Bu çalışmada klasik kavramı ve klasik
Türk müziği üzerinde bir takım değerlendirilmelerde bulunulmuştur. Araştırmanın
amacı klasik Türk müziğindeki eserlerin 20. ve 21. Yüz yıldaki yorumlanma
biçimlerini karşılaştırmak ve tartışmaktır. Araştırma sorusu olarak klasik
müziğimizdeki sözlü eserlerin XX. Yüz yıl sanatçıları tarafından yorumlanması
ile XXI. Yüz yıldaki sanatçılar tarafından yorumlanması arasındaki
farklılıkların neler olduğudur.
Araştırmada yöntem olarak içerik
analizinden yararlanılmıştır. Örneklemde iki eser yar almaktadır bunlardan
birincisi Hacı Arif Bey’in “Olmaz ilaç sine – i sad pareme” adlı şarkısı,
ikincisi ise Hafız POST’un “biz alûdey i sâgar – ı badeyiz yar“ adlı eseridir.
Bu ses kayıtları örnekleme alınırken maksatlı örnekleme yönteminden
yararlanılmıştır. Bu seçimdeki maksat, klasik kavramının iki farklı tanımına
göre yapılmıştır. Birinci eser klasik kelimesinin sadece eski eser, kalitesi
kanıtlanmış eser tanımına göre seçilmiştir. İkinci eser ise klasik kavramının
tarihsel dönemlendirmedeki zamanına uygun olarak seçilmiştir. Birinci Eser
Safiya Ayla ve Recep Birgit’ in video kayıtları dinlenerek yorum farklılıkları
açısından analiz edilmiştir. İkincisi eser de, Münir Nurettin Selçuk ve Münip
Utandı’nın ses kayıtları dinlenerek yine yorum farklılıkları açısından analiz
edilmiştir.
In this study some assessments were
reached on the concept of Classical and Turkish Classical Music. The aim of the
study is to compare and discuss the performance styles of the 20th
and 21st century singers. The research question is the differences
between the interpretation of the 20th and 21st century
singers on vocal works in Turkish Classical Music.
In the study, content analyses
technique was used as a method. In the sampling there are two vocal works ; the
song “Olmaz ilaç sine – i sad pareme” by Hacı Arif Bey and “Biz alûde – i Sâgâr
- ı badeyiz yar “ by Hafız POST . When the voice records were chosen as the
sampling, purposeful sampling method was used. The aim of this choice is to
choose two samples for two different description of ‘Classical’. The first one
stands for the definition of ‘classical’ which describes it as only ‘the
antique work whose quality has been proven ‘. The second one was chosen for the
‘Classical’ definition in historical periods. The first work was analysed by
listening the Safiye Ayla and Recep Birgit’s video recordings and
interpretation differences were studied whereas the second work was analysed by
listening Munir Nurettin Selçuk and Muhip Utandı’s voice recordings to detect
the interpretation differences.
Bölüm | Derleme |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca