İnsanoğlu tüketim
eyleminin gerçekleştiği her dönem ambalaj ve ambalajlama ile ilişki içinde
olmuştur. Günümüzde ambalaj sadece tüketime yönelik ürünlerin satışını
arttıran, bunun sonucunda da işletmelerin
satışlarını yükselten bir araç olmanın dışında; gelişmekte olan
ekonomilerde, sınırlı olan kaynakların değer kaybına uğramadan tüketicilere
sunulmasını da sağlayan bir araç işlevini üstlenmektedir. Üretici firmaların
bunu göz önüne alarak, ürünün kalite standartlarından başlayarak ambalaja, yani
ürünün vitrinine kadar aynı kaliteyi yansıtması gereklidir. Bu makalenin amacı,
tüketicilerin satın alma karar sürecinde ambalajın yeri ve önemini bir alan
araştırması yardımıyla belirleyebilmektir.
Araştırma dahilinde ambalajın tüketici satın alma kararı üzerine
etkisini belirlemeye yönelik çeşitli tüketicilerden anket aracılığı ile veriler
toplanmıştır. Anket çalışması
İstanbul’da çeşitli alışveriş merkezleri
ve marketlerde toplam 100 kişiye uygulanmıştır. Elde ettiğimiz veriler, sosyal
bilimlerde yaygın olarak kullanılan istatistik paket programından (SPSS)
yararlanılmıştır. Yapılan analiz sonuçlarına bağlı olarak elde edilen bulgulara
göre; tüketicilerin özellikle sıvı
ürünlerde sızıntı yapmayan ambalajlar istemekte olduğu, firmaların konunun bu
boyutuna önem vermeleri gerektiği,
ambalajın tek başına sadece bir reklam unsuru olmadığı, aynı zamanda dikkat
çekici özelliği olması sebebiyle ambalaj
renklerine önem verilmesi gerektiği, bununla beraber, çevreyi koruyan, geri
dönüşümlü ambalajların kullanımı yönünde hem üreticileri, hem de tüketicilerin
teşvik edilmesi gerektiği, ayrıca özellikle gıda ürünleri imal eden veya satan
firmaların hitap ettiği pazarda tüketicilerin bu konuda bilinçli ve dikkatli
olmasını sağlamak için panel, eğitici televizyon programları vs. gibi
programlar düzenlemesi gerektiği, nihayetinde satınalma kararında ambalajın
etkisinin gözardı edilmemesi gerektiği
gibi bulgular elde edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2018 |
Submission Date | June 25, 2018 |
Acceptance Date | October 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 3 |
Journal EMI e-mail Adresi: internationaljournalemi@gmail.com
JOURNAL EMI Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.