Design Problems and Solution Proposals in Muslim-Friendly Hotel Rooms in Antalya, Turkey
Yıl 2020,
Cilt: 2 Sayı: 1, 42 - 49, 14.06.2020
Ayşegül Durukan
,
Sezer Volkan Öztürk
Öz
The aim of this study is to offer design solutions
to these problems in order to ensure that the Muslim-friendly hotel room design
is structured to meet the needs of the visitors. Within the scope of the study
this study, it is examined if the furnishings and the designs of the six
Muslim-friendly hotels in Antalya are designed in compliance with the daily
religious activities of the guests. And these Muslim friendly hotel rooms are
also examined in the respect of their accordance with the rules that are
maintained in the literature of Muslim-friendly hotel management. In this
context, the problems experienced by the guests while performing their ablution
and prayer duties were identified and design suggestions to facilitate them
were developed and modeled with use of 3dsmax program. Solutions for
positioning of the beds are also presented for the users who are uncomfortable
with the idea of placing their feet to the direction of the qibla. In the
study, the problems faced by disabled people while performing their religious
duties were observed, and certain criteria were determined for these problems
and solutions were offered. It is thought that this study will be an important
reference for Muslim-friendly hotel investors and for the interior designers
and architects who designing these hotels
Kaynakça
- Berry, T.H. (1991), Managing The Total Quality Transformation, McGraw Hill Inc., USA.
- Bilgin, Y. ve Karakaş, A. (2017). Otel İşletmelerinin Helal Niteliğinin Müşteri Değerlendirmelerine Yansımaları: İstanbul’daki Helal Konseptli Otel İşletmeleri Örneği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(4). 911-926.
- Boğan, E., Batman, O. ve Sarıışık, M. (2016). Helal Turizmin Kavramsal Çerçevesi ve Türkiye’deki Uygulamalar Üzerine Bir Değerlendirme. 3. International Congress of Tourism & Management Resaerches-2016.
- Broug, E. (2016). İslam Sanatında Geometrik Desenler. Antalya: Klasik Yayınları.
- Eravcı, A. (2017). Helâl Turizmde Destinasyon Özelliklerinin Destinasyon Seçim Sürecine Etkisi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (1)1, 155-181.
- Eroğlu, E. (2005). Müşteri memnuniyeti ölçüm modeli. İÜ İşletme Fakültesi İşletme Dergisi, 34(1), 7-25.
- Kuşat, N. (2011). Küreselleşen Dünyada Turizm Sektörü: Bilgi İletişim Teknolojileri ve Rekabet Gücü. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 3 (5), 114-138.
- Oflaz, M. (2015). Turistik Ürün Çeşidi Olarak Helâl Turizm Konsepti Uygulayan Konaklama Tesislerinde Müşteri Algıları. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi.
- Pamukçu, H. ve Sarıışık, M. (2018). Tüm Yönleriyle Helal Turizm. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Tak, B. (2002), Kamu Kuruluşlarında Müşteri Odaklı Müşteri Odaklı Yönetim Anlayışına Geçiş Aracı Olarak Vatandaş Tatmin Araştırmaları, Uludağ Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 21(2), 143-159.
- Tekin, Ömer A. (2014). İslami Turizm: Dünyadaki ve Türkiye'deki Genel Durum Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (29) 750-766.
- Tekin, Ömer A., Turhan, A. Turhan, E. (2017) Türkiye Turizmi İçin Stratejik Bir Vizyon: Helal Turizm. Müsiad Antalya.
- Tugay, İ. (2011). Beş Yıldızlı Otel Yatak Odalarının Mekânsal Analizi Manavgat Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
- Tunalı, S. (2009). Zincir Otellerde Konaklama Amaçlarına Göre Yatak Odası Nitelikleri ve Tasarım – Uygulama İçin Endüstrileşme Yaklaşımı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi.
- Yıldız, S. ve Yıldız Z. (2018). İslam’ın Turizm’e Yansıması: Helal Turizm. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (26), 770-781.
- İnternet Kaynakları
- URL-1 (2020): MasterCard ve CrescentRating, (2019). Global Muslim Travel Index 2019. (www.crescentrating.com). (Erişim Tarihi: 18/05/2020).
- URL-2 (2020): https://www.tursab.org.tr/istatistikler/ (Erişim Tarihi: 18/05/2020).
Antalya’daki Müslüman-Dostu Otel Odalarında Tasarımsal Sorunlar ve Çözüm Önerileri
Yıl 2020,
Cilt: 2 Sayı: 1, 42 - 49, 14.06.2020
Ayşegül Durukan
,
Sezer Volkan Öztürk
Öz
Bu çalışmanın amacı ülkemizde Müslüman-dostu otel
odası tasarımının ziyaretçi ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde
yapılandırılmasının sağlanması amacıyla bu sorunlara tasarımsal çözüm önerileri
sunmaktır. Çalışma kapsamında Antalya’da bulunan 6 adet Müslüman-dostu otelin
odalarının, tasarımları ve tefrişleri ziyaretçilerinin günlük dini
aktivitelerini yerine getirebilmeleri için uygunlukları ve Müslüman-dostu
otelciliğe ilişkin literatürdeki kurallara uygunlukları açısından
incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda misafirlerin abdest alma ve namaz kılma
vecibelerinin yerine getirirken yaşadıkları sorunlar tespit edilmiş ve bunları
kolaylaştıracak tasarımsal önerileri 3dsmax programı kullanılarak
modellenmiştir. Ayrıca ayaklarını kıble yönüne uzatmaktan rahatsız olduğunu
bildiren kullanıcılar içinde otel odası içinde çözüm önerileri sunulmuştur. Çalışmada
engelli bireylerin de dini vecibelerini yerine getirirken karşılaştıkları
sorunlar gözlemlenerek bu sorunlar için de tasarımlar geliştirilerek çözüm
önerileri sunulmuştur. Bu çalışmanın Müslüman-dostu otel yatırımcıları, bu
otellerin tasarımını yapan iç mimar ve mimarlar için önemli bir referans
olacağı düşünülmektedir.
Kaynakça
- Berry, T.H. (1991), Managing The Total Quality Transformation, McGraw Hill Inc., USA.
- Bilgin, Y. ve Karakaş, A. (2017). Otel İşletmelerinin Helal Niteliğinin Müşteri Değerlendirmelerine Yansımaları: İstanbul’daki Helal Konseptli Otel İşletmeleri Örneği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(4). 911-926.
- Boğan, E., Batman, O. ve Sarıışık, M. (2016). Helal Turizmin Kavramsal Çerçevesi ve Türkiye’deki Uygulamalar Üzerine Bir Değerlendirme. 3. International Congress of Tourism & Management Resaerches-2016.
- Broug, E. (2016). İslam Sanatında Geometrik Desenler. Antalya: Klasik Yayınları.
- Eravcı, A. (2017). Helâl Turizmde Destinasyon Özelliklerinin Destinasyon Seçim Sürecine Etkisi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (1)1, 155-181.
- Eroğlu, E. (2005). Müşteri memnuniyeti ölçüm modeli. İÜ İşletme Fakültesi İşletme Dergisi, 34(1), 7-25.
- Kuşat, N. (2011). Küreselleşen Dünyada Turizm Sektörü: Bilgi İletişim Teknolojileri ve Rekabet Gücü. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 3 (5), 114-138.
- Oflaz, M. (2015). Turistik Ürün Çeşidi Olarak Helâl Turizm Konsepti Uygulayan Konaklama Tesislerinde Müşteri Algıları. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi.
- Pamukçu, H. ve Sarıışık, M. (2018). Tüm Yönleriyle Helal Turizm. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Tak, B. (2002), Kamu Kuruluşlarında Müşteri Odaklı Müşteri Odaklı Yönetim Anlayışına Geçiş Aracı Olarak Vatandaş Tatmin Araştırmaları, Uludağ Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 21(2), 143-159.
- Tekin, Ömer A. (2014). İslami Turizm: Dünyadaki ve Türkiye'deki Genel Durum Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (29) 750-766.
- Tekin, Ömer A., Turhan, A. Turhan, E. (2017) Türkiye Turizmi İçin Stratejik Bir Vizyon: Helal Turizm. Müsiad Antalya.
- Tugay, İ. (2011). Beş Yıldızlı Otel Yatak Odalarının Mekânsal Analizi Manavgat Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
- Tunalı, S. (2009). Zincir Otellerde Konaklama Amaçlarına Göre Yatak Odası Nitelikleri ve Tasarım – Uygulama İçin Endüstrileşme Yaklaşımı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi.
- Yıldız, S. ve Yıldız Z. (2018). İslam’ın Turizm’e Yansıması: Helal Turizm. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (26), 770-781.
- İnternet Kaynakları
- URL-1 (2020): MasterCard ve CrescentRating, (2019). Global Muslim Travel Index 2019. (www.crescentrating.com). (Erişim Tarihi: 18/05/2020).
- URL-2 (2020): https://www.tursab.org.tr/istatistikler/ (Erişim Tarihi: 18/05/2020).