Politik yeti, diğer insanları etkilemek için doğruluk, güven ve samimiyet uyandıran biçimde çevre ile iyi ilişkiler kurmayı ve davranışlarını farklı durumlara göre ayarlayabilmeyi içeren sosyal bir yetenek olarak tanımlanırken (Cingöz, 2013:1 53); izlenim yönetimi ise, bireyin davranışlarıyla, söyledikleriyle ve görünümüyle çevresindeki bireyleri etkilemek amacıyla yaptığı girişimler (Riordan, Gross ve Maloney, 1994: 715) olarak ifade edilmektedir. Politik yeti ve izlenim yönetimi taktikleri birbiri ile ilişkili kavramlardır. Politik yeti bireysel amaçları gerçekleştirme amacı taşır ve çalışanlar da amaçlarına ulaşabilmek için izlenim yönetimi taktiklerini sıklıkla kullanırlar. Çalışanların politik yeti düzeyleri arttıkça izlenim yönetimi taktiklerini kullanma eğilimleri de artmaktadır (Alga ve Özdemir, 2018: 324).
Araştırmanın amacı çalışanların görüşlerinden yararlanarak politik yeti ve izlenim yönetimi taktikleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda “politik yeti ile izlenim yönetimi taktileri arasında ilişki var mıdır?” sorusuna yanıt aranmıştır. Literatür incelendiğinde politik yeti ve izlenim yönetimine ilişkin birçok araştırmanın yapıldığı görülmektedir. Ancak literatürde politik yeti ve izlenim yönetimi taktiklerini birlikte ele alan araştırmaların sayısının oldukça az olduğu dikkat çekmektedir. Bu bağlamda çalışanların politik yeti ve izlenim yönetimi taktiklerine ilişkin görüşlerinin birlikte incelenmesi ve aralarındaki ilişkinin uygulamalı bir araştırma ile ortaya konulması literatürdeki boşluğu doldurması açısından bu araştırmayı önemli kıldığı düşünülmektedir. Araştırmada tanımlanan politik yeti ve izlenim yönetimi taktiklerinin, hem yöneticiler hem de çalışanlar açısından artan önemi göz önünde bulundurulduğunda araştırmanın literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Bu araştırmada politik yeti ve izlenimi taktikleri arasındaki ilişki analiz edilmiştir. Araştırmada ayrıca çalışanların politik yeti düzeylerinin izlenim yönetimi taktiklerini ne oranda açıkladığı da incelenmiştir. Araştırmaya 2022-2023 eğitim öğretim yılında Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde öğrenim gören ve kamu sektöründe çalışan 221 lisansüstü öğrenci katılmıştır. Elde edilen 221 veriden 180 veri analize uygun olarak belirlenmiştir. Katılımcıların politik yeti düzeylerini ölçmek amacıyla Ferris ve arkadaşları (2005) tarafından geliştirilerek, Atay (2010) tarafından Türkçe‘ ye uyarlanan 18 maddelik “Politik Yeti Envanteri”; izlenim yönetimi taktiklerini ölçmek amacıyla ise Bolino ve Turnley (1999) tarafından geliştirilen ve Türkçe' ye Basım, Tatar ve Şahin (2006) tarafından uyarlanan 22 maddelik “İzlenim Yönetimi Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde IBM SPSS ve AMOS istatistik paket programları kullanılmıştır.
Katılımcılardan toplanan veriler açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleriyle, korelasyon ve hiyerarşik çoklu regresyon analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre politik yeti ile izlenim yönetimi taktikleri arasında düşük düzeyde ve istatiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Ayrıca elde edilen bulgular araştırmaya katılanların sosyal ağ oluşturma yeteneklerinin ve kişiler arası etki yeteneklerinin izlenim yönetimi taktiklerinden niteliklerini tanıtarak kendini sevdirmeyeçalışmanın bir yordayıcısı olduğunu ayrıca yine sosyal ağ geliştirme yeteneğinin karşısındakini yücelterek kendini sevdirmeye çalışmanın anlamlı bir yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Araştırma sonuçları bulgular haline dönüştürülerek yorumlanmıştır.
Politik Yeti İzlenim Yönetimi İzlenim Yönetimi Taktikleri Political Skill Impression Management Impression Management Tactics.
While political skill is defined as a social ability that includes establishing good relations with the environment and adjusting its behaviors according to different situations in order to influence other people, in a way that inspires honesty, trust and sincerity (Cingöz, 2013: 153); Impression management, on the other hand, is expressed as the attempts of the individual to influence the individuals around him with his behaviors, words and appearance (Riordan, Gross, & Maloney, 1994:715). Political skill and impression management tactics are related concepts. Political skill aims to achieve individual goals, and employees often use impression management tactics to achieve their goals. As the political skill levels of the employees increase, their tendency to use impression management tactics also increases (Alga and Özdemir, 2018:324).
The aim of the research is to examine the relationship between political skill and impression management tactics by using the opinions of the employees. For this purpose, “Is there a relationship between political skill and impression management tactics?” search for an answer to the question. When the literature is examined, political skill and impression management it is seen that many studies have been carried out. However, it is noteworthy that the number of studies dealing with political skill and impression management tactics together is quite low in the literature. In this context, it is thought that this research is important in terms of filling the gap in the literature, examining the views of the employees on political skill and impression management tactics together and revealing the relationship between them with an applied research. Considering the increasing importance of political skill and impression management tactics defined in the research for both managers and employees, it is thought that the research will contribute to the literature.
In this study, the relationship between political skill and impression tactics was analyzed. The research also examined the extent to which the political skill levels of the employees explain the impression management tactics. 221 graduate students studying at Aksaray University Social Sciences Institute and working in the public sector participated in the research in the 2022-2023 academic year. Of the 221 data obtained, 180 data were determined in accordance with the analysis. The 18-item “Political Competence Inventory” developed by Ferris et al. (2005) and adapted into Turkish by Atay (2010) in order to measure the political competence levels of the participants; In order to measure impression management tactics, the 22-item “Impression Management Scale” developed by Bolino and Turnley (1999) and adapted to Turkish by Basım, Tatar and Şahin (2006) was used. IBM SPSS and AMOS statistical package programs were used in the analysis of the data.
The data collected from the participants were analyzed with exploratory and confirmatory factor analyses, correlation and hierarchical multiple regression analysis. According to the results of the research, it was determined that there is a low level and statistically significant relationship between political ability and impression management tactics. In addition, the findings showed that social networking abilities and interpersonal influence abilities of the participants were a predictor of trying to make oneself liked by introducing the qualities of impression management tactics, and also a significant predictor of trying to make oneself liked by glorifying the other person. The research results were interpreted by transforming them into findings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 22, 2023 |
Publication Date | August 24, 2023 |
Submission Date | December 12, 2022 |
Acceptance Date | July 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 12 |
Journal EMI e-mail Adresi: internationaljournalemi@gmail.com
JOURNAL EMI Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.