Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluating the Contributions of Online Second-Hand Clothing Buying and Selling Websites to the Solution of Ecological Problems in the Context of Sustainable Consumption: The Case of Hepcici.com

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 1 - 22

Öz

Humans are driven to create to fulfill the demands and needs of the growing population on the one hand, and to consume indefinitely on the other, by the fast expansion in global population and industrialization. This increase in both production and consumption activities poses a greater threat to the world's present and future than the previous day, resulting in critical problems that must be addressed immediately, such as the depletion of natural resources, pollution of the environment, and deterioration of the ecological balance. At the solution point, "sustainability," which strives to safeguard natural resources and leave a livable environment for future generations while satisfying today's demands, to give a competitive edge to companies; on the other hand, it pulls customers quickly to discover solutions to ecological issues. This incentive encourages firms to create consumer-to-consumer product shopping sites and encourages customers to assess their excess items by purchasing from these sites. In both circumstances, it is assured that resources are utilized more effectively, product life is prolonged, and manufacturing of new products is reduced. From these perspectives, and within the scope of this research, the contribution of online sites that purchase and sell pre-owned clothing to the resolution of environmental issues has been examined in the context of sustainable consumerism. The research, which used "case study analysis" as a methodology, was conducted on the "hepcici.com" website, which acts as a buying-selling platform for used baby/apparel children's in Turkey. According to the research, the site reduces production and consumption by ensuring the circulation of clothes from consumer to consumer, prolonging their life / preventing the production of new products, and utilizing "hanging clothes", "transfer of purchase right" practices, as well as donation and aid mechanisms. Thus, substantial contributions have been made to the economic, ecological, and social aspects of sustainability.

Kaynakça

  • Akdemir İ. ve Korkmaz F.D. (2021). Sürdürülebilirlik Bağlamında Moda ve Sanat İlişkisi. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, (INIJOSS), 10(1). 191-207.
  • Bartels, R. ve Jenkıns R. L. (1977). “Macromarketing: What is it? What should it be? How should it be managed and taught?”, Journal of Marketing, 41 (October): 7-20.
  • Bayazıt Hayta, A. (2009). Sürdürülebilir Tüketim Davranışının Kazanılmasında Tüketici Eğitiminin Rolü. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10(3):143-151.
  • Collin P.H. 2004. Dictionary of Environment & Ecology. EISBN-13: 978-1-4081-0222-0, 265 s, Bloomsbury publishing plc, London.
  • Can, Ö., Ayvaz, K. M. (2017). Tekstil ve Modada Sürdürülebilirlik Akademia Sosyal Bilimler Dergisi, 2017, 3(1), 110-119.
  • Cengiz, G. (2021). Sürdürülebilir Tüketim Ekseninde Sürdürülebilir Moda Pazarlaması Uygulamaları. İktisadi ve İdari Yaklaşımlar Dergisi, 3(2).
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas ve E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp 582-583). USA: SAGE Publications. 21
  • Çetin, E. (2016). Sembolik Tüketimin Araçları: Alışveriş Merkezleri Ve Moda. Sosyoloji Dergisi Armağan Sayısı Yıl: 2016 Armağan Sayısı: 65-74. Issn: 1300-5642
  • Çelebi, D. Pırnar, İ. (2017). Lüks Pazarlama Ve Lüks Pazarlama’nın Sosyal Medya Üzerindeki Yansımaları: Vakko Örneği. Uiiid-Ijeas, 2017 (16. Uik Özel Sayısı):365-376 Issn 1307-9832.
  • Davey, Lynn. (2009). The application of case study evaluations.(Çev: Tuba Gökçek).
  • Guiot, D.ve Roux, D. (2010). A second-hand shoppers’ motivation scale: Antecedents, consequences, and implications for retailers. Journal of Retailing, 86(4), 355-371. https://www.hepcici.com/, Erişim Tarihi: 01.07.2022.
  • Herjanto, H., Scheller-Sampson, J., ve Erickson, E. (2016). The Increasing Phenomenon of Second-Hand Clothes Purchase: Insights from the Literature. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 18(1), 1-15. https://www.hurriyet.com.tr/egitim/b2b-b2c-ve-c2c-kavramlari-nedir-b2b-b2c-ve-c2c-pazarlama-arasindaki-farklar-nelerdir-41874031, Erişim Tarihi: 01.07.2022.
  • Kambar, R.(2016). Moda Ürünlerinde Güdülenmiş Tüketici Yenilikçiliğinin Satın Alma İlgilenimi Üzerindeki Etkisi Kosbed, 2016, 32: 149-166
  • Kaplanseren, G., Öztürk; G. (2022) Moda Sektörünün Etkileyici Pazarlama Çalışmalarında Instagram Hikayelerinin Önemi Ve Y Kuşağı Üzerindeki Etkileri. 4thınternational Congress On Multidisciplinary Social
  • Sciences (Icmuss-2022), May 10-11 2022 Ankara / Turkey | 102 ,
  • Karalar, R. Kiracı, H. (2011). Çevresel Sorunlara Karşı Bir Çözüm Önerisi Olarak Sürdürülebilir Tüketim Düşüncesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı 30. Ağustos 2011.
  • Kaya, H. (2021). Türkiye'deki E-Ticaretin Güncel Durum. http://www.halitkaya.net/turkiyede-ki-e-ticaretin-guncel-durumu/#:~:text=T%C3%BCrkiye'de%20ki%2016%2D64,ilk%20alt%C4%B1%20ay%C4%B1nda%20ikiye%20katland%C4%B1.
  • Kılıç, S. (2020). Pazarlama Karması Stratejileri (4 P) Açısından İkinci El Giyim Ürünleri Satan Web Sitelerinin İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Www.Esosder.Org Electronic J Journal Of Social Sciences Issn:1304-0278 Nisan/April(2020) 19(74): 1020-1032
  • Kuşat, N. (2012) Sürdürülebilir İşletmeler İçin Kurumsal Sürdürülebilirlik ve İçsel Unsurları Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi C.14 S 2
  • Mangır, A.F., (2016). Sürdürülebilir Kalkınma İçin Yavaş ve Hızlı Moda. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Cilt:19 41.Yıl Özel Sayısı.
  • McLaren, S.J. (2007), Defining a Role for Sustainable Consumption Initiatives In New Zealand, 2nd International Conference on Sustainability Engineering and Science, Auckland, NZ.
  • Meriç, D. (2019) Sürdürülebilir Yaklaşımlara Bir Örnek Olarak Biyoesaslı Malzemelerin Tekstil Ve Moda Tasarımı Alanlarında Kullanımı. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Yıl: Xıı Sayı:2
  • Odabaşı, S,, Şahin, Y. (2019).Moda Tasarımı Eğitiminde Sürdürülebilirlik Üzerine Yaklaşımlar Sdü Art-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi Haziran’19 Cilt:12 Sayı:23 ISSN 1308-2698 22
  • Önce, A. G., Marangoz, M.M. (2012) Pazarlamanın Sürdürülebilir Gelişmedeki Rolü. International Conference On Eurasian Economies 2012. Session
  • Özsoy, T. (2011), “Tüketimin Sürdürülebilirliği: Ürün Ömrüne Yönelik Tüketici Tutum ve Davranışları Üzerine Bir Araştırma”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adana.
  • Pektaş, H. ve Dengin, S. (2013), İkinci El Giysi Pazarları ve Türkiye’deki Durumu, Akdeniz Sanat Dergisi, 4(8), 109-112.
  • Roux, D. ve Korchia, M. (2006). Am I what I wear? An exploratory study of symbolic meanings associated with secondhand clothing. Advances in Consumer Research, 25(33), 29-35.
  • Roux, D., Guiot, D (2011). Second-Hand Markets: Alternative Forms of Retailing
  • Sihvonen, J., ve Turunen, L. L. M. (2016). As good as new–valuing fashion brands in the online second-hand markets. Journal of Product ve Brand Management, 25(3), 285-295.
  • Soydal, H. Küçük Ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde E-Ticaret. http://dergisosyalbil.selcuk.edu.tr/susbed/article/view/593.
  • Subaşı, M., Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Haziran 2017 21(2).
  • Tüm, K. (2014). Kurumsal Sürdürülebilirlik Ve Muhasebeye Yansımaları: Sürdürülebilirlik Muhasebesi. Akademik Yaklaşımlar. Bahar 2014 Cilt: 5 Sayı:1.
  • United Nations (2002). Report of the United Nations Conference on Sustainable Development, New York: United Nations Headquarters.
  • WCED (1987). “Our common future”, The World Commission on Environment and Development Komisyon Raporu, http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf.
  • Yücel S. Tiber B. (2018):Hazır Giyim Endüstrisinde Çalışan Tasarımcıların Sürdürülebilir Modaya Yönelik Yaklaşımları. Dokuz Eylül Üniversitesi-Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi Cilt 20, Sayı 60, Eylül, 2018

Çevrimiçi İkinci El Giysi Alım-Satım Sitelerinin Ekolojik Sorunların Çözümüne Katkılarının Sürdürülebilir Tüketim Bağlamında Değerlendirilmesi: Hepcici.com Örneği

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 1 - 22

Öz

Dünya nüfusunun hızlı artışı ve sanayileşme, insanoğlunu bir yandan artan nüfusun istek ve gereksinimlerini karşılamak için üretmeye, diğer yandan da sınırsızca tüketmeye sürüklemektedir. Gerek üretim gerekse tüketim faaliyetlerindeki bu artış, dünyanın bugününü ve geleceğini her geçen gün bir öncekinden daha fazla tehdit ederek doğal kaynakların azalması, çevrenin kirlenmesi, ekolojik dengenin bozulması gibi ivedilikle çözülmesi gereken hayati problemler oluşturmaktadır. Çözüm noktasında bugünün ihtiyaçlarını karşılarken doğal kaynakları korumayı ve gelecek nesillere yaşanılabilir bir çevre bırakmayı amaçlayan “sürdürülebilirlik” devreye girerek işletmeleri rekabetçi bir üstünlük sağlamak; tüketicileri ise ekolojik sorunlara çözüm bulmak noktasında hızla kendine çekmektedir. Bu çekim, işletmeleri tüketiciden tüketiciye ürün alışverişi yapan siteler kurmaya, tüketicileri ise bu sitelerden alışveriş yaparak ihtiyaç fazlası eşyalarını değerlendirmeye yöneltmektedir. Her iki durumda da kaynakların daha verimli kullanılması, ürün ömrünün uzatılarak yeni ürün üretiminin azaltılması sağlanmaktadır. Bu noktalardan hareketle çalışma kapsamında, ikinci el giysi alım-satımı gerçekleştiren çevrimiçi sitelerin çevresel sorunların çözümüne sunduğu katkı, sürdürülebilir tüketim bağlamında ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Yöntem olarak “örnek olay analizi”nin kullanıldığı araştırma, Türkiye’de ikinci el bebek/çocuk giysileri alım-satım sitesi olarak hizmet veren “hepcici.com” sitesi üzerine kurgulanmıştır. Araştırma sonucunda sitenin, giysilerin tüketiciden tüketiciye dolaşımını sağlayarak ömrünü uzatmak/yeni ürün üretilmesinin önüne geçmek suretiyle üretim ve tüketim miktarını azalttığı ve “askıda giysi” “satın alım hakkının devredilmesi” uygulamaları ile bağış ve yardım mekanizmalarını kullandığı tespit edilmiştir. Böylece sürdürülebilirliğin ekonomik, ekolojik ve sosyal boyutlarına kayda değer bir katkı sağlanmıştır.

Kaynakça

  • Akdemir İ. ve Korkmaz F.D. (2021). Sürdürülebilirlik Bağlamında Moda ve Sanat İlişkisi. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, (INIJOSS), 10(1). 191-207.
  • Bartels, R. ve Jenkıns R. L. (1977). “Macromarketing: What is it? What should it be? How should it be managed and taught?”, Journal of Marketing, 41 (October): 7-20.
  • Bayazıt Hayta, A. (2009). Sürdürülebilir Tüketim Davranışının Kazanılmasında Tüketici Eğitiminin Rolü. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10(3):143-151.
  • Collin P.H. 2004. Dictionary of Environment & Ecology. EISBN-13: 978-1-4081-0222-0, 265 s, Bloomsbury publishing plc, London.
  • Can, Ö., Ayvaz, K. M. (2017). Tekstil ve Modada Sürdürülebilirlik Akademia Sosyal Bilimler Dergisi, 2017, 3(1), 110-119.
  • Cengiz, G. (2021). Sürdürülebilir Tüketim Ekseninde Sürdürülebilir Moda Pazarlaması Uygulamaları. İktisadi ve İdari Yaklaşımlar Dergisi, 3(2).
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas ve E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp 582-583). USA: SAGE Publications. 21
  • Çetin, E. (2016). Sembolik Tüketimin Araçları: Alışveriş Merkezleri Ve Moda. Sosyoloji Dergisi Armağan Sayısı Yıl: 2016 Armağan Sayısı: 65-74. Issn: 1300-5642
  • Çelebi, D. Pırnar, İ. (2017). Lüks Pazarlama Ve Lüks Pazarlama’nın Sosyal Medya Üzerindeki Yansımaları: Vakko Örneği. Uiiid-Ijeas, 2017 (16. Uik Özel Sayısı):365-376 Issn 1307-9832.
  • Davey, Lynn. (2009). The application of case study evaluations.(Çev: Tuba Gökçek).
  • Guiot, D.ve Roux, D. (2010). A second-hand shoppers’ motivation scale: Antecedents, consequences, and implications for retailers. Journal of Retailing, 86(4), 355-371. https://www.hepcici.com/, Erişim Tarihi: 01.07.2022.
  • Herjanto, H., Scheller-Sampson, J., ve Erickson, E. (2016). The Increasing Phenomenon of Second-Hand Clothes Purchase: Insights from the Literature. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 18(1), 1-15. https://www.hurriyet.com.tr/egitim/b2b-b2c-ve-c2c-kavramlari-nedir-b2b-b2c-ve-c2c-pazarlama-arasindaki-farklar-nelerdir-41874031, Erişim Tarihi: 01.07.2022.
  • Kambar, R.(2016). Moda Ürünlerinde Güdülenmiş Tüketici Yenilikçiliğinin Satın Alma İlgilenimi Üzerindeki Etkisi Kosbed, 2016, 32: 149-166
  • Kaplanseren, G., Öztürk; G. (2022) Moda Sektörünün Etkileyici Pazarlama Çalışmalarında Instagram Hikayelerinin Önemi Ve Y Kuşağı Üzerindeki Etkileri. 4thınternational Congress On Multidisciplinary Social
  • Sciences (Icmuss-2022), May 10-11 2022 Ankara / Turkey | 102 ,
  • Karalar, R. Kiracı, H. (2011). Çevresel Sorunlara Karşı Bir Çözüm Önerisi Olarak Sürdürülebilir Tüketim Düşüncesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı 30. Ağustos 2011.
  • Kaya, H. (2021). Türkiye'deki E-Ticaretin Güncel Durum. http://www.halitkaya.net/turkiyede-ki-e-ticaretin-guncel-durumu/#:~:text=T%C3%BCrkiye'de%20ki%2016%2D64,ilk%20alt%C4%B1%20ay%C4%B1nda%20ikiye%20katland%C4%B1.
  • Kılıç, S. (2020). Pazarlama Karması Stratejileri (4 P) Açısından İkinci El Giyim Ürünleri Satan Web Sitelerinin İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Www.Esosder.Org Electronic J Journal Of Social Sciences Issn:1304-0278 Nisan/April(2020) 19(74): 1020-1032
  • Kuşat, N. (2012) Sürdürülebilir İşletmeler İçin Kurumsal Sürdürülebilirlik ve İçsel Unsurları Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi C.14 S 2
  • Mangır, A.F., (2016). Sürdürülebilir Kalkınma İçin Yavaş ve Hızlı Moda. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Cilt:19 41.Yıl Özel Sayısı.
  • McLaren, S.J. (2007), Defining a Role for Sustainable Consumption Initiatives In New Zealand, 2nd International Conference on Sustainability Engineering and Science, Auckland, NZ.
  • Meriç, D. (2019) Sürdürülebilir Yaklaşımlara Bir Örnek Olarak Biyoesaslı Malzemelerin Tekstil Ve Moda Tasarımı Alanlarında Kullanımı. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Yıl: Xıı Sayı:2
  • Odabaşı, S,, Şahin, Y. (2019).Moda Tasarımı Eğitiminde Sürdürülebilirlik Üzerine Yaklaşımlar Sdü Art-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi Haziran’19 Cilt:12 Sayı:23 ISSN 1308-2698 22
  • Önce, A. G., Marangoz, M.M. (2012) Pazarlamanın Sürdürülebilir Gelişmedeki Rolü. International Conference On Eurasian Economies 2012. Session
  • Özsoy, T. (2011), “Tüketimin Sürdürülebilirliği: Ürün Ömrüne Yönelik Tüketici Tutum ve Davranışları Üzerine Bir Araştırma”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adana.
  • Pektaş, H. ve Dengin, S. (2013), İkinci El Giysi Pazarları ve Türkiye’deki Durumu, Akdeniz Sanat Dergisi, 4(8), 109-112.
  • Roux, D. ve Korchia, M. (2006). Am I what I wear? An exploratory study of symbolic meanings associated with secondhand clothing. Advances in Consumer Research, 25(33), 29-35.
  • Roux, D., Guiot, D (2011). Second-Hand Markets: Alternative Forms of Retailing
  • Sihvonen, J., ve Turunen, L. L. M. (2016). As good as new–valuing fashion brands in the online second-hand markets. Journal of Product ve Brand Management, 25(3), 285-295.
  • Soydal, H. Küçük Ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde E-Ticaret. http://dergisosyalbil.selcuk.edu.tr/susbed/article/view/593.
  • Subaşı, M., Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Haziran 2017 21(2).
  • Tüm, K. (2014). Kurumsal Sürdürülebilirlik Ve Muhasebeye Yansımaları: Sürdürülebilirlik Muhasebesi. Akademik Yaklaşımlar. Bahar 2014 Cilt: 5 Sayı:1.
  • United Nations (2002). Report of the United Nations Conference on Sustainable Development, New York: United Nations Headquarters.
  • WCED (1987). “Our common future”, The World Commission on Environment and Development Komisyon Raporu, http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf.
  • Yücel S. Tiber B. (2018):Hazır Giyim Endüstrisinde Çalışan Tasarımcıların Sürdürülebilir Modaya Yönelik Yaklaşımları. Dokuz Eylül Üniversitesi-Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi Cilt 20, Sayı 60, Eylül, 2018
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tüketici Davranışı, Tüketici Odaklı Ürün veya Hizmet Geliştirme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yelda Özlem Kölgelier 0000-0002-5927-1636

Erken Görünüm Tarihi 7 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kölgelier, Y. Ö. (2024). Çevrimiçi İkinci El Giysi Alım-Satım Sitelerinin Ekolojik Sorunların Çözümüne Katkılarının Sürdürülebilir Tüketim Bağlamında Değerlendirilmesi: Hepcici.com Örneği. Uluslararası İktisadi Ve İdari Akademik Araştırmalar Dergisi, 2(2), 1-22.