İletişim Yayınları, İstanbul. 23. Swingewood, A. (1996). Kitle Kültürü Efsanesi, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara. 24. Ulvi Arslan, V. (2017).Toplumsalın Yitik Öznesi ya da Metanın Fetiş Karakteri, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi, Felsefe ve Sosyal Bilgiler Dergisi, Bahar Sayı: 23,www.flsfdergisi.com. 25. Yılmaz, M. (2012), “Sanat, Piyasa, Küreselleşme”, Sanatın Günceli Güncelin Sanatı, ss, 120-134, Ütopya Yayın Evi, Ankara. 26. Yücel, D. (2009). Sanat Eşittir Para, Erişim Tarihi: 17 Kasım 2009, www.lebriz.com, 27. Williams, R. (1993). Kültür,İletişim Yayınları, İstanbul.

MASS CULTURE AND COMMODİFİED ART

Yıl 2020, , 149 - 157, 29.12.2020
https://doi.org/10.22252/ijca.720491

Öz

With the industrial revolution and developing technology, the global mass culture has started to make itself felt and the rapid changes in the world have turned into a structure that affects all layers of the shrinking world. Mass culture discussions have manifested themselves by creating radical changes in culture and art. Increasing production methods and advancing technology have caused capitalism and its dynamics to strengthen over time, creating a culture of consumption. However, this culture has led to the global spread of an artificial culture created by capitalist capital, not a culture that emerges from society under natural conditions. This produced artificial mass culture has leaked from commodification of art products to everywhere we live and occupied the society. The individual, constantly immersed with false perceptions, artificial tastes, images and spaces created through mass culture, performs a function that provides the continuity of power as a material that breathe in accordance with the will of power and where mechanisms of domination are operated at all times. In this context, at the point where the globalizing world and the modern process have come, the artist has been forced to integrate into the culture industry in order to survive in corporate relations and organizations in order to survive in production relations.

Kaynakça

  • 1. Armağan, İ. (1992). Sanat Toplum Bilimi, Demokrasi Kültürüne Giriş, İleri Kitap Evi, İzmir. 2. Artan, E. (2007). Fotoğrafın Sanatsal Değerinin Ötesinde Bir Tartışma: Bilgi mi? Propaganda mı? Cogito Walter Benjamin Özel Sayısı: 52, ss. 88-100, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. 3. Artun, A. (2006). Sanat Müzeleri Müze ve Modernlik, İletişim Yayınları, İstanbul. 4. Atılgan, G. Aytekin, E.A. (2015).Siyaset Bilimi Kavramlar, İdeolojiler, Disiplinlerarası İlişkiler, Yordam Kitap, İstanbul. 5. Antmen, A. (2008). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık, İstanbul. 6. Barış Acar, Türkiye’de “Güncel Sanatçı Güncel mi?” Mehmet Yılmaz, Sanatın Günceli Güncelin Sanatı, Ütopya Yayın Evi, Ankara, 2012. 7. Baudrillard, J. (2018). Sanat Komplosu Yeni Sanat Düzeni ve Çağdaş Estetik-1, İletişim Yayınları, İstanbul. 8. Benjamin, W. (1993). Son Bakışta Aşk, Metis Yayınları, İstanbul. 9. Çakır, M. (2014). Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü, Ütopya Yayın Evi, Ankara. 10. Çakır, E.M. (2018), Dünden Bugüne Sanatın Metanın Estetikleşmesindeki Rolü, İnif E Dergi, Sayı:2, Cilt,3, dergipark.org.tr. 11. Dellaloğlu, B. (2005). Bir Giriş Adorno Yüz Yaşında,Cogito Özel Sayısı, Sayı: 36.Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. 12. Sarı, E.(2018), Sanat Olgusunun Tarihsel Süreçte Değişen İşlevi Tanımı ve Değeri Üzerine, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, ss:131-154, 31 Aralık 2018. 13. Beech, D. (2019). Kapitalist Üretim Tarzında Sanat ve Sanatın Metalaşması Üzerine, çev. Elçin Gen, Erişim Tarihi: 1 Şubat 2019, http://www.e-skop.com/skopbulten. 14. Gans, Herbert J. (2005). Popüler Kültür ve Yüksek Kültür, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. 15. Hall, S (1998). “Yerel ve Küresel: Küreselleşme Etniklik” (39-62), Kültür, Küreselleşme ve Dünya Sistemi, Bilim Sanat Yayınları, Ankara. 16. Majuyev, V. (1998). Kültür ve Tarih,Toplumsal Dönüşüm Yayınları, İstanbul. 17. Marks, K. (2014).Kapital Sermayenin Üretim Süreci, 1. Cilt,8. Baskı, Yordam Kitap, İstanbul. 19. Marks, K .(2011).Kapital: Ekonomi Politiğin Eleştirisi, 1. Cilt, Yordam Kitap, İstanbul. 20. Ray, G. (2014). Terör Kültür ve Yönetim Sanat Emeği, Kültür İşçileri ve Prekarite, İletişim Yayınları, İstanbul. 21. Stevenson, N. (2008). Medya Kültürleri, Ütopya Yayınları, Ankara. 22. Swartz, D. (2013). Kültür ve İktidar, Pierr Bourdeu'nun Sosyolojisi,İletişim Yayınları, İstanbul. 23. Swingewood, A. (1996). Kitle Kültürü Efsanesi, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara. 24. Ulvi Arslan, V. (2017).Toplumsalın Yitik Öznesi ya da Metanın Fetiş Karakteri, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi, Felsefe ve Sosyal Bilgiler Dergisi, Bahar Sayı: 23,www.flsfdergisi.com. 25. Yılmaz, M. (2012), “Sanat, Piyasa, Küreselleşme”, Sanatın Günceli Güncelin Sanatı, ss, 120-134, Ütopya Yayın Evi, Ankara. 26. Yücel, D. (2009). Sanat Eşittir Para, Erişim Tarihi: 17 Kasım 2009, www.lebriz.com, 27. Williams, R. (1993). Kültür,İletişim Yayınları, İstanbul.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Hakan Arıkan 0000-0003-1752-345X

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Arıkan, H. (2020). KİTLE KÜLTÜRÜ VE METALAŞAN SANAT. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 6(2), 149-157. https://doi.org/10.22252/ijca.720491

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca