AN EVALUATION ON THE PLACE OF EXAMPLES OF TRADITIONAL TURKISH WEAVING ART AND TAPESTRIES IN TURKISH PAINTING ART
Yıl 2024,
Cilt: 10 Sayı: 1, 159 - 167, 05.08.2024
Yüksel Göğebakan
,
Pınar Alkaç
Öz
The art of weaving, which has existed in life since prehistoric times, has turned into an element that reflects its own culture in every society with its developments and diversity during this time. Turkish weavings also reflect a traditional structure that reflects the culture of the society with its development that has continued without breaking away from its essence in the historical process. In this research, weaving art is limited to the most frequently used carpet weavings in Turkish painting. In this regard, Turkish carpet art and traditional tapestries with figurative patterns, examples of which have been seen recently, were researched. Then, examples of these weavings reflected in Turkish painting were shown and examined. The research was conducted with qualitative research method based on literature review. While examining the sample studies, descriptive analysis method was sometimes used. As a result of the research and analysis, it is seen that Turkish artists frequently use traditional weavings as a local element in their paintings.
Kaynakça
-
ALKAÇ, P. (2022). “Geleneksel Duvar Halılarının Resimlerde Yorumlanması”, (Yüksek Lisans Tezi), İnönü
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Ana Sanat Dalı, Malatya (Türkiye).
-
ARSLAN, N. (1997). Eyüboğlu Eren, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Yem Yayın, 1. Cilt, İstanbul.
-
ASLANAPA, O. (1993). Türk Sanatı El Kitabı, İnkılap Kitabevi Yayın Sanayi ve Tic. A.Ş., İstanbul.
-
ASLANAPA, O. (2005). Türk Halı Sanatının Bin Yılı, İnkılap Kitabevi, İstanbul.
-
BAYAV, D. (2011). “19. Yy. Sonu ve 2011 Başında Kadın Ressamlarımız”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi (29), Nisan 2011, s.15-28.
-
DİĞLER, M., SOYLU, R. (2023). “D Grubu”, GEÇEN, F. (Ed.), Çağdaş Türk Resim Sanatı ve Güncel Yaklaşımlar,
Akademisyen Yayınevi A.Ş., Ankara.
-
DÖLEN, E. (1992). “Tekstil Tarihi”, Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayınları No.92/1, İstanbul.
-
ERDMANN, K. (t.y.), 15. Asır Türk Halısı, (çev. H. Taner), Maarif Basımevi, İstanbul.
-
GÖNER, G., GÖNEN, G. (2022). “Türklerde Çadır Kültürünün Gelişimi”. GAB Akademi 2(3). 11-24.
-
KARAMAĞARALI, B. (1997). “Türk Halı Sanatındaki Motiflerin Yorumu Üzerine”, Arış Dergisi (3), 28-39.
-
TANSUĞ, S. (1993). Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
-
TDK, (2005). “Türkçe Sözlük” Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
-
YAZKAÇ, P. (2018). “Turgut Zaim’in Resimlerinde Anadolu ve Yörük Yaşamı Üzerine Bir Değerlendirme”, İdil Sanat
ve Dil Dergisi, 7(48), 1031-1041.
-
YETİŞGİN, M. (2014). “Tarih, Coğrafya Ve Sosyo-Kültürel Ortamın Türk Kimliğinin Gelişmesine Etkileri”, Akademik
İncelemeler Dergisi, 2(1), 37-68.
-
YETKİN, Ş. (1974). Türk Halı Sanatı, (1. Baskı), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
GELENEKSEL TÜRK DOKUMA SANATINA AİT ÖRNEKLERİN VE DUVAR HALILARININ TÜRK RESİM SANATINDAKİ YERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME
Yıl 2024,
Cilt: 10 Sayı: 1, 159 - 167, 05.08.2024
Yüksel Göğebakan
,
Pınar Alkaç
Öz
Tarih öncesi devirlerden bu yana hayatın içinde var olan dokuma sanatı, bu süreç içerisindeki gelişimleri ve çeşitliliğiyle her toplumda kendi kültürünü yansıtan bir unsura dönüşmüştür. Türk dokumaları da tarihi süreç içerisinde özünden kopmadan sürdürdüğü gelişimiyle, toplumun kültürünü yansıtan geleneksel bir yapıyı yansıtmaktadır. Bu araştırmada, dokuma sanatı Türk resim sanatında en sık kullanılan halı dokumaları ile sınırlandırılmıştır. Bu doğrultuda, Türk halı sanatı ve yakın zamanda örneklerinin görüldüğü figüratif desenli geleneksel duvar halıları araştırılmıştır. Ardından bu dokumaların Türk resim sanatına yansıyan örnekleri gösterilerek incelenmiştir. Araştırma literatür taramasına dayalı nitel araştırma yöntemiyle yapılmıştır. Ele alınan örnek çalışmalar incelenirken, yer yer betimsel analiz yöntemi de kullanılmıştır. Yapılan araştırmalar ve incelemeler sonucunda, Türk sanatçıların geleneksel dokumaları yerel bir unsur olarak resimlerinde sıklıkla kullandığı görülmektedir.
Kaynakça
-
ALKAÇ, P. (2022). “Geleneksel Duvar Halılarının Resimlerde Yorumlanması”, (Yüksek Lisans Tezi), İnönü
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Ana Sanat Dalı, Malatya (Türkiye).
-
ARSLAN, N. (1997). Eyüboğlu Eren, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Yem Yayın, 1. Cilt, İstanbul.
-
ASLANAPA, O. (1993). Türk Sanatı El Kitabı, İnkılap Kitabevi Yayın Sanayi ve Tic. A.Ş., İstanbul.
-
ASLANAPA, O. (2005). Türk Halı Sanatının Bin Yılı, İnkılap Kitabevi, İstanbul.
-
BAYAV, D. (2011). “19. Yy. Sonu ve 2011 Başında Kadın Ressamlarımız”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi (29), Nisan 2011, s.15-28.
-
DİĞLER, M., SOYLU, R. (2023). “D Grubu”, GEÇEN, F. (Ed.), Çağdaş Türk Resim Sanatı ve Güncel Yaklaşımlar,
Akademisyen Yayınevi A.Ş., Ankara.
-
DÖLEN, E. (1992). “Tekstil Tarihi”, Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayınları No.92/1, İstanbul.
-
ERDMANN, K. (t.y.), 15. Asır Türk Halısı, (çev. H. Taner), Maarif Basımevi, İstanbul.
-
GÖNER, G., GÖNEN, G. (2022). “Türklerde Çadır Kültürünün Gelişimi”. GAB Akademi 2(3). 11-24.
-
KARAMAĞARALI, B. (1997). “Türk Halı Sanatındaki Motiflerin Yorumu Üzerine”, Arış Dergisi (3), 28-39.
-
TANSUĞ, S. (1993). Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
-
TDK, (2005). “Türkçe Sözlük” Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
-
YAZKAÇ, P. (2018). “Turgut Zaim’in Resimlerinde Anadolu ve Yörük Yaşamı Üzerine Bir Değerlendirme”, İdil Sanat
ve Dil Dergisi, 7(48), 1031-1041.
-
YETİŞGİN, M. (2014). “Tarih, Coğrafya Ve Sosyo-Kültürel Ortamın Türk Kimliğinin Gelişmesine Etkileri”, Akademik
İncelemeler Dergisi, 2(1), 37-68.
-
YETKİN, Ş. (1974). Türk Halı Sanatı, (1. Baskı), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.