Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

MARK ROTHKO’NUN RENK ALANI MODÜLASYONU’NUN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 63 - 75, 26.07.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.872679

Öz

II. Dünya savaşı, politik, ekonomik ve bilimsel alanda değişimlerin yaşandığı bir dönem olmasının yanında sanatta da yeni akımları beraberinde getirmiştir. Bazı sanatçılar II. dünya savaşında yaşadıkları ruhsal gerilimler sonucunda; ruhlarının içinde var olan gizemi, sanatlarına yansıyan dışavurumcu akımın içinde oluşan Renk Alanı ile devasa boyutlardaki tuvallere aktarmışlardır. Zihinlerinde yaşadıkları bu karmaşaları eserlerine aktarırken, dünyada var olan biçim ve şekli yok sayarak, kendi var olan ben merkezci dünyalarını ve fiziksel hareketlerini yansıtan radikal bir yöntem geliştirmişlerdir. Bu yöntemi en iyi yansıtan Renk Alanı akımı üstatlarından; Mark Rothko ve eserleri araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Bununla birlikte sanatsal düşüncelerini ve duygularını eserlerine yansıtırken eserlerinde Renk Alanını nasıl kullandığı eserlerinde analiz edilmiştir. Yerli ve yabancı nitel kaynaklar sınıflandırılıp kronolojik olarak düzenlenmiştir. Çalışmanın ana konusunu oluşturan Mark Rothko ve Renk Alanı modülasyonu ile birlikte sanat eserleri ve sanat felsefesi sanatçının kendi ifadeleri de esas alınarak, genel sanat tarihinin doğal akışı içinde edindikleri yer çerçevesinde incelenmiştir.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2009). 20. Yüzyıl batı sanatında akımlar. Sel Yayıncılık, 2. Basım.
  • Bolla, P. (2008). Sanat ve estetik. (Çev. Kubilay Koş), Sanat ve kuram ayrıntı yayınları, Harvard University Press 2001.
  • Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze sanat varlık stratejileri. (Çevirenler: Tunç A.; Atay-Eskier), Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Gersh, B. (2020, Ağustos 27). The history and characteristics of color field painting. https://www.thoughtco.com/color-field-painting-art-history-183314
  • Granados, J. (2014). La libertad religiosa en el siglo XXI, religión, estado y sociedad. Calir Congreso Internacional 2014, Facultad de Derecho y Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Córdoba. https://www.calir.org.ar/congreso2014/Ponencias/GRANADOS.Oratoriosinterreligiosos.pdf
  • Harris, J. C. (2014). Green and maroon: Mark Rothko. JAMA psychiatry, 71(2), 107-108. https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2013.2711
  • Kimball, R. (2005). The Rape of the masters: How political correctness sabotages art. Encounter Books. https://books.google.com.tr/books?id=N3z45znso5cC&printsec=frontcover&dq=The+Rape+of+the+Masters:+How+Political+Correctness+Sabotages+Art&hl=tr&sa=X&ved=0ahUKEwjxm5GJuZTaAhXLL1AKHX27CmYQ6AEIKjAA#v=onepage&q=The%20Rape%20of%20the%20Masters%3A%20How% 20Political%20Correctness%20Sabotages%20Art&f=false
  • Krausse, A. (2005). Rönesanstan günümüze resim sanatının öyküsü. Literatür yayıncılık.
  • Lippens, R. (2012). Control Over Emergence: Images of radical sovereignty in Pollock, Rothko, and Rebeyrolle. Human Studies, 35(3), 357-359. http://www.jstor.org/stable/23257670
  • Lynthon, N. (2009). Modern sanatın öyküsü. (Çev. Prof. dr. Cevat Çapan, Prof. dr. Sadi Öziş), Remzi Kitabevi, 4.basım.
  • Parry, J. (2010). Art and phenomenology. by Routledge.
  • Polat, S. (2016, Haziran 6). Eksik Mevsim: Kırmızı, Azizim Sanat E- Dergisi. http://www.azizmsanat.org/2016/06/06/eksik-mevsim-kirmizi-semra-polat/
  • Ponga, C.R. (2011, Mart). Flesh (and color) in Rothko’s paintings. Rufino Tamayo. https://issuu.com/museotamayo/docs/rufino_3_issuu
  • Rothko, C. (2015). Mark Rothko: From the inside out. Yale University Press. https://books.google.com.tr/booksid=lvbEDAAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Mark+Rothko:+From+the+Inside+Out&hl=tr&sa=X&ved=0ahUKEwjUoP3EgZTbAhXOLFAKHfG_CBoQ6AEIKDAA#v=onepage&q=Mark%20Rothko%3A%20From%20the%20Inside%20Out&f=false
  • Selz, P. (1961). Mark Rothko, The museeum of modern art.
  • Solal, C. (2013). Mark Rothko Toward the light i̇n the chapel. Yale University Press.
  • Somers, L. (2015). Colour field painting. Salem Press Encyclopedia. http://eds.a.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=2&sid=fdca1bde-9855-4305-8ec9-bb08e5c24455%40sessionmgr4007&bdata=Jmxhbmc9dHImc2l0ZT1lZHMtbGl2ZQ%3d%3d#AN=89141859&db=ers
  • Thys, M. (2012). Het wereldmuseum van de kunst. WPG Uitgevers BE, Algemeen.
  • Turani̇, A. (2010). Dünya sanat tarihi. Türkiye İş Bankası Yayınları, 14. Basım.
  • Waldman, D. (1978). Mark Rothko, 1903-1970 a retrospective. The Soloman R. Guggenheim Foundation.
  • Wilkin, K. (2012). Mark Rothko: The decisive decade, New Criterion, 31(3), 45. http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=16d1bf80- 5b57-4ce9-ad58-e20e6b5233c7%40sessionmgr102
  • Zi̇zek, S. (2004). Yamuk bakmak. Metis Yayınları, 1. Basım.

THE INVESTIGATION OF MARK ROTHKO’S COLOR SPACE MODULATION

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 63 - 75, 26.07.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.872679

Öz

Effects of World War II has brought new trends in art as well as being a period of changes in the political, economic and scientific fields. As a result of spiritual tensions in World War II, some artists have transferred the mystery that exists in their souls to the enormous canvases with the Color Field formed in the Abstract Expressionism movement. While transferring their confusions experienced in their minds to works, they ignored the form and shape in the world and developed a radical method that reflects their existing self-centered worlds and physical movements. The aim of the study is to research Mark Rothko who reflect this method best among the Color Field movement masters and his unique works. However, it was analyzed how he used the Color Field in his works while reflecting his artistic thoughts and feelings to his works. Domestic and foreign literature are classified and arranged chronologically. Mark Rothko and the Color Field approach which constitutes the main subject of the study, his works and art philosophy have also been examined based on his own expressions.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2009). 20. Yüzyıl batı sanatında akımlar. Sel Yayıncılık, 2. Basım.
  • Bolla, P. (2008). Sanat ve estetik. (Çev. Kubilay Koş), Sanat ve kuram ayrıntı yayınları, Harvard University Press 2001.
  • Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze sanat varlık stratejileri. (Çevirenler: Tunç A.; Atay-Eskier), Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Gersh, B. (2020, Ağustos 27). The history and characteristics of color field painting. https://www.thoughtco.com/color-field-painting-art-history-183314
  • Granados, J. (2014). La libertad religiosa en el siglo XXI, religión, estado y sociedad. Calir Congreso Internacional 2014, Facultad de Derecho y Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Córdoba. https://www.calir.org.ar/congreso2014/Ponencias/GRANADOS.Oratoriosinterreligiosos.pdf
  • Harris, J. C. (2014). Green and maroon: Mark Rothko. JAMA psychiatry, 71(2), 107-108. https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2013.2711
  • Kimball, R. (2005). The Rape of the masters: How political correctness sabotages art. Encounter Books. https://books.google.com.tr/books?id=N3z45znso5cC&printsec=frontcover&dq=The+Rape+of+the+Masters:+How+Political+Correctness+Sabotages+Art&hl=tr&sa=X&ved=0ahUKEwjxm5GJuZTaAhXLL1AKHX27CmYQ6AEIKjAA#v=onepage&q=The%20Rape%20of%20the%20Masters%3A%20How% 20Political%20Correctness%20Sabotages%20Art&f=false
  • Krausse, A. (2005). Rönesanstan günümüze resim sanatının öyküsü. Literatür yayıncılık.
  • Lippens, R. (2012). Control Over Emergence: Images of radical sovereignty in Pollock, Rothko, and Rebeyrolle. Human Studies, 35(3), 357-359. http://www.jstor.org/stable/23257670
  • Lynthon, N. (2009). Modern sanatın öyküsü. (Çev. Prof. dr. Cevat Çapan, Prof. dr. Sadi Öziş), Remzi Kitabevi, 4.basım.
  • Parry, J. (2010). Art and phenomenology. by Routledge.
  • Polat, S. (2016, Haziran 6). Eksik Mevsim: Kırmızı, Azizim Sanat E- Dergisi. http://www.azizmsanat.org/2016/06/06/eksik-mevsim-kirmizi-semra-polat/
  • Ponga, C.R. (2011, Mart). Flesh (and color) in Rothko’s paintings. Rufino Tamayo. https://issuu.com/museotamayo/docs/rufino_3_issuu
  • Rothko, C. (2015). Mark Rothko: From the inside out. Yale University Press. https://books.google.com.tr/booksid=lvbEDAAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Mark+Rothko:+From+the+Inside+Out&hl=tr&sa=X&ved=0ahUKEwjUoP3EgZTbAhXOLFAKHfG_CBoQ6AEIKDAA#v=onepage&q=Mark%20Rothko%3A%20From%20the%20Inside%20Out&f=false
  • Selz, P. (1961). Mark Rothko, The museeum of modern art.
  • Solal, C. (2013). Mark Rothko Toward the light i̇n the chapel. Yale University Press.
  • Somers, L. (2015). Colour field painting. Salem Press Encyclopedia. http://eds.a.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=2&sid=fdca1bde-9855-4305-8ec9-bb08e5c24455%40sessionmgr4007&bdata=Jmxhbmc9dHImc2l0ZT1lZHMtbGl2ZQ%3d%3d#AN=89141859&db=ers
  • Thys, M. (2012). Het wereldmuseum van de kunst. WPG Uitgevers BE, Algemeen.
  • Turani̇, A. (2010). Dünya sanat tarihi. Türkiye İş Bankası Yayınları, 14. Basım.
  • Waldman, D. (1978). Mark Rothko, 1903-1970 a retrospective. The Soloman R. Guggenheim Foundation.
  • Wilkin, K. (2012). Mark Rothko: The decisive decade, New Criterion, 31(3), 45. http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=16d1bf80- 5b57-4ce9-ad58-e20e6b5233c7%40sessionmgr102
  • Zi̇zek, S. (2004). Yamuk bakmak. Metis Yayınları, 1. Basım.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Tuba Malkondu 0000-0002-7218-0990

Gülcan Başar 0000-0003-1132-1056

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlanma Tarihi 26 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Malkondu, T., & Başar, G. (2021). MARK ROTHKO’NUN RENK ALANI MODÜLASYONU’NUN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 7(1), 63-75. https://doi.org/10.22252/ijca.872679