Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Difficulties Experienced by Vocational Teachers and High School Students in Applied Lessons in Distance Education

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1 - TEMMUZ 2023 SAYISI, 90 - 125, 15.07.2023
https://doi.org/10.47898/ijeased.1246631

Öz

The aim of this study, in distance education, is to identify the difficulties experienced by vocational high school teachers and students in the applied courses. This research using a phenomenological approach is important in that it reveals the challenges of distance education that teachers and students face in the processing of applied courses. Eight teachers, including four ship machinery teachers and four deck management teachers, who experienced distance education for the first time and our machine lesson students, four deck lesson students, in totally eight students are the study group of this research. An interview form consisting of semi-structured open-ended questions was preferred as a data collection tool in the study. in order to ensure the credibility, the questions were checked by an expert. the data obtained at the end of the study were analyzed by content analysis and the results were shared under the title of findings. When looked at the results of this study, teachers and students generally find Distance Education useful. However, it 's expressed that distance education is not particularly suitable for the structure of applied courses of vocational high schools and they are not efficient due to the lack of adequate student participation in the courses.

Teşekkür

To the valuable teachers and dear students of Hacı Rahime Ulusoy Vocational and Technical Anatolian High School, who voluntarily participated in the study, and provided the data to be formed, our valuable teacher, Uzm. We would like to thank the psychologist Esen YILDIRIM USTA.

Kaynakça

  • Ağır, F. & Okçu, A., (2006). İlköğretimde Çalışan Öğretmenlerin İnternet Kullanımına Karşı Tutumlarının Belirlenmesi,. 7. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Özetler Kitabı,288, Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Ağır, F., (2007). “Özel Okullarda ve Devlet Okullarında Çalışan İlköğretim Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime Karşı Tutumlarının Belirlenmesi”, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir
  • Ateş, A. & Altun, E., (2008), Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 125-145.
  • Birişçi, S., (2013), Video Konferans Tabanlı Uzaktan Eğitime İlişkin Öğrenci Tutumları ve Görüşleri, Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 2, 24-40.
  • Barış, M. F., (2015), Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Öğretime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education, 2, 36-46.
  • Canpolat, U., & Yıldırım, Y. (2012).Ortaokul öğretmenlerinin COVID-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7,74-109.
  • Çelik, H.C. & Bindak, R. (2005), İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 27–38.
  • Demirli, C., (2002), Web Tabanlı Öğretim Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri, Açık Ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, Eskişehir.
  • Dündar, S. & Candemir, Ö. & Demiray, E., Genç Kumtepe, E. & Öztürk, S., Sağlık Terlemez, M. & Ulutak, İ., (2017), Anadolu Üniversitesi Çalışanlarının Açık Ve Uzaktan Öğretime İlişkin Tutumları, Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırma Dergisi, 4, 187-227.
  • Güler, A.Y., Anadolu Ajansı, Ankara, https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/turkiye-koronavirus-icin-etkinetkinıcın onlemler-aldi/1765471 adresinden 18.05.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Gündüz, A.Y. (2013), “Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitim Algısı”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • İşman, A.(2005), Uzaktan Eğitim (Genişletilmiş 2. Baskı), Ankara: Öğreti Pegem A Yayınları.
  • Kaya, Z., (2002), Uzaktan Eğitim (1. Baskı), Ankara. Pegem A Yayıncılık.
  • Kocayiğit, A. & Uşun, S.,(2020), Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları1 (Burdur İli Örneği), Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi,23,285-299
  • Millî Eğitim Bakanlığı, Ankara, https://www.meb.gov.tr/Bakan-Selcuk-Koronaviruse-Karsi-Egitim-Alaninda-Alinan-Tedbirleri-Acikladi/Haber/20497/Tr 2 18.05.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Özer, N. & Kır, Ş., (2018), Halk Eğitim Merkezinde Görev Yapan Öğretmenlerin Yetişkin Eğitiminde Uzaktan Eğitimin Uygulanabilirliğine İlişkin Görüşleri, Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 4, 69-86.
  • Pala, A., (2006), İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinin Eğitim Teknolojilerine Yönelik Tutumları, Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 177-188.
  • Sabancı, B., (2005), İlköğretimde Görev Yapan Branş Öğretmenlerinin İnternet Kullanma Durumları, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Tırnovalı, A., (2012), Uzaktan Eğitimde İnternet Tabanlı Eğitim Programlarının Temel Boyutlarına Yönelik Öğrenci Ve Öğretim Elemanlarının Görüşleri Ve Öneriler, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Mersin.
  • Turhan, E., (2005), Okul Yöneticilerinin Geliştirilmeye İhtiyaç Duydukları Yönetsel Süreçlere ve Uzaktan Eğitim Teknolojilerine İlişkin Görüşleri. Eskişehir Örneği, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir.
  • Uşun, S., (2006), Uzaktan Eğitim (1. Basım), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Yalman, M. & Kutluca, T., (2013), Matematik Öğretmeni Adaylarının Bölüm Dersleri İçin Kullanılan Uzaktan Eğitim Sistemi Hakkındaki Yaklaşımları, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 197-208.
  • Yenilmez, K. & Balbağ, M. Z. & Turgut, M. (2017), Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 91-107.
  • Yıldız, S., (2016), Pedogojik Formasyon Eğitimi Alan Öğrencilerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 301-329.

Uzaktan Eğitimde Uygulamalı Derslerde Meslek Öğretmenlerinin ve Lise Öğrencilerinin Yaşadıkları Zorluklar

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1 - TEMMUZ 2023 SAYISI, 90 - 125, 15.07.2023
https://doi.org/10.47898/ijeased.1246631

Öz

Türkiye’de Covid-19 Pandemi Salgınıyla15 Mart 2020 tarihinde yüz yüze eğitim durdurulmuş ve uzaktan eğitim yöntemiyle eğitim öğretim yapılmıştır. Bu araştırmadaki amaç meslek lisesi öğretmenlerinin ve öğrencilerinin uzaktan eğitim sürecinde uygulamalı derslerde yaşadıkları zorlukları ortaya çıkarmaktır. Uzaktan eğitim sürecinde, Fenomenolojik yaklaşım kullanılarak yapılan bu araştırma, öğretmen ve öğrencilerin uygulamalı derslerde karşılaştıkları zorluklarını ortaya çıkarması açısından önemlidir. Araştırmada çalışma grubu olarak ilk defa canlı ders deneyimi yaşayan Gemi Makineleri branşından rastgele seçilmiş dört meslek öğretmeniyle Güverte İşletme Bölümü branşından rastgele seçilmiş dört güverte işletme öğretmeni olan üzere sekiz öğretmen ve rastgele seçilmiş dört makine dersi gören öğrenciyle dört güverte dersi gören öğrenci olan sekiz öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Açık uçlu soruların hazırlanmasında uzman desteğine başvurulmuştur. Çalışma sonunda elde edilen veriler içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Ayrıca çalışmanın sonunda AHP yöntemi kullanılarak hangi eğitim sisteminin daha verimli olduğu ortaya konmaya çalışılmıştır. Sonuçlara bakıldığında öğretmen ve öğrenciler genel anlamıyla uzaktan eğitimi faydalı bulmakta ancak uzaktan eğitimin özellikle meslek liselerinin uygulamalı derslerinin yapısına uygun olmadığı, derslere yeterli öğrenci katılımının olmaması nedeniyle verimli geçmediği ifade edilmektedir. AHP uygulaması sonuçlarına göre de yüz yüze eğitimin lise öğrencilerine uzaktan eğitime göre daha faydalı olacağı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ağır, F. & Okçu, A., (2006). İlköğretimde Çalışan Öğretmenlerin İnternet Kullanımına Karşı Tutumlarının Belirlenmesi,. 7. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Özetler Kitabı,288, Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Ağır, F., (2007). “Özel Okullarda ve Devlet Okullarında Çalışan İlköğretim Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime Karşı Tutumlarının Belirlenmesi”, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir
  • Ateş, A. & Altun, E., (2008), Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 125-145.
  • Birişçi, S., (2013), Video Konferans Tabanlı Uzaktan Eğitime İlişkin Öğrenci Tutumları ve Görüşleri, Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 2, 24-40.
  • Barış, M. F., (2015), Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Öğretime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education, 2, 36-46.
  • Canpolat, U., & Yıldırım, Y. (2012).Ortaokul öğretmenlerinin COVID-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7,74-109.
  • Çelik, H.C. & Bindak, R. (2005), İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 27–38.
  • Demirli, C., (2002), Web Tabanlı Öğretim Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri, Açık Ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, Eskişehir.
  • Dündar, S. & Candemir, Ö. & Demiray, E., Genç Kumtepe, E. & Öztürk, S., Sağlık Terlemez, M. & Ulutak, İ., (2017), Anadolu Üniversitesi Çalışanlarının Açık Ve Uzaktan Öğretime İlişkin Tutumları, Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırma Dergisi, 4, 187-227.
  • Güler, A.Y., Anadolu Ajansı, Ankara, https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/turkiye-koronavirus-icin-etkinetkinıcın onlemler-aldi/1765471 adresinden 18.05.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Gündüz, A.Y. (2013), “Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitim Algısı”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • İşman, A.(2005), Uzaktan Eğitim (Genişletilmiş 2. Baskı), Ankara: Öğreti Pegem A Yayınları.
  • Kaya, Z., (2002), Uzaktan Eğitim (1. Baskı), Ankara. Pegem A Yayıncılık.
  • Kocayiğit, A. & Uşun, S.,(2020), Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları1 (Burdur İli Örneği), Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi,23,285-299
  • Millî Eğitim Bakanlığı, Ankara, https://www.meb.gov.tr/Bakan-Selcuk-Koronaviruse-Karsi-Egitim-Alaninda-Alinan-Tedbirleri-Acikladi/Haber/20497/Tr 2 18.05.2021 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Özer, N. & Kır, Ş., (2018), Halk Eğitim Merkezinde Görev Yapan Öğretmenlerin Yetişkin Eğitiminde Uzaktan Eğitimin Uygulanabilirliğine İlişkin Görüşleri, Açıköğretim Uygulamaları Ve Araştırmaları Dergisi, 4, 69-86.
  • Pala, A., (2006), İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinin Eğitim Teknolojilerine Yönelik Tutumları, Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 177-188.
  • Sabancı, B., (2005), İlköğretimde Görev Yapan Branş Öğretmenlerinin İnternet Kullanma Durumları, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Tırnovalı, A., (2012), Uzaktan Eğitimde İnternet Tabanlı Eğitim Programlarının Temel Boyutlarına Yönelik Öğrenci Ve Öğretim Elemanlarının Görüşleri Ve Öneriler, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Mersin.
  • Turhan, E., (2005), Okul Yöneticilerinin Geliştirilmeye İhtiyaç Duydukları Yönetsel Süreçlere ve Uzaktan Eğitim Teknolojilerine İlişkin Görüşleri. Eskişehir Örneği, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir.
  • Uşun, S., (2006), Uzaktan Eğitim (1. Basım), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Yalman, M. & Kutluca, T., (2013), Matematik Öğretmeni Adaylarının Bölüm Dersleri İçin Kullanılan Uzaktan Eğitim Sistemi Hakkındaki Yaklaşımları, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 197-208.
  • Yenilmez, K. & Balbağ, M. Z. & Turgut, M. (2017), Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 91-107.
  • Yıldız, S., (2016), Pedogojik Formasyon Eğitimi Alan Öğrencilerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 301-329.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Endüstri Mühendisliği
Bölüm Makaleler / Articles
Yazarlar

Mehlika Kocabaş Akay 0000-0003-0564-4625

Murat Yücel 0000-0001-7563-1219

Meral Şahin Günkut 0000-0001-7023-0803

Erken Görünüm Tarihi 25 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 2 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1 - TEMMUZ 2023 SAYISI

Kaynak Göster

APA Kocabaş Akay, M., Yücel, M., & Şahin Günkut, M. (2023). Difficulties Experienced by Vocational Teachers and High School Students in Applied Lessons in Distance Education. Uluslararası Doğu Anadolu Fen Mühendislik Ve Tasarım Dergisi, 5(1), 90-125. https://doi.org/10.47898/ijeased.1246631