Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

AKIN ÖZKAN: THE ROLE OF TRADİTİONAL TURKİSH MAKAM MUSİC İN THE MODERNİZATİON PROCESS AND INNOVATİVE APPROACHES

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 90 - 96
https://doi.org/10.22252/ijca.1561417

Öz

This article discusses the role of traditional Turkish makam music in the modernization process and innovative approaches. While traditional Turkish music has a unique identity with its deep-rooted history and rich cultural heritage, the modernization process necessitates the evolution of this tradition. The integration of traditional music with modern elements reflects the challenges and opportunities encountered in this process. The study begins with the basic characteristics and historical development of traditional Turkish makam music; then the scope and dynamics of the modernization process are discussed. The importance of preserving traditional forms and bringing together innovative elements is emphasized. Innovative approaches, how traditional musical elements are blended with modern interpretations and the changes that occur are examined. In the context of cultural interaction and globalization, the international place of Turkish makam music and its relationship with other musical cultures are evaluated, and how these interactions affect traditionality is emphasized.
The article presents thoughts on the sustainability of the combination of traditional and modern music and develops a positive perspective on the future of Turkish maqam music. This study makes an important contribution to understanding the place of traditional music in the contemporary world and illuminates the complex nature of the modernization process.

Kaynakça

  • Özkan, A. (2020). Geleneksel Türk Müziği ve Modernleşme. İstanbul: Müzik Yayınları. s. 45-67.
  • Yılmaz, M. (2019). "Geleneksel Müzikte Yenilikçi Yaklaşımlar." Müzik Araştırmaları Dergisi, 15(2), 123-135. s. 130. Demirtaş, S. (2021). Modern Türk Müziği: Geçmişten Günümüze Dönüşüm. Ankara: Sanat Yayınları. s. 78-80. Akın, R. (2022). "Akın Özkan’ın Eserlerinde Modern Enstrümantasyon." Türk Müzik Bilimleri Dergisi, 18(1), 45-60. s. 55. Tekin, L. (2023). Müzik Eğitiminde Yenilikçi Yaklaşımlar. İzmir: Eğitim Yayınları. s. 22-25.
  • Türel, A. (2018). Türk Müzik Teorisi: Makam ve Usul Üzerine Araştırmalar. Ankara: Müzik Akademisi Yayınları. s. 52. Çelik, H. (2020). "Türk Makamsal Müziğinde Usul ve Ritm." Müzik Bilimleri Dergisi, 12(1), 130-145. s. 134. Korkmaz, S. (2021). Osmanlı Döneminde Müzik ve Toplum. İstanbul: Sanat Yayınları. s. 201. Yıldız, M. (2022). "Geleneksel Türk Müzik Kültürü: Tarihsel ve Kültürel Bağlamlar." Türk Müziği Araştırmaları, 10(2), 75-95. s. 89. Arslan, L. (2019). Cumhuriyet Dönemi Türk Müziği: Yenilikler ve Gelenekler. İzmir: Eğitim Yayınları. s. 47. Korkmaz, S. (2021). Kültürel Değişim ve Modernleşme. Ankara: Sanat Yayınları. s. 40. Yıldız, M. (2020). Türk Müziği ve Modernizasyon: Tarihsel Süreç ve Dönüşüm. İstanbul: Müzik Akademisi Yayınları.s. 102.
  • Çelik, H. (2022). "Modern Türk Müziğinde Geleneksel Etkiler." Müzik Araştırmaları Dergisi, 14(2), 50-60. s. 56. Akın, R. (2023). "Müzik Eğitiminde Yenilikçi Yaklaşımlar." Türk Müzik Eğitimi Dergisi, 18(1), 70-80. s. 73.
  • Kara, L. (2021). "Medya ve Geleneksel Müzik İlişkisi." Kültürel Araştırmalar Dergisi, 12(4), 85-95. s. 88. Giddens, A. (2018). Sosyoloji. Çeviren: E. Korkmaz. İstanbul: 5. Baskı. s. 121.
  • Robertson, R. (2020). Globalization: Social Theory and Global Culture. London: SAGE Publications. s. 215.
  • Hall, S. (1990). "Cultural Identity and Diaspora." In: Identity: Community, Culture, Difference, ed. by J. Rutherford. London: Lawrence & Wishart. s. 222.
  • Beck, U. (2006). Risk Society: Towards a New Modernity. London: SAGE Publications. s. 45. Featherstone, M. (1991). Consumer Culture and Postmodernism. London: SAGE Publications. s. 45. Castells, M. (2010). The Rise of the Network Society. Oxford: Blackwell Publishing. s. 76.
  • Öztürk, S. (2020). Müzikte Yenilikçi Yaklaşımlar. İzmir: Müzik Yayınları. s. 112.
  • Demir, T. (2021). "Elektronik Müzik ve Geleneksel Enstrümanlar." Müzik Araştırmaları Dergisi, 10(1), 70-80. s. 75. Aydın, L. (2022). Küreselleşme ve Müzik: Etkileşimler ve Yansımalar. İstanbul: Kültür Yayınları. s. 54.
  • Kara, E. (2023). "Geleneksel Müzik Eğitimi ve Yenilikçi Yöntemler." Türk Müzik Eğitimi Dergisi, 20(3), 40-50. s. 42. Koç, R. (2021). Geleneksel Türk Müziği ve Modernizasyon. İstanbul: Müzik Yayınları. s. 55.
  • Yıldırım, M. (2023). Globalleşme ve Türk Müziği: Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Sanat Akademisi Yayınları. s. 103. Akın, R. (2024). "Geleneksel ve Modern Müzik Eğitimi." Türk Müzik Eğitimi Dergisi, 19(2), 60-70. s. 67.

AKIN ÖZKAN: GELENEKSEL TÜRK MAKAMSAL MÜZİĞİNİN MODERNİZASYON SÜRECİNDEKİ ROLÜ VE YENİLİKÇİ YAKLAŞIMLARI

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 90 - 96
https://doi.org/10.22252/ijca.1561417

Öz

Bu makalede, geleneksel Türk makamsal müziğinin modernizasyon sürecindeki rolü ve yenilikçi yaklaşımları ele alınmaktadır. Geleneksel Türk müziği, köklü tarihi ve zengin kültürel birikimiyle kendine özgü bir kimliğe sahipken, modernleşme süreci, bu geleneğin evrimini zorunlu kılmaktadır. Geleneksel müziğin modern unsurlarla entegrasyonu, bu süreçte karşılaşılan zorlukları ve fırsatları yansıtmaktadır. Çalışmada geleneksel Türk makamsal müziğinin temel özellikleri ve tarihsel gelişimiyle başlanmakta; ardından modernizasyon sürecinin kapsamı ve dinamikleri ele alınmaktadır. Geleneksel formların korunması ve yenilikçi unsurların bir araya getirilmesinin önemine vurgu yapılmaktadır. Yenilikçi yaklaşımlar, geleneksel müzik öğelerinin modern yorumlarla nasıl harmanlandığını ve meydana gelen değişikliklerini incelemektedir. Kültürel etkileşim ve globalleşme bağlamında, Türk makamsal müziğinin uluslararası düzeydeki yeri ve diğer müzik kültürleriyle olan ilişkisi değerlendirilmekte, bu etkileşimlerin gelenekselliği nasıl etkilediği üzerinde durulmaktadır.
Makalede geleneksel ve modern müziğin birleşiminin sürdürülebilirliğine dair düşünceler sunulmakta ve Türk makamsal müziğinin geleceği hakkında olumlu bir perspektif geliştirilmektedir. Bu çalışma, geleneksel müziğin çağdaş dünyadaki yerini anlamaya yönelik önemli bir katkı sağlamakta ve modernleşme sürecinin karmaşık yapısını aydınlatmaktadır.

Kaynakça

  • Özkan, A. (2020). Geleneksel Türk Müziği ve Modernleşme. İstanbul: Müzik Yayınları. s. 45-67.
  • Yılmaz, M. (2019). "Geleneksel Müzikte Yenilikçi Yaklaşımlar." Müzik Araştırmaları Dergisi, 15(2), 123-135. s. 130. Demirtaş, S. (2021). Modern Türk Müziği: Geçmişten Günümüze Dönüşüm. Ankara: Sanat Yayınları. s. 78-80. Akın, R. (2022). "Akın Özkan’ın Eserlerinde Modern Enstrümantasyon." Türk Müzik Bilimleri Dergisi, 18(1), 45-60. s. 55. Tekin, L. (2023). Müzik Eğitiminde Yenilikçi Yaklaşımlar. İzmir: Eğitim Yayınları. s. 22-25.
  • Türel, A. (2018). Türk Müzik Teorisi: Makam ve Usul Üzerine Araştırmalar. Ankara: Müzik Akademisi Yayınları. s. 52. Çelik, H. (2020). "Türk Makamsal Müziğinde Usul ve Ritm." Müzik Bilimleri Dergisi, 12(1), 130-145. s. 134. Korkmaz, S. (2021). Osmanlı Döneminde Müzik ve Toplum. İstanbul: Sanat Yayınları. s. 201. Yıldız, M. (2022). "Geleneksel Türk Müzik Kültürü: Tarihsel ve Kültürel Bağlamlar." Türk Müziği Araştırmaları, 10(2), 75-95. s. 89. Arslan, L. (2019). Cumhuriyet Dönemi Türk Müziği: Yenilikler ve Gelenekler. İzmir: Eğitim Yayınları. s. 47. Korkmaz, S. (2021). Kültürel Değişim ve Modernleşme. Ankara: Sanat Yayınları. s. 40. Yıldız, M. (2020). Türk Müziği ve Modernizasyon: Tarihsel Süreç ve Dönüşüm. İstanbul: Müzik Akademisi Yayınları.s. 102.
  • Çelik, H. (2022). "Modern Türk Müziğinde Geleneksel Etkiler." Müzik Araştırmaları Dergisi, 14(2), 50-60. s. 56. Akın, R. (2023). "Müzik Eğitiminde Yenilikçi Yaklaşımlar." Türk Müzik Eğitimi Dergisi, 18(1), 70-80. s. 73.
  • Kara, L. (2021). "Medya ve Geleneksel Müzik İlişkisi." Kültürel Araştırmalar Dergisi, 12(4), 85-95. s. 88. Giddens, A. (2018). Sosyoloji. Çeviren: E. Korkmaz. İstanbul: 5. Baskı. s. 121.
  • Robertson, R. (2020). Globalization: Social Theory and Global Culture. London: SAGE Publications. s. 215.
  • Hall, S. (1990). "Cultural Identity and Diaspora." In: Identity: Community, Culture, Difference, ed. by J. Rutherford. London: Lawrence & Wishart. s. 222.
  • Beck, U. (2006). Risk Society: Towards a New Modernity. London: SAGE Publications. s. 45. Featherstone, M. (1991). Consumer Culture and Postmodernism. London: SAGE Publications. s. 45. Castells, M. (2010). The Rise of the Network Society. Oxford: Blackwell Publishing. s. 76.
  • Öztürk, S. (2020). Müzikte Yenilikçi Yaklaşımlar. İzmir: Müzik Yayınları. s. 112.
  • Demir, T. (2021). "Elektronik Müzik ve Geleneksel Enstrümanlar." Müzik Araştırmaları Dergisi, 10(1), 70-80. s. 75. Aydın, L. (2022). Küreselleşme ve Müzik: Etkileşimler ve Yansımalar. İstanbul: Kültür Yayınları. s. 54.
  • Kara, E. (2023). "Geleneksel Müzik Eğitimi ve Yenilikçi Yöntemler." Türk Müzik Eğitimi Dergisi, 20(3), 40-50. s. 42. Koç, R. (2021). Geleneksel Türk Müziği ve Modernizasyon. İstanbul: Müzik Yayınları. s. 55.
  • Yıldırım, M. (2023). Globalleşme ve Türk Müziği: Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Sanat Akademisi Yayınları. s. 103. Akın, R. (2024). "Geleneksel ve Modern Müzik Eğitimi." Türk Müzik Eğitimi Dergisi, 19(2), 60-70. s. 67.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Algısı, Türk Sanat Müziğinde Kompozisyon, Türk Sanat Müziğinde Yorumculuk
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şakir Orçun Akgün 0000-0002-7522-1524

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 4 Ekim 2024
Kabul Tarihi 6 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akgün, Ş. O. (2024). AKIN ÖZKAN: GELENEKSEL TÜRK MAKAMSAL MÜZİĞİNİN MODERNİZASYON SÜRECİNDEKİ ROLÜ VE YENİLİKÇİ YAKLAŞIMLARI. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 10(2), 90-96. https://doi.org/10.22252/ijca.1561417

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca