2005 SOSYAL BİLGİLER PROGRAMINDA YER
ALAN BAZI DEĞERLERE YÖNELİK ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ: SURİYELİLER ÖRNEKLEMİ
ÖZ
Araştırma, ortaokul öğrencilerinin 2005 sosyal bilgiler
öğretim programında yer alan bazı değerlere (saygı, adil olma,
misafirperverlik, hoşgörü, duyarlılık, yardımseverlik) yönelik görüşlerini
Suriyeliler bağlamında incelemeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmada nitel
araştırma deseni, veri toplama aracı olarak odak grup görüşmesi yöntemi
benimsenmiştir. Araştırma grubunun belirlenmesinde, araştırmanın modeli ve
konusu göz önünde bulundurularak “amaçlı örneklem” yöntemlerinden, “kritik
durum örneklemesi” kullanılmıştır. Bu araştırmanın kritik durum örneklemini
belirlemek için öncelikle Adıyaman ili nüfus müdürlüğü verilerine göre
Suriyelilerin yoğun olarak bulunduğu Bahçelievler Mahallesi tespit edilmiştir.
Bu sayede Suriyelilerle yoğun etkileşim içinde olması muhtemel çalışma grubu
tespit edilmiştir. Buna bağlı olarak araştırmanın çalışma grubunu Adıyaman ili
merkeze bağlı Bahçelievler Mahallesi’nde 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar
döneminde bir ortaokulunda sekizinci sınıfa devam eden sekiz öğrenci
oluşturmaktadır. Nitel verilerin çözümlenmesinde ve yorumlanmasında betimsel
analiz kullanılmıştır. Araştırmanın nitel bulgularına göre öğrencilerin
Suriyeliler bağlamında (saygı, adil olma, misafirperverlik, hoşgörü,
duyarlılık, yardımseverlik) değerlerine yönelik olarak olumlu görüş
bildirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre öğrencilerin Suriyeliler
bağlamında belirtilen değerlerin kazanmış oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara dayanılarak; Suriyelilerin yoğunlukta olduğu
farklı bölgelerde de araştırmalar yapılması, çalışılan gruptan daha büyük örneklemlerle Suriyelilere
yönelik görüşleri ortaya koyacak çalışmaların yapılması, sosyal bilgiler programında yer
alan iletişim, karar verme, empati, eleştirel düşünme gibi becerilerin
araştırılmasına yönelik çalışmalar yapılması, Öğrencilerin Suriyelilere yönelik görüşlerini etkileyen
faktörlere (aile, çevre, medya, başından geçen olay vb.) yönelik araştırmalar
yapılması önerilebilir.
Anahtar kelimeler : Sosyal bilgiler, göç, Suriye göçü, değer,
değer eğitimi
STUDENT VIEWS ON THE VALUES IN 2005
SOCIAL STUDIES PROGRAMME: THE CASE OF SYRIANS
ABSRACT
This study
aims to examine the views elementary school children hold about the Syrians,
and to determine the level of acquisition of values in social studies
curriculum (respect, being just, hospitality, tolerance, sensitivity, and
helpfulness), in the context of Syrians.
This study has utilized a qualitative approach, and focus group interview
was used as the data gathering tool. Considering the research model and the
subject of the research, critical case sampling was used among the purposive
sampling techniquess. In this study, Bahçelievler Neighborhood was identified
as a high-density Syrian area according to the data from Adıyaman Provincial
Population Directorate. Hence the study group who is more likely to be in
interaction with the Syrians was identified. According to qualitative findings
of this study, in the context of Syrians, it is concluded that the students
have high levels of acquisition of values (of respect, being just, sensitivity,
hospitality, tolerance, helpfulness). According to qualitative findings of this
study, in the context of Syrians, it is concluded that the students express positive
views of Syrians with respect to values (of respect, being just, sensitivity,
hospitality, tolerance, helpfulness). As a result, it is concluded that students
have gained the values in question, in context of Syrians, and that quantative
findings support the qualitative findings of this study. Based on the data
gathered, it could be recommended that; further research be conducted in areas
with a high level of density of Syrians, studies with larger samples be
conducted in order to reveal the attitudes towards the Syrians; further studies
be done targeting the social studies curriculum’s aim that are communication,
decision making, empathy, critical thinking skills; research on factors affecting
students’ perceptions of Syrians (e.g., family, social environment, media,
daily experiences) be done.
Key Words : Social education, migration, Syrian
immigration, value, value education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 5 |