Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL MÜZİK KİTAPLARINDAKİ MAKAMSAL İÇERİKLİ ŞARKILARIN EŞLİKLENMESİNE YÖNELİK MÜZİK ÖĞRETMENİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 208 - 224, 15.08.2022
https://doi.org/10.22252/ijca.1122357

Öz

Bu araştırmada, ortaokul müzik ders kitaplarındaki makamsal içerikli şarkıların eşliklenmesine yönelik müzik öğretmenlerinin görüşlerinin alınması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıflara ait müzik ders kitaplarındaki makamsal içerikli okul şarkıları; makam, karar sesleri ile usülleri bakımından incelenmiş ve sınıflara göre tasnif edilmiştir. Araştırmada mevcut durumların tespitine yönelik tarama ve müzik öğretmenlerinin mezuniyet türlerine göre öz-yeterlilikleriyle ilgili düşüncelerinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilen bir nedensel karşılaştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında, müzik öğretmenlerine uygulanan anketin birinci bölümü; kişisel bilgilere yönelik sorular, ikinci bölümü ise makamsal içerikli şarkılara eşlik yapabilme durumlarını belirlemeye yönelik 34 anket sorusundan meydana gelmiştir. Ortaokullarda görev yapan müzik öğretmenlerine, makamsal içerikli şarkıların eşliklenmesine yönelik nicel veriler elde etmek için anket uygulanmıştır.
Araştırmanın örneklemini, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemine göre SEGE-2017 verileri dikkate alınarak oluşturulan 6 kademede yer alan 55 ilde görev yapan 300 müzik öğretmeni oluşturmuştur. Ortaokullarda görev yapan müzik öğretmenlerine, makamsal içerikli şarkıların eşliklenmesine yönelik nicel veriler elde etmek için anket uygulanmıştır.
Araştırmanın sonuçlarına göre; müzik öğretmenlerinin çoğunluğunun derslerinde eşlik yaptıkları, makamsal içerikli şarkıların eşliklenmesinde makamların genel olarak tanındığı ve bu eserlere eşlik yapabildikleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Bilgin, S. (1998). İlköğretim okullarının ikinci kademesinde müzik eğitiminde kullanılan şarkıların Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi çıkışlı müzik öğretmenleri tarafından piyano ile eşliklenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.A., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık, 22. Baskı.
  • Eroy, O. Ve Gürpınar, E. (2017). Makam Dizileri İçin Piyanoda Eşlik. Gece Kitaplığı. Eylül 2017. Ankara. 4-5
  • Göher, F. (2006). Türk ve Batı Müziği Çalgılarının Karşılaştırılmalı Analizi. Doktora Tezi. Ankara.
  • Özgün, Turhan, Dökmetaş, Şan, Kaya.(2017). Sivas Türküleri ve Oyun Havaları. Sivas:Sivas Yayın Kurulu
  • Pelikoğlu, M. C. (2010). Türk müziğinde terminoloji sorunu: geleneksel türk halk müziği ve geleneksel türk sanat müziğine yansımaları. Sanat Dergisi, 18, 81-89
  • Say, A.(2009). Müzik Sözlüğü. (3. Baskı). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. ( Genişletilmiş 3. Baskı). Ankara: Evrensel Müzikevi
  • Yıldırım, K. (2020). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Eşlik Dersine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Örneği. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tez Önerisi, Ankara.
  • Yurga,C. ‘2002). Türkiye’de Popüler Müzikler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık

THE VIEWS OF MUSIC TEACHERS ABOUT ACCOMPANIMENT OF SONGS WITH MAQAM CONTENT IN SECONDARY SCHOOLS MUSIC TEXTBOOKS

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 208 - 224, 15.08.2022
https://doi.org/10.22252/ijca.1122357

Öz

In thıs research, it is aimed to take and evaluate the opinions of music teachers about accompaniment of songs with maqam content in secondary school music textbooks. School songs with maqam content in music textbooks of the 5th, 6th, 7th and 8th grades of secondary school were examined in terms of maqam, cadence sounds and tempos, and they were classified by the grades. In the research, a causal comparison method was used in order to scan for the determination of current situations and to determine the thoughts of music teachers about their self-efficacy according to graduation types. Within the scope of the research, the first part of the questionnaire applied to music teachers; questions about personal information, and the second part consists of 34 survey questions to determine the status of being able to accompany songs with modal content. A questionnaire was applied to music teachers working in secondary schools in order to obtain quantitative data on accompaniment of songs with modal content. The sample of the study consisted of 300 music teachers working in 55 provinces at 6 grades, which were formed by taking into account the data of SEGE-2017. A questionnaire was applied to music teachers working in secondary schools in order to obtain quantitative data on accompaniment of songs with modal content. According to the results of the research; It has been determined that the majority of the music teachers accompany them in their lessons, and that the makams are generally recognized in accompaniment of songs with makam content and they can accompany these pieces

Kaynakça

  • Bilgin, S. (1998). İlköğretim okullarının ikinci kademesinde müzik eğitiminde kullanılan şarkıların Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi çıkışlı müzik öğretmenleri tarafından piyano ile eşliklenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.A., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık, 22. Baskı.
  • Eroy, O. Ve Gürpınar, E. (2017). Makam Dizileri İçin Piyanoda Eşlik. Gece Kitaplığı. Eylül 2017. Ankara. 4-5
  • Göher, F. (2006). Türk ve Batı Müziği Çalgılarının Karşılaştırılmalı Analizi. Doktora Tezi. Ankara.
  • Özgün, Turhan, Dökmetaş, Şan, Kaya.(2017). Sivas Türküleri ve Oyun Havaları. Sivas:Sivas Yayın Kurulu
  • Pelikoğlu, M. C. (2010). Türk müziğinde terminoloji sorunu: geleneksel türk halk müziği ve geleneksel türk sanat müziğine yansımaları. Sanat Dergisi, 18, 81-89
  • Say, A.(2009). Müzik Sözlüğü. (3. Baskı). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. ( Genişletilmiş 3. Baskı). Ankara: Evrensel Müzikevi
  • Yıldırım, K. (2020). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Eşlik Dersine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Örneği. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tez Önerisi, Ankara.
  • Yurga,C. ‘2002). Türkiye’de Popüler Müzikler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Onur Koç 0000-0002-9683-723X

Engin Gürpınar 0000-0002-2473-1823

Ozan Eroy 0000-0002-2814-4431

Erken Görünüm Tarihi 1 Ağustos 2022
Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koç, O., Gürpınar, E., & Eroy, O. (2022). ORTAOKUL MÜZİK KİTAPLARINDAKİ MAKAMSAL İÇERİKLİ ŞARKILARIN EŞLİKLENMESİNE YÖNELİK MÜZİK ÖĞRETMENİ GÖRÜŞLERİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 8(1), 208-224. https://doi.org/10.22252/ijca.1122357