Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CODEX SERAPHINIANUS IN THE GASTRONOMIC UNIVERSE: A SEMIOTIC REVIEW

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 182 - 193, 26.07.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.910479

Öz

The problem of this research is that How do art and design teachings serve the gastronomic universe? Except the teachings’ practical usage, it is assumed that the hermeneutic teachings of art and the creative doctrine of design, can also be thought as theoretical instruments to crystallize the fundamental argument of legitimacy criticisms encountered while building the gastronomy discipline. To concrete/visualize this hypothesis, a fantasy encyclopedia named Codex Seraphinianus and its gastronomic section, written and drawn with asemic writing and artistic drawings by Luigi Serafini, who is both artist and designer, will presented. The aim of the study is beyond verify or falsify the hypothesis or answering the question. The aim of the study is to define the imagination of the designer/artist through the method of semiotic analysis and enhance various interpretations in order to describe meaning of being an universe, not a context. Various subjective interpretations from artificial meat technology’s eeriness to; meaning of food logistic based on infrastructure and precious refrigerator as a library concept are the conclusions drawn from Serafini's artworks. 

Kaynakça

  • Akçura, G. (2005). Hamini Gırtlak (1.bs.), İstanbul: Everest Yayınları.
  • Akdeniz, D. (2017). Resim Sanatında Gastronomi. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Barclay, J. (2018). Edebi Ziyafet (1.bs.). Y. Çevik (Çev.), İstanbul: Siyah Kitap.
  • Cıbıroğlu, Y. (2020). İstanbul’da Mutfaklar (1.bs.), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, s.339.
  • Cowan, B. (2008). Yeni Dünyalar Yeni Tatlar: Rönesans’tan Sonra Yemek Modaları, Paul Freedman (Der.), Yemek: Damak Tadının Tarihi (1.bs.). N. Elhüseyni (Çev.), İstanbul: Oğlak Yayıncılık, s.212.
  • Cömert, B. (1974). Resme Yaklaşım, Hasan Hüseyin Korkmazgil ve Özgen Seçkin (Der.), Eleştiriye Beş Kala (2007), (1.bs.). Ankara: De Ki Basım Yayım, s.317.
  • Çakır-Uçkan, M., Şengül, S. ve Parmaksızoğlu, E. (2020). Sinema Perdesinde Gastronomi Görüntüsü: Yemeğin Sosyolojik Yansımaları, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8 (4).
  • Çinay, H, H. ve Sezerel, H. (2020). Ferzan Özpetek Filmlerinde Gösterge Olarak Yemek: Mine Vaganti/Serseri Mayınlar Üzerine Bir İnceleme, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8 (1).
  • Damianos, G., Spyros, V. ve Dimitris, Z. (2018). Design Of A Mobile Application That Promotes Gastronomy: A Crowdsourcing Approach, https://hellanicus.lib.aegean.gr/handle/11610/18493 Erişim Tarihi: 01.04.2021, 15:41.
  • Gaydhane, M, K., Mahanta, U., Sharma, C, S., Khandelwal, M., Ramakrishna, S. (2018). Cultured Meat: State Of The Art And Future, Biomanufacturing Reviews.
  • Hegarty, J, A. ve O’Mahony, G, B. (2001). Gastronomy: A Phenomenon Of Cultural Expressionism And An Aesthetic For Living, Hospitality Management, 20 (2001), 3-13.
  • Kanık, İ. (2018). Gastro Sinema (1.bs.). İstanbul: Alfa.
  • Key, N, C. (2020). Charles Darwin and the Glutton Club, https://www.foodhistorypodcast.com/post/charles-darwin-and-the-glutton-club , Erişim Tarihi: 19.03.2021, 18:20.
  • Kopuz, B. (2018). Türk Kahvemizi Dünyaya Tanıtabilirsek Hepimiz Kazanırız. Gastrofests. https://www.gastrofests.com/arzum-yonetim-kurulu-baskani-murat-kolbasi-turk-kahvemizi-dunyaya-tanitabilirsek-hepimiz-kazaniriz/ Erişim Tarihi: 01.04.2021, 11:12.
  • Mutlu, B., Er, A. (2003). Design Innovation: Historical and Theoretical Perspectives on Product Innovation by Design, s.13, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download;jsessionid=110740EC1B07493B05D06822B1FC6AD8?doi=10.1.1.195.4382&rep=rep1&type=pdf , Erişim Tarihi: 19.03.2021, 18:02.
  • Myhrvold, N. (2011). The Art in Gastronomy: A Modernist Perspective, Gastronomica.
  • Popper, R, K. (1998). Tarihselçiliğin Sefaleti (2.bs.). S. Orman (Çev.), İstanbul: İnsan Yayınları, s.67.
  • Rack, J. (2015). Dining Like Darwin: When Scientists Swallow Their Subjects, https://www.npr.org/sections/thesalt/2015/08/12/430075644/dining-like-darwin-when-scientists-swallow-their-subjects , Erişim Tarihi: 19.03.2021, 18:05.
  • Samancı, Ö. (2020). Gastronomi: Disiplinler Arası Bir Buluşma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 31 (1): 92-95.
  • Serafini, L. (1983). Codex Seraphinianus, New York: Abbeville Press.
  • Seyitoğlu, F., Çalışkan, O. (2018). Akademik Disiplin Olarak Gastronomi: Kavramsal Bir Çalışma, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15 (3): 523-537.
  • Sürek, E., Uzun, P. (2020). Geleceğin Alternatif Protein Kaynağı: Yapay Et, Akademik Gıda.
  • Şentürk, L. (2016). Codex Seraphinianus’a Giriş, https://xxi.com.tr/i/codex-seraphinianusa-giris , Erişim Tarihi: 19.03.2021, 17:57.
  • This, H. (2007). Building A Meal: From Molecular Gastronomy To Culinary Constructivism. New York: Columbia University Press.
  • Tütüncü, Ö. (2019). Lisans Eğitiminde Mutfak Zanaatları ve Gastronomi, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 30 (1).
  • URL 1. (2021). https://plato.stanford.edu/entries/peirce-semiotics/ , Erişim Tarihi: 19.03.2021, 18:25.
  • Wilde, D. Ve Bertran, F, A. (2019). Participatory Research Through Gastronomy Design: A Designerly Move Towards More Playful Gastronomy, International Journal of Food Design, 4 (1): 3-37.
  • Yıldız, M. ve Yılmaz, M. (2019). Türkiye’de Gastronomi Turizmi Üzerine Bir Literatür İncelemesi, Sivas Interdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 1 (4), 51-60.
  • Yüksel, A. (2019). Gastronomi Ne Değildir?, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 16 (1).
  • Zelenỳ, P. ve Ruužička, V. (2017). The Design Of The 3D Printer For Use In Gastronomy, MM Science Journal, s.1744-1747.

GASTRONOMI EVRENINDE CODEX SERAPHINIANUS: SEMIYOTIK BIR İNCELEME

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 182 - 193, 26.07.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.910479

Öz

Gastronomi ve mutfak sanatları alanında sanat ve tasarım kavramları hangi amaçlarla kullanılır? sorusu, bu araştırmanın problemi olarak belirlendi. Uygulama alanındaki kullanımının yanı sıra, sanatın eleştirel ve tasarımın yaratıcı işlevinin gastronomi disiplinini inşa ederken karşılaşılan meşruiyet eleştirilerinin temel teorisini belirlemek için de kullanılabileceği varsayıldı. Bu hipotezi test etmek için hem sanatçı hem de tasarımcı Luigi Serafini’nin asemik yazım ve sanatsal çizimlerle hazırladığı bir fantezi ansiklopedisi olan Codex Seraphinianus adlı eserin gastronomi bölümü incelendi. Çalışmada amaç, bir sanatçının çizimlerini semiyotik analiz yöntemi ile çözümleyerek çeşitli yorumlar geliştirip, gastronomi-sanat-tasarım ilişkisine dair alanyazına bir hayal gücü örneğini sunarken; hipotezi doğrulamak/yanlışlamak ve problemi yanıtlamaktan öteye, gastronomiyi bir bağlam olmaktan çıkarıp, çözülmesi gereken sorunlara sahip bir evren haline dönüştürmektir. Kültürlenmiş et teknolojisinin ürkütücülüğünden, alt yapı sistemleriyle gerçekleştirilen gıda lojistiğinin anlamına ve bir kütüphane olarak kavramsallaştırılması halinde değerlenecek buzdolabına kadar çeşitli yorumlar, Serafini’nin çizimlerinden çıkarılan sübjektif sonuçlardır. Çalışma, yoruma dayalı kuramsal çalışmaların objektivitesini tartışmak açısından önemlidir

Kaynakça

  • Akçura, G. (2005). Hamini Gırtlak (1.bs.), İstanbul: Everest Yayınları.
  • Akdeniz, D. (2017). Resim Sanatında Gastronomi. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Barclay, J. (2018). Edebi Ziyafet (1.bs.). Y. Çevik (Çev.), İstanbul: Siyah Kitap.
  • Cıbıroğlu, Y. (2020). İstanbul’da Mutfaklar (1.bs.), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, s.339.
  • Cowan, B. (2008). Yeni Dünyalar Yeni Tatlar: Rönesans’tan Sonra Yemek Modaları, Paul Freedman (Der.), Yemek: Damak Tadının Tarihi (1.bs.). N. Elhüseyni (Çev.), İstanbul: Oğlak Yayıncılık, s.212.
  • Cömert, B. (1974). Resme Yaklaşım, Hasan Hüseyin Korkmazgil ve Özgen Seçkin (Der.), Eleştiriye Beş Kala (2007), (1.bs.). Ankara: De Ki Basım Yayım, s.317.
  • Çakır-Uçkan, M., Şengül, S. ve Parmaksızoğlu, E. (2020). Sinema Perdesinde Gastronomi Görüntüsü: Yemeğin Sosyolojik Yansımaları, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8 (4).
  • Çinay, H, H. ve Sezerel, H. (2020). Ferzan Özpetek Filmlerinde Gösterge Olarak Yemek: Mine Vaganti/Serseri Mayınlar Üzerine Bir İnceleme, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8 (1).
  • Damianos, G., Spyros, V. ve Dimitris, Z. (2018). Design Of A Mobile Application That Promotes Gastronomy: A Crowdsourcing Approach, https://hellanicus.lib.aegean.gr/handle/11610/18493 Erişim Tarihi: 01.04.2021, 15:41.
  • Gaydhane, M, K., Mahanta, U., Sharma, C, S., Khandelwal, M., Ramakrishna, S. (2018). Cultured Meat: State Of The Art And Future, Biomanufacturing Reviews.
  • Hegarty, J, A. ve O’Mahony, G, B. (2001). Gastronomy: A Phenomenon Of Cultural Expressionism And An Aesthetic For Living, Hospitality Management, 20 (2001), 3-13.
  • Kanık, İ. (2018). Gastro Sinema (1.bs.). İstanbul: Alfa.
  • Key, N, C. (2020). Charles Darwin and the Glutton Club, https://www.foodhistorypodcast.com/post/charles-darwin-and-the-glutton-club , Erişim Tarihi: 19.03.2021, 18:20.
  • Kopuz, B. (2018). Türk Kahvemizi Dünyaya Tanıtabilirsek Hepimiz Kazanırız. Gastrofests. https://www.gastrofests.com/arzum-yonetim-kurulu-baskani-murat-kolbasi-turk-kahvemizi-dunyaya-tanitabilirsek-hepimiz-kazaniriz/ Erişim Tarihi: 01.04.2021, 11:12.
  • Mutlu, B., Er, A. (2003). Design Innovation: Historical and Theoretical Perspectives on Product Innovation by Design, s.13, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download;jsessionid=110740EC1B07493B05D06822B1FC6AD8?doi=10.1.1.195.4382&rep=rep1&type=pdf , Erişim Tarihi: 19.03.2021, 18:02.
  • Myhrvold, N. (2011). The Art in Gastronomy: A Modernist Perspective, Gastronomica.
  • Popper, R, K. (1998). Tarihselçiliğin Sefaleti (2.bs.). S. Orman (Çev.), İstanbul: İnsan Yayınları, s.67.
  • Rack, J. (2015). Dining Like Darwin: When Scientists Swallow Their Subjects, https://www.npr.org/sections/thesalt/2015/08/12/430075644/dining-like-darwin-when-scientists-swallow-their-subjects , Erişim Tarihi: 19.03.2021, 18:05.
  • Samancı, Ö. (2020). Gastronomi: Disiplinler Arası Bir Buluşma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 31 (1): 92-95.
  • Serafini, L. (1983). Codex Seraphinianus, New York: Abbeville Press.
  • Seyitoğlu, F., Çalışkan, O. (2018). Akademik Disiplin Olarak Gastronomi: Kavramsal Bir Çalışma, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15 (3): 523-537.
  • Sürek, E., Uzun, P. (2020). Geleceğin Alternatif Protein Kaynağı: Yapay Et, Akademik Gıda.
  • Şentürk, L. (2016). Codex Seraphinianus’a Giriş, https://xxi.com.tr/i/codex-seraphinianusa-giris , Erişim Tarihi: 19.03.2021, 17:57.
  • This, H. (2007). Building A Meal: From Molecular Gastronomy To Culinary Constructivism. New York: Columbia University Press.
  • Tütüncü, Ö. (2019). Lisans Eğitiminde Mutfak Zanaatları ve Gastronomi, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 30 (1).
  • URL 1. (2021). https://plato.stanford.edu/entries/peirce-semiotics/ , Erişim Tarihi: 19.03.2021, 18:25.
  • Wilde, D. Ve Bertran, F, A. (2019). Participatory Research Through Gastronomy Design: A Designerly Move Towards More Playful Gastronomy, International Journal of Food Design, 4 (1): 3-37.
  • Yıldız, M. ve Yılmaz, M. (2019). Türkiye’de Gastronomi Turizmi Üzerine Bir Literatür İncelemesi, Sivas Interdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 1 (4), 51-60.
  • Yüksel, A. (2019). Gastronomi Ne Değildir?, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 16 (1).
  • Zelenỳ, P. ve Ruužička, V. (2017). The Design Of The 3D Printer For Use In Gastronomy, MM Science Journal, s.1744-1747.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Samuray Hakan Bulut 0000-0001-8368-1769

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlanma Tarihi 26 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bulut, S. H. (2021). GASTRONOMI EVRENINDE CODEX SERAPHINIANUS: SEMIYOTIK BIR İNCELEME. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 7(1), 182-193. https://doi.org/10.22252/ijca.910479

Cited By

Cinnamon in Mardin Culinary Culture
Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research
https://doi.org/10.32958/gastoria.1073313