Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION ON PHOTOSHOOTS TAKEN FOR TURKEY’S BEAUTY CONTEST IN 1929

Yıl 2020, , 1 - 13, 29.12.2020
https://doi.org/10.22252/ijca.804964

Öz

In this study the photographers contracted by the newspaper with the photos of the candidates attented to the beauty contest in 1929 for the first time in our country and their portraits were reviewed. The photographers who were contracted by the newspaper is the focus of this study and thus the newspaper from th at year was reviewed. Both information and photographs about this contest were collected and analyzed and information about the photography studio was amongst the research. The photographers work was grouped and reviewed based on lighting style, composition and background criteria. The newspaper first suggested Foto Weinberger but because of his busy schedule Foto Ferit Ibrahim, FotoFemina, Foto Febus, Foto Kanzler, Sebah and Joailler were later suggested. Located in Beyoglu, these photography studios were the country's finest and most important studios with photographers who were reknown for photographing the Sultan and royalty during the last period of the Ottoman Empire and Ataturk and his governors during the first years of the new Republic of Turkey. This study, with the thought of being important for our country’s photographic history, is concentrated on the composition method and image analysis of the photoshoots of the photographers that are contracted with the newspaper. The reviews of the photos taken for the Turkey’s first beauty contest were not found in literature.

Kaynakça

  • Referans 1. Acar, D. (2017). 1929 Dünya Ekonomik Bunalımı ve İzmir’de Gündelik Yaşam. Belgi Dergisi , (13) , 408-428. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/belgi/issue/35062/388918.
  • Referans 2. Ak, S. A. (2001). Erken Cumhuriyet Dönemi Türk Fotoğrafı 1923-1960, 1.Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Referans 3. Anday, M. C. (1978, 13 Ocak). Devlet ve Kültür. Cumhuriyet. Erişim adresi: http://www.cumhuriyet.com.tr/
  • Referans 4. Arslan, S. (2020). Fotoğrafçı Jean Weinberg Hakkında Yeni Bulgular. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi,11 (1), 149-160. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/sinecine/issue/53644/%20704874.
  • Referans 5. Berkes, N. (2005). Türkiye’de Çağdaşlaşma, 7. Basım, İstanbul: YKY.
  • Referans 6. Bölük, G. (2010). Başlangıcından Günümüze İstanbul'daki Fotoğrafhaneler. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans 7. Bracegirdle, Anne. (2015). Film ve Fotoğraf Sergisi Afişi 1929. Ed. Juliet Hacking. Fotoğrafın Tüm Öyküsü (s. 223). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Referans 8. Ç, Gül. (2019). Atatürk Döneminde Çocuk, Kadın ve Aile Algısı.(Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü, İzmir.
  • Referrans 9. Deleon, J. (1996). Beyoğlu’nda Beyaz Ruslar, 2.Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Referans 10. En Güzel Türk Kızı Kimdir Acaba (1929, 14 Şubat). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 11. Ergönül, E, Koca, B. (2017). Erken Cumhuriyet Dönemi Resimlerinde Kadın İmgesi: Modernleşme ve Milliyetçilik. Art-e Sanat Dergisi, 10 (20), 761-786. DOI: 10.21602/sduarte.331487
  • Referans 12. Foto Femina Madalya ile Taltif Edildi (1930, 23 Mayıs). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 13. Foto Franse (1932, 9 Ekim). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 14. Fotoğraf Davası (1931, 16 Eylül). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 15. Gazi’nin Eseri (1933, 13 Temmuz). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 16. Germaner S. ve İnankur Z. (2002). Oryantalistlerin İstanbul'u, 1.Basım, İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Referans 17. Gönderilen Resimler Nasıl Olmalıdır (1929, 31 Mart). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 18. Gümrükçü, C. (1997). “Cumhuriyet dönemi fotoğrafçılığımızın gelişimi”. Erişim adresi: http://www.fotografya.gen.tr/issue-4/cengiz.html,
  • Referans 19. Güzel Resimlerinizi Gönderiniz (1929, 3 Mart). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 20. Güzellik Müsabakamız (1929, 10 Mayıs). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 21. Her Genç Kız Müsabakamıza İştirak Edebilir (1929, 11 Şubat). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 22. İşli, E.N. (2017, 9 Şubat). İstanbul’un ilk Latin Harfli Kent Rehberi. Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyet.com/
  • Referans 23. Kahraman, C. (2015). İlk Güzellerimiz: Kaş, Göz; Gerisi Söz. Erişim adresi: http://www.kolektomani.com/.
  • Referans 24. Koçu. R.E. (1974). İstanbul Ansiklopedisi, Cilt 11. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Referans 25. Müsabakamız Umumi Bir Alaka Uyandırdı (1929, 12 Şubat). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyet.com/
  • Referans 26. Müsabakaya İştirak Eden Hanım Kızların Resimlerine Dair Bir İzah (1929, 25 Mart). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyet.com/
  • Referans 27. Özendes, E. (1995). Osmanlı İmparatorluğu’nda Fotoğrafçılık 1839-1919, 2.Basım, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Referans 28. Özendes, E. (2004). “İstanbul’un Fotoğrafçıları”. Erişim adresi: https://archives.saltresearch.org/ handle/ 123456789/135256.
  • Referans 29. Özendes, E. (2017). Ankara’dan Yükselen Işık. Othmar Pferschy Fotoğrafları Sergi Albümü, 1.Basım, İstanbul: İstanbul Modern Sanat Vakfı.
  • Referans 30. Paris Güzel Sanatlar (1930, 22 Şubat). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 31. Paris’deki Müsabakaya Bulgaristan’da İştirak Etti (1929, 20 Şubat). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyet.com/
  • Referans 32. Rehim Çıkaran Fotoğrafhaneleri Tezyit Ettik (1929, 2 Nisan). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyet.com/
  • Referans 33. Schiller, N. (2020). “Othmar Pferschy and Jean Weinberg: A Tale of Two Photographers in the Near East”. Erişim adresi: http://www.photorientalist.org/exhibitions/a-tale-of-two-photographers/article/.
  • Referans 34. Toros, T. (2000). “İlk Türk Fotoğrafhanesi ve Ferit İbrahim”. Erişim adresi: http://earsiv.sehir. edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11498/5811/001582408010.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
  • Referans 35. Tör, V. N. (2010). Yıllar Böyle Geçti, 2.Basım, İstanbul: YKY.
  • Referans 36. Türkiye’nin En Güzel Kızı Kim (1929, 18 Şubat). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 37. Weinberg Tarafından Vücuda Getirilen Büyük Simalar ve Büyük Hadiseler Albümü (1933, 5 Mart). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyet.com/
  • Refernas 38. Yalçın, S. (2016, 3 Ocak). Sarayın Ermeni Fotoğrafçıları. Sözcü. Erişim adresi: http://www.sozcu.com.tr/
  • Referans 39. Yelli̇ce, G. (2018). Erken Cumhuriyet Döneminde Türk Kadınını Modernleştirme Girişimleri, Türk ve Dünya Basını (1926-1934) . Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı, 16 (24) , 321-368. DOI: 10.17518/canakkalearastirmalari.419275
  • Referans 40. Yunanlılar Yapıyor Biz Neden Yapmayalım (1929, 19 Şubat). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyet.com/

1929 YILI TÜRKİYE GÜZELLİK MÜSABAKASI İÇİN ÇEKİLEN FOTOĞRAFLAR ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER

Yıl 2020, , 1 - 13, 29.12.2020
https://doi.org/10.22252/ijca.804964

Öz

Bu çalışmada ülkemizde ilk kez 1929 yılında yapılmış olan güzellik yarışmasına katılan adayların fotoğraflarını çeken gazetenin anlaşmalı olduğu fotoğrafçılar ve çektikleri portreler irdelenmiştir.
Bunun için; Cumhuriyet Gazetesi’nin 1929 yılı taranmıştır. Yarışma ile ilgili bilgiler ve fotoğraflar derlenmiştir. Fotoğrafların çekimlerini yapan fotoğrafhaneler hakkında bilgiler toplanmıştır. Fotoğrafçıların çektikleri fotoğraflar gruplandırılarak aydınlatma tarzı, kompozisyon ve fon kriterleri bakımından değerlendirilmiştir.
Gazete ilk başta fotoğraf çekimi için anlaşmalı olduğu Foto Weinberger’i (Foto Français) adres göstermiş ancak sonradan yoğunluk gerekçesiyle Foto Ferit İbrahim, Foto Femina, Foto Febüs, Foto Kanzler, Sébah & Joailler’ı çekim için başvurulabileceğini açıklamıştır. Bu fotoğrafhanelerin hepsi İstanbul’da Beyoğlu’ndadır. Bu isimler ülkemizin en önemli fotoğrafhanelerdir. Fotoğrafçıların çoğu Osmanlı’nın son döneminde padişahı ve saray erkanı’nı, Cumhuriyetin ilk yıllarında ise Atatürk ve devlet kademesinin portre fotoğraflarını çekmişlerdir.
Bu çalışmada, ülkemiz fotoğraf tarihi açısından da bu yarışmanın önemli olduğu düşüncesiyle, fotoğraflarını çeken gazete ile anlaşmalı fotoğrafçıların yapmış oldukları çekimler, kompozisyon yöntemi ile imaj analizi bağlamında incelenmiştir.
Türkiye’nin ilk güzellik müsabakasında adayların başvurusu için çekilen fotoğraflar üzerinden değerlendirmelere belirtilen bağlamda literatürde rastlanmamıştır.

Kaynakça

  • Referans 1. Acar, D. (2017). 1929 Dünya Ekonomik Bunalımı ve İzmir’de Gündelik Yaşam. Belgi Dergisi , (13) , 408-428. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/belgi/issue/35062/388918.
  • Referans 2. Ak, S. A. (2001). Erken Cumhuriyet Dönemi Türk Fotoğrafı 1923-1960, 1.Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Referans 3. Anday, M. C. (1978, 13 Ocak). Devlet ve Kültür. Cumhuriyet. Erişim adresi: http://www.cumhuriyet.com.tr/
  • Referans 4. Arslan, S. (2020). Fotoğrafçı Jean Weinberg Hakkında Yeni Bulgular. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi,11 (1), 149-160. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/sinecine/issue/53644/%20704874.
  • Referans 5. Berkes, N. (2005). Türkiye’de Çağdaşlaşma, 7. Basım, İstanbul: YKY.
  • Referans 6. Bölük, G. (2010). Başlangıcından Günümüze İstanbul'daki Fotoğrafhaneler. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans 7. Bracegirdle, Anne. (2015). Film ve Fotoğraf Sergisi Afişi 1929. Ed. Juliet Hacking. Fotoğrafın Tüm Öyküsü (s. 223). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Referans 8. Ç, Gül. (2019). Atatürk Döneminde Çocuk, Kadın ve Aile Algısı.(Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü, İzmir.
  • Referrans 9. Deleon, J. (1996). Beyoğlu’nda Beyaz Ruslar, 2.Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Referans 10. En Güzel Türk Kızı Kimdir Acaba (1929, 14 Şubat). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 11. Ergönül, E, Koca, B. (2017). Erken Cumhuriyet Dönemi Resimlerinde Kadın İmgesi: Modernleşme ve Milliyetçilik. Art-e Sanat Dergisi, 10 (20), 761-786. DOI: 10.21602/sduarte.331487
  • Referans 12. Foto Femina Madalya ile Taltif Edildi (1930, 23 Mayıs). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 13. Foto Franse (1932, 9 Ekim). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 14. Fotoğraf Davası (1931, 16 Eylül). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 15. Gazi’nin Eseri (1933, 13 Temmuz). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 16. Germaner S. ve İnankur Z. (2002). Oryantalistlerin İstanbul'u, 1.Basım, İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Referans 17. Gönderilen Resimler Nasıl Olmalıdır (1929, 31 Mart). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 18. Gümrükçü, C. (1997). “Cumhuriyet dönemi fotoğrafçılığımızın gelişimi”. Erişim adresi: http://www.fotografya.gen.tr/issue-4/cengiz.html,
  • Referans 19. Güzel Resimlerinizi Gönderiniz (1929, 3 Mart). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 20. Güzellik Müsabakamız (1929, 10 Mayıs). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 21. Her Genç Kız Müsabakamıza İştirak Edebilir (1929, 11 Şubat). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 22. İşli, E.N. (2017, 9 Şubat). İstanbul’un ilk Latin Harfli Kent Rehberi. Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyet.com/
  • Referans 23. Kahraman, C. (2015). İlk Güzellerimiz: Kaş, Göz; Gerisi Söz. Erişim adresi: http://www.kolektomani.com/.
  • Referans 24. Koçu. R.E. (1974). İstanbul Ansiklopedisi, Cilt 11. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Referans 25. Müsabakamız Umumi Bir Alaka Uyandırdı (1929, 12 Şubat). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyet.com/
  • Referans 26. Müsabakaya İştirak Eden Hanım Kızların Resimlerine Dair Bir İzah (1929, 25 Mart). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyet.com/
  • Referans 27. Özendes, E. (1995). Osmanlı İmparatorluğu’nda Fotoğrafçılık 1839-1919, 2.Basım, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Referans 28. Özendes, E. (2004). “İstanbul’un Fotoğrafçıları”. Erişim adresi: https://archives.saltresearch.org/ handle/ 123456789/135256.
  • Referans 29. Özendes, E. (2017). Ankara’dan Yükselen Işık. Othmar Pferschy Fotoğrafları Sergi Albümü, 1.Basım, İstanbul: İstanbul Modern Sanat Vakfı.
  • Referans 30. Paris Güzel Sanatlar (1930, 22 Şubat). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 31. Paris’deki Müsabakaya Bulgaristan’da İştirak Etti (1929, 20 Şubat). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyet.com/
  • Referans 32. Rehim Çıkaran Fotoğrafhaneleri Tezyit Ettik (1929, 2 Nisan). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyet.com/
  • Referans 33. Schiller, N. (2020). “Othmar Pferschy and Jean Weinberg: A Tale of Two Photographers in the Near East”. Erişim adresi: http://www.photorientalist.org/exhibitions/a-tale-of-two-photographers/article/.
  • Referans 34. Toros, T. (2000). “İlk Türk Fotoğrafhanesi ve Ferit İbrahim”. Erişim adresi: http://earsiv.sehir. edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11498/5811/001582408010.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
  • Referans 35. Tör, V. N. (2010). Yıllar Böyle Geçti, 2.Basım, İstanbul: YKY.
  • Referans 36. Türkiye’nin En Güzel Kızı Kim (1929, 18 Şubat). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyetarsivi.com/tarihte/
  • Referans 37. Weinberg Tarafından Vücuda Getirilen Büyük Simalar ve Büyük Hadiseler Albümü (1933, 5 Mart). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyet.com/
  • Refernas 38. Yalçın, S. (2016, 3 Ocak). Sarayın Ermeni Fotoğrafçıları. Sözcü. Erişim adresi: http://www.sozcu.com.tr/
  • Referans 39. Yelli̇ce, G. (2018). Erken Cumhuriyet Döneminde Türk Kadınını Modernleştirme Girişimleri, Türk ve Dünya Basını (1926-1934) . Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı, 16 (24) , 321-368. DOI: 10.17518/canakkalearastirmalari.419275
  • Referans 40. Yunanlılar Yapıyor Biz Neden Yapmayalım (1929, 19 Şubat). Cumhuriyet. Erişim adresi: https://www.cumhuriyet.com/
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bülent Ümit Erutku 0000-0001-8801-8974

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Erutku, B. Ü. (2020). 1929 YILI TÜRKİYE GÜZELLİK MÜSABAKASI İÇİN ÇEKİLEN FOTOĞRAFLAR ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 6(2), 1-13. https://doi.org/10.22252/ijca.804964

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca