Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CREATING A BOOK FORM WITH TEXTURE TRIALS ON THE SURFACE OF FIREARM CLAY

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 83 - 93, 05.08.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1439827

Öz

Texture can be expressed as the pattern covering the inner or outer surface of all living and inanimate objects and substances existing in nature. The idea of resurfacing, called texture, is the touches created by human beings on the surface of materials, depending on the workability and application ability of each material's own qualitative structure. Just as every object and living thing in nature has its own texture, the material called chamotte clay also has its own texture. The re-use of this texture surface in the form of artistic expression is due to the many positive attitudes of the material, such as its workability, plasticity and reshaping ability. Due to the plastic structure of the inorganic material called chamotte, it is used as the main material in this study in the idea of creating a book form from clay. It is also used as a ceramic clay, a common mixture that is frequently preferred as the artistic expression language of artists. Based on this point, the idea of creating a book form, creating different visual and tactile diversity on the chamotte surface, is an indication that positive results were obtained after the applications.

Kaynakça

  • Altundağ, M. (2017). Çağdaş Seramik Sanatında Doku Öğesi. idil, 6 (39), s.3257 – 3269
  • Atalayer, Faruk. Temel Sanat Öğeleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1994.
  • Elif, Ağatekin, “Artistik Seramik Biçimlendirmede Doku”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans Tezi, Eskişehir, 2002
  • Güngör, İ.H., (1983). Temel Tasar. (2. bs.). İstanbul: Kipaş Yayınları. Özsoy, Vedat ve Ayaydın, Abdullah. Görsel Tasarım Öğe ve İlkeleri. Ankara: Pegem Akademi, 2016.
  • Ocvirk, Otto G. Ve diğer. Sanatın Temelleri: Teori ve Uygulama. Çev. Nur Balkır Kuru ve Ali Kuru. İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları, 2015.
  • Karaağaç, K.(2005). Seramikte Doku Araştırmaları ve Uygulamalar. Araştırma Dosyası, Mimar Sinan Üniversitesi. İstanbul.
  • Karaçalı, B. (2024). Çağdaş Sanat/Tasarımda Form. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 1, 97-114.
  • Özsoy, V., Ayaydın, A., (2015). Görsel Tasarım Öğe ve İlkeleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Seylan, A. (2005). Temel Tasarım. Ankara: Dağdelen Basın Yayın.
  • Sözen, M., Tanyeli, U. (2014). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Yılmaz, Ayşen. Bitkisel Dokuların Özgün Seramik Formlarda Yorumlanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Eseri Çalışma Raporu. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, 2014.

ŞAMOT ÇAMURU YÜZEYİNDE DOKU DENEMELERİ İLE KİTAP FORMU OLUŞTURMA FİKRİ

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 83 - 93, 05.08.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1439827

Öz

Doku tabiatta var olan tüm canlı ve cansız nesne ve maddelerin iç veya dış yüzeyini kaplayan örüntü olarak ifade edilebilinir. Doku denilen yeniden yüzey oluşturma fikri ise her malzemenin kendine ait olan niteliksel yapısının işlenebilirliğine ve uygulama yetisine bağlı olarak malzemelerin yüzeyinde insanoğlunun oluşturduğu dokunuşlardır. Tabiatta her nesnenin ve canlının kendine has dokusu olduğu gibi şamot çamuru diye adlandırılan malzemenin de kendine ait bir dokusu vardır. Bu doku yüzeyinin yeniden sanatsal ifade biçiminde kullanılması malzemenin işlenebilirliği, plastikliği, yeniden şekil alabilme özelliği gibi birçok pozitif tavrından kaynaklanmaktadır. Şamot denilen inorganik malzemenin plastik yapısından dolayı bu çalışmada, çamurdan kitap formu oluşturma fikrinde ana malzeme olarak kullanılmaktadır. Seramik çamuru olarak sanatçıların sanatsal ifade dili olarak sıklıkla tercih edilen alışıla gelmiş bir karışım olarak da kullanılmaktadır. Bu noktadan yola çıkılarak kitap formu oluşturulma fikrinin şamot yüzeyinde farklı görsel ve dokunsal çeşitlilik, oluşturulması, uygulamalar sonrasında olumlu sonuçlar çıkarıldığının göstergesidir.

Etik Beyan

Gönderimini yapmış olduğum makalenin etik kurallara uygun olduğunu beyan eder oluşabilecek sorunlarda sorumluluk tamamen tarafıma aittir.

Destekleyen Kurum

Turgut Özal üniversitesi

Teşekkür

Emeği geçen ve geçecek arkadaşlara şimdiden çok teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Altundağ, M. (2017). Çağdaş Seramik Sanatında Doku Öğesi. idil, 6 (39), s.3257 – 3269
  • Atalayer, Faruk. Temel Sanat Öğeleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1994.
  • Elif, Ağatekin, “Artistik Seramik Biçimlendirmede Doku”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans Tezi, Eskişehir, 2002
  • Güngör, İ.H., (1983). Temel Tasar. (2. bs.). İstanbul: Kipaş Yayınları. Özsoy, Vedat ve Ayaydın, Abdullah. Görsel Tasarım Öğe ve İlkeleri. Ankara: Pegem Akademi, 2016.
  • Ocvirk, Otto G. Ve diğer. Sanatın Temelleri: Teori ve Uygulama. Çev. Nur Balkır Kuru ve Ali Kuru. İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları, 2015.
  • Karaağaç, K.(2005). Seramikte Doku Araştırmaları ve Uygulamalar. Araştırma Dosyası, Mimar Sinan Üniversitesi. İstanbul.
  • Karaçalı, B. (2024). Çağdaş Sanat/Tasarımda Form. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 1, 97-114.
  • Özsoy, V., Ayaydın, A., (2015). Görsel Tasarım Öğe ve İlkeleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Seylan, A. (2005). Temel Tasarım. Ankara: Dağdelen Basın Yayın.
  • Sözen, M., Tanyeli, U. (2014). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Yılmaz, Ayşen. Bitkisel Dokuların Özgün Seramik Formlarda Yorumlanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Eseri Çalışma Raporu. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, 2014.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Geleneksel Türk Sanatları (Diğer), Güzel Sanatlar, Plastik Sanatlar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kamuran Karaağaç 0000-0002-9301-2056

Erken Görünüm Tarihi 13 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 5 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2024
Kabul Tarihi 21 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karaağaç, K. (2024). ŞAMOT ÇAMURU YÜZEYİNDE DOKU DENEMELERİ İLE KİTAP FORMU OLUŞTURMA FİKRİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 10(1), 83-93. https://doi.org/10.22252/ijca.1439827

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca