Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEMEL SANAT/TASARIM ÖGELERİNİN SERAMİK SANATINA YANSIMASI

Yıl 2021, , 101 - 116, 26.07.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.887844

Öz

İnsan zihninin bilgi toplama ve bilgiyi işleme yetisiyle sanat alanında kurduğu ilişki, görsel düşünme-akıl yürütme becerisine dönüşen en temel olgudur. Bu olgu, temel sanat/tasarım öge ve ilkeleri aracılığıyla düşüncenin biçime dönüştürülmesi sürecinde önemli bir işleve sahiptir. En yalın haliyle tasarım ögeleri; sanat ve tasarım yapmak için birer araç, ilkeler ise kompozisyonun oluşturulmasında bu araçların nasıl kullanılacağına dair yöntemler bütünü olarak ifade edilebilir. Bu işlev doğrultusunda kullanılan temel sanat öge ve ilkelerinin sınıflandırılması sanat ve tasarım alanlarına göre değişkenlik ve çeşitlilik gösterebilmektedir. Günümüzde çeşitli kaynaklarda farklı maddeler halinde benzer öge ve ilkelerin listelendiği görülmektedir. Bu çalışma kapsamında ele alınan temel sanat/tasarım ögeleri ve isimlendirmeleri seramik sanatı özelinde değerlendirilerek isimlendirilmiş ve sınıflandırılmıştır. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı; nokta, çizgi, ton/değer/ışık/gölge/leke, boşluk/espas, doku, renk ve form ögelerinin seramik sanatına yansıması teorik ve metodolojik olarak eser örnekleri üzerinden değerlendirmektir.

Kaynakça

  • Artun, A. (2008). Tasarım Dehşeti. Erişim: 08.02.2021. http://www.aliartun.com/yazilar/tasarim-dehseti/
  • Artun, A. ve Aliçavuşoğlu, E. (2009). Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı; Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi ve Bauhaus. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ashton, D. (2001). Picasso Konuşuyor. (M. Yılmaz, N. Yılmaz, Çev.). Ütopya Yayınevi. Ankara.
  • Atalayer, F., (1994). Temel Sanat Öğeleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, no: 769.
  • Galatalı, A. (1985). Eleştirim. Türkiye’de Sanatın Bugünü ve Yarını, Hacettepe Üniversitesi, GSF Yayınları, Ankara.
  • Genç, P., (2012). İşitme Engellilerle Temel Sanat Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları no: 2431.
  • Güngör, İ. H., (1982). Temel Tasar. İstanbul: Afa Matbaacılık.
  • Kaplan: , (2014). Doğal Yoldan Temel Sanat Eğitimi Doğanın Atölyesi, Akdeniz Sanat Dergisi 7(14), 21-33.
  • Özol, A., (2012). Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler. İstanbul: Pastel Yayıncılık.
  • Özsoy, V., Ayaydın, A., (2015). Görsel Tasarım Öğe ve İlkeleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Seylan, A., (2005). Temel Tasarım. Ankara: Baran Ofset.
  • Uzun, G., (1999). Temel Tasarım. Adana: Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi. Genel Yayın No: 196.
  • Maison Gerard. Erişim: 08.02.2021. https://www.maisongerard.com/designers-artists/kouzo-takeuchi

REFLECTION OF BASIC ART/DESIGN ELEMENTS ON CERAMIC ART

Yıl 2021, , 101 - 116, 26.07.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.887844

Öz

The relationship established in the field of art with the human mind's ability to collect and process information is the most fundamental phenomenon that turns into a thinking skill. This phenomenon has the function that basic art and design lesson and its principles should be transformed into a lesson of thought. Design elements in the simplest form; art and design can be expressed as tools, principles can be expressed as a set of methods for how to use these tools in the creation of the composition. The classification of basic art elements and principles used in line with this function may vary and vary according to the fields of art and design. Today, it is seen that similar elements and principles are listed in different articles in various sources. The main art / design elements and principles addressed within the scope of this study were evaluated in terms of ceramic art and were named and classified. In this context, the aim of this study is; the reflection of point, line, tone / value / light / shadow / stain, space, texture, color and form elements on ceramic art is to evaluate theoretically and methodologically on the examples of works.

Kaynakça

  • Artun, A. (2008). Tasarım Dehşeti. Erişim: 08.02.2021. http://www.aliartun.com/yazilar/tasarim-dehseti/
  • Artun, A. ve Aliçavuşoğlu, E. (2009). Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı; Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi ve Bauhaus. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ashton, D. (2001). Picasso Konuşuyor. (M. Yılmaz, N. Yılmaz, Çev.). Ütopya Yayınevi. Ankara.
  • Atalayer, F., (1994). Temel Sanat Öğeleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, no: 769.
  • Galatalı, A. (1985). Eleştirim. Türkiye’de Sanatın Bugünü ve Yarını, Hacettepe Üniversitesi, GSF Yayınları, Ankara.
  • Genç, P., (2012). İşitme Engellilerle Temel Sanat Eğitimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları no: 2431.
  • Güngör, İ. H., (1982). Temel Tasar. İstanbul: Afa Matbaacılık.
  • Kaplan: , (2014). Doğal Yoldan Temel Sanat Eğitimi Doğanın Atölyesi, Akdeniz Sanat Dergisi 7(14), 21-33.
  • Özol, A., (2012). Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler. İstanbul: Pastel Yayıncılık.
  • Özsoy, V., Ayaydın, A., (2015). Görsel Tasarım Öğe ve İlkeleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Seylan, A., (2005). Temel Tasarım. Ankara: Baran Ofset.
  • Uzun, G., (1999). Temel Tasarım. Adana: Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi. Genel Yayın No: 196.
  • Maison Gerard. Erişim: 08.02.2021. https://www.maisongerard.com/designers-artists/kouzo-takeuchi
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Betul Karakaya 0000-0003-4868-6382

Ayşe Canbolat 0000-0002-7408-3406

Yayımlanma Tarihi 26 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Karakaya, B., & Canbolat, A. (2021). TEMEL SANAT/TASARIM ÖGELERİNİN SERAMİK SANATINA YANSIMASI. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 7(1), 101-116. https://doi.org/10.22252/ijca.887844

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca