ÖZET
Estetik bağlamında varlık, insan, sanat ve sanat eseri arasında varolan sıkı bağlantılar, onların ontolojik yapılarını ve bu yapılar arasındaki ilişkileri inceleme gereğini doğurmuştur. Bu ontik incelemeler, söz konusu yapıları ve ortaya çıkan sanat eserini daha kolay ve doğru anlama, yorumlama olanağını sağlar. Tarihin çok önceki dönemlerine kadar dayanan varlığın ve sanatın ne olduğu konusundaki sorular, antik dönem filozoflarından Platon ve Aristoteles’in de temel incelemene alanlarından olmuştur. Özne-Nesne arasında bir sanatsal yapıt aracılığıyla oluşan bağ ve bu bağın araştırılması, hem epistemolojik hem de ontolojik bir değerlendirmeyi gerektirmektedir. Fakat bu noktada ontolojik değerlendirme öne çıkar.
Bu çalışmada, genel olarak Ontoloji, özel olarak da Müzik Ontolojisi kapsamında, temel eserler olarak seçilen, “İsmail Tunalı’nın “ Sanat Ontolojisi” ve “Estetik” adlı kitaplarından yola çıkılarak, konu incelenecektir. Yöntemimiz, ülkemizde özellikle sanatı, sanat eserlerini anlama, çözümleme alanında kılavuz bir rol oynadığını söyleyebileceğimiz bu eserler aracılığıyla, alanın önemli isimleri Nicholai Hartmann ve Roman İngarten’in görüşlerinden de yararlanarak, ontoloji ve sanat ontolojisi üzerinden müziğin ontolojisini kavramaya çalışmak olacaktır.
Anahtar sözcükler: Ontoloji, varlık, var-olan, sanat, sanat eseri, müzik.
Bölüm | Derleme |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 2 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca