Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ALT KÜLTÜRÜN BİR YANSIMASI OLARAK ARABESK MÜZİĞİN SOSYOLOJİK BOYUTLARI

Yıl 2020, , 45 - 50, 29.12.2020
https://doi.org/10.22252/ijca.820981

Öz

Türkiye coğrafyasında alt kültür olarak araştırılan arabesk müzik bu çalışmada, Türk toplumu yapısı içerisinde sosyo-kültürel gelişimsel süreci göz önüne alınarak sebep ve sonuç ilişkisi bakımından değerlendirilmiştir. Bununla birlikte çalışma, Türkiye’de dönemin etkin türü olan arabesk müziğin alt kültürü ve sosyolojik gelişimi hakkında kuramsal birikim oluşturma çabası içerisinde olacaktır. Arabesk müzik dönemin edebiyat, sinema ve müzik gibi farklı sanatsal ifadelerinde baskın bir şekilde karşımıza çıkmaktadır. Bu karşılaşma süregelen, çoğalan ve yaygınlaşarak varlığını sürdüren bir kültür olarak da kendisine yer edinmiştir. Çalışmada arabesk müzik olgusu, politik, kültürel, ekonomik etkileri ile birlikte sonuçları ve geçmişten günümüze kadar olan toplumsal izdüşümü elde edilen bilgiler neticesine göre betimlenmiştir. 60’lar sonrası yaşanan ekonomik gelişmeler toplumsal yapı ve kültürel bir etkileşimi de beraberinde getirmiştir. Söz konusu dönemde, arabesk müzik etkisindeki toplumun kültürel değerleri üzerinde kayda değer değişimler görülmektedir. Eş deyişle kültür üzerinde geriye dönüşü olmayan bir takım olguların ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bu olgular, toplumsal boyutun sonuçlarından yansıyan çok kültürlü bir milletin hazırladığı kültürel yaşantının yansımalarından etkilenebilmektedir. Çalışmada; Türkiye müzik kültürü bağlamında arabesk müzik olgusu, geniş kitlelere kadar ulaşması, etkileri ve yansımalarıyla derin izler bırakan bir tür olarak tarihsel süreçte ki sosyolojik boyutu ile birlikte ele alınacaktır.

Kaynakça

  • Demirkıran, G. (2014). “90’lı Yıllar Sonrası Bir Popüler Kültür Ürünü Olarak Arabesk Müziğin Değişimi Dönüşümü’’, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Günay, E. (2006). “Müzik Sosyolojisi, Sosyolojiden Müzik Kültürüne Bir Bakış’’, İstanbul, Bağlam Yayıncılık.
  • Gülpınar, Ş. (2019). “Arabesk Rap İcra Edenlerin Toplumsal Özellikleri (Malatya Örneği)’’, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
  • Işık, N. E. (2017). “Müzik Sosyolojisi Açısından Arabesk Müziğin Dönüşümü”, Sosyoloji Dergisi, 38(1): 89-106. Kaplan, A. (2005). “Kültürel Müzikoloji’’, İstanbul, Bağlam Yayıncılık.
  • Kılıçoğlu, H. (2018). “Türkiye’de Popüler Müziğin Tarihsel Gelişiminde Davul Çalım Yaklaşımları’’, Yıldız Teknik Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Limon. B. (2008). “Çağdaş Türk Resminde Örgütlü Sanat Hareketlerinden Türk Toplumda Sanat Alt Kültürünün Oluşmasına Etkisi’’, Selçuk Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Özer, N. P., Zengin, A (2020). “Arabesk Kültürü Özelinde Orhan Gencebay’ın Rol Aldığı Rexona Reklamlarının İncelenmesi’’, Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 2020 İlkbahar -01-(1-12).
  • Özden, Ö. (2010). “Üniversite Öğrencilerinin Popüler Kültür ve Popüler Müzikle İlgili Görüşleri’’, Selçuk Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Sarı, Ü. (2006). “Kitle Kültürü ve Popüler Kültür Bağlamında, Kitle İletişim Araçlarının Kitle Kültürüne Etkileri: Örnek Olarak Pop Star Türkiye Yarışması’’, İstanbul Üniversitesi, Yüksek Lisan Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Taştan, G. (2015). “1980 Sonrası Çağdaş Türk Sanatında Sosyokültürel ve estetik Bağlamda Arabesk Kültür Etkileri’’, Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisan Tezi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.

SOCIOLOGICAL DIMENSIONS OF ARABESQUE MUSIC AS A REFLECTION OF SUBCULTURE

Yıl 2020, , 45 - 50, 29.12.2020
https://doi.org/10.22252/ijca.820981

Öz

This study investigated arabesque music subcultures as the geography of Turkey, It has been evaluated in terms of cause and effect relation, considering the socio-cultural developmental process within the structure of Turkish society after the 60's. However, studies of arabesque music subculture, which is the active species in the period, Turkey will endeavor to create theoretical knowledge about the sociological development. Arabesque music is dominant in different artistic expressions such as literature, cinema and music of the period. This encounter has gained a place for itself as a culture that continues, proliferates and spreads and continues its existence. In the study, the phenomenon of arabesque music, its political, cultural and economic effects, together with its results and its social projection from the past to the present, are described according to the information obtained. Economic developments experienced after the 60's brought along a social structure and cultural interaction. During this period, significant changes were observed on the cultural values of the society under the influence of arabesque music. In other words, it has led to the emergence of some irreversible facts on culture. These phenomena can be influenced by the reflections of the cultural life prepared by a multicultural nation reflecting from the results of the social dimension. In the study; arabesque music culture phenomenon in the context of Turkey, reaching up to a wide audience, as a species, leaving deep scars on the effects and reflections with the sociological dimension of the historical process has been discussed.

Kaynakça

  • Demirkıran, G. (2014). “90’lı Yıllar Sonrası Bir Popüler Kültür Ürünü Olarak Arabesk Müziğin Değişimi Dönüşümü’’, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Günay, E. (2006). “Müzik Sosyolojisi, Sosyolojiden Müzik Kültürüne Bir Bakış’’, İstanbul, Bağlam Yayıncılık.
  • Gülpınar, Ş. (2019). “Arabesk Rap İcra Edenlerin Toplumsal Özellikleri (Malatya Örneği)’’, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
  • Işık, N. E. (2017). “Müzik Sosyolojisi Açısından Arabesk Müziğin Dönüşümü”, Sosyoloji Dergisi, 38(1): 89-106. Kaplan, A. (2005). “Kültürel Müzikoloji’’, İstanbul, Bağlam Yayıncılık.
  • Kılıçoğlu, H. (2018). “Türkiye’de Popüler Müziğin Tarihsel Gelişiminde Davul Çalım Yaklaşımları’’, Yıldız Teknik Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Limon. B. (2008). “Çağdaş Türk Resminde Örgütlü Sanat Hareketlerinden Türk Toplumda Sanat Alt Kültürünün Oluşmasına Etkisi’’, Selçuk Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Özer, N. P., Zengin, A (2020). “Arabesk Kültürü Özelinde Orhan Gencebay’ın Rol Aldığı Rexona Reklamlarının İncelenmesi’’, Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 2020 İlkbahar -01-(1-12).
  • Özden, Ö. (2010). “Üniversite Öğrencilerinin Popüler Kültür ve Popüler Müzikle İlgili Görüşleri’’, Selçuk Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Sarı, Ü. (2006). “Kitle Kültürü ve Popüler Kültür Bağlamında, Kitle İletişim Araçlarının Kitle Kültürüne Etkileri: Örnek Olarak Pop Star Türkiye Yarışması’’, İstanbul Üniversitesi, Yüksek Lisan Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Taştan, G. (2015). “1980 Sonrası Çağdaş Türk Sanatında Sosyokültürel ve estetik Bağlamda Arabesk Kültür Etkileri’’, Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisan Tezi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Emin Şen 0000-0002-9713-451X

Bilal Kaplan

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Şen, M. E., & Kaplan, B. (2020). ALT KÜLTÜRÜN BİR YANSIMASI OLARAK ARABESK MÜZİĞİN SOSYOLOJİK BOYUTLARI. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 6(2), 45-50. https://doi.org/10.22252/ijca.820981

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca