Türkiye’de kitle iletişim araçlarının etkin kullanımı 1970’li yıllardan itibaren yaygınlık kazanmıştır. Sırasıyla, radyo, sinema, televizyon ve internet insanlığın işitsel ve görsel iletişim tutkusunun yayılım gösterdiği mecralar olmuştur. Bir zamanlar ulus-devletin ideolojik aygıtı olan kitle iletişim araçları, günümüzün teknik/teknolojik olanakları sayesinde, ‘birey’in toplumsallaşabildiği, eğitim gördüğü, olan-bitene tepkisini gösterdiği, moral desteği bulduğu, yaşamını ikame ettireceği gereksinimleri karşılayabildiği, ‘kimlik’ edinebildiği, insan-ötesi iletişim araçlarına dönüşmüşlerdir.
Bu çalışmada, kitle iletişim araçlarının sosyo-kültürel etkileşime katkısı, dolayısıyla, Türk Müziğine olumlu/olumsuz etkilerinin tespiti ve analizi için neden-sonuç ilişkisinin kurulması amaçlanmış olup, 1970’lerden günümüze değin tarihsel süreçte Türk Müziği alanında akademik ve kuramsal çalışmalarda ele alınmış olan ve konumuz bağlamında dikkate değer bulunmuş altı temel unsura odaklanılmıştır.
Bunlar; 1.‘Medyatif araçlar olarak taş plak, long play (LP), kaset, kompakt disk (CD) ve/veya dijital veri olarak görüntü-ses kayıtlarının toplumun beğenisine sunulması’;2. ‘Müzik endüstrisinin pazarlama stratejileri ve toplumun kabulleri sayesinde söz, beste, görüntülerin toplumun kültürel belleğine yerleşmesi’; 3. ‘Türk müziği ürünlerinin karakteristiklerinin ne olduğunun tartışmaya açılması’; 4. ‘Türk müziğinin geleneksellik/ yerellik/ evrensellik bağlamının akademik çalışmalara konu olması’; 5.’Türk müziğinin sanatsal niteliğinin korunup-gözetilmesinden ziyade, toplumsal olandan siyasal olana, kültürel olandan ekonomik olana devşirilmesine göz yumulması’; 6. ‘Türk müziğinin popülerleştirilmesi çabalarının Türk müziğine zarar veriyor olması’dır.
Medya Kitle İletişim Türk Müziği Müzik Endüstrisi Sosyo- Kültürel Yapı. Medya, Kitle İletişim, Türk Müziği, Müzik Endüstrisi, Sosyo- Kültürel Yapı.
Effective use of mass media has become widespread in Turkey since the 1970s. Respectively, radio, cinema, television and internet have been the channels where the auditory and visual communication of humanity has spread. Mass media, which was once the ideological tool of the nation-state, thanks to the technical / technological possibilities of today, 'the individual can socialize, receive education, react to what is happening, find moral support, meet the needs to replace his life, acquire' identity '. they have turned into transnational communication tools.
In this study, it is aimed to establish a cause-effect relationship for the determination and analysis of the contribution of the mass media to socio-cultural interaction and therefore the positive / negative effects of Turkish Music. It focuses on six basic elements that have been found to be noteworthy in the context of our topic.
These; 1. 'Presentation of video-sound recordings as media tools such as stone vinyl, long play (LP), cassette, compact disc (CD) and / or digital data to the public'; 2. "Thanks to the marketing strategies of the music industry and the acceptance of the society, the settlement of words, compositions, images into the cultural memory of the society"; 3. 'Discussing what the characteristics of Turkish music products are'; 4. "Traditionalness / locality / universality context of Turkish music being the subject of academic studies"; 5. "Allowing the recruitment of Turkish music from the social to the political, from the cultural to the economic, rather than the preservation and observance of the artistic quality of Turkish music"; 6. "The popularization of Turkish music is damaging Turkish music".
Media Mass Communication Turkish Music Music Industry Socio-Cultural Structure
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Aralık 2021 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca