It is possible to define Turkish pop music of the 90s as a concept that combines many musical genres of the period under a single roof, sometimes carrying the modal traces of Turkish music, and is a blend of Western music and electronic music infrastructure studies. It is seen that Turkish pop music of the 90s, unlike the previous period Turkish popular music, has taken on a local identity like the lyric elements of the compositions in the songs produced and has been formed from lyric elements that contain a memorable tongue twister-like chorus. It is possible to say that the beginning of these studies was the song Abone, interpreted by Yonca Evcimik, with lyrics by Aysel Gürel and composition by Garo Mafyan. Both the album sales figures it achieved in the period, the interest it received in the period and the fact that the song is known by heart even today are evidence of this. Descriptive research and case study methods were used in the research. In addition, the interpreter of the song, Yonca Evcimik, was interviewed during the research process and her opinions were included. Some of the research results are as follows; It is observed that the songs with nursery rhymes that started with Yonca Evcimik pioneered the Turkish pop music movement of the 90s, that especially after the song Abone, songs similar to this song were composed and interpreted, that the collaboration between Aysel Gürel and Garo Mafyan on the song Abone continued with similar works, that the song Abone may have had a locomotive effect on the concepts of fashion and image as well as the locomotive effect on the Turkish pop music of the 90s, and that there is a wide area of image influence, from the expressions in the lyrics of the song to Yonca Evcimik's clothing style, and even to the fact that the song was preferred as political party music by changing the lyrics after it became popular.
90’lar Türkçe pop müzik dönemdeki birçok müzik türünü tek bir çatı altında birleşme yaklaşımıyla, kimi zaman Türk müziğinin makamsal izlerini taşıyabildiği ve Batı müziği elektronik müzik alt yapı çalışmalarının bir harmanı bir kavram olarak tanımlayabilmek mümkündür. 90’lar Türkçe pop müziğin bir önceki dönem Türk popüler müziklerden farklı olarak, üretilen şarkılarda bestelerin söz ögeleri gibi yerel bir kimliğe bürünmüş olduğu ve akıllarda kalıcı tekerlememsi nakarat örüsü barındıran söz unsurlarından oluşturmuş olduğu görülmektedir. Bu çalışmaların başlangıcı olarak Yonca Evcimik’in yorumladığı, sözleri Aysel Gürel’e, bestesi Garo Mafyan’a ait olan Abone şarkısı olduğunu söyleyebilmek mümkündür. Gerek dönemde yakalamış olduğu albüm satış rakamları gerekse dönemde görmüş olduğu ilgi ve günümüzde dahi şarkının ezbere bilinebilmesi durumu kanıtlar niteliktedir. Araştırmada betimsel araştırma ve durum çalışması yöntemlerinden istifade edilmiştir. Ek olarak araştırma süreci içerisinde şarkının yorumcusu Yonca Evcimik ile görüşülmüş ve görüşlerine yer verilmiştir. Araştırma sonuçlarından bazılarına yer verilecek olunursa; Yonca Evcimik ile başlayan tekerlemeli şarkıların 90’lar Türkçe pop müzik akımına öncülük etmiş olduğu, özellikle Abone şarkısı sonrası bu şarkıya benzer tarzlarda şarkıların bestelendiği ve yorumlanmış olduğu, Aysel Gürel ve Garo Mafyan’ın Abone şarkısındaki iş birliğinin, benzer çalışmalarla devam etmiş olduğu, Abone şarkısının 90’lar Türkçe pop müzik üzerindeki lokomotif etkinin yanı sıra moda ve imaj kavramları üzerinde de bir lokomotif etkisinin söz konusu olabileceği ve şarkının söz ögelerindeki ifadelerden, Yonca Evcimik’in giyim tarzına, şarkının popüler olmasından sonra siyasi partiler tarafından söz ögeleri değiştirilerek siyasi parti müziği olarak tercih edilmesine dahi varabilen geniş bir imaj etkilenme alanı olduğu gözlemlenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzikoloji ve Etnomüzikoloji |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca