Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TINA MODOTTI ÜZERİNDEN SANAT ELEŞTİRİSİNE SEMANTİK ÖNERİLER

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 246 - 255
https://doi.org/10.22252/ijca.1528002

Öz

Fotoğraf ve fotoğrafçılık tarihinde önemli bir yer edinmiş İtalyan kökenli sanatçı Tina Modotti’nin kariyeri boyunca oluşturduğu bazı eserler (1924-1929 arası üretimleri), bu araştırma kapsamında incelenmiştir. Modotti’nin yaşam öyküsü ve önemli çalışmaları özetlenerek; fotoğrafları, semiyoloji kavramları olan, Roland Barthes’in “punctum” ve “studium” kavramları çerçevesinde analiz edilmiştir. Bu analiz, bir sanat eserinin sanatçısını, anlamını, üreticisini ve izleyicisini nasıl belirlediği sorunsalı üzerinden ilerlemektedir. Analiz sürecinde Terry Barrett, Jean-Paul Sartre ve Roland Barthes’in ortak anlamda ele aldığı “studium” ve “punctum”, “anlam (meaning)” ve “mana (significance)”, “özneleşmiş nesne” ve “nesneleşmiş özne” gibi kavramlar temel alınmıştır. Bu kavramlar, sanat eleştirisi için alternatif bir yöntem arayışını desteklemektedir. Araştırmada, bu kavramların (anlam ve mana ayrımı, özneleşmiş nesne ve nesneleşmiş özne kavramlarının) bir sanat eserine yaklaşımında; yorumlama ve inceleme araçları olarak kullanılabileceği vurgulanmaktadır. Ayrıca, tüm bu kavramların bir toplamı olarak değerlendirilebilecek “semantik” kavramıyla bağlantılar kurulmuş ve bu bağlamda yeni bir yöntem önerisi sunulmuştur. Sonuç olarak, araştırma, sanat eleştirisi ve yorumlama süreçlerinde kavramsal araçların nasıl etkili bir biçimde kullanılabileceğine dair bir farkındalık yaratmayı amaçlamaktadır. Sanat eleştirisine, semantik araçları kullanarak yeni bir metodoloji sunma arayışındadır.

Kaynakça

  • ARMSTRONG, C. (2002). This Photography Which Is Not One: In the Gray Zone with Tina Modotti. October, MIT Press, s. 101, 19-52.
  • BARRETT, T. (2017). Fotoğrafı Eleştirmek: İmgeleri Anlamaya Giriş. (Y. Harcanoğlu, Çev.) İstanbul: Hayal Perest.
  • BARTHES, R. (2011). Camera Lucida. (R. Akçakaya, Çev.) İstanbul: Altıkırkbeş Basın Yayın.
  • HINNOV, E. M. (2011). THE MATERNAL UTOPIA IN TINA MODOTTI’S MODERNIST MADONNA AND CHILD. Women’s Studies, s. 40(3), 249-268.
  • Koselleck, R. (2022). Kavramlar Tarihi: Politik ve Sosyal Dilin Semantiği (5 b.). (A. Dirim, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Palmer, F. R. (2024). Semantik: Yeni Bir Anlambilim Projesi (2 b.). (R. Şentürk, Çev.) Ankara: Fol Kitap.
  • Sartre, J. P. (2020). Öznellik Nedir? (3 b.). (İ. M. Uysal, Çev.) İstanbul: Can Yayınları.
  • UCSanDiego. (2024, Aralık 29). UCSD Edu. UCSD Edu: https://literature.ucsd.edu/people/faculty/emeriti/pverdicchio.html adresinden alındı
  • Ulmann, S. (1978, Eylül). Anlambilimi. Türk Dili: Aylık Dil ve Yazın Dergisi(324), s. 355-363.
  • VERDICCHIO, P. (2011). Looters, Photographres and Thieves. Fairleigh Dickinson University Press.
  • Yale. (2024, Aralık 29). Yale Edu. Yale department of the history of art: https://arthistory.yale.edu/people/carol- armstrong adresinden alındı

SEMANTIC SUGGESTIONS FOR ART CRITICISM THROUGH TINA MODOTTI

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 246 - 255
https://doi.org/10.22252/ijca.1528002

Öz

Some of the works created by Tina Modotti, an Italian artist who has an important place in the history of photography and photography, throughout her career (productions between 1924-1929) have been examined within the scope of this research. Modotti's life story and important works have been summarized; her photographs have been analyzed within the framework of Roland Barthes' "punctum" and "studium" concepts, which are semiological concepts. This analysis progresses through the problematic of how a work of art determines its artist, meaning, producer and viewer. The analysis process is based on concepts such as "studium" and "punctum", "meaning" and "significance", "subjectified object" and "objectified subject", which Terry Barrett, Jean-Paul Sartre and Roland Barthes collectively address. These concepts support the search for an alternative method for art criticism. The research emphasizes that these concepts (the distinction between meaning and meaning, the concepts of subjectified object and objectified subject) can be used as tools of interpretation and examination in the approach to a work of art. In addition, connections have been established with the concept of "semantics", which can be considered as a sum of all these concepts, and a new method proposal has been presented in this context. As a result, the research aims to create awareness on how conceptual tools can be used effectively in art criticism and interpretation processes. It seeks to offer a new methodology for art criticism using semantic tools.

Kaynakça

  • ARMSTRONG, C. (2002). This Photography Which Is Not One: In the Gray Zone with Tina Modotti. October, MIT Press, s. 101, 19-52.
  • BARRETT, T. (2017). Fotoğrafı Eleştirmek: İmgeleri Anlamaya Giriş. (Y. Harcanoğlu, Çev.) İstanbul: Hayal Perest.
  • BARTHES, R. (2011). Camera Lucida. (R. Akçakaya, Çev.) İstanbul: Altıkırkbeş Basın Yayın.
  • HINNOV, E. M. (2011). THE MATERNAL UTOPIA IN TINA MODOTTI’S MODERNIST MADONNA AND CHILD. Women’s Studies, s. 40(3), 249-268.
  • Koselleck, R. (2022). Kavramlar Tarihi: Politik ve Sosyal Dilin Semantiği (5 b.). (A. Dirim, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Palmer, F. R. (2024). Semantik: Yeni Bir Anlambilim Projesi (2 b.). (R. Şentürk, Çev.) Ankara: Fol Kitap.
  • Sartre, J. P. (2020). Öznellik Nedir? (3 b.). (İ. M. Uysal, Çev.) İstanbul: Can Yayınları.
  • UCSanDiego. (2024, Aralık 29). UCSD Edu. UCSD Edu: https://literature.ucsd.edu/people/faculty/emeriti/pverdicchio.html adresinden alındı
  • Ulmann, S. (1978, Eylül). Anlambilimi. Türk Dili: Aylık Dil ve Yazın Dergisi(324), s. 355-363.
  • VERDICCHIO, P. (2011). Looters, Photographres and Thieves. Fairleigh Dickinson University Press.
  • Yale. (2024, Aralık 29). Yale Edu. Yale department of the history of art: https://arthistory.yale.edu/people/carol- armstrong adresinden alındı
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, Fotoğraf, Göstergebilim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Emin Aksaray 0009-0003-2929-9245

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 4 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aksaray, M. E. (2024). TINA MODOTTI ÜZERİNDEN SANAT ELEŞTİRİSİNE SEMANTİK ÖNERİLER. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 10(2), 246-255. https://doi.org/10.22252/ijca.1528002

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca