Cultural heritage is a body of extremely important evidence that provides information about the science, art and culture of past societies. Preserving these evidences in a healthy way without losing their cultural characteristics and ensuring their continuity by transferring them to the future will only be possible by gaining cultural heritage awareness in societies. Museums that exhibit and preserve cultural heritage also carry out many programs and projects to raise cultural heritage awareness. Volunteer-based projects of educational institutions with museums are later included in the course curriculum of educational institutions and gain an official status. This research was conducted with the participation of 4th grade students of the Painting Department taking a museum education course. In the research, objectives regarding the acquisition of cultural heritage awareness were determined within the scope of the Museum Education Course [MED]. In this research, where a case study design was applied in the perspective of qualitative research approach, 4 main themes and 20 sub-themes created by them were reached. Within the scope of the findings of the research; students have previously experienced, witnessed or related to their own lives, etc., which are covered in MED. It has been observed that they are more active on issues such as these and that they make in-depth understanding of these issues. Within the scope of MED, students gained different perspectives and realized that the things they saw as ordinary in their lives actually had traces of the ancient civilizations that lived in those lands and that these were a set of material and spiritual values, thus gaining a richer perspective.
Cultural Heritage Cultural Heritage Awareness Museum Education
Kültürel miras, geçmiş toplumların ilim, sanat ve kültürleri hakkında bilgi veren son derece öneme sahip olan kanıtlar bütünüdür. Bu kanıtların, kültürel özelliklerini kaybetmeden sağlıklı bir şekilde korunarak muhafaza edilmesi ve geleceğe aktarılarak sürekliliklerinin sağlanması, ancak toplumların kültürel miras bilinci kazanımıyla mümkün olacaktır. Kültürel mirası sergileyen ve korunmasını sağlayan müzeler, kültürel miras bilincinin oluşması için de çok sayıda programlar ve projeler gerçekleştirmektedir. Eğitim kurumlarının müzelerle gönüllülüğe dayanan projeleri, daha sonra eğitim kurumlarının ders müfredatına dâhil edilerek resmi bir durum kazanmaktadır. Bu araştırma, müze eğitimi dersi alan Resim Bölümü 4. sınıf öğrencilerinin katılımıyla yürütülmüştür. Araştırmada, Müze Eğitimi Dersi [MED] kapsamında kültürel miras bilinci kazanımına ilişkin amaçlar belirlenmiştir. Nitel araştırma yaklaşımı perspektifinde durum çalışması deseni uygulanan bu araştırmada, 4 ana temaya ve onların oluşturduğu 20 alt temaya ulaşılmıştır.
Araştırmada bulgular kapsamında; öğrencilerin MED’de işlenen, daha önce deneyimlemiş oldukları, tanık oldukları ya da kendi yaşamlarıyla ilişki kurdukları vb. gibi konularda daha etkin oldukları ve bu konular üzerinden derinlemesine bir anlamlandırmaya gittikleri görülmüştür. MED kapsamında, öğrenciler farklı bakış açıları edinerek, yaşamlarında sıradan olarak gördükleri şeylerin de aslında o topraklarda yaşamış olan kadim medeniyetlerin izlerine sahip olduğunun ve bunların maddi ve manevi değerler bütünü olduğunun farkına varmışlar, böylece daha zengin bir açısı kazanmışlardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Resim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca