Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

SANATÇI ANLATIMINDA İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK TUTUMUNA İLİŞKİN DİSİPLİNLERARASI SANAT ESERLERİNİN EKOLOJİK AÇIDAN ÇÖZÜMLENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 1 - 12
https://doi.org/10.22252/ijca.1473601

Öz

Buzul çağının sona ermesinden günümüze kadar olan süreci uzmanlar, Holosen çağı olarak adlandırmışlardır. Holosen çağı terimi dünyanın buzullar arası yaşanan dönemi betimlemek için kullanmıştır. Holosen çağı ile insanoğlunun yeryüzündeki etkisi artmaya başlamıştır. İnsan var olmak için, doğa ile bir mücadele içerisinde olmuştur. Sanayi Devrimi, kapitalizmin ortaya çıkışı, sömürgecilik, I-II. Dünya Savaşları gibi önemli olaylar nedeniyle doğanın insan eliyle değiştirilmesi hızlanmıştır. Bu kontrolsüz değişim tüm canlıları olumsuz etkilemiştir. Bilim adamları yaşadığımız dönemi ise Antroposen dönemi olarak sınıflandırmıştır. Ekolojik felaketlerle ilgili görsel çalışmalar her dönem sanatçıların ilgisini çekmiştir. Antroposen dönemde yaşanan iklim değişimine bağlı ekolojik felaketlere dair bilinçli ve kolektif çalışmalar, 1960’lı yıllardan sonra ağırlık kazanmıştır. Bu araştırmada özellikle iklim değişikliği problemine ilişkin ana hatlar ele alınmıştır. Araştırmada günümüzde birçok etkinliğe dahil olan ve farklı teknikleri kullanan Joaquin Fargas, Julian Perry ve Michael Pinsky isimli sanatçıların iklim değişikliğine dair çalışmaları incelenmiştir. Sanatçıların eserlerinde kullandığı, gösterdiği imgelerin analizi yapılmıştır. Aynı zamanda sanat dünyasının iklim değişikliğine yönelik tutumu ve bu hayati kriz karşısında neler yapabileceğine dair bulgular da araştırma da gündeme getirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma tekniklerinden doküman analizi kullanılmıştır. Araştırma da literatür taraması ve sanatçılarla yapılan röportajlar kullanıldığından, doküman analizi tercih sebebidir. Bu araştırmada elde edilen veriler iklim değişikliği ve disiplinlerarası sanat eserleri ile ilişkilendirilerek sanatçı tutumunun söylemi çözümlenmiştir.

Kaynakça

  • Dünü, Bugünü, Yarını. Past, Present and Future of Ethnomusicology in the World and Turkey.
  • Buckland, D. (2023). Critique Ecology and Art practice.https://www.michaelpinsky.com/wp- content/uploads/2023/09/Critique-Ecology-and-Art practice.pdf
  • Cape Farewell, (t.y.). Pollution Pods. 15 Nisan 2024 tarihinde https://www.capefarewell.com/pollution-pods/ adresinden edinilmiştir.
  • Chakrabarty, D. (2009). The Climate of History: Four Theses. Critical Inquiry, 35(2), 197– 222.https://doi.org/10.1086/596640
  • Cross, D. (2020) Pollution Pods. The Earth Issue 004 (USA) The Partition of the World David Cross, https://www.michaelpinsky.com/wp-content/uploads/2020/11/004-The-Earth-Issue.pdf
  • Crutzen, P. & Wacławek, S. (2015). Atmospheric Chemistry and Climate in the Anthropocene / Chemia Atmosferyczna I Klimat W Antropocenie. Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology, 19(1-2) 9-28. https://doi.org/10.1515/cdem-2014-0001
  • Demos T. J. (2022). Sürdürülebilirlik politikası: çağdaş sanat ve ekoloji. E. Sezgin (Ed.) Sanat ve ekoloji: Sanat/yaşam/üretim içinde, (s. 19-47). İletişim Yayınları.
  • Desch, S.J., Smith, N., Groppi, C., Vargas, P., Jackson, R., Kalyaan, A., Nguyen, P., Probst, L., Rubin, M.E., Singleton, H., Spacek, A., Truitt, A., Zaw, P.P. And Hartnett, H.E. (2017), Arctic ice management. Earth's Future, 5.107-127. https://doi.org/10.1002/2016EF000410
  • Fargas, J. (t.y.). Glaciator. 20 Nisan 2024 tarihinde https://www.joaquinfargas.com/obra/glaciator/ adresinden elde edildi.
  • Fazey, I. & Moug, P. & Allen, S. & Beckmann, K. & Blackwood, D. & Bonaventura, M. & Burnett, K. & Danson, M. & Falconer, R. & Gagnon, A. & Harkness, R. & Hodgson, A. & Holm, L. & Irvine, K. & Low, R. & Lyon, C. & Moss, A. & Moran, C. & Naylor, L. & Wolstenholme, R. (2017). Transformation In A Changing Climate: A Research Agenda. Climate and Development. 10. 10.1080/17565529.2017.1301864.
  • Genosko, G. (2022) Guatari’nin üç ekoloji’sinde sanat ve öznellik. E. Sezgin (Ed.), Sanat ve ekoloji: Sanat/yaşam/ üretim içinde, (s. 77-100). İletişim Yayınları.
  • Girgin, F. (2022). Küresel iklim değişikliğinin çağdaş sanata yansımaları. Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 429- 452.
  • Gough, P. (2010). Painting on the edge. J. Perry (Ed.) Julian Perry: An Extraordinary Prospect: the Coastal Erosion Paintings içinde. 40-7 Austin/Desmond Fine Art.
  • Huss, E. & Kaufman, R. & Avgar, A. & Shuker, E. (2016). Arts as a vehicle for community building and post- disaster development. Disasters, 40(2), 284-303. doi: 10.1111/disa.12143.
  • IPCC, 2023: Climate Change 2023: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing Team, H. Lee and J. Romero (eds.)]. IPCC, Geneva, Switzerland, 184 pp., doi: 10.59327/IPCC/AR6-9789291691647.
  • León, M.J. (2013). Aesthetic Insight: The Aesthetic Value of Damaged Environments. Estetika: The European Journal of Aesthetics içinde, 50 (2), 169-186.
  • Lexington, T. (2 Aralık 2017). Beautiful paintings of profound loss: an interview with Julian Perry. Medium. https://thebluereview.net/beautiful-paintings-of-profound-loss-e3af1e7ead27
  • Naess, A. (2022) Sığ ve Derin: ekolojik hareketinde açılımlar. E. Sezgin (Ed.), Sanat ve ekoloji: Sanat/yaşam/ üretim içinde, (s. 67-75). İletişim Yayınları.
  • Nurmis, J. (2016), Visual climate change art 2005–2015: discourse and practice. WIREs Clim Change, 7. 501-516. https://doi.org/10.1002/wcc.400
  • O'neill, S.J. And Smith, N. (2014), Climate change and visual imagery. WIREs Clim Change, 5. 73-87. https://doi.org/10.1002/wcc.249
  • Page, J. (2021). Decolonizing science in Latin American art. UCL Press.
  • Payne, I. (2021). Investigating the Scope for Contemporary Landscape Painting to Represent the Anthropocene Age.
  • Pinsky, M. (t.y.). https://www.michaelpinsky.com/about-2/ adresinden edinilmiştir.
  • Ray, S. (2019). Climate change and the art of devotion: geoaesthetics in the land of Krishna, 1550-1850. University of Washington Press.
  • Weintraub, L. (2012). To life! Eco art in pursuit of a sustainable planet. Univ of California Press
  • Görsel kaynakça:
  • Görsel.1. Michael Pinsky. Kirlilik Kapsülleri, (Pollution Pods) https://www.capefarewell.com/pollution-pods/
  • Görsel. 2. Michael Pinsky, Kirlilik Kapsülleri, (Pollution Pods). Melbourne 22–31/08/ 2019. Beyaz Gece Festivali için Avustralya'da Melbourne Bilim Galerisi. https://www.capefarewell.com/wp- content/uploads/2021/04/DSC_0039_White-Night_Melbourne_-PhotoCredit_Michael_Pinsky-scaled-1- 2000x1334.jpg
  • Görsel 3. Julian Perry, (2015). İki Yıllık Kestaneler (Two Years Chestnuts). Panel üzerine yağlı boya, 134 x 122cm. Sanatçının izni ile. https://www.julianperry.info/mascalls-exhibition
  • Görsel 4. Julian Perry, (2015) Benacre Huş Ağacı (Benacre Birch), Panel üzeri yağlıboya 243 x 182cm, Sanatçının izni ile. https://www.julianperry.info/venice-special
  • Görsel 5. Joaquín Fargas, Glaciator (2017). Enstalasyon, Birinci Antarktika Bienali. Sanatçının izni ile. https://www.joaquinfargas.com/obra/glaciator/
  • Görsel 6. Joaquín Fargas, İklim Değişikliğine Karşı Don Kişot (2011). Enstalasyon, Proyecto Utopia Projesi, Sanatçının izni ile. https://www.joaquinfargas.com/donquijote-contra-el-cambio-climatico/

ECOLOGİCAL ANALYSİS OF INTERDİSCİPLİNARY ARTWORKS RELATED TO THE ATTİTUDE TOWARDS CLİMATE CHANGE İN ARTİST NARRATİON

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 1 - 12
https://doi.org/10.22252/ijca.1473601

Öz

The period from the end of the Ice Age to the present day is referred to by experts as the Holocene epoch. The term Holocene epoch was used to describe the interglacial period of the world. With the Holocene, human influence on the Earth began to increase. Man has been in a struggle with nature to exist. Industrial revolution, rise of capitalism, colonialism, I-II. Major events, such as the World Wars, have accelerated man's transformation of nature. This uncontrolled change has negatively affected all living things. Scientists classify the period in which we live as the Anthropocene Period. Visual works about ecological disasters have attracted the attention of artists in every age. Conscious and collective studies of ecological catastrophes related to climate change in the Anthropocene have gained importance since the 1960s. In this research, especially the main lines related to the problem of climate change are discussed. In the research, the works of Joaquin Fargas, Julian Perry and Michael Pinsky, who are involved in many activities today and use different techniques, on climate change were analysed. At the same time, findings on the attitude of the art world towards climate change and what it can do in the face of this vital crisis were also brought to the agenda in the research. The images used and shown by the artists in their works were analysed. Document analysis, one of the qualitative research techniques, was used in the research. Since literature review and interviews with artists were used in the research, document analysis was preferred. The data obtained in this research were associated with climate change and interdisciplinary artworks and the discourse of artist attitude was analysed.

Kaynakça

  • Dünü, Bugünü, Yarını. Past, Present and Future of Ethnomusicology in the World and Turkey.
  • Buckland, D. (2023). Critique Ecology and Art practice.https://www.michaelpinsky.com/wp- content/uploads/2023/09/Critique-Ecology-and-Art practice.pdf
  • Cape Farewell, (t.y.). Pollution Pods. 15 Nisan 2024 tarihinde https://www.capefarewell.com/pollution-pods/ adresinden edinilmiştir.
  • Chakrabarty, D. (2009). The Climate of History: Four Theses. Critical Inquiry, 35(2), 197– 222.https://doi.org/10.1086/596640
  • Cross, D. (2020) Pollution Pods. The Earth Issue 004 (USA) The Partition of the World David Cross, https://www.michaelpinsky.com/wp-content/uploads/2020/11/004-The-Earth-Issue.pdf
  • Crutzen, P. & Wacławek, S. (2015). Atmospheric Chemistry and Climate in the Anthropocene / Chemia Atmosferyczna I Klimat W Antropocenie. Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology, 19(1-2) 9-28. https://doi.org/10.1515/cdem-2014-0001
  • Demos T. J. (2022). Sürdürülebilirlik politikası: çağdaş sanat ve ekoloji. E. Sezgin (Ed.) Sanat ve ekoloji: Sanat/yaşam/üretim içinde, (s. 19-47). İletişim Yayınları.
  • Desch, S.J., Smith, N., Groppi, C., Vargas, P., Jackson, R., Kalyaan, A., Nguyen, P., Probst, L., Rubin, M.E., Singleton, H., Spacek, A., Truitt, A., Zaw, P.P. And Hartnett, H.E. (2017), Arctic ice management. Earth's Future, 5.107-127. https://doi.org/10.1002/2016EF000410
  • Fargas, J. (t.y.). Glaciator. 20 Nisan 2024 tarihinde https://www.joaquinfargas.com/obra/glaciator/ adresinden elde edildi.
  • Fazey, I. & Moug, P. & Allen, S. & Beckmann, K. & Blackwood, D. & Bonaventura, M. & Burnett, K. & Danson, M. & Falconer, R. & Gagnon, A. & Harkness, R. & Hodgson, A. & Holm, L. & Irvine, K. & Low, R. & Lyon, C. & Moss, A. & Moran, C. & Naylor, L. & Wolstenholme, R. (2017). Transformation In A Changing Climate: A Research Agenda. Climate and Development. 10. 10.1080/17565529.2017.1301864.
  • Genosko, G. (2022) Guatari’nin üç ekoloji’sinde sanat ve öznellik. E. Sezgin (Ed.), Sanat ve ekoloji: Sanat/yaşam/ üretim içinde, (s. 77-100). İletişim Yayınları.
  • Girgin, F. (2022). Küresel iklim değişikliğinin çağdaş sanata yansımaları. Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 429- 452.
  • Gough, P. (2010). Painting on the edge. J. Perry (Ed.) Julian Perry: An Extraordinary Prospect: the Coastal Erosion Paintings içinde. 40-7 Austin/Desmond Fine Art.
  • Huss, E. & Kaufman, R. & Avgar, A. & Shuker, E. (2016). Arts as a vehicle for community building and post- disaster development. Disasters, 40(2), 284-303. doi: 10.1111/disa.12143.
  • IPCC, 2023: Climate Change 2023: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing Team, H. Lee and J. Romero (eds.)]. IPCC, Geneva, Switzerland, 184 pp., doi: 10.59327/IPCC/AR6-9789291691647.
  • León, M.J. (2013). Aesthetic Insight: The Aesthetic Value of Damaged Environments. Estetika: The European Journal of Aesthetics içinde, 50 (2), 169-186.
  • Lexington, T. (2 Aralık 2017). Beautiful paintings of profound loss: an interview with Julian Perry. Medium. https://thebluereview.net/beautiful-paintings-of-profound-loss-e3af1e7ead27
  • Naess, A. (2022) Sığ ve Derin: ekolojik hareketinde açılımlar. E. Sezgin (Ed.), Sanat ve ekoloji: Sanat/yaşam/ üretim içinde, (s. 67-75). İletişim Yayınları.
  • Nurmis, J. (2016), Visual climate change art 2005–2015: discourse and practice. WIREs Clim Change, 7. 501-516. https://doi.org/10.1002/wcc.400
  • O'neill, S.J. And Smith, N. (2014), Climate change and visual imagery. WIREs Clim Change, 5. 73-87. https://doi.org/10.1002/wcc.249
  • Page, J. (2021). Decolonizing science in Latin American art. UCL Press.
  • Payne, I. (2021). Investigating the Scope for Contemporary Landscape Painting to Represent the Anthropocene Age.
  • Pinsky, M. (t.y.). https://www.michaelpinsky.com/about-2/ adresinden edinilmiştir.
  • Ray, S. (2019). Climate change and the art of devotion: geoaesthetics in the land of Krishna, 1550-1850. University of Washington Press.
  • Weintraub, L. (2012). To life! Eco art in pursuit of a sustainable planet. Univ of California Press
  • Görsel kaynakça:
  • Görsel.1. Michael Pinsky. Kirlilik Kapsülleri, (Pollution Pods) https://www.capefarewell.com/pollution-pods/
  • Görsel. 2. Michael Pinsky, Kirlilik Kapsülleri, (Pollution Pods). Melbourne 22–31/08/ 2019. Beyaz Gece Festivali için Avustralya'da Melbourne Bilim Galerisi. https://www.capefarewell.com/wp- content/uploads/2021/04/DSC_0039_White-Night_Melbourne_-PhotoCredit_Michael_Pinsky-scaled-1- 2000x1334.jpg
  • Görsel 3. Julian Perry, (2015). İki Yıllık Kestaneler (Two Years Chestnuts). Panel üzerine yağlı boya, 134 x 122cm. Sanatçının izni ile. https://www.julianperry.info/mascalls-exhibition
  • Görsel 4. Julian Perry, (2015) Benacre Huş Ağacı (Benacre Birch), Panel üzeri yağlıboya 243 x 182cm, Sanatçının izni ile. https://www.julianperry.info/venice-special
  • Görsel 5. Joaquín Fargas, Glaciator (2017). Enstalasyon, Birinci Antarktika Bienali. Sanatçının izni ile. https://www.joaquinfargas.com/obra/glaciator/
  • Görsel 6. Joaquín Fargas, İklim Değişikliğine Karşı Don Kişot (2011). Enstalasyon, Proyecto Utopia Projesi, Sanatçının izni ile. https://www.joaquinfargas.com/donquijote-contra-el-cambio-climatico/
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar, Resim, Plastik Sanatlar (Diğer)
Bölüm Derleme
Yazarlar

Erkan Aladağ 0000-0003-0535-3262

Tuba Gültekin 0000-0002-0969-7962

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 26 Nisan 2024
Kabul Tarihi 30 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aladağ, E., & Gültekin, T. (2024). SANATÇI ANLATIMINDA İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE YÖNELİK TUTUMUNA İLİŞKİN DİSİPLİNLERARASI SANAT ESERLERİNİN EKOLOJİK AÇIDAN ÇÖZÜMLENMESİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 10(2), 1-12. https://doi.org/10.22252/ijca.1473601

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca