Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Reasons of Why Tourism Undergraduate Students Choose the Departments of Tourism

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 11, 27.06.2019
https://doi.org/10.30625/ijctr.525435

Öz

In recent years, it has been seen that there are decreases and differences in the occupancy rates of the quotas which are related to tourism departments in the university. The aim of this study is to determine the reasons of preference of students who enroll in the 2018 YKS placement and who prefer the departments related to tourism. For this purpose, field survey was conducted to 406 students who were enrolled to Anadolu University, Osmangazi University, Adnan Menderes University and Gazi University Tourism Faculty. Survey is done during 1 November and 10 December 2018 period. According to results: 67,5% of the students who participated in the study they said they willingly chose this profession; 65,4% of the students who participated to survey, tourism was one of the first five choices for them to enroll university. Only 12,3% of the participants were graduated from tourism vocational high school. Students who graduated from a different kind of high school also preferred the tourism profession. In addtion, 44,8% of the participants stated that they consider the city factor is another reason why they selected tourism. In addition to frequency analysis, factor and reliability analyses have been done and findings have been included in the study. As a result, considering the reasons for the preference of the participants, the desire to work in the sector (33,3%) was the first. When the reasons of university preference are considered, city factor (44,8%) takes the first place. 

Kaynakça

  • Aksu, A. ve Köksal, C.D. (2005). Perceptions and Attitudes of Tourism Students in Turkey, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 17(5), 436-447.
  • Avcıkurt, C., Deveci, B. ve Türkmen, S. (2012). Balıkesir Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu (BTİYO) mezunlarının turizm sektöründeki istihdam profili, Turizm eğitimi konferans-workshop kitabı içinde, Turizm Eğitimi Konferansı, Ankara, 109-119.
  • Baltacı, F., Üngüren, E., Avsallı, H., Demirel, O.N.(2012). Turizm eğitimi alan öğrencilerin eğitim memnuniyetlerinin ve geleceğe yönelik bakış açıların belirlemesine yönelik bir araştırma. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4(1), 17-25.
  • Duman, T., Tepeci, M., Unur, K.(2006). Mersin’de yükseköğretim ve orta öğretim düzeyinde turizm eğitimi almakta olan öğrencilerin sektörün çalışma koşullarını algılamaları ve sektörde çalışma isteklerinin karşılaştırmalı analizi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17(1)51-69.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S. ve Çinko, M. (2018). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. Beta Basım Yayım: İstanbul.
  • Dinçer, İ.F, Akova, O., Kaya, F.(2013). Meslek yüksekokulu turizm ve otel işletmeciliği programı öğrencilerinin kariyer planlaması üzerine bir araştırma: İstanbul Üniversitesi ve Gümüşhane Üniversitesi örneği.
  • Erdinç, S.B. (2012). Determining of college students’ trends about tourism sector: A case study at Akdeniz University. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 1573-1577.
  • Erdinç, S.B., ve Kahraman, S. (2012). Turizm mesleğini seçme nedenlerinin incelenmesi. VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, 229-237.
  • Güzel, T., Akdağ, G., Güler, O. Şener, S. (2014). Turizm eğitimi alan öğrencilerin turizmde kariyer algılamaları: Çanakkale, Mersin ve Kıbrıs’ta bir araştırma. 3.Doğu Akdeniz Sempozyumu, ss:176-187, Mersin.
  • Karaman, A., Metin, A.E., Güven, Ş. (2017) Ormancılık ve orman ürünleri programını tercih eden öğrencilerin gerekçelerinin ve kariyer planlarının araştırılması: Uşak Üniversitesi örneği. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 859-872.
  • Keleş, Y. (2017). Neden turizm eğitimi? Lisans düzeyinde turizm öğrencilerine yönelik bir araştırma. 18. Ulusal Turizm Kongresi, 143-150
  • Koç, E., Yumuşak, S., Ulukoy, M., Kılıç, R., Toptaş, A.(2014). Are internship programs encouraging or discouraging?—A view point of tourism and hospitality students in Turkey. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education 15, 135–142.
  • Kozak, M. ve Kızılırmak, İ. (2001). Türkiye`de meslek yüksekokulu turizm otelcilik programı öğrencilerinin turizm sektörüne yönelik tutumlarının demografik değişkenlere göre değişimi: Anadolu, Akdeniz ve Karadeniz Teknik Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 12(2), 9-16.
  • Kuşluvan, S. ve Kuşluvan, Z. (2000). Perceptions and attitudes of undergraduate tourism students towards working in the tourism industry in Turkey. Tourism Management, 21(3), 251-269.
  • Kuşluvan, S. ve Kuşluvan, Z. (2003), Perceptions and attitudes of undergraduate tourism students towards working in tourism industry in Turkey, Tourism Management, 21, 251-269.
  • Lo, K., Lamm, F. (2005). Occupational stress in the hospitality industry: An employment relations perspective. New Zealand Journal of Employment Relations, 30(1), 23–47.
  • Owen, F.K., Kepir, D.D., Özdemir, S., Ulaş, Ö., Yılmaz, O., (2012). Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Seçme Nedenleri (*). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 135-151.
  • Presbury, R., Fitzgerald, A., Chapman, R. (2005). Impediments to improvements in service quality in luxury hotels. Managing Service Quality, 15(4), 357–373.
  • Poulston, J. (2009). Working conditions in hospitality: Employees' views of the dissatisfactoryhygiene factors. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 10, 23-43.
  • Roney, S.A. ve Öztin P. (2007). Career perceptions of undergraduate tourism students: A case study in Turkey. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 6(1), 4 -17.
  • Şit, M. (2016). Türkiye’de turizm sektörünün istihdama katkısı. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 7(1), 101-117.
  • TUADER (2018). ÖSYM 2018-YKS turizm ön lisans ve lisans kontenjanları ve yerleştirme sonuçları istatistikleri ve raporu. http://www.tuader.org/osym-2018-yks-turizm-on-lisans-ve-lisans-kontenjanlari-ve-yerlestirme-sonuclari-istatistikleri-ve-raporu/
  • TÜRSAB (2018) Turizmin ekonomideki yeri dış ticaret açıklarını kapatmada payı. https://www.tursab.org.tr/tr/turizm-verileri/istatistikler/turizmin-ekonomideki-yeri/dis-ticaret-aciklarini-kapatmada-payi_916.html
  • Tüylüoğlu, T. (2003). Türkiye’de Turizm Eğitiminin Niteliği. Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Anka¬ra Üniversitesi: Ankara
  • Üzümcü, T.P., Alyakut, Ö., Günsel, A.(2015). Turizm eğitimi alan öğrencilerin mesleğin geleceğine ilişkin bakış açıları. Balıkesir University The Journal of Social Sciences Institute. 18(33), 179-199.
  • Savickas, M. L. (1991). The meaning of work and love: career issues and interventions. CareerDevelopment Quarterly, 39, 315-324.
  • Ünlüönen, K. ve Y. Boylu (2005). Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Liselerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Beklenti ve Algılamalarındaki Değişimin Karşılaştırılması (2000 - 2001 ve 2003 - 2004 Öğretim Yılları). Milli Eğitim, Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 33(166), 159-174.
  • Querrier, Y. (1999). Organizational Behavior in Hotels and Restaurants: An International Perspective. Chichester: John Wiley.
  • Zengin, B. ve Uzut, İ.(2017) Lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin üniversite tercihlerini etkileyen nedenler: İstanbul vakıf üniversiteleri örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(3), 16-30.
  • www.turkiyeturizm.com, Turizm öğrencileri gastronomiyi tercih ediyor, çevrimiçi (Erişim tarihi: 08.02.2019).

Turizm Lisans Öğrencilerinin Turizm ile İlgili Bölümleri Tercih Nedenleri

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 11, 27.06.2019
https://doi.org/10.30625/ijctr.525435

Öz

Son
yıllarda turizm ile ilgili bölümlere açılan kontenjanların doluluk oranlarında
düşüşler ve farklılıklar gözlenmektedir. Bu çalışmanın amacı, 2018 YKS
yerleştirme sonucunda kayıt yaptıran ve turizm ile ilgili bölümleri tercih eden
öğrencilerin tercih nedenlerinin belirlenmesidir. Bu amaçla, saha araştırması Anadolu
Üniversitesi, Osmangazi Üniversitesi, Adnan Menderes Üniversitesi ve Gazi
Üniversitesi Turizm Fakültesine kayıt yaptıran öğrencilerden katılım isteği
gösteren 406 öğrenci ile 1 Kasım-10 Aralık 2018 tarihleri arasında anket
tekniği ile gerçekleştirilmiştir. 
Araştırmaya katılan öğrencilerin %67,5’inin bu mesleği isteyerek
seçtiği; %66,5’inin ilk beş tercihinden birisinin turizm olduğu tespit
edilmiştir. Katılımcıların yalnızca %12,3'ü turizm meslek lisesi mezunudur.
Diğer bir farklı lise türlerinden mezun olan öğrenciler de turizm mesleğini
tercih etmişlerdir. Ayrıca, katılımcıların %44,8’i üniversite tercihinde
üniversitenin bulunduğu şehir faktörünü göz önünde bulundurduklarını
belirtmişlerdir. Araştırmada frekans analizinin yanı sıra faktör ve güvenirlik
analizleri yapılmış olunup, bulgulara yer verilmiştir. Sonuç olarak,
katılımcıların bölüm tercih nedenlerine bakıldığında sektörde çalışma isteği
(%33,3) oranında ilk sırayı alırken; üniversite tercih nedenlerine bakıldığında
şehir faktörü (%44,8) oranında ilk sırayı almaktadır. 

Kaynakça

  • Aksu, A. ve Köksal, C.D. (2005). Perceptions and Attitudes of Tourism Students in Turkey, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 17(5), 436-447.
  • Avcıkurt, C., Deveci, B. ve Türkmen, S. (2012). Balıkesir Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu (BTİYO) mezunlarının turizm sektöründeki istihdam profili, Turizm eğitimi konferans-workshop kitabı içinde, Turizm Eğitimi Konferansı, Ankara, 109-119.
  • Baltacı, F., Üngüren, E., Avsallı, H., Demirel, O.N.(2012). Turizm eğitimi alan öğrencilerin eğitim memnuniyetlerinin ve geleceğe yönelik bakış açıların belirlemesine yönelik bir araştırma. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4(1), 17-25.
  • Duman, T., Tepeci, M., Unur, K.(2006). Mersin’de yükseköğretim ve orta öğretim düzeyinde turizm eğitimi almakta olan öğrencilerin sektörün çalışma koşullarını algılamaları ve sektörde çalışma isteklerinin karşılaştırmalı analizi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 17(1)51-69.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S. ve Çinko, M. (2018). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. Beta Basım Yayım: İstanbul.
  • Dinçer, İ.F, Akova, O., Kaya, F.(2013). Meslek yüksekokulu turizm ve otel işletmeciliği programı öğrencilerinin kariyer planlaması üzerine bir araştırma: İstanbul Üniversitesi ve Gümüşhane Üniversitesi örneği.
  • Erdinç, S.B. (2012). Determining of college students’ trends about tourism sector: A case study at Akdeniz University. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 1573-1577.
  • Erdinç, S.B., ve Kahraman, S. (2012). Turizm mesleğini seçme nedenlerinin incelenmesi. VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, 229-237.
  • Güzel, T., Akdağ, G., Güler, O. Şener, S. (2014). Turizm eğitimi alan öğrencilerin turizmde kariyer algılamaları: Çanakkale, Mersin ve Kıbrıs’ta bir araştırma. 3.Doğu Akdeniz Sempozyumu, ss:176-187, Mersin.
  • Karaman, A., Metin, A.E., Güven, Ş. (2017) Ormancılık ve orman ürünleri programını tercih eden öğrencilerin gerekçelerinin ve kariyer planlarının araştırılması: Uşak Üniversitesi örneği. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 859-872.
  • Keleş, Y. (2017). Neden turizm eğitimi? Lisans düzeyinde turizm öğrencilerine yönelik bir araştırma. 18. Ulusal Turizm Kongresi, 143-150
  • Koç, E., Yumuşak, S., Ulukoy, M., Kılıç, R., Toptaş, A.(2014). Are internship programs encouraging or discouraging?—A view point of tourism and hospitality students in Turkey. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education 15, 135–142.
  • Kozak, M. ve Kızılırmak, İ. (2001). Türkiye`de meslek yüksekokulu turizm otelcilik programı öğrencilerinin turizm sektörüne yönelik tutumlarının demografik değişkenlere göre değişimi: Anadolu, Akdeniz ve Karadeniz Teknik Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 12(2), 9-16.
  • Kuşluvan, S. ve Kuşluvan, Z. (2000). Perceptions and attitudes of undergraduate tourism students towards working in the tourism industry in Turkey. Tourism Management, 21(3), 251-269.
  • Kuşluvan, S. ve Kuşluvan, Z. (2003), Perceptions and attitudes of undergraduate tourism students towards working in tourism industry in Turkey, Tourism Management, 21, 251-269.
  • Lo, K., Lamm, F. (2005). Occupational stress in the hospitality industry: An employment relations perspective. New Zealand Journal of Employment Relations, 30(1), 23–47.
  • Owen, F.K., Kepir, D.D., Özdemir, S., Ulaş, Ö., Yılmaz, O., (2012). Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Seçme Nedenleri (*). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 135-151.
  • Presbury, R., Fitzgerald, A., Chapman, R. (2005). Impediments to improvements in service quality in luxury hotels. Managing Service Quality, 15(4), 357–373.
  • Poulston, J. (2009). Working conditions in hospitality: Employees' views of the dissatisfactoryhygiene factors. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 10, 23-43.
  • Roney, S.A. ve Öztin P. (2007). Career perceptions of undergraduate tourism students: A case study in Turkey. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 6(1), 4 -17.
  • Şit, M. (2016). Türkiye’de turizm sektörünün istihdama katkısı. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 7(1), 101-117.
  • TUADER (2018). ÖSYM 2018-YKS turizm ön lisans ve lisans kontenjanları ve yerleştirme sonuçları istatistikleri ve raporu. http://www.tuader.org/osym-2018-yks-turizm-on-lisans-ve-lisans-kontenjanlari-ve-yerlestirme-sonuclari-istatistikleri-ve-raporu/
  • TÜRSAB (2018) Turizmin ekonomideki yeri dış ticaret açıklarını kapatmada payı. https://www.tursab.org.tr/tr/turizm-verileri/istatistikler/turizmin-ekonomideki-yeri/dis-ticaret-aciklarini-kapatmada-payi_916.html
  • Tüylüoğlu, T. (2003). Türkiye’de Turizm Eğitiminin Niteliği. Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Anka¬ra Üniversitesi: Ankara
  • Üzümcü, T.P., Alyakut, Ö., Günsel, A.(2015). Turizm eğitimi alan öğrencilerin mesleğin geleceğine ilişkin bakış açıları. Balıkesir University The Journal of Social Sciences Institute. 18(33), 179-199.
  • Savickas, M. L. (1991). The meaning of work and love: career issues and interventions. CareerDevelopment Quarterly, 39, 315-324.
  • Ünlüönen, K. ve Y. Boylu (2005). Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Liselerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Beklenti ve Algılamalarındaki Değişimin Karşılaştırılması (2000 - 2001 ve 2003 - 2004 Öğretim Yılları). Milli Eğitim, Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 33(166), 159-174.
  • Querrier, Y. (1999). Organizational Behavior in Hotels and Restaurants: An International Perspective. Chichester: John Wiley.
  • Zengin, B. ve Uzut, İ.(2017) Lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin üniversite tercihlerini etkileyen nedenler: İstanbul vakıf üniversiteleri örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(3), 16-30.
  • www.turkiyeturizm.com, Turizm öğrencileri gastronomiyi tercih ediyor, çevrimiçi (Erişim tarihi: 08.02.2019).
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Özgün Bilimsel Makale
Yazarlar

Seher Konak 0000-0002-6847-9754

Yunus Özhasar 0000-0003-1892-321X

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 11 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Konak, S., & Özhasar, Y. (2019). Turizm Lisans Öğrencilerinin Turizm ile İlgili Bölümleri Tercih Nedenleri. International Journal of Contemporary Tourism Research, 3(1), 1-11. https://doi.org/10.30625/ijctr.525435