Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATION OF THE PRESIDENTIAL SYMPHONY ORCHESTRA AND CONCERT PROGRAMS ACCORDING TO SOME VARIABLES

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 1, 129 - 139, 06.07.2023
https://doi.org/10.22252/ijca.1292402

Öz

Founded in 1826 under the name of “Musika-ı Hümayûn” and afternamed of from Republic as the Presidential Symphony Orchestra, the institution is regarded as one of the world's most established arts institutions. The orchestra is the first musical institution in the history of our Republic. After moving to Ankara on the orders of Atatürk in 1924, he pioneered raising the level of culture and art of the people. The main goal of the orchestra is to represent polyphonic musical culture at the international level in the best possible way.The Presidential Symphony Orchestra has made significant contributions to the promotion of our culture with many concerts it has given in different continents and countries. In addition to Turkish soloist artists, the orchestra also hosts foreign conductors and soloists from different countries. Therefore, it can be said that the Presidential Symphony Orchestra contributes greatly to intercultural communication and interaction. In this study, 675 concert programs which were organized by the Presidential Symphony Orchestra between 1980 and 2018 were studied.The distribution of Turkish and foreign works in concerts, the distribution of works by Turkish and foreign composers, and the distribution of Turkish and foreign conductors according to the number of concerts they conduct have been revealed by quantitative data.In the study where the due diligence was carried out, it was determined that there were 255 Turkish works and 1998 foreign works in 675 concerts. Of the total 1872 works, 236 are by Turkish and 1636 are by foreign composers. In addition, the results were reached that 292 of the 675 concerts were conducted by Turkish conductors and 383 by foreign conductors.

Kaynakça

  • Aybala, C. G. (2015). Senfoni Orkestrasının Başarısını Etkileyen Faktörler. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi (Danışman: Prof. A. Bülent Alaner).
  • Oğuz, O. (2013) Kemal Sünder’in Timpani Konçertosu’nun (op. 26) Formal Analizi Ve İcra Yönünden İncelenmesi. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (Danışman: Prof. Ali Akbarov).
  • Okyay, E. (2009). Atatürk Devrimlerinin Simgesi Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası'na Armağan, Sevda Cenap And Müzik Vakfı Yayınları, Ankara.
  • Sabah, A. (2013). Antik Çağ Konser Mekânlarından 20. Yüzyıl Mekânsal Müzik Konser Salonlarına Müzik ve Mimarlık İlişkisi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (Danışman: Yard. Doç. Dr. Cüneyt Diri).
  • Say, A. (2005). Besteciler-Yorumlar-Eserler-Kavramlar, Müzik Ansiklopedisi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Vural, A. (2009). İstanbul’da Bulunan Dört Konser Salonunun Akustik Açıdan Değerlendirilmesi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (Danışman: Nurgül T. Bayazıt).
  • Erişim 1: https://sozluk.gov.tr/, Erişim Tarihi: 08.03.2023
  • Erişim 2: İşte Bir Senfoni Orkestrası (studylibtr.com), Gencer, Erişim Tarihi: 08.03.2023
  • Erişim 3: https://cso.ktb.gov.tr/TR-330212/kurumsal-kimlik.html, Erişim Tarihi: 03.05.2023
  • Erişim 4: https://csoadaankara.ktb.gov.tr/tr, Erişim Tarihi: 03.05.2023

CUMHURBAŞKANLIĞI SENFONİ ORKESTRASI VE KONSER PROGRAMLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 1, 129 - 139, 06.07.2023
https://doi.org/10.22252/ijca.1292402

Öz

1826 yılında “Musika-i Hümayûn” adıyla kurulan, Cumhuriyet’ten sonra ise Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası adını alan kurum, dünyanın en köklü sanat kurumlarından biridir. Orkestra, Cumhuriyet tarihimizin ilk müzik kurumudur. 1924’te Atatürk’ün emri ile Ankara’ya taşındıktan sonra halkın kültür ve sanat düzeyini yükseltmeye öncülük etmiştir. Orkestranın temel amacı uluslararası düzeyde çoksesli müzik kültürünün en iyi şekilde temsil edilebilmesidir.Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası, farklı kıta ve ülkelerde verdiği birçok konserle kültürümüzün tanıtılmasına önemli katkılar sağlamıştır. Orkestra, Türk solist sanatçıların yanı sıra farklı ülkelerden gelen yabancı şef ve solistlere de ev sahipliği yapmaktadır. Dolayısıyla Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası’nın kültürler arası iletişime ve etkileşime büyük oranda katkı sağladığı söylenebilir.Bu çalışmada, Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrasının 1980-2018 yılları arasında düzenlediği 675 konser programı; Türk ve yabancı eserlerin dağılımı, eserlerin Türk ve yabancı bestecilere göre dağılımı ve Türk ve yabancı şeflerin yönettikleri konser sayısı gibi parametrelere göre incelenerek nicel veriler elde edilmiştir.Durum tespitinin yapıldığı çalışmada, 675 konserde 255 Türk eser, 1998 yabancı eser olduğu tespit edilmiştir. Toplam 1872 eserin 236 tanesi Türk, 1636 tanesi ise yabancı besteciye aittir. Ayrıca 675 konserden 292’sinin Türk şefler, 383’ünün ise yabancı şefler tarafından yönetildiği sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aybala, C. G. (2015). Senfoni Orkestrasının Başarısını Etkileyen Faktörler. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi (Danışman: Prof. A. Bülent Alaner).
  • Oğuz, O. (2013) Kemal Sünder’in Timpani Konçertosu’nun (op. 26) Formal Analizi Ve İcra Yönünden İncelenmesi. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (Danışman: Prof. Ali Akbarov).
  • Okyay, E. (2009). Atatürk Devrimlerinin Simgesi Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası'na Armağan, Sevda Cenap And Müzik Vakfı Yayınları, Ankara.
  • Sabah, A. (2013). Antik Çağ Konser Mekânlarından 20. Yüzyıl Mekânsal Müzik Konser Salonlarına Müzik ve Mimarlık İlişkisi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (Danışman: Yard. Doç. Dr. Cüneyt Diri).
  • Say, A. (2005). Besteciler-Yorumlar-Eserler-Kavramlar, Müzik Ansiklopedisi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
  • Vural, A. (2009). İstanbul’da Bulunan Dört Konser Salonunun Akustik Açıdan Değerlendirilmesi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (Danışman: Nurgül T. Bayazıt).
  • Erişim 1: https://sozluk.gov.tr/, Erişim Tarihi: 08.03.2023
  • Erişim 2: İşte Bir Senfoni Orkestrası (studylibtr.com), Gencer, Erişim Tarihi: 08.03.2023
  • Erişim 3: https://cso.ktb.gov.tr/TR-330212/kurumsal-kimlik.html, Erişim Tarihi: 03.05.2023
  • Erişim 4: https://csoadaankara.ktb.gov.tr/tr, Erişim Tarihi: 03.05.2023
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Performansı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülden Filiz Önal 0000-0002-5140-8298

Aytekin Erkek 0009-0002-7673-8549

Erken Görünüm Tarihi 20 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 6 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Önal, G. F., & Erkek, A. (2023). CUMHURBAŞKANLIĞI SENFONİ ORKESTRASI VE KONSER PROGRAMLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 9(1), 129-139. https://doi.org/10.22252/ijca.1292402

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca