Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVİD-19 SÜRECİNDE EĞİTİM YOKSULLUĞU

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 74 - 89, 17.10.2021

Öz

Eğitim, kuşakların toplum yaşamında yer almasını sağlayan, bu amaçla gerekli bilgi, birikim
ve tecrübenin aktarılmasını içeren bir bilgilenme sürecidir. Eğitim yaşamın her döneminde
gerekli sosyal beceri kazandırma işidir. İnsanoğlu eğitimle birlikte yaşamını idame ettirmeyi
öğrenir ve toplumsal hayatta yerini alır. Eğitim yoksulluğu ise başta bireyi hem özel
yaşamında hem de toplum yaşamında engelleyici bir durum olmakla birlikte, toplumu ise
daha derinden etkilemekte, toplumsal geri kalmışlığa sebebiyet vermektedir. Ayrıca, en temel
ihtiyaçlardan biri olan eğitimin karşılanamaması, karşılanması sürecindeki eksiklikler ile
birlikte yeterli kalitede sağlanamaması durumu eğitim yoksulluğunu ifade eden hem
ekonomik hem de sosyal yönü olan bir kavramdır. Eğitim yoksulluğu yalnızca gelişmemiş ve
yoksul ülkelerin bir problemi değil, aynı zamanda gelişmekte olan ve gelişmiş ülkelerde de
görülen önemli bir sistem sorunudur. Bu bağlamda Türk eğitim sistemi de mevcut
yapılanmasında birçok sorun taşımaktadır. Bu sorunlar tek bir nedene bağlı olmayıp eğitim
sisteminin kuruluşuyla birlikte ortaya çıkmış, mevcut sistemin yürütülmesinde meydana
gelen ve sistemin verimliliğini düşüren sorunlardır. Bu çalışmada 11 Mart 2020 tarihi
itibariyle tüm dünyada pandemi ilan edilen Covid-19’un eğitime etkileri göz önüne alınmıştır.
Çalışma kapsamı eğitim yoksulluğu ile sınırlandırılmış olup, Covid-19 sürecinde
değişen/dönüşen Türk eğitim sisteminin yaşadığı yoksulluk, neden-sonuç ilişkisi içerisinde,
aynı zamanda Türk eğitim sisteminin yapısal sorunları da gözetilerek değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Adaçay, Funda Rana (2008). Ekonomik Kalkınmada Yoksulluk, Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • Akyüz, Yahya (1993). Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 1993’e). İstanbul: Bayrak Matbaası.
  • Aydoğan, İsmail & Helvacı, Mehmet Akif (2011). “Etkili Okul ve Etkili Okul Müdürüne İlişkin Öğretmen Görüşleri.” Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 41-60.
  • Bayrak, Cem & Yılmaz, Mehmet (2005). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • BBC (2020). Koronavirüs: Salgın küresel ekonomiyi nasıl etkiledi?. https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-53249686 (Erişim Tarihi: 21.03.2021) Beck, Ulrich (2000), What is Globalization?, Cambridge: Polity Press.
  • Bilen, Smith G.; Lee, Daniel; Messner, Jaul I.; Nguyen, Him T., Simpson, Taun W., Techatassanasoontorn, Anna A., & Devon, Roy F. (2008). T”ablet PC Use and Impact on Learning in Technology and Engineering Classrooms: A PreliminaryStudy, in Workshop on the Impact of Pen-based Technology.” IN: West Lafayette.
  • Columbia University (2020). Sustainability Development Report-2020. New York.
  • Çetin, Cemile & Anuk, Özlem (2020). “Covid-19 Pandemi Sürecinde yalnızlık ve psikolojik dayanıklılık: Bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi.” Eurasian Journal of Researches in Social and Economics, 7(5), 170–189.
  • Erdem, Tevfik (2006). Yoksulluk, Feodaliteden Küreselleşmeye Temel Kavramlar ve Süreçler, (Ed: Tevfik Erdem), Ankara: Lotus Yayınevi.
  • Gasper, Des (1995), “Kalkınma Ahlaki: Yeni Bir Alan mi?”, Renee Prendergast ve Frances Stewart( ed), Piyasa Güçleri ve Küresel Kalkınma. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gazete Duvar (2020). Feray Aytekin: Yüz yüze eğitim başlamazsa, okul terki artacak. https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2020/09/13/feray-aytekin-yuz-yuze-egitim-baslamazsa-okul-terki-artacak (Erişim Tarihi: 20.03.2021)
  • Gilani, Ivan (2020). Coronavirus pandemic reshaping global education system?. https://www.aa.com.tr/en/education/coronavirus-pandemic-reshaping-global educationsystem/1771350 (Erişim Tarihi: 24.03.2021)
  • Habertürk (2020). Son dakika haberi Bakan Selçuk'tan açıklama. https://www.haberturk.com/son-dakika-haberi-bakan-selcuk-tan-aciklama-2811139 (Erişim Tarihi: 20.03.2021)
  • Huber, Smith G. & Helm, Cean (2020). “COVID-19 and schooling: evaluation, assessment and accountability in times of crises—reacting quickly to explore key issues for policy, practice and research with the school barometer”. Educ Asse Eval Acc (2020). https://doi.org/10.1007/s11092-020-09322-y (Erişim Tarihi: 24.03.2021)
  • Hürriyet Gazetesi (2021). Tablet başvurusu nasıl yapılır? MEB 68 bin 241 ücretsiz tablet dağıtımı ile ilgili Bakan Selçuk'tan açıklama. https://www.hurriyet.com.tr/gundem/tablet-basvurusu-nasil-yapilir-meb-68-bin-241-ucretsiz-tablet-dagitimi-ile-ilgili-bakan-selcuktan-aciklama-41753304 (Erişim Tarihi: 21.03.2021)
  • Kabaş, Tahir (2007). “Yoksulluğun Çok Boyutlu Olarak Ölçülmesi ve Ülkeler Arasında Yoksulluk Sıralamalarının Yapılması”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1).
  • Livari, Nin; Sharma, Shau & Ventä-Olkkonen, Lil (2020). “Digital transformation of everyday life – How COVID-19 pandemic transformed the basic education of the young generation and why information management research should care?” International Journal of Information Management, 102-183.
  • NTV (2020). EBA ilkokul, ortaokul, lise ders programı (28 Eylül - 2 Ekim) | EBA TV canlı ders programı. https://www.ntv.com.tr/egitim/eba-ilkokul-ortaokul-lise-ders-programi-28-eylul-2-ekim-eba-tv-canli-ders-programi,cKR5il4ZYkO7M9bWSiw1jw (Erişim Tarihi: 21.03.2021)
  • OECD (2017). Education at a Glance 2017: OECD indicators. Paris: OECD.
  • OECD (2018). Education at a Glance 2017: OECD indicators. Paris: OECD.
  • Orhan, Fatih (1998). Bilgisayar Destekli Öğretim Okul Uygulamalarının Bugünü ve Yarını”, Nasıl Bir Eğitim Sistemi: Eğitim Sempozyumu, İzmir: Bilsa Bilgisayar Yayınları.
  • Özen, Turgut (2020). Çocuklarda Pandemi Sürecinde Kaygı Yönetimi ve Sınav Psikolojisi. https://ispartasehir.saglik.gov.tr/yazdir?FA4F712EE9AEF7836D55C49E36C12231 (Erişim Tarihi: 20.03.2021)
  • Pearlman, Mean Y., Schwalbe, Kim. D. A., & Cloitre, Mean (2010). “Grief in childhood: Fundamentals of treatment in clinical practice”. American Psychological Association.
  • Santibañez, Liz; Vernez, Grain& Razquin, Paul (2005). Education in Mexico: Challenges and Opportunities. CA: RAND Corporation.
  • SputnikNews (2020). Mardin’in Bir Köyünde Uzaktan Eğitim Sorunları. https://tr.sputniknews.com/columnists/202009221042892407-koyde-uzaktan-egitim-cekmiyor-bilgisayar-tablet-yok-olsa-da-internet-yok-televizyon-var-ama/ (Erişim Tarihi: 20.03.2021)
  • Swaffield, Smith & MacBeath, Jean (2005). “School self‐evaluation and the role of a critical friend.” Cambridge Journal of Education, 35(2), 239-252.
  • Şimşek, Ali (1999). Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Yeniden Yapılandırılması. İstanbul: Lebib Yalkın Yayımları ve Basım İşleri A.Ş.
  • Taymaz, Haydar (1992). Hizmet İçi Eğitim, Ankara: Pegem Yayınları.
  • UNESCO. (2020). UNESCO Futures of Education Commission urges planning ahead against increased inequalities in the aftermath of the Covid-19. Erişim tarihi 13 Ağustos 2020, https://en.unesco.org/news/unesco-futures-education-commission-urges-planning-ahead-against-increased-inequalities
  • Uygun, Selçuk (2013). Türk Eğitim Sistemi Sorunları (Geleneksel ve Güncel). İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • TDK (2021). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yayınları.
  • TÜİK (2021). Sürdürülebilir Kalkınma Göstergeleri 2010-2019. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Surdurulebilir-Kalkinma-Gostergeleri-2010-2019-37194 (Erişim Tarihi: 21.03.2021)
  • YTÜ Kampüs (2020). Yıldız Teknik Üniversitesi’nde Online Kampüs İnfografikleri. https://www.ytukampus.com/konu/yildiz-teknik-universitesinde-uzaktan-egitim-online-kampus-infografikleri-paylasildi/ (Erişim Tarihi: 21.03.2021)
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonometrik ve İstatistiksel Yöntemler
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İrem Savci Köroğlu Bu kişi benim

Erken Görünüm Tarihi 4 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 17 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Savci Köroğlu, İ. (2021). COVİD-19 SÜRECİNDE EĞİTİM YOKSULLUĞU. Uluslararası İktisadi Ve İdari Akademik Araştırmalar Dergisi, 1(2), 74-89.