Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Ders Süreçlerinde Kullandıkları Geri Bildirimlerin Sınıf Düzeylerine Göre İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 135 - 150, 26.06.2020
https://doi.org/10.17278/ijesim.751489

Öz

Bu araştırmada, ortaokul matematik öğretmenlerinin sınıf içi ders işleme süreçlerinde kullandıkları geri bildirim türlerini belirlemek ve geri bildirimlerin sınıf düzeyine göre nasıl farklılaştığını belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden özel durum yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları Sakarya ili Kaynarca ilçesinde aynı devlet okulunda görev yapmakta olan üç matematik öğretmenidir. Veri toplama araçları Köğce (2012) tarafından Türkçeye çevrilen Tunstall ve Gipps (1996)’in geri bildirim sınıflaması temel alınarak hazırlanmış gözlem formu ve gözlem yapılan derslerin kayıt altına alındığı video kayıtlarıdır. Araştırma kapsamında her sınıf düzeyinde 8’er ders saati olmak üzere toplam 32 ders saati üç matematik öğretmeninin ders verdiği sınıflarda kamera ile kayıt altına alınmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada, değerlendirici geri bildirimlerden en çok kullanılan geri bildirim türünün onaylama olduğu, cezalandırma geri bildirimlerinin ise neredeyse hiç kullanılmamakta olduğu elde edilmiştir. Betimleyici geri bildirimlerden en sık başvurulan geri bildirimlerin gelişme yolunu oluşturma ve gelişmeyi belirtme olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda matematik öğretmenlerinin 5. ve 6.sınıflarda değerlendirici geri bildirim kullanma tercihlerinin 7. ve 8.sınıflarda betimleyici geri bildirimlere yöneldiği görülmüştür.

Kaynakça

  • Aydın, S. (2011). İlköğretim beşinci sınıf matematik dersinde dereceli puanlama anahtarı kullanılarak verilen geri bildirimin öğrenci başarısına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 302020).
  • Bloom, Benjamin S. (2016), İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme, (Çeviren: D. Ali Özçelik) Pegem Akademi.
  • Burnett, P. C. ve Mandel, V. (2010). Praise and Feedback in the Primary Classroom: Teachers’ and Students’ Perspectives. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 10, 145-154.
  • Çetinkaya, G. Ve Köğce, D. (2014). Ortaokul Türkçe ve Matematik Öğretmenlerinin Öğrencilere Verdikleri Geri bildirimlerin İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(2), 113-136.
  • Çevikbaş, M. (2013), Matematik Öğretmenlerinin yanlışa verdikleri dönütlerin öğrenci özgüvenleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 333560).
  • Çimer, S.O. Bütüner, S.Ö. ve Yiğit, N. (2010), Öğretmenlerin Öğrencilerine Verdikleri Dönütlerin Tiplerinin ve Niteliklerinin İncelenmesi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 23(2), 517-538.
  • Durmuş, S. ve Karakırık E. (2005). Virtual manipulatives in mathematics education:A theoretical applications. 5. International Educational Technologies Conference, Sakarya, 25-27.
  • Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London and New York: Routledge.
  • Karaman, P. ve Karaman, A. (2017). Öğretmen Adaylarının Biçimlendirici Değerlendirme Uygulamalarının İncelenmesi: Eylem Araştırması Modeli. Kastamonu Eğitim Dergisi, Kasım 25 (6), 2385-2400.
  • Knight, N. (2003). Teacher feedback to students in numeracy lessons: Are students getting good value. Research Information for Teachers, 3, 40-45.
  • Köğce, D. (2012), İlköğretim matematik öğretmenlerinin geri bildirim verme biçimlerinin incelenmesi. (Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 321918).
  • Köğce, D. (2014), Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Geri bildirim Kavramı, Geri bildirim Veriliş Tarzı ve Zamanlaması ile İlgili İnançları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(3), 767-792.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8.sınıflar).
  • Tunstall, P. and Gipps, J. (1996). Teacher Feedback to Young Children in Formative Assessment: A Typology. British Educational Research Journal. 22(4): 389-404.
  • Butler, D.L. ve Winne, P.H. (1995). Feedback and Self-Regulated Learning: A Theoretical Synthesis. Review of Educational Research. 65(3): 245-281.
  • Türkdoğan, A. (2011). Yanlışın Anatomisi: İlköğretim matematik sınıflarında öğrencilerin yaptıkları yanlışları ve öğretmenlerin dönütlerinin analitik incelenmesi. (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 300390).
  • Voerman, L., Meijer, P.C., Korthagen, F.A.J. ve Simons, R.J. (2012). Types and Frequencies Of Feedback Intervations In Classroom Interaction In Secondary Education. Teaching and Teacher Education, 28, 1107-1115.
  • Yaşar, C. (2018), Geri Bildirimin Verilme Zamanının Matematik Başarısına Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 532757).
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Examination of Secondary School Mathematics Teachers' Feedbacks Used in Lesson Processes According to Grade Levels

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 135 - 150, 26.06.2020
https://doi.org/10.17278/ijesim.751489

Öz

In this study, it was aimed to determine the types of feedback used by middle school mathematics teachers in classroom lesson processes and to determine how feedbacks differ according to grade level. For this purpose, the special case method, one of the qualitative research methods, was used in the research. The participants of the research are three mathematics teachers working in the same public school in Kaynarca district of Sakarya province. The data collection tools are the observation form prepared based on the feedback classification of Tunstall and Gipps (1996) translated into Turkish by Köğce (2012) and video recordings in which the lessons observed are recorded. Within the scope of the research, a total of 32 lesson hours, 8 lessons per classroom level, were recorded with a camera in the classes where three mathematics teachers taught. Descriptive analysis method was used to analyze the data. In the study, it was found that the most used type of feedback from the evaluative feedbacks was approval, and the punishment feedbacks were almost never used. It was seen that the most frequently used feedbacks from descriptive feedback form were the development path and the indication of the improvement. As a result of the research, it was observed that the preferences of mathematics teachers to use evaluative feedback in 5th and 6th grades tended towards to use descriptive feedback in 7th and 8th grades.

Kaynakça

  • Aydın, S. (2011). İlköğretim beşinci sınıf matematik dersinde dereceli puanlama anahtarı kullanılarak verilen geri bildirimin öğrenci başarısına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 302020).
  • Bloom, Benjamin S. (2016), İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme, (Çeviren: D. Ali Özçelik) Pegem Akademi.
  • Burnett, P. C. ve Mandel, V. (2010). Praise and Feedback in the Primary Classroom: Teachers’ and Students’ Perspectives. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 10, 145-154.
  • Çetinkaya, G. Ve Köğce, D. (2014). Ortaokul Türkçe ve Matematik Öğretmenlerinin Öğrencilere Verdikleri Geri bildirimlerin İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(2), 113-136.
  • Çevikbaş, M. (2013), Matematik Öğretmenlerinin yanlışa verdikleri dönütlerin öğrenci özgüvenleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 333560).
  • Çimer, S.O. Bütüner, S.Ö. ve Yiğit, N. (2010), Öğretmenlerin Öğrencilerine Verdikleri Dönütlerin Tiplerinin ve Niteliklerinin İncelenmesi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 23(2), 517-538.
  • Durmuş, S. ve Karakırık E. (2005). Virtual manipulatives in mathematics education:A theoretical applications. 5. International Educational Technologies Conference, Sakarya, 25-27.
  • Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London and New York: Routledge.
  • Karaman, P. ve Karaman, A. (2017). Öğretmen Adaylarının Biçimlendirici Değerlendirme Uygulamalarının İncelenmesi: Eylem Araştırması Modeli. Kastamonu Eğitim Dergisi, Kasım 25 (6), 2385-2400.
  • Knight, N. (2003). Teacher feedback to students in numeracy lessons: Are students getting good value. Research Information for Teachers, 3, 40-45.
  • Köğce, D. (2012), İlköğretim matematik öğretmenlerinin geri bildirim verme biçimlerinin incelenmesi. (Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 321918).
  • Köğce, D. (2014), Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Geri bildirim Kavramı, Geri bildirim Veriliş Tarzı ve Zamanlaması ile İlgili İnançları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(3), 767-792.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8.sınıflar).
  • Tunstall, P. and Gipps, J. (1996). Teacher Feedback to Young Children in Formative Assessment: A Typology. British Educational Research Journal. 22(4): 389-404.
  • Butler, D.L. ve Winne, P.H. (1995). Feedback and Self-Regulated Learning: A Theoretical Synthesis. Review of Educational Research. 65(3): 245-281.
  • Türkdoğan, A. (2011). Yanlışın Anatomisi: İlköğretim matematik sınıflarında öğrencilerin yaptıkları yanlışları ve öğretmenlerin dönütlerinin analitik incelenmesi. (Doktora Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 300390).
  • Voerman, L., Meijer, P.C., Korthagen, F.A.J. ve Simons, R.J. (2012). Types and Frequencies Of Feedback Intervations In Classroom Interaction In Secondary Education. Teaching and Teacher Education, 28, 1107-1115.
  • Yaşar, C. (2018), Geri Bildirimin Verilme Zamanının Matematik Başarısına Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez Merkezi veri tabanından erişildi (Tez No: 532757).
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri, Uygulamalı Matematik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Koç 0000-0002-0229-145X

Melek Masal 0000-0001-6712-7629

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koç, E., & Masal, M. (2020). Examination of Secondary School Mathematics Teachers’ Feedbacks Used in Lesson Processes According to Grade Levels. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 7(2), 135-150. https://doi.org/10.17278/ijesim.751489