Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

ODILON REDON RESİMLERİNDEKİ SEMBOLLER

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 88 - 100, 26.07.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.884209

Öz

Yaşantılarını sanatın enstrümanlarıyla dönüşüme uğratan sanatçılar benliklerini kendilerine özgü bir dille ortaya koymuşlardır. Bu ifade şekilleri arasında yer alan bilinçdışı, metafizik, tabiatüstü ve gerçeküstü öğeler sembolist sanatçıların kendi dünyalarını açımlarken sıklıkla kullandığı yollardan bazılarıdır. Resimlerinde sembolik imgeleri gerçeküstücü bir atmosferde varoluşçu felsefeyle bütünleştirerek kullanan sanatçılardan biri de Odilon Redon’dur. Sanatçı, düşsel dünyalarda, bilinçdışının ortak imgelerinde ve düşler ile sıradışı bilinç hallerinden yola çıkarak oluşturduğu yapıtlarında insanoğlunun kendi dahil görünen her şeyi sorgulamasını sağlar. İç dünyasını kullandığı farklı ve çarpıcı öğelerle dışa vuran sanatçı eserlerinde gerçeküstücü ve sembolik imgeler kullanır. Kullanmış olduğu bu imgeleri ve imgelerdeki gizli anlamları çözümlemek sanatçının gizemli dünyasını da aralar. Bu nedenle bu araştırma, sanat tarihinde derin izler bırakmış, sembolist resim ve baskı sanatçısı Odilon Redon’un eserleri, eserlerinde kullandığı imgeleri, bu imgelerin sembolik anlamlarını ve tüm bu imgelerin izleyicide bıraktığı anlamsal boyutları irdeleyerek değerlendirmeyi amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Alkan, E. (2006). “Sembolizm”. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Cassou, J. (1999). “Sanat Ansiklopedisi”. Çev: Özdemir İnce ve İlhan Usmanbaş. Remzi Kitapevi.
  • Çelebi, İ. (2008). “Rüya”, İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Farthing, S. (2012). “Sanatın Tüm Öyküsü”. Çev. Gizem Aldoğan, Firdevs Candil Çulcu. İstanbul: Hayalperest Kitabevi.
  • Koç, D. C. (2020) “Bir Rüya Dalgası: Plastik Sanatlarda Rüya Kaynaklı Resimler”. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi. 51 (Ağustos): s. 943–962.
  • Lynton, N. (1991). “Modern Sanatın Öyküsü”. Çev: S. Öziş-C.Çapan. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Öztürk, D. (2019). “Günümüz Sanatında Yaşam ve Ölüm Sembolü Olarak Kafatası”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Işık Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Ana Sanat Dalı.
  • Salt, A. (2010). “Ansiklopedi Semboller”. İstanbul: Ruh ve Maden Yayınları.
  • Şişman, A. (2011). “Sanata ve Sanat Kavramlarına Giriş”. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Tokat, L. (2012). “Dinde Sembolizm”. Ankara: Ankara Okulu Yayınları.
  • Wilkinson, K. (2011). “Semboller ve İşaretler”. Çev. Seda Toksoy. Ankara: Alfa Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2006). “Modernizmden Postmodernizme Sanat”. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Art Story (2020) https://www.theartstory.org/artist/redon-odilon/artworks/ (Erişim Tarihi: 10.10.2020)
  • Gibson, M. (2014) Eye-Balloon https://curiator.com/art/odilon-redon/eye-balloon-1 (Erişim Tarihi: 10.10.2020)
  • Öztürk, Ö. (2018) Sirenler, Siri ve Alkanost https://ozhanozturk.com/2018/02/08/sirenler-yunan-mitolojisi-siri-slav-mitolojisi/ (Erişim Tarihi: 10.10.2020)
  • Redon, O. (2020) https://www.moma.org/collection/works/33013?artist_id=4840&locale=en&page=1&sov_referrer=artist (Erişim Tarihi: 10.10.2020)
  • Wikipedia, (2020) https://tr.wikipedia.org/wiki/Siren (Erişim Tarihi: 10.10.2020)

SYMBOLS IN ODILON REDON PAINGTINGS

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 88 - 100, 26.07.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.884209

Öz

Artists who transform their lives with the instruments of art have revealed their selves in a language unique to them. The unconscious, metaphysical, supernatural and surreal elements that are among these modes of expression are some of the ways symbolist artists frequently use them in explaining their world. Odilon Redon is one of the artists who use symbolic images in his paintings by integrating them with existential philosophy in a surreal atmosphere. In the imaginary worlds, the common images of the unconscious, and in his works that he creates based on dreams and extraordinary states of consciousness, the artist enables the human being to question everything that appears including himself. Expressing his inner world with different and striking elements, the artist uses surrealistic and symbolic images in his works. Analyzing these images and the hidden meanings in the images he uses also explores the mysterious world of the artist. For this reason, this research aims to evaluate the works of symbolist painting and printing artist Odilon Redon, who left deep traces in the history of art, the images he uses in his works, the symbolic meanings of these images and the semantic dimensions of all these images in the audience.

Kaynakça

  • Alkan, E. (2006). “Sembolizm”. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Cassou, J. (1999). “Sanat Ansiklopedisi”. Çev: Özdemir İnce ve İlhan Usmanbaş. Remzi Kitapevi.
  • Çelebi, İ. (2008). “Rüya”, İslâm Ansiklopedisi, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Farthing, S. (2012). “Sanatın Tüm Öyküsü”. Çev. Gizem Aldoğan, Firdevs Candil Çulcu. İstanbul: Hayalperest Kitabevi.
  • Koç, D. C. (2020) “Bir Rüya Dalgası: Plastik Sanatlarda Rüya Kaynaklı Resimler”. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi. 51 (Ağustos): s. 943–962.
  • Lynton, N. (1991). “Modern Sanatın Öyküsü”. Çev: S. Öziş-C.Çapan. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Öztürk, D. (2019). “Günümüz Sanatında Yaşam ve Ölüm Sembolü Olarak Kafatası”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Işık Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Ana Sanat Dalı.
  • Salt, A. (2010). “Ansiklopedi Semboller”. İstanbul: Ruh ve Maden Yayınları.
  • Şişman, A. (2011). “Sanata ve Sanat Kavramlarına Giriş”. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Tokat, L. (2012). “Dinde Sembolizm”. Ankara: Ankara Okulu Yayınları.
  • Wilkinson, K. (2011). “Semboller ve İşaretler”. Çev. Seda Toksoy. Ankara: Alfa Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2006). “Modernizmden Postmodernizme Sanat”. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Art Story (2020) https://www.theartstory.org/artist/redon-odilon/artworks/ (Erişim Tarihi: 10.10.2020)
  • Gibson, M. (2014) Eye-Balloon https://curiator.com/art/odilon-redon/eye-balloon-1 (Erişim Tarihi: 10.10.2020)
  • Öztürk, Ö. (2018) Sirenler, Siri ve Alkanost https://ozhanozturk.com/2018/02/08/sirenler-yunan-mitolojisi-siri-slav-mitolojisi/ (Erişim Tarihi: 10.10.2020)
  • Redon, O. (2020) https://www.moma.org/collection/works/33013?artist_id=4840&locale=en&page=1&sov_referrer=artist (Erişim Tarihi: 10.10.2020)
  • Wikipedia, (2020) https://tr.wikipedia.org/wiki/Siren (Erişim Tarihi: 10.10.2020)
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Meral Batur Çay 0000-0002-1421-4371

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlanma Tarihi 26 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Batur Çay, M. (2021). ODILON REDON RESİMLERİNDEKİ SEMBOLLER. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 7(1), 88-100. https://doi.org/10.22252/ijca.884209

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca