Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MESLEKİ MÜZİK EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN BİREYSEL ÇALGI TERCİHLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 285 - 296, 29.12.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.1035341

Öz

Mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin öğrenim süreçlerini etkileyen faktörlerden biri bireysel çalgı tercihleridir. Öğrencilerin vücut yapısı, çevresel etkenler, müzik türü, eğitim kurumlarının özellikleri gibi faktörler çalgı tercihlerinde etkili olmaktadır. Bu araştırmada lisans düzeyinde mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin lisans öğrenimleri sürecinde bireysel çalgı tercihlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Durum tespitine yönelik tarama modelinde yapılan bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden faydalanılmıştır. Araştırmada kullanılan veriler, katılımcıların demografik özellikleri ve çalgı tercihleri ile ilgili görüşlerinin alınması amacıyla 12 sorudan oluşan, yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılarak elde edilen görüşler tematik olarak incelenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’de lisans düzeyinde mesleki müzik eğitimi veren kurumlar, örneklemini ise beş farklı üniversitenin müzik eğitimi veren bölümleri oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem olarak seçilmiş üniversitelerde 2018-2019 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 3. ve 4. sınıf öğrencileri (f=165) çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Elde edilen verilere göre katılımcıların çalgı tercihlerinde etkili olduğu belirlenen “çalgıya duyulan sevgi”, “çalgıda edinilen tecrübe”, “öğretmen”, “müzik türü” ve “okulun imkanları” faktörlerinin çoğunlukta olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., E, Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Coşkun Şentürk, G., Kapçak, Ş., Kapçak Işıksungur, B. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı çalışma alışkanlıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 1232-1255. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yyuefd/issue/40566/496399
  • Dal, B. (2019). Lı̇sans düzeyı̇ eğı̇tı̇m veren Türk müzı̇ğı̇ devlet konservatuvarlarında meslek çalgısı tercı̇h sebebı̇nı̇ etkı̇leyen faktörler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Derin, U. Y. (2007). Anadolu güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin çalgı seçim yöntemi, karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Yayımlanmamış doktora tezi. Marmara üniversitesi, İstanbul.
  • Doğan, T., Erdal, B. (2016). Senin favori çalgın hangisi? Çalgı tercihini etkileyen demografik ve sosyo-kültürel faktörler üzerine bir araştırma. Journal of Human Sciences, 13(3), 6050-6070.
  • Doğan, T. (2017). İnsanların çalgı tercı̇hlerı̇nı̇ etkı̇leyen faktörler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Duranoğlu, N. (2015). Çalgı eğitiminde görülen kas ve iskelet rahatsızlıkları ve performansa etkileri üzerine öğretmen ve öğrenci görüşleri. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 87-97.
  • Erden, M. (2011). Eğitim bilimine giriş. (6. Baskı). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Girgin, D. (2015). Müzik eğitimi bölümlerindeki çalgı eğitiminde öğretmen ve öğrenci perspektifinde beklentiler. NWSA-Education Sciences, 10(3), 169-183. https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsaedu/issue/19841/212554.
  • Karabulut, G. (2009). Eğitim fakültesi müzik eğitimi anabilim dalı 1. ve 3. sınıf öğrencilerinin piyano dersine yönelik tutumlarının ı̇ncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karahan, A. S. (2016). Türkiye’deki müzik eğitimi anabilim dalı binalarının fiziksel imkan ve ders materyallerinin belirlenmesi. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 7(25), 22-37.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Kavramlar-ilkeler-teknikler. (18. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Neumann, W. L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri nitel ve nicel yaklaşımlar. (7. Basım). (Çeviren: Sedef Özge). Ankara: Yayınodası.
  • Orhan, Ş. (2006). Anadolu güzel sanatlar liseleri çalgı eğitiminde motivasyon. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 130-136. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25440/268429
  • Öneykan, B., Tebiş, C. (2018). Güzel sanatlar liseleri ve müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda yaylı çalgı eğitimi alan öğrencilerin günlük egzersiz alışkanlıkları (Balıkesir örneği). Online Journal of Music Sciences, 3(1), 125-148. DOI: 10.31811/ojomus.435081
  • Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitiminde öğrenci motivasyonu ve performans. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 320-331.
  • Polat, S., İlgar, K., Öztürk, N. İ. (2019). Konservatuvar öğrencilerinin ekonomik durumlarının enstrüman seçimi ve başarı düzeyi üzerindeki etkisi. Turkish Studies - Social Sciences, 14(4), 1715-1735.
  • Satır, A. (2018) Bilim ve sanat merkezlerinde görev yapan müzik öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Schmidt, C. P. (2005). Relations among Motivation, Performance Achievement, and Music Experience Variables in Secondary Instrumental Music Students. Journal of Research in Music Education, 53(2), 134-147. https://doi.org/10.1177/002242940505300204
  • Sungurtekin, K. M. (2010). Motivasyon ve çalgı eğitimindeki yeri. NWSA-Fine Arts, 5(1), 28-34. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsafine/issue/19905/213155
  • Tanınmış, G. E. (2014). Çocuklar için doğru çalgı seçiminde Ben-Tovim/Boyd sistemi. NWSA-Fine Arts, 9(4), 175-180.
  • Topalak, Ş. (2013). Güzel sanatlar lisesi çalgı eğitimi/öğretiminde karşılaşılan sorunların incelenmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(2), 114-129.
  • Tosun, T. (2019). Güzel sanatlar liselerinde çalgı eğitimi alan öğrencilerde karşılaşılan fizyolojik rahatsızlıklar. Yüksek lisans tezi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ordu.
  • Umuzdaş, S., Yağız, M. (2020). Öğrencilerin değerlendirmeleriyle çalgı çalışma motivasyonlarını olumlu ve olumsuz etkileyen öğretmen özellikleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(45), 546-557. DOI: 10.32547/ataunigsed.748422
  • Yağışan, N. (2004). Çalgı icracılarında kas-iskelet problemleri ve nedenleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 561-574.
  • Yavçin, A. N. (2011). İlköğretim öğrencilerinin özengen çalgı eğitimi konusundaki yönelimlerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.

FACTORS AFFECTING THE INDIVIDUAL INSTRUMENT PREFERENCES OF THE STUDENTS RECEIVING VOCATIONAL MUSIC EDUCATION

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 285 - 296, 29.12.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.1035341

Öz

One of the factors affecting the learning processes of students receiving vocational music education is individual instrument preferences. Factors such as students' body structure, environmental factors, type of music, and characteristics of educational institutions are effective in their instrument preferences. In this study, it is aimed to examine the factors that affect the individual instrument preferences of the students who receive professional music education at the undergraduate level during their undergraduate education. The data used in the research were collected through a structured interview form consisting of 13 questions in order to get the opinions of the participants about their demographic characteristics and instrument preferences. The views obtained by using the content analysis method were analyzed and interpreted thematically. The population of the research consists of institutions that receive vocational music education at undergraduate level in Turkey, and the sample consists of music education departments of five different universities. In the study, 3rd and 4th grade students (f=165) studying at the universities selected as the sample in the 2018-2019 academic year were determined as the study group. According to the data obtained, it was concluded that the factors such as "love for the instrument", "experience gained in the instrument", "teacher", "type of music" and "school facilities", which were determined to be effective in the instrument preferences of the participants, were in the majority.

Kaynakça

  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., E, Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Coşkun Şentürk, G., Kapçak, Ş., Kapçak Işıksungur, B. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı çalışma alışkanlıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 1232-1255. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yyuefd/issue/40566/496399
  • Dal, B. (2019). Lı̇sans düzeyı̇ eğı̇tı̇m veren Türk müzı̇ğı̇ devlet konservatuvarlarında meslek çalgısı tercı̇h sebebı̇nı̇ etkı̇leyen faktörler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Derin, U. Y. (2007). Anadolu güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin çalgı seçim yöntemi, karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Yayımlanmamış doktora tezi. Marmara üniversitesi, İstanbul.
  • Doğan, T., Erdal, B. (2016). Senin favori çalgın hangisi? Çalgı tercihini etkileyen demografik ve sosyo-kültürel faktörler üzerine bir araştırma. Journal of Human Sciences, 13(3), 6050-6070.
  • Doğan, T. (2017). İnsanların çalgı tercı̇hlerı̇nı̇ etkı̇leyen faktörler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Duranoğlu, N. (2015). Çalgı eğitiminde görülen kas ve iskelet rahatsızlıkları ve performansa etkileri üzerine öğretmen ve öğrenci görüşleri. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 87-97.
  • Erden, M. (2011). Eğitim bilimine giriş. (6. Baskı). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Girgin, D. (2015). Müzik eğitimi bölümlerindeki çalgı eğitiminde öğretmen ve öğrenci perspektifinde beklentiler. NWSA-Education Sciences, 10(3), 169-183. https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsaedu/issue/19841/212554.
  • Karabulut, G. (2009). Eğitim fakültesi müzik eğitimi anabilim dalı 1. ve 3. sınıf öğrencilerinin piyano dersine yönelik tutumlarının ı̇ncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karahan, A. S. (2016). Türkiye’deki müzik eğitimi anabilim dalı binalarının fiziksel imkan ve ders materyallerinin belirlenmesi. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 7(25), 22-37.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Kavramlar-ilkeler-teknikler. (18. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Neumann, W. L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri nitel ve nicel yaklaşımlar. (7. Basım). (Çeviren: Sedef Özge). Ankara: Yayınodası.
  • Orhan, Ş. (2006). Anadolu güzel sanatlar liseleri çalgı eğitiminde motivasyon. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 130-136. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25440/268429
  • Öneykan, B., Tebiş, C. (2018). Güzel sanatlar liseleri ve müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda yaylı çalgı eğitimi alan öğrencilerin günlük egzersiz alışkanlıkları (Balıkesir örneği). Online Journal of Music Sciences, 3(1), 125-148. DOI: 10.31811/ojomus.435081
  • Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitiminde öğrenci motivasyonu ve performans. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 320-331.
  • Polat, S., İlgar, K., Öztürk, N. İ. (2019). Konservatuvar öğrencilerinin ekonomik durumlarının enstrüman seçimi ve başarı düzeyi üzerindeki etkisi. Turkish Studies - Social Sciences, 14(4), 1715-1735.
  • Satır, A. (2018) Bilim ve sanat merkezlerinde görev yapan müzik öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Schmidt, C. P. (2005). Relations among Motivation, Performance Achievement, and Music Experience Variables in Secondary Instrumental Music Students. Journal of Research in Music Education, 53(2), 134-147. https://doi.org/10.1177/002242940505300204
  • Sungurtekin, K. M. (2010). Motivasyon ve çalgı eğitimindeki yeri. NWSA-Fine Arts, 5(1), 28-34. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsafine/issue/19905/213155
  • Tanınmış, G. E. (2014). Çocuklar için doğru çalgı seçiminde Ben-Tovim/Boyd sistemi. NWSA-Fine Arts, 9(4), 175-180.
  • Topalak, Ş. (2013). Güzel sanatlar lisesi çalgı eğitimi/öğretiminde karşılaşılan sorunların incelenmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(2), 114-129.
  • Tosun, T. (2019). Güzel sanatlar liselerinde çalgı eğitimi alan öğrencilerde karşılaşılan fizyolojik rahatsızlıklar. Yüksek lisans tezi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ordu.
  • Umuzdaş, S., Yağız, M. (2020). Öğrencilerin değerlendirmeleriyle çalgı çalışma motivasyonlarını olumlu ve olumsuz etkileyen öğretmen özellikleri. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(45), 546-557. DOI: 10.32547/ataunigsed.748422
  • Yağışan, N. (2004). Çalgı icracılarında kas-iskelet problemleri ve nedenleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 561-574.
  • Yavçin, A. N. (2011). İlköğretim öğrencilerinin özengen çalgı eğitimi konusundaki yönelimlerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hayri Akbudak 0000-0003-4613-9561

Tuna Taşdemir 0000-0002-3495-3593

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akbudak, H., & Taşdemir, T. (2021). MESLEKİ MÜZİK EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN BİREYSEL ÇALGI TERCİHLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 7(2), 285-296. https://doi.org/10.22252/ijca.1035341