Humans are driven to create to fulfill the demands and needs of the growing population on the one hand, and to consume indefinitely on the other, by the fast expansion in global population and industrialization. This increase in both production and consumption activities poses a greater threat to the world's present and future than the previous day, resulting in critical problems that must be addressed immediately, such as the depletion of natural resources, pollution of the environment, and deterioration of the ecological balance. At the solution point, "sustainability," which strives to safeguard natural resources and leave a livable environment for future generations while satisfying today's demands, to give a competitive edge to companies; on the other hand, it pulls customers quickly to discover solutions to ecological issues. This incentive encourages firms to create consumer-to-consumer product shopping sites and encourages customers to assess their excess items by purchasing from these sites. In both circumstances, it is assured that resources are utilized more effectively, product life is prolonged, and manufacturing of new products is reduced. From these perspectives, and within the scope of this research, the contribution of online sites that purchase and sell pre-owned clothing to the resolution of environmental issues has been examined in the context of sustainable consumerism. The research, which used "case study analysis" as a methodology, was conducted on the "hepcici.com" website, which acts as a buying-selling platform for used baby/apparel children's in Turkey. According to the research, the site reduces production and consumption by ensuring the circulation of clothes from consumer to consumer, prolonging their life / preventing the production of new products, and utilizing "hanging clothes", "transfer of purchase right" practices, as well as donation and aid mechanisms. Thus, substantial contributions have been made to the economic, ecological, and social aspects of sustainability.
Sustainable Consumption Sustainable Marketing Sustainable Fashion Practices Sharing Economy Second-Hand Online Shopping Sites.
Dünya nüfusunun hızlı artışı ve sanayileşme, insanoğlunu bir yandan artan nüfusun istek ve gereksinimlerini karşılamak için üretmeye, diğer yandan da sınırsızca tüketmeye sürüklemektedir. Gerek üretim gerekse tüketim faaliyetlerindeki bu artış, dünyanın bugününü ve geleceğini her geçen gün bir öncekinden daha fazla tehdit ederek doğal kaynakların azalması, çevrenin kirlenmesi, ekolojik dengenin bozulması gibi ivedilikle çözülmesi gereken hayati problemler oluşturmaktadır. Çözüm noktasında bugünün ihtiyaçlarını karşılarken doğal kaynakları korumayı ve gelecek nesillere yaşanılabilir bir çevre bırakmayı amaçlayan “sürdürülebilirlik” devreye girerek işletmeleri rekabetçi bir üstünlük sağlamak; tüketicileri ise ekolojik sorunlara çözüm bulmak noktasında hızla kendine çekmektedir. Bu çekim, işletmeleri tüketiciden tüketiciye ürün alışverişi yapan siteler kurmaya, tüketicileri ise bu sitelerden alışveriş yaparak ihtiyaç fazlası eşyalarını değerlendirmeye yöneltmektedir. Her iki durumda da kaynakların daha verimli kullanılması, ürün ömrünün uzatılarak yeni ürün üretiminin azaltılması sağlanmaktadır. Bu noktalardan hareketle çalışma kapsamında, ikinci el giysi alım-satımı gerçekleştiren çevrimiçi sitelerin çevresel sorunların çözümüne sunduğu katkı, sürdürülebilir tüketim bağlamında ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Yöntem olarak “örnek olay analizi”nin kullanıldığı araştırma, Türkiye’de ikinci el bebek/çocuk giysileri alım-satım sitesi olarak hizmet veren “hepcici.com” sitesi üzerine kurgulanmıştır. Araştırma sonucunda sitenin, giysilerin tüketiciden tüketiciye dolaşımını sağlayarak ömrünü uzatmak/yeni ürün üretilmesinin önüne geçmek suretiyle üretim ve tüketim miktarını azalttığı ve “askıda giysi” “satın alım hakkının devredilmesi” uygulamaları ile bağış ve yardım mekanizmalarını kullandığı tespit edilmiştir. Böylece sürdürülebilirliğin ekonomik, ekolojik ve sosyal boyutlarına kayda değer bir katkı sağlanmıştır.
Sürdürülebilir Tüketim Sürdürülebilir Pazarlama Sürdürülebilir Moda Uygulamaları Paylaşım Ekonomisi İkinci El Çevrim İçi Alışveriş Siteleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tüketici Davranışı, Tüketici Odaklı Ürün veya Hizmet Geliştirme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 7 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2 |