Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Girişimcilik Eğitimi Alan Kişilerin Girişimcilik Özellikleri ve Girişimcilik Eğilimi Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma: Şile Bezi Kolektif Tasarım Merkezi Örneği

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 14, 73 - 85, 31.08.2024
https://doi.org/10.55775/ijemi.1516233

Öz

Girişimci eğilimler için girişimi destekleyen kamu ve özel sektör kuruluşları giderek artmakta, bu durum hem kuruluşları hem de girişimci bireyleri harekete geçirmektedir. Bu çalışma, İstanbul’un Şile ilçesinde, belediye tarafından desteklenen Şile Bezi Kolektif Tasarım Merkezi’nde girişimcilik eğitimi alan kadınlar ile yapılmıştır. El tezgahlarında pamuk ipliğinden dokunan ve adını da ilçeden alan, tamamen Şile’ye özgü ‘Şile Bezi’, bölgedeki çalışmayan kadınların kalkınması ve topluma yararlı olması için önemli bir girişimcilik ürünüdür. Ancak girişimcilik ürününe sahip olmak, girişimciliğin gerçekleşmesi için tek başına yeterli olmamaktadır. Girişimcilik eğilimine yönelmek, ürünü üretmek, pazarlamak ve maddi kazanç sağlamak; diğer bir ifadeyle girişimcilikte başarabilmek gerekmektedir. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden anket yöntemine başvurulmuştur. Anket araştırmasına Şile Bezi Kolektif Tasarım Merkezi’nde girişimcilik eğitime katılan 75 kadın araştırmaya katılmıştır. Toplanan veriler SPSS 26.0 programında analiz edilmiştir. Kolektif tasarım merkezinde girişimcilik eğitimi alan kişilerin girişimcilik özellikleri ve girişimcilik eğilimi arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma sonucunda girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerindeki etkili olduğu sonucuna ulaşılırken, sosyo-demografik bulgularda çarpıcı sonuçlara ulaşılmıştır. Girişimciliğin kurumlar tarafından desteklenmesi, girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi olan tüm kadınlara ulaştırılması giderek önem kazanacaktır.

Kaynakça

  • Ayar U. (2019). Girişimcilik Eğitiminin Girişimcilik Eğilimi Üzerine Etkisi. İstanbul Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Bae, T. J., Qian, S., Miao, C., & Fiet, J. O. (2014). The relationship between entrepreneurship education and entrepreneurial intentions: A meta–analytic review. Entrepreneurship theory and practice, 38(2), 217-254.
  • Bagheri A. vd. (2014). The Factors Shaping Entrepreneurial Intentions. Vocations and Learning, Vol.6, pp.385-391.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. PrenticeHall. Berkol, C. (2008). Geçmişten Günümüze Anadolu’da Keten Dokumacılığı. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü / Tekstil ve Moda Tasarımı Ana Sanat Dalı / Tekstil Tasarımı Bilim Dalı. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bilic I. vd. (2011). How Does Education Influence Entrepreneurship Orientation? Case Study Of Croatia. Management: Journal of Contemporary Management Issues, Vol.16, s.116,117.
  • Bozkurt Ö. vd. (2011). Yükseköğretimde Verilen Girişimcilik Eğitiminin Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimine Etkisi: Teknik Program ve Sosyal Program Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar, s.831,832.
  • Dewey, J. (1916). Democracy and education. Macmillan.
  • Ertek T.A. & Evren E.N. (2005). Bir Coğrafi Alan Analizi: Şile İlçesi, Güven Yayın Dağıtım, s.244.
  • Fayolle A. & Gailly B. (2008). From Craft To Science: Teaching Models And Learning Processes In Entrepreneurship Education. Journal of European Industrial Training, Vol.32, s.582,583.
  • Fretschner M. & Weber S. (2013). Measuring and Understanding The Effects Of Entrepreneurial Awareness Education. Journal Of Small Business Management. Vol.51, s.412,413.
  • Gülçubuk, B. vd. (2012). “Kırsalda Yoksulluğu Azaltmanın Bir Aracı Olarak “Kadın Girişimciliği”, 10.Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, 5-7 Eylül, Konya, ss.358-366.
  • Gürol, Y., & Atsan, N. (2006). Entrepreneurial characteristics amongst university students: Some insights for entrepreneurship education and training in Turkey. Education+ training, 48(1), 25-38.
  • Honig, B. (2004). Entrepreneurship education: Toward a model of contingency-based business planning. Academy of management learning & education, 3(3), 258-273.
  • https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD?locations=TR (Erişim tarihi 27 Mart, 2024). İnsel, A. (2001). İki Yoksulluk Tanımı ve Bir öneri, Toplum ve Bilim,89 (yaz):62-72.
  • Karali S. (2013). The Impact of Entrepreneurship Education Programs On Entrepreneurial Intentions: An Application Of The Theory Of Planned Behavior, Erasmus University of Rotterdam. Unpublished Master's Thesis, Netherlands, pp.5-20.
  • Macháček, J. (2017). Promoting entrepreneurship on the part of municipalities. Revista» Administratie si Management Public «(RAMP), (29), 74-90.
  • Martínez-Gregorio, S., Badenes-Ribera, L., & Oliver, A. (2021). Effect of entrepreneurship education on entrepreneurship intention and related outcomes in educational contexts: A meta-analysis. The International Journal of Management Education, 19(3), 100545.
  • Mcewan, P. Ve Benveniste, L. (2001). “The Politics of Rural School Reform: Escuela Nueva in Colombia”, Journal of Educaiton policy. 16(6): 548.
  • Mcmullan, W. E., & Long, W. A. (1987). Entrepreneurship education in the nineties. Journal of Business Venturing, 2(3), 261-275.
  • Oğuz, C. (2015). “Türkiye’de Kırsal Kadınların İşgücüne Katılımı ve İstihdamı”, Uluslararası Katılımlı Sosyal Yaşam ve Kadın Sempozyumu Bildiri Özetleri, Konya.
  • Özdemir, Ş., Yılmaz, N., Arsu, T., & Polat, Y. (2016). A review on entrepreneurship education in Turkey Türkiye’de girişimcilik eğitimi üzerine bir inceleme. Journal of Human Sciences, 13(1), 569-581.
  • Perktaş, E. (2019). Bölgesel Kalkınma Özelinde Girişimciliğin Ekonomik Kalkınma Sürecindeki Rolü. The Journal of Academic Social Science, 7(7), 472-486.
  • Rigley B. & Ramona R. (2010). Entrepreneurship Education and Its Outcomes a Study Investigating Students' Attitudes And Motivations After Completing An Entrepreneurial Program. Umea School Of Business, Unpublished Master‘s Thesis, Sweden pp. 12.
  • Sanchez J.C. (2013). The Impact Of An Entrepreneurship Education Program On Entrepreneurial Competencies And Intention. Journal of Small Business Management. Vol.51, pp.447,448.
  • Schultz, P. (1993). Women’s Education in Developing Countries. Returns to Women’s Education, King M. ve Hill A. (Ed). The Johns Hopkins University Press, London, ss.58-78.
  • Şentürk, S. (1995). Şile Bezi ve İşlemeleri. Gazi Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Şile Belediyesi (2007). Şile Tarihi. Şile Dergisi. Şile Belediyesi Yayınları, İstanbul. Sayı:1 s.75.
  • Şimşek, A. S., “Şile Bezi (Şila)”, Mensucat Meslek Dergisi, Cilt:27, Sayı:3, İstanbul, Meslek Yayınları ve Matbaacılık, 1974 , s.109.
  • Souitaris V. vd. (2007). Do Entrepreneurship Programmes Raise Entrepreneurial Intention Of Science And Engineering Students? The Effect Of Learning, Inspiration And Resources. Journal of Business Venturing, Vol.22, s.567,568,585.
  • Sui, F. M., Chang, J. C., Hsiao, H. C., & Su, S. C. (2017, December). A study on entrepreneurial education regarding college students' creative tendency, entrepreneurship self-efficacy and entrepreneurial motivation. In 2017 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM) (pp. 850-854). IEEE.
  • T.C. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı. (2012). “Kırsal Alanda Kadının Güçlendirilmesi Ulusal Eylem Planı. ,s s.12. Tansel, A. (1999). Türkiye ve Seçilmiş Ülkelerde Eğitimin Getirisi. ODTÜ Gelişme Dergisi, 26(3-4):3-11. Temir, Ş.R. (2010). Geçmişten Günümüze Şile ve Şile Bezi. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü Sanat Eserleri Dizisi Yayınları, Ankara.
  • Thébaud, S. (2010). Gender and entrepreneurship as a career choice: do self-assessments of ability matter?. Social Psychology Quarterly, 73(3), 288-304.
  • Tuvay, B. (2023). Şile Bezi Dünya’ya Açılıyor. Ekonomist. https://www.ekonomist.com.tr/makale/sile-bezi-dunyaya-aciliyor-44220.
  • Tüm Cebeci, D. (2022). ‘Şile Bezi Dokumacılığının Tarihsel Yolculuğu’ International Social Sciences Studies Journal, (e-ISSN:2587-1587) Vol:8, Issue:95; pp:599-610.
  • UNESCO. (2015). Global citizenship education: topics and learning objectives. UNESCO Publishing. Vanevenhoven, J. (2013). Advances and challenges in entrepreneurship education. Journal of small business management, 51(3), 466-470.
  • Wennekers, S., & Thurik, R. (1999). Linking entrepreneurship and economic growth. Small business economics, 13, 27-56.
  • Zacharko, L. (2003). Entrepreneurship in Municipalities. Economic and Environmental Studies, 4, 109-117.
  • Zhang, Y., Duysters, G., & Cloodt, M. (2014). The role of entrepreneurship education as a predictor of university students’ entrepreneurial intention. International entrepreneurship and management journal, 10, 623-641.

A Research on the Relationship Between Entrepreneurial Characteristics and Entrepreneurial Tendency of People Receiving Entrepreneurship Training: The Case of Şile Bezi Collective Design Centre

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 14, 73 - 85, 31.08.2024
https://doi.org/10.55775/ijemi.1516233

Öz

Public and private sector organizations that support entrepreneurial tendencies are increasing, and this situation mobilizes both organizations and entrepreneurial individuals. This study was conducted with women who received entrepreneurship training at the Şile Bezi Collective Design Center, supported by the municipality, in the Şile district of Istanbul. 'Şile Cloth', which is woven from cotton thread on hand looms and takes its name from the district, is an important entrepreneurial product for the development of unemployed women in the region and for its benefit to the society. However, having an entrepreneurial product alone is not sufficient for entrepreneurship to occur. Turning towards entrepreneurship, producing the product, marketing it and providing financial gain; In other words, it is necessary to be successful in entrepreneurship. Therefore, in this research, the survey method, one of the quantitative research methods, was used. 75 women who attended entrepreneurship training at Şile Bezi Collective Design Center participated in the survey. The collected data were analyzed in SPSS 26.0 program. The relationship between the entrepreneurial characteristics and entrepreneurial tendency of people who received entrepreneurship training at the collective design center was examined. As a result of the research, it was concluded that entrepreneurship education is effective on entrepreneurship tendency, and striking results were obtained in socio-demographic findings. Supporting entrepreneurship by institutions and providing entrepreneurship education to all women with entrepreneurial tendencies will become increasingly important.

Kaynakça

  • Ayar U. (2019). Girişimcilik Eğitiminin Girişimcilik Eğilimi Üzerine Etkisi. İstanbul Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Bae, T. J., Qian, S., Miao, C., & Fiet, J. O. (2014). The relationship between entrepreneurship education and entrepreneurial intentions: A meta–analytic review. Entrepreneurship theory and practice, 38(2), 217-254.
  • Bagheri A. vd. (2014). The Factors Shaping Entrepreneurial Intentions. Vocations and Learning, Vol.6, pp.385-391.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. PrenticeHall. Berkol, C. (2008). Geçmişten Günümüze Anadolu’da Keten Dokumacılığı. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü / Tekstil ve Moda Tasarımı Ana Sanat Dalı / Tekstil Tasarımı Bilim Dalı. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bilic I. vd. (2011). How Does Education Influence Entrepreneurship Orientation? Case Study Of Croatia. Management: Journal of Contemporary Management Issues, Vol.16, s.116,117.
  • Bozkurt Ö. vd. (2011). Yükseköğretimde Verilen Girişimcilik Eğitiminin Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimine Etkisi: Teknik Program ve Sosyal Program Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar, s.831,832.
  • Dewey, J. (1916). Democracy and education. Macmillan.
  • Ertek T.A. & Evren E.N. (2005). Bir Coğrafi Alan Analizi: Şile İlçesi, Güven Yayın Dağıtım, s.244.
  • Fayolle A. & Gailly B. (2008). From Craft To Science: Teaching Models And Learning Processes In Entrepreneurship Education. Journal of European Industrial Training, Vol.32, s.582,583.
  • Fretschner M. & Weber S. (2013). Measuring and Understanding The Effects Of Entrepreneurial Awareness Education. Journal Of Small Business Management. Vol.51, s.412,413.
  • Gülçubuk, B. vd. (2012). “Kırsalda Yoksulluğu Azaltmanın Bir Aracı Olarak “Kadın Girişimciliği”, 10.Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, 5-7 Eylül, Konya, ss.358-366.
  • Gürol, Y., & Atsan, N. (2006). Entrepreneurial characteristics amongst university students: Some insights for entrepreneurship education and training in Turkey. Education+ training, 48(1), 25-38.
  • Honig, B. (2004). Entrepreneurship education: Toward a model of contingency-based business planning. Academy of management learning & education, 3(3), 258-273.
  • https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD?locations=TR (Erişim tarihi 27 Mart, 2024). İnsel, A. (2001). İki Yoksulluk Tanımı ve Bir öneri, Toplum ve Bilim,89 (yaz):62-72.
  • Karali S. (2013). The Impact of Entrepreneurship Education Programs On Entrepreneurial Intentions: An Application Of The Theory Of Planned Behavior, Erasmus University of Rotterdam. Unpublished Master's Thesis, Netherlands, pp.5-20.
  • Macháček, J. (2017). Promoting entrepreneurship on the part of municipalities. Revista» Administratie si Management Public «(RAMP), (29), 74-90.
  • Martínez-Gregorio, S., Badenes-Ribera, L., & Oliver, A. (2021). Effect of entrepreneurship education on entrepreneurship intention and related outcomes in educational contexts: A meta-analysis. The International Journal of Management Education, 19(3), 100545.
  • Mcewan, P. Ve Benveniste, L. (2001). “The Politics of Rural School Reform: Escuela Nueva in Colombia”, Journal of Educaiton policy. 16(6): 548.
  • Mcmullan, W. E., & Long, W. A. (1987). Entrepreneurship education in the nineties. Journal of Business Venturing, 2(3), 261-275.
  • Oğuz, C. (2015). “Türkiye’de Kırsal Kadınların İşgücüne Katılımı ve İstihdamı”, Uluslararası Katılımlı Sosyal Yaşam ve Kadın Sempozyumu Bildiri Özetleri, Konya.
  • Özdemir, Ş., Yılmaz, N., Arsu, T., & Polat, Y. (2016). A review on entrepreneurship education in Turkey Türkiye’de girişimcilik eğitimi üzerine bir inceleme. Journal of Human Sciences, 13(1), 569-581.
  • Perktaş, E. (2019). Bölgesel Kalkınma Özelinde Girişimciliğin Ekonomik Kalkınma Sürecindeki Rolü. The Journal of Academic Social Science, 7(7), 472-486.
  • Rigley B. & Ramona R. (2010). Entrepreneurship Education and Its Outcomes a Study Investigating Students' Attitudes And Motivations After Completing An Entrepreneurial Program. Umea School Of Business, Unpublished Master‘s Thesis, Sweden pp. 12.
  • Sanchez J.C. (2013). The Impact Of An Entrepreneurship Education Program On Entrepreneurial Competencies And Intention. Journal of Small Business Management. Vol.51, pp.447,448.
  • Schultz, P. (1993). Women’s Education in Developing Countries. Returns to Women’s Education, King M. ve Hill A. (Ed). The Johns Hopkins University Press, London, ss.58-78.
  • Şentürk, S. (1995). Şile Bezi ve İşlemeleri. Gazi Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Şile Belediyesi (2007). Şile Tarihi. Şile Dergisi. Şile Belediyesi Yayınları, İstanbul. Sayı:1 s.75.
  • Şimşek, A. S., “Şile Bezi (Şila)”, Mensucat Meslek Dergisi, Cilt:27, Sayı:3, İstanbul, Meslek Yayınları ve Matbaacılık, 1974 , s.109.
  • Souitaris V. vd. (2007). Do Entrepreneurship Programmes Raise Entrepreneurial Intention Of Science And Engineering Students? The Effect Of Learning, Inspiration And Resources. Journal of Business Venturing, Vol.22, s.567,568,585.
  • Sui, F. M., Chang, J. C., Hsiao, H. C., & Su, S. C. (2017, December). A study on entrepreneurial education regarding college students' creative tendency, entrepreneurship self-efficacy and entrepreneurial motivation. In 2017 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM) (pp. 850-854). IEEE.
  • T.C. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı. (2012). “Kırsal Alanda Kadının Güçlendirilmesi Ulusal Eylem Planı. ,s s.12. Tansel, A. (1999). Türkiye ve Seçilmiş Ülkelerde Eğitimin Getirisi. ODTÜ Gelişme Dergisi, 26(3-4):3-11. Temir, Ş.R. (2010). Geçmişten Günümüze Şile ve Şile Bezi. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü Sanat Eserleri Dizisi Yayınları, Ankara.
  • Thébaud, S. (2010). Gender and entrepreneurship as a career choice: do self-assessments of ability matter?. Social Psychology Quarterly, 73(3), 288-304.
  • Tuvay, B. (2023). Şile Bezi Dünya’ya Açılıyor. Ekonomist. https://www.ekonomist.com.tr/makale/sile-bezi-dunyaya-aciliyor-44220.
  • Tüm Cebeci, D. (2022). ‘Şile Bezi Dokumacılığının Tarihsel Yolculuğu’ International Social Sciences Studies Journal, (e-ISSN:2587-1587) Vol:8, Issue:95; pp:599-610.
  • UNESCO. (2015). Global citizenship education: topics and learning objectives. UNESCO Publishing. Vanevenhoven, J. (2013). Advances and challenges in entrepreneurship education. Journal of small business management, 51(3), 466-470.
  • Wennekers, S., & Thurik, R. (1999). Linking entrepreneurship and economic growth. Small business economics, 13, 27-56.
  • Zacharko, L. (2003). Entrepreneurship in Municipalities. Economic and Environmental Studies, 4, 109-117.
  • Zhang, Y., Duysters, G., & Cloodt, M. (2014). The role of entrepreneurship education as a predictor of university students’ entrepreneurial intention. International entrepreneurship and management journal, 10, 623-641.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Endüstriyel Organizasyon
Bölüm Articles
Yazarlar

Gülaçtı Şen 0000-0003-4168-0586

Rasim Keskin 0000-0003-4889-2995

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 16 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 4 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Şen, G., & Keskin, R. (2024). Girişimcilik Eğitimi Alan Kişilerin Girişimcilik Özellikleri ve Girişimcilik Eğilimi Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma: Şile Bezi Kolektif Tasarım Merkezi Örneği. International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 8(14), 73-85. https://doi.org/10.55775/ijemi.1516233

images?q=tbn:ANd9GcRoj2RSgFvw8N5CG9ZqLQN5NolsDY6Sm-MbIA&usqp=CAU     road-issn.png   download  logo.png 18351   18352       18353    18354  18355     18356    18357     18358


email_ss_1920.png

Journal EMI e-mail Adresi: internationaljournalemi@gmail.com

JOURNAL EMI Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.