Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HALK TÜRKÜLERİNİN SİSTEMATİK OLARAK PİYANO EĞİTİMİNDE KULLANILMASI

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 85 - 100, 15.08.2022
https://doi.org/10.22252/ijca.1097065

Öz

Bu araştırmanın amacı, lisans düzeyinde piyano eğitimi gören öğrencilere yönelik piyano için yazılmış özgün makamsal etütlerin, öğrencilerin piyano için düzenlenmiş türküleri çalma becerilerinin geliştirilmesindeki etkisini araştırmaktır. Bu nedenle araştırmada gerçek deneme modellerinden öntest-sontest kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmaya literatür taraması ile başlanmıştır. Uzmanların görüşleri doğrultusunda Türk Halk Müziği repertuarından seçilen üç türkü lisans öğrencilerinin teknik seviyelerine uygun olarak düzenlenmiştir. Daha sonra bu üç türkünün makamına yönelik üç özgün makamsal etüt geliştirilmiştir. Araştırmanın deneysel evresinde akademik piyano başarı notları esas alınarak birbirine denk deney (12 öğrenci) ve kontrol (12 Öğrenci) grupları oluşturulmuştur. Deneysel çalışmanın ilk aşamasında öğrencilerin üç türküye ilişkin yarım saatlik deşifre performanslarının video kayıtları (Öntest) alınmıştır ve üç uzmana değerlendirilmek üzere videolar verilmiştir. İkinci aşamada, deney ve kontrol grupları farklı eğitim yöntemleri ile 8 hafta boyunca çalıştırılmıştır. Üçüncü ve son aşamada ise tüm grup öğrencilerinin türküyü çalma performansları tekrar video kaydına (Sontest) alınıp üç uzmana verilmiştir. Daha sonra üç uzman tarafından öğrencilerin performansları için verilen puanlar ile elde edilen verilerin analizi için SPSS 17.0 paket programı kullanılmış; sonuçların elde edilmesi aşamasında Mann-Whitney U, Wilcoxon İşaretli Sıralar testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonunda hazırlanan makamsal etütler ile çalışan deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerinden, türküyü çalma becerisi açısından daha başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır.

Teşekkür

Bu Çalışma Bu çalışma İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsünde tamamlanmış (06.07.2012) olan doktora tezinden derlenerek hazırlanmıştır

Kaynakça

  • Acemoğlu, Y. (2006). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ve Türkiye Cumhuriyetindeki Güzel Sanatlar Liselerinde Okutulan Piyano Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretimi Bölümü, Bursa
  • Bulut, F. (2008). Piyano Eğitiminde Geleneksel Türk Halk Müziği Kaynaklı Eserlerin Seslendirilmesine Yönelik Oluşturulan Bir Çoklu Analiz Modeli ve Bu Modelin Öğrenci başarısı Üzerine Etkileri, Yayınlanmamış Doktora Tezi Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel desenler. (İkinci baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Doğan S. (1994). Türk Müziği Ses Sistemine Dayalı Piyano Öğretimi Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya
  • Ercan, N. (2008). Piyano Eğitiminde İlke ve Yöntemler. Sözkesen Matbaası, Ankara
  • İnce, S. (2001). İlköğretim Çağı Çocukları İçin Piyano Tekniğine Uygun Olarak Ve Türk Ezgilerinden Faydalanarak Hazırlanmış Etüt Çalışmaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu
  • Kaptan, S. (1977), Bilimsel araştırma Teknikleri, Ankara: Tekışık Matbaası.
  • Karahan, A. S. (2004). Türkiye’de Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumların Piyano Öğretimi Sürecinde Kullanılan Klasik Batı Müziği Piyano Etütlerinin Öğrencileri Çağdaş Türk Müziği Piyano Eserlerinin Çalmaya Hazırlama Durumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Karasar, Niyazi (2009), Bilimsel Araştırma Yöntemi, Yirminci Basım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kıvrak, İ. (2003). Müzik Öğretmeni Yetiştirmede Piyano Eğitimi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi GSEB-MEABD, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, İnönü Üniversitesi, Bildiriler, s.s209-211. Malatya.
  • Kurtuldu, M.K. (2007). Bilgiyi İşleme Modeline Dayalı Piyano Eğitiminde Genel Öğrenme Stratejilerinin Yeri Ve Görsel İmajlar Oluşturma Yönteminin Kullanılabilirlik Düzeyi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Say, A. (2002). Müzik Sözlüğü, Ahmet Say - Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 1. Basım, Ankara
  • Sönmezöz F. (1998). “Çağdaş Türk bestecilerinin piyano eserlerinin eğitim amaçlı olarak kullanılabilirliği”Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sun, M. (1998). Türk Müziği Makam Dizileri (Piyano İçin), Evrensel Müzikevi, Önder Matbaası, Ankara
  • Sungurtekin, M. (2002). Türkiye’de Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Bölümlerindeki Piyano Eğitiminde Çağdaş Türk Piyano Müziği Eserlerinin Yeri, Ankara, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt:22 Sayı:3 Yeri: 59-68.
  • Tufan, S. (1997). Grup Piyano Eğitimi. AGSL Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Trabzon, Mavi Nota Dergisi.
  • Tufan, E. (2004). Geleneksel Makamlar Kullanılarak Yazılan Etütlerin Piyano Eğitimi Açısından Önemi, Ankara, Gazi üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı2, 65-77.
  • Yılmaz N. (2006), Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Gse Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında Uygulanan Piyano Eğitiminin Değerlendirilmesi, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, 26-28 Nisan 2006, Pamukkale Üniversitesi. Eğitim. Fakültesi, Denizli.
  • Yokuş, H. (2005). Ülkemizde Halk Müziği Kaynaklı Piyano Eserlerinin Piyano Eğitiminde Uygulanabilirliğinin Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.

SYSTEMETİC USE OF FOLK SONGS İN PİANO EDUCATİON

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 85 - 100, 15.08.2022
https://doi.org/10.22252/ijca.1097065

Öz

The purpose of this study is to investigate the effects of original piano etudes composed by using maqam scales -and to be played by undergraduate level students- on developing the skills necessary for playing folk song arrangements for the piano. For this reason, one of the real experimental designs, pre-test/post-test design with a control group is used. The study began with a review of related literature and in accordance with the experts’ opinions, three Turkish folk songs selected and arranged to be suitable for undergrade students’ skill levels. After that, three original etudes were composed by using the maqam scales of those folk songs. In the experimental phase of the study, an experimental group (n=12) and a control group (n=12) -which were composed of students with equal piano skill levels- were formed. In the first phase, 30 minutes of sight reading performances (pre-test) of the students were videotaped and sent to the experts. In the second phase, the experimental group and the control group were trained in different methods for 8 weeks. In the third and the last phase, all students’ folk song performances were videotaped and sent to three different experts. SPSS 17.0 software bundle was used in analyzing the collected data which was obtained from the scores given by the experts and Mann-Whitney U, and Wilcoxon test was used to obtain the results. Results of the study showed a significant difference between 2 groups on behalf of the experimantal group.

Kaynakça

  • Acemoğlu, Y. (2006). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ve Türkiye Cumhuriyetindeki Güzel Sanatlar Liselerinde Okutulan Piyano Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretimi Bölümü, Bursa
  • Bulut, F. (2008). Piyano Eğitiminde Geleneksel Türk Halk Müziği Kaynaklı Eserlerin Seslendirilmesine Yönelik Oluşturulan Bir Çoklu Analiz Modeli ve Bu Modelin Öğrenci başarısı Üzerine Etkileri, Yayınlanmamış Doktora Tezi Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel desenler. (İkinci baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Doğan S. (1994). Türk Müziği Ses Sistemine Dayalı Piyano Öğretimi Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya
  • Ercan, N. (2008). Piyano Eğitiminde İlke ve Yöntemler. Sözkesen Matbaası, Ankara
  • İnce, S. (2001). İlköğretim Çağı Çocukları İçin Piyano Tekniğine Uygun Olarak Ve Türk Ezgilerinden Faydalanarak Hazırlanmış Etüt Çalışmaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu
  • Kaptan, S. (1977), Bilimsel araştırma Teknikleri, Ankara: Tekışık Matbaası.
  • Karahan, A. S. (2004). Türkiye’de Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumların Piyano Öğretimi Sürecinde Kullanılan Klasik Batı Müziği Piyano Etütlerinin Öğrencileri Çağdaş Türk Müziği Piyano Eserlerinin Çalmaya Hazırlama Durumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Karasar, Niyazi (2009), Bilimsel Araştırma Yöntemi, Yirminci Basım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kıvrak, İ. (2003). Müzik Öğretmeni Yetiştirmede Piyano Eğitimi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi GSEB-MEABD, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, İnönü Üniversitesi, Bildiriler, s.s209-211. Malatya.
  • Kurtuldu, M.K. (2007). Bilgiyi İşleme Modeline Dayalı Piyano Eğitiminde Genel Öğrenme Stratejilerinin Yeri Ve Görsel İmajlar Oluşturma Yönteminin Kullanılabilirlik Düzeyi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Say, A. (2002). Müzik Sözlüğü, Ahmet Say - Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 1. Basım, Ankara
  • Sönmezöz F. (1998). “Çağdaş Türk bestecilerinin piyano eserlerinin eğitim amaçlı olarak kullanılabilirliği”Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Sun, M. (1998). Türk Müziği Makam Dizileri (Piyano İçin), Evrensel Müzikevi, Önder Matbaası, Ankara
  • Sungurtekin, M. (2002). Türkiye’de Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Bölümlerindeki Piyano Eğitiminde Çağdaş Türk Piyano Müziği Eserlerinin Yeri, Ankara, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt:22 Sayı:3 Yeri: 59-68.
  • Tufan, S. (1997). Grup Piyano Eğitimi. AGSL Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Trabzon, Mavi Nota Dergisi.
  • Tufan, E. (2004). Geleneksel Makamlar Kullanılarak Yazılan Etütlerin Piyano Eğitimi Açısından Önemi, Ankara, Gazi üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı2, 65-77.
  • Yılmaz N. (2006), Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Gse Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında Uygulanan Piyano Eğitiminin Değerlendirilmesi, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, 26-28 Nisan 2006, Pamukkale Üniversitesi. Eğitim. Fakültesi, Denizli.
  • Yokuş, H. (2005). Ülkemizde Halk Müziği Kaynaklı Piyano Eserlerinin Piyano Eğitiminde Uygulanabilirliğinin Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Barış Toptaş 0000-0002-7452-3942

Erken Görünüm Tarihi 1 Ağustos 2022
Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Toptaş, B. (2022). HALK TÜRKÜLERİNİN SİSTEMATİK OLARAK PİYANO EĞİTİMİNDE KULLANILMASI. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 8(1), 85-100. https://doi.org/10.22252/ijca.1097065

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca