Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

UPCYCLING ART PRODUCED WITH RECYCLING MATERIALS WITHIN THE SCOPE OF ECOLOGICAL ART

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 183 - 198
https://doi.org/10.22252/ijca.1588580

Öz

In today's world where the ecological balance is disrupted, ecological art uses art as a tool to draw attention to environmental problems and contribute to a life in harmony with nature. In this context, especially in the context of ecological art, upcycling art works produced using recycled or waste materials aim to add aesthetic and functional value to the material with an artistic approach. Upcycling art, which aims to create environmental awareness in society, raises aesthetic values while at the same time making the audience question a sustainable life, is the subject of this research. In this research, it is aimed to investigate whether upcycling art works cause awareness on waste management and sustainability issues in order to create environmental awareness, whether they support environmentally friendly lifestyles and how effective art can be in solving environmental problems and transforming society. In line with this purpose, a literature review was conducted on who the artists who produce today, especially in the context of upcycling art, which works of the artists in this context were determined and analyses were made on the selected works in the context of the subject. This research is considered important in terms of providing an understanding of today's upcycling art. As a result of the research, it can be said that upcycling art not only contributes to the environment, but also sets an example for a sustainable future with aesthetically valuable, thought-provoking and innovative works. Combining creativity, environmental awareness and functionality, this art form directs both individuals and society to take environmental responsibility.

Kaynakça

  • Adjaye, D. (2019). El Anatsui: Triumphant Scale. https://www.e-flux.com/announcements/246062/el- anatsuitriumphant-scale/ Erişim Tarihi: 01.06.2024
  • Alkın, Ş. (2023). İleri Dönüşüm Hareketini Başlatıyoruz. https://upcycleistanbul.com/#:~:text=Upcycle%20nedir%3F,upcycle%20malzemenin%20de%C4%9Ferlenerek%2 0yeniden%20kullan%C4%B1lmas%C4%B1d%C4%B1r. Erişim Tarihi: 10.07.2024
  • Antmen, A. (2008). Sanat/Cinsiyet: Sanat Tarihi ve Feminist Eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Antmen, A. (2010). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Antmen, A. (2013). Kimlikli Bedenler; Sanat, Kimlik, Cinsiyet. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Arıkan H. (2021). İnsan ve Doğa Ekseninde Ekolojik Sanat. İnönü University Journal Of Culture And Art / Ijca İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Volume/Cilt: 7 No/Sayı: 1, 76-87
  • Batur, M. (2014). Cumhuriyet Sonrası Türk Resminde Sembol. Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Berger, J. (2006). Görme Biçimleri. Çeviren: Yurdanur Salman. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çakır, H. ve Nil Karul, (2023). İleri Dönüşüm 101. https://reppatch.com/ileri-donusum/ (Erişim Tarihi: 01.06.2024)
  • Çakıroğlu, E. (2022). Antroposen Çağında Ekolojik Sanat: David Buckland, Terike Haapoja ve Mel Chin’in Ekolojik Sanat Projeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24-39
  • Çınar, S. (2019). Ekolojik Sanat Projelerinde Okyanus Atıklarının Sanatsal Nesnelere Dönüşümü, Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, Cilt 4, Sayı 9, s. 203-215.
  • Dinçer, M. N. (2021). Çağdaş Sanatta Gündelik Yaşam ve Birey İdealinin Eleştirisi. Sanatta Yeterlik Sanat Çalışması Raporu. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. Seramik Anasanat Dalı. Ankara.
  • Dominic Witek, D., (2018), 10 Artists Working in Recycled Art. https://blog.artsper.com/en/get-inspired/top-10- of-recycled-art/ (Erişim Tarihi: 10.07.2024)
  • Frago, F. (2017). Sanat. (Çev. Ö. Doğan). Doğu Batı Yayınları, İstanbul.
  • Harley, R., (2022). Michelle Reader. https://harleyfoundation.org.uk/directory/michelle-reader/ (Erişim Tarihi: 01.06.2024)
  • Hiçyılmaz, G. (2018). Heykel Sanatında Değişen Malzeme Tutumları Bağlamında 1960 Sonrası Heykelde Yumuşak Malzemelerin Ortaya Koyduğu Yeni Olanaklar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. Heykel Anasanat Dalı. Eskişehir
  • KArtist, (2024). Ji Yongho. https://k-artist.com/2022/12/13/ji-yongho-b-1978/ (Erişim Tarihi: 13.10.2024)
  • Öztekin, M. (2024). İleri Dönüşüm Sanatçıları: Tüketim Toplumunda Malzemelerimiz Artıyor https://t24.com.tr/haber/ileri-donusum-sanatcilari-tuketim-toplumunda-malzemelerimiz-artiyor,1168112 (Erişim Tarihi: 13.10.2024)
  • Parker, N. L. (2018). About Nirit Levav Packer. https://www.niritlevav.com/about (Erişim Tarihi: 13.10.2024)
  • Parker, N. L. (2018). Nirit Levav Parker. https://www.niritlevav.com/series/the-first-dogs-series/choo-choo (Erişim Tarihi: 13.10.2024)
  • Reader, M. (2022), Michelle Reader, https://www.michelle-reader.co.uk/gallery/wildlife-sculptures/horses.html (Erişim Tarihi: 01.06.2024)
  • Sarasota Art Museum, (2016). Vik Muniz. (https://www.sarasotaartmuseum.org/vik-muniz/) (Erişim Tarihi: 01.06.2024)
  • Soyşekerci, S. (2015). Beden Sanatı. İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Spaid, S. (2002). Ecovention: Current Art To Transform Ecologies. Cincinnati, Ohio: Seemless Design And Printing
  • Wallen, R. (2012). Ecological Art: A Call For Visionary İntervention İn A Time Of Crisis. Leonardo, 45 (3), 234-242.
  • Wastecare (2021). The Art of Recycling. https://www.wastecare.co.uk/art-of-recycling/ (Erişim Tarihi: 08.08.2024)
  • Wikipedia, (2022), Arazi sanatı. https://tr.wikipedia.org/wiki/Arazi_sanat%C4%B1 (Erişim Tarihi: 13.10.2024)
  • Winnicott, W. D. (2022). İnsan Doğası. Çevirmen: Pelin Koç. İstanbul: Pinhan Yayıncılık
  • Zhiyuan, W. (2011). Wang Zhiyuan. http://www.wangzhiyuanart.com/4_text/4_texts_07.html (Erişim Tarihi: 13.10.2024)

EKOLOJİK SANAT KAPSAMINDA GERİ DÖNÜŞÜM MALZEMELERLE ÜRETİLEN İLERİ DÖNÜŞÜM SANATI

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 183 - 198
https://doi.org/10.22252/ijca.1588580

Öz

Ekolojik dengenin bozulduğu günümüzde, ekolojik sanat, çevre sorunlarına dikkat çekmek ve doğayla uyumlu bir yaşam sürmeye katkı sağlamak amacıyla sanatı bir araç olarak kullanmaktadır. Bu bağlamda, özellikle ekolojik sanat kapsamında geri dönüşüm ya da atık malzemeleri kullanarak üretilen ileri dönüşüm sanat eserleri, malzemeye sanatsal bir yaklaşımla estetik ve işlevsel değer kazandırmayı hedeflemektedir. Toplumda çevresel farkındalık yaratmayı hedefleyen, estetik değerleri yükseltirken aynı zamanda sürülebilir bir yaşam konusunda izleyiciyi sorgulatan ileri dönüşüm sanatı, bu araştırmanın konusudur. Bu araştırmada, İleri dönüşüm sanatı eserlerinin çevresel bir farkındalık yaratmak adına atık yönetimi ve sürdürülebilirlik konularında bilinçlendirmeye neden olup olmadığı, çevre dostu yaşam biçimlerini destekleyip desteklemediği ve sanatın, çevresel sorunları çözmede ve toplumu dönüştürmede ne kadar etkili olabileceğini araştırmak amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda özellikle ileri dönüşüm sanatı bağlamında günümüzde üreten sanatçıların kimler olduğu ilgili literatür taraması yapılmış, sanatçıların bu bağlamdaki eserlerinin hangileri olduğu tespit edilmiş ve seçilen eserler üzerinden konu bağlamında analizler yapılmıştır. Bu araştırma, günümüz ileri dönüşüm sanatının anlaşılmasını sağlaması açısından önemli görülmektedir. Yapılan araştırmalar sonucunda denebilir ki, ileri dönüşüm sanatı, sadece çevreye katkı sağlamakla kalmaz, aynı zamanda estetik değer taşıyan, düşündüren ve yenilikçi eserlerle sürdürülebilir bir gelecek için örnek teşkil etmektedir. Yaratıcılığı, çevre bilincini ve işlevselliği birleştiren bu sanat formu hem bireyleri hem de toplumu çevresel sorumluluk almaya yönlendirmektedir.

Kaynakça

  • Adjaye, D. (2019). El Anatsui: Triumphant Scale. https://www.e-flux.com/announcements/246062/el- anatsuitriumphant-scale/ Erişim Tarihi: 01.06.2024
  • Alkın, Ş. (2023). İleri Dönüşüm Hareketini Başlatıyoruz. https://upcycleistanbul.com/#:~:text=Upcycle%20nedir%3F,upcycle%20malzemenin%20de%C4%9Ferlenerek%2 0yeniden%20kullan%C4%B1lmas%C4%B1d%C4%B1r. Erişim Tarihi: 10.07.2024
  • Antmen, A. (2008). Sanat/Cinsiyet: Sanat Tarihi ve Feminist Eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Antmen, A. (2010). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Antmen, A. (2013). Kimlikli Bedenler; Sanat, Kimlik, Cinsiyet. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Arıkan H. (2021). İnsan ve Doğa Ekseninde Ekolojik Sanat. İnönü University Journal Of Culture And Art / Ijca İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Volume/Cilt: 7 No/Sayı: 1, 76-87
  • Batur, M. (2014). Cumhuriyet Sonrası Türk Resminde Sembol. Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Berger, J. (2006). Görme Biçimleri. Çeviren: Yurdanur Salman. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çakır, H. ve Nil Karul, (2023). İleri Dönüşüm 101. https://reppatch.com/ileri-donusum/ (Erişim Tarihi: 01.06.2024)
  • Çakıroğlu, E. (2022). Antroposen Çağında Ekolojik Sanat: David Buckland, Terike Haapoja ve Mel Chin’in Ekolojik Sanat Projeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24-39
  • Çınar, S. (2019). Ekolojik Sanat Projelerinde Okyanus Atıklarının Sanatsal Nesnelere Dönüşümü, Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, Cilt 4, Sayı 9, s. 203-215.
  • Dinçer, M. N. (2021). Çağdaş Sanatta Gündelik Yaşam ve Birey İdealinin Eleştirisi. Sanatta Yeterlik Sanat Çalışması Raporu. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. Seramik Anasanat Dalı. Ankara.
  • Dominic Witek, D., (2018), 10 Artists Working in Recycled Art. https://blog.artsper.com/en/get-inspired/top-10- of-recycled-art/ (Erişim Tarihi: 10.07.2024)
  • Frago, F. (2017). Sanat. (Çev. Ö. Doğan). Doğu Batı Yayınları, İstanbul.
  • Harley, R., (2022). Michelle Reader. https://harleyfoundation.org.uk/directory/michelle-reader/ (Erişim Tarihi: 01.06.2024)
  • Hiçyılmaz, G. (2018). Heykel Sanatında Değişen Malzeme Tutumları Bağlamında 1960 Sonrası Heykelde Yumuşak Malzemelerin Ortaya Koyduğu Yeni Olanaklar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. Heykel Anasanat Dalı. Eskişehir
  • KArtist, (2024). Ji Yongho. https://k-artist.com/2022/12/13/ji-yongho-b-1978/ (Erişim Tarihi: 13.10.2024)
  • Öztekin, M. (2024). İleri Dönüşüm Sanatçıları: Tüketim Toplumunda Malzemelerimiz Artıyor https://t24.com.tr/haber/ileri-donusum-sanatcilari-tuketim-toplumunda-malzemelerimiz-artiyor,1168112 (Erişim Tarihi: 13.10.2024)
  • Parker, N. L. (2018). About Nirit Levav Packer. https://www.niritlevav.com/about (Erişim Tarihi: 13.10.2024)
  • Parker, N. L. (2018). Nirit Levav Parker. https://www.niritlevav.com/series/the-first-dogs-series/choo-choo (Erişim Tarihi: 13.10.2024)
  • Reader, M. (2022), Michelle Reader, https://www.michelle-reader.co.uk/gallery/wildlife-sculptures/horses.html (Erişim Tarihi: 01.06.2024)
  • Sarasota Art Museum, (2016). Vik Muniz. (https://www.sarasotaartmuseum.org/vik-muniz/) (Erişim Tarihi: 01.06.2024)
  • Soyşekerci, S. (2015). Beden Sanatı. İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Spaid, S. (2002). Ecovention: Current Art To Transform Ecologies. Cincinnati, Ohio: Seemless Design And Printing
  • Wallen, R. (2012). Ecological Art: A Call For Visionary İntervention İn A Time Of Crisis. Leonardo, 45 (3), 234-242.
  • Wastecare (2021). The Art of Recycling. https://www.wastecare.co.uk/art-of-recycling/ (Erişim Tarihi: 08.08.2024)
  • Wikipedia, (2022), Arazi sanatı. https://tr.wikipedia.org/wiki/Arazi_sanat%C4%B1 (Erişim Tarihi: 13.10.2024)
  • Winnicott, W. D. (2022). İnsan Doğası. Çevirmen: Pelin Koç. İstanbul: Pinhan Yayıncılık
  • Zhiyuan, W. (2011). Wang Zhiyuan. http://www.wangzhiyuanart.com/4_text/4_texts_07.html (Erişim Tarihi: 13.10.2024)
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Plastik Sanatlar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Meral Batur 0000-0002-1421-4371

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2024
Kabul Tarihi 25 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Batur, M. (2024). EKOLOJİK SANAT KAPSAMINDA GERİ DÖNÜŞÜM MALZEMELERLE ÜRETİLEN İLERİ DÖNÜŞÜM SANATI. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 10(2), 183-198. https://doi.org/10.22252/ijca.1588580

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca