Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE SİYASET VE SANAT ARASINDAKİ DİYALOG

Yıl 2020, , 47 - 56, 30.06.2020
https://doi.org/10.22252/ijca.742511

Öz

Bu araştırmada sanat, sanatçı ve siyaset arasındaki diyaloğun geçmişten günümüze ilişkisine, etkileşimine nedenlerine, sonuçlarına bakılmıştır. Araştırmanın amacı; sanatçı, siyasetten nasıl etkilenmiş ve sanatına yansıyan nedir? Toplumların var oluşundan bu güne değin uygarlıkların etkilendiği pek çok durum olmakla beraber siyasetin insanlık üzerinde etkisi çok büyüktür. İnsanların yaşamında etkili olan ekonomi, kültür, eğitim, sanat, din, dil, ırk hatta sporu kullanarak hemen her alanda siyaset yapılmaktadır. İktidara gelen yönetimler kendi düşüncelerine yakın bulmadıkları, uygun olmadığını düşündükleri ve sivri dilli gördüğü sanatçıyı, sanatını, eserlerini, kısıtlamış, sansürlemiş, engellemiş, yasaklamış ve/veya görünürde destekleyerek himaye etmiştir. Böylece sanatçıyı gözünün önünde tutarak yapacaklarını da kontrol edeceğini düşünmüştür.

Kaynakça

  • Altan Ayrancıoğlu; G.(2016), “Resim İş Eğitimi Öğrencilerine Drama Yolu İle Ernst Barlach’ı Öğretmek Amaçlı Bir Eylem Araştırması” s.555, Cumhuriyetin Işığında Yükseköğretimde Sanat Eğitimi Uluslararası Sempozyumu International Symposium On Arts Education In Higher Education In The Light Of Republic 23 – 24 – 25 Kasım / November 2016.
  • Artun; A (2010), “Sanat Manifestoları - Avangard Sanat ve Direniş”,s.11, İletişim Yayınları –Sanat Hayat, İstanbul.
  • Artun;A.(2015), “Sanat Manifestoları” Avangard Sanat ve Direniş,s.17-18-19-22-24,İletişim Yayınları- İstanbul.
  • Baykam;B.(2001),”Binyıl Kırılması” s.212-213, Piramid Yayıncılık-İstanbul.
  • Binzet;A.C.(2015), “İtalya’da Rönesans Kültürü” Cilt:1-2, Jacob Burckhart,Çeviren:Prof.Bekir Sıtkı Baykal’dan Akt.A.C.Binzet, Devlet Kitapları, İstanbul.Cilt 1:1974,Cilt:2 1977 ikinci basım.
  • Fischer;E.(2015), “Sanatın Gerekliliği” çeviren:Cevat Çapan, s.64,Sözcükler Yayınları:18-İstanbul.
  • Greg;T.(1992), “Black like B.” Was originally published in Richard Marshall, Jean Michel Basquıat, exh.cat.(New York:Whitney Museum of American Art,1992).The text appears here in slightly modified form by permissionof the author. “Basquıat’s Defacement” Akt. The Untold Story Published Solomon R. Guggenheim Museum. New York June 21-November 6,2019,s.16-17
  • Sekmen; E.(2015), “Dosya Sanat Siyaset/ Sanat+ Siyasete Dair Fragmanlar” S.52, rh art magazine Türkiye’nin Güzel Sanatlar Dergisi, Süreli Yayı,115.Sayı-İstanbul.
  • Şen;S.(2015), “Dosya Sanat Siyaset/Sanatın Siyasetteki Etki Gücü”, S.49,rh art magazine Türkiye’nin Güzel Sanatlar Dergisi, Süreli Yayı,115.Sayı-İstanbul.
  • Yılmaz; M.(2013), “Modernden Postmoderne Sanat”, Ütopya Sanat Dizisi, S. 92-93,Ankara.
  • Zeytinoğlu;E.(2015), “Dosya Sanat Siyaset/ Özne, Sanat ve Siyaset Üzerine”, S.35,rh art magazine Türkiye’nin Güzel Sanatlar Dergisi, Süreli Yayı,115.Sayı-İstanbul.
  • Slackman; M.(2008), “An Arab Artist Says All The World Really İsn’t A Stage” New York Times.
  • Internet Kaynakları
  • http://www.aliartun.com/yazilar/manifesto-avangard-sanat-ve-elestirel-dusunce Tarih: 11.05.2020 Erişim Saati:16.40
  • https://nazlisenol.wordpress.com/2015/09/29/goyanin-bir-basyapiti-3-mayis-1808/Tarih:25.05.2020/ Erişim Saati:13.27
  • https://www.youtube.com/watch?v=gxCYIRXifRY Prof. Nur Gökbulut “Sanat ve Politika” Söyleşisi (Ankara Us Atölyesi)
  • Tarih:25.05.2020 Erişim Saati:15.30
  • Görsel-1 https://tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0spanya Tarih:11.05.2020 Erişim Saati:21.15
  • Görsel-2https://medium.com/@storich/guernica-pablo-picasso-94c29e5ce005Tarih:11.05.2020 Erişim Saati:22.08

THE PAST AND PRESENT OF THE DIALOGUE BETWEEN POLITICS AND ARTS

Yıl 2020, , 47 - 56, 30.06.2020
https://doi.org/10.22252/ijca.742511

Öz

This study reviews the relationships, interactions, causes and effects of the dialogue between arts, artists,
and politics, in the past as well as the present. How was the artist affected by this dialogue, and what was
reflected on her arts through this process. Since the dawn of societies, the civilizations were shaped by a
wide range of factors and events. Yet, the forms of government had often destructive, bitter, troubling
consequences on humanity. A glance at the process of change reveals that politics has always been an
integral part of social life, shaping economics, culture, education, arts, religion, and language, exhibiting
direct or indirect influence on all these aspects of life. Governments and administrations had imposed
restrictions, censorship, obstructions, bans and/or visible support and protection on artists, depending on the
latter’s perceived acceptability to the former. Doing so allowed the governments to keep the arts and artists
close, and under control. They chose to exhibit what they wanted, and convey the required states and
messages, through arts. The artists, in their turn, often were able to find some solution or escape rath

Kaynakça

  • Altan Ayrancıoğlu; G.(2016), “Resim İş Eğitimi Öğrencilerine Drama Yolu İle Ernst Barlach’ı Öğretmek Amaçlı Bir Eylem Araştırması” s.555, Cumhuriyetin Işığında Yükseköğretimde Sanat Eğitimi Uluslararası Sempozyumu International Symposium On Arts Education In Higher Education In The Light Of Republic 23 – 24 – 25 Kasım / November 2016.
  • Artun; A (2010), “Sanat Manifestoları - Avangard Sanat ve Direniş”,s.11, İletişim Yayınları –Sanat Hayat, İstanbul.
  • Artun;A.(2015), “Sanat Manifestoları” Avangard Sanat ve Direniş,s.17-18-19-22-24,İletişim Yayınları- İstanbul.
  • Baykam;B.(2001),”Binyıl Kırılması” s.212-213, Piramid Yayıncılık-İstanbul.
  • Binzet;A.C.(2015), “İtalya’da Rönesans Kültürü” Cilt:1-2, Jacob Burckhart,Çeviren:Prof.Bekir Sıtkı Baykal’dan Akt.A.C.Binzet, Devlet Kitapları, İstanbul.Cilt 1:1974,Cilt:2 1977 ikinci basım.
  • Fischer;E.(2015), “Sanatın Gerekliliği” çeviren:Cevat Çapan, s.64,Sözcükler Yayınları:18-İstanbul.
  • Greg;T.(1992), “Black like B.” Was originally published in Richard Marshall, Jean Michel Basquıat, exh.cat.(New York:Whitney Museum of American Art,1992).The text appears here in slightly modified form by permissionof the author. “Basquıat’s Defacement” Akt. The Untold Story Published Solomon R. Guggenheim Museum. New York June 21-November 6,2019,s.16-17
  • Sekmen; E.(2015), “Dosya Sanat Siyaset/ Sanat+ Siyasete Dair Fragmanlar” S.52, rh art magazine Türkiye’nin Güzel Sanatlar Dergisi, Süreli Yayı,115.Sayı-İstanbul.
  • Şen;S.(2015), “Dosya Sanat Siyaset/Sanatın Siyasetteki Etki Gücü”, S.49,rh art magazine Türkiye’nin Güzel Sanatlar Dergisi, Süreli Yayı,115.Sayı-İstanbul.
  • Yılmaz; M.(2013), “Modernden Postmoderne Sanat”, Ütopya Sanat Dizisi, S. 92-93,Ankara.
  • Zeytinoğlu;E.(2015), “Dosya Sanat Siyaset/ Özne, Sanat ve Siyaset Üzerine”, S.35,rh art magazine Türkiye’nin Güzel Sanatlar Dergisi, Süreli Yayı,115.Sayı-İstanbul.
  • Slackman; M.(2008), “An Arab Artist Says All The World Really İsn’t A Stage” New York Times.
  • Internet Kaynakları
  • http://www.aliartun.com/yazilar/manifesto-avangard-sanat-ve-elestirel-dusunce Tarih: 11.05.2020 Erişim Saati:16.40
  • https://nazlisenol.wordpress.com/2015/09/29/goyanin-bir-basyapiti-3-mayis-1808/Tarih:25.05.2020/ Erişim Saati:13.27
  • https://www.youtube.com/watch?v=gxCYIRXifRY Prof. Nur Gökbulut “Sanat ve Politika” Söyleşisi (Ankara Us Atölyesi)
  • Tarih:25.05.2020 Erişim Saati:15.30
  • Görsel-1 https://tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0spanya Tarih:11.05.2020 Erişim Saati:21.15
  • Görsel-2https://medium.com/@storich/guernica-pablo-picasso-94c29e5ce005Tarih:11.05.2020 Erişim Saati:22.08
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şükran Bulut 0000-0001-8220-686X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Bulut, Ş. (2020). GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE SİYASET VE SANAT ARASINDAKİ DİYALOG. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 6(1), 47-56. https://doi.org/10.22252/ijca.742511

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca