The purpose of this study is to determine the levels of Turkish language pre-service teachers’ communication skills. Descriptive survey model was used in this study. 218 pre-service Turkish language teachers, who are studying at Department of Turkish Language Teaching at a university in the west of Turkey, participated in the study. Criterion sampling method, which is one of the purposeful sampling methods, was used in the choice of the participants of this study. As an instrument for data collection, this study used “Inventory of Communication Skills” finalized by Ersan and Balcı (1998) on some pre-service Turkish Language teachers. As the collected data exhibited normal distribution, t-test and one-way variance analysis were used in the study. Pre-service teachers of Turkish Language find themselves adequate in the followings in order; behavioral communication skills, cognitive communication skills and emotional communication skills. The findings of the study suggest that there has been a significant difference between pre-service teachers’ communication skills, their gender and their class levels. It was also found in this study that there is no significant difference between communication skills of pre-service teachers and their grade-point averages and the high school that they graduated from.
Communication skills Turkish language pre-service teachers Turkish education
Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının iletişim beceri düzeylerini belirlemektir. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Türkiye’nin batısında yer alan üniversitede Türkçe Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 218 Türkçe öğretmeni adayı katılmıştır. Araştırmanın katılımcıları amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Ersan ve Balcı (1998) tarafından son hali verilen “İletişim Becerisi Envanteri” Türkçe öğretmeni adaylarına uygulanmıştır. Veriler, normal dağılım gösterdiği için araştırmada t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Türkçe öğretmeni adayları, kendilerini sırasıyla davranışsal iletişim becerileri, zihinsel iletişim becerileri ve son olarak duygusal iletişim becerilerinde yeterli görmektedirler. Araştırmanın bulgularından elde edilen sonuca göre Türkçe öğretmeni adaylarının iletişim becerileriyle cinsiyetleri ve sınıf düzeyleri arasında anlamlı bir fark olduğu görülmektedir. Türkçe öğretmeni adaylarının iletişim becerileriyle not ortalamaları ve mezuniyetleri arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmektedir
İletişim becerileri Türkçe öğretmeni adayları Türkçe Eğitimi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 3 |