Tarih
boyunca, göçmenler ve sığınmacılar için güvenli bir barınak olan Anadolu
toprakları, günümüzde de Suriyeli sığınmacılara ev sahipliği yapmaktadır.
Suriye’deki iç savaştan kaçan Suriyelilerin çoğu, Türkiye Cumhuriyeti’ne
sığınmışlardır. Sığınmacıların kalabalıklığı, onlara sağlanan hizmetlerin de
maliyetini ve güçlüğünü doğal olarak arttırmaktadır. Uluslararası hukuk ve
insanlığın bir gereği olarak, Türkiye; Suriyeli sığınmacılara barınma,
beslenme, sağlık ve eğitim gibi alanlarda hizmet vermektedir. Bu çalışmada,
Türkiye tarafından Suriyeli sığınmacılara sağlanan eğitim hizmetlerinin ve bu
eğitim hizmetlerinde karşılaşılabilecek olan sorunların Sosyal Bilgiler eğitimi
perspektifiyle tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu betimsel araştırmada,
literatür ve resmi/özel kurum ve kuruluşların raporlarına dayalı olarak doküman
incelemesi tekniği ile veri toplanmıştır. Bulgular neticesinde, Suriyelilere
sağlanması gereken eğitim hizmetleri konusunda; Suriyelilerin kendi ülkelerinde
maruz kaldıkları ideolojik eğitimin göz önünde bulundurulması gerektiği vurgulanmıştır.
Zira literatürde, Suriye müfredatında Türkiye ve Türk milleti aleyhinde içerik
barındıran pek çok unsur olduğunu gösteren çalışmalar bulunmaktadır. Bu
çalışmalara göre, Suriye’de okutulan Sosyal Bilgiler, Tarih, Coğrafya ve
Vatandaşlık eğitimi gibi dersler, Pan-arabizm ve irredantist Arap
milliyetçiliği ideolojilerine bağlı olarak kurgulanmıştır. Suriye'de bu
ideoloji ile öğrenim görmüş olan Suriyeli sığınmacıların, Türkiye'ye uyum
sağlayabilmeleri için özel tedbirler alınması gerektiği düşünülmektedir.
Suriyeli çocuk ve gençlerin Türk toplumu ve Türk Milli Eğitimi’ne
entegrasyonları konusunda ilköğretim düzeyinde Sosyal Bilgiler dersinin önemi,
Türk Milli Eğitimi’nin ve Sosyal Bilgiler dersinin genel amaçları bağlamında
değerlendirilmiştir.
Suriyeli sığınmacılar sosyal bilgiler Pan-arabizm eğitim ideolojisi
Throughout
history, Anatolian soil, a safe haven for immigrants and asylum seekers, is now
home to Syrian refugees. Most of the Syrians fleeing from the civil war in
Syria are living in the Republic of Turkey. The asymmetric crowd naturally
increases the cost and the difficulty of the services provided to them. As a
requirement of international law and humanity, Turkey serves Syrian asylum
seekers in areas such as accommodation, nutrition, health and education. In
this study, it was aimed to determine the educational services provided by
Turkey to Syrian asylum seekers and the problems that may be encountered in
these educational services from the perspectives of Social Studies education.
In this descriptive study, data was collected by document review technique
based on literature and reports of public / private institutions and
organizations. As a result of the findings, regarding the educational services
to be provided to the Syrians; It is emphasized that the ideological education
that the Syrians are exposed in their own countries should be considered. There
are studies in the literature that show that the Syrian curriculum has many
elements that contain content against Turkey and the Turkish nation. According
to these studies, lessons such as Social Studies, History, Geography and
Citizenship education in Syria have been constructed in accordance with the
ideologies of Pan-arabism and irredentive Arab nationalism. It has been emphasized
that special measures must be taken for the Syrian asylum seekers who have
studied with this ideology in Syria to adapt to Turkey. The importance of the
Social Studies course at the primary education level for the integration of the
Syrian children and young people into the Turkish society and Turkish National
Education has been evaluated in the context of the general objectives of the
Turkish National Education and Social Studies course.
Syrian Asylum Seekers Social Studies Pan-Arabism Educational Ideology
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 4 |