Uluslararası pazarlama literatüründe etik kavramının
tüketici davranışları yönündeki eksikliğinin saptanmasından itibaren geçen
süreçte birçok araştırma yapılamaya devam etmiş ve tüketici davranışlarında
etik algıları adına farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Farklılıkların
birçok demografik özellik göz önünde bulundurularak saptanmıştır. Bu
araştırmada, katılımcıların etik tüketim davranışlarını belirlemek ve Muncy ve
Vitell (1992) tarafından geliştirilen, 2005 yılında tekrar düzenlenen, dört
boyut ve on sekiz maddeden oluşan Tüketici etik ölçeği nin Türkçe uyarlaması
yapılarak, geçerlilik ve güvenilirlik çalışmalarına katkıda bulunmak amaçlanmaktadır.
Araştırmanın örneklemini,2017 bahar döneminde, Hacettepe Üniversitesi Sıhhiye
Kampüsü’nde ve Beytepe Kampüsü’nde tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenen
400 kız ve erkek öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri IBM SPSS Statistic
23 ve AMOS istatistik paket programları kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma
kapsamına alınan katılımcıların %52,3 i kadın, % 47,3 ü erkek olup yaş
ortalaması 22,14 (SD± 2,280) dür. Likert tipi cümlelere verilen yanıtlar
puanlanarak ölçeğin geçerliliğinin kontrolü için açımlayıcı faktör analizi ve
faktör çıkarma yöntemi olarak “Temel Bileşenler Yöntemi” uygulanmıştır. Faktör
sayısına ilişkin bir sınırlandırma getirilmiş ve iki alt boyutta toplanmıştır. Anket
formunun güvenilirliği için iç tutarlılık katsayısı “Cronbach Alfa
”hesaplanmıştır. İki faktör toplam varyansın %
66,673 oranında açıklamaktadır. İki faktör
altında yer alan 8 maddelik ölçeğin tümü için iç tutarlılık anlamında Cronbach Alpha 78,9 olarak
hesaplanmıştır. Günümüz gelişmeleri gereği ölçeğin iki boyutlu bir
ölçek olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır. Çalışmadan elde edilen
veriler ölçme aracının geçerli ve güvenilir olduğunu göstermiştir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 4 |