Pazar yoğunlaşması kavramı, ürün
pazarında alıcı ve satıcıların sayı bakımından dağılımı olarak ifade
edilmektedir. Firma sayısı ile yoğunlaşma arasında negatif yönlü bir ilişki
vardır. Yoğunlaşma derecesi arttıkça piyasadaki rekabet şansı azalmaktadır.
Piyasadaki yoğunlaşma düzeyini ölçmek için kullanılan birçok yöntem
bulunmaktadır. Bu çalışmada, 2009-2015 dönemi verileri kullanılarak N-firma
Yoğunlaşma Oranları (CR-4 ve CR-8), Herfindahl-Hirschman, Entropi ve Rosenbluth
İndeksleri yardımı ile internet arama motorları pazarı Türkiye ana çatısı
altında analiz edilmiş ve Türkiye’de faaliyet gösteren internet arama
motorlarının hangisinin piyasaya hâkim olduğu belirlenmeye çalışılmıştır.
Yapılan analiz sunucunda, N firma yoğunlaşma oranı %90’ın üzerinde bulunmuş, bu
durum piyasanın çok düşük derecede yoğunlaştığını ve rekabetin çok düşük
olduğunu göstermektedir. Herfindahl - Hirschman yoğunlaşma indeksi ise 4000 ile
10000 arasında değer almıştır. Bu indeks sonucuna göre de piyasa yoğunlaşma
düzeyinin yüksek ve monopol piyasasına yakın bir piyasa yapısına sahip olduğu
tespit edilmiştir. Entropi indeksi, Hall Tideman indeksi ve Kapsamlı Yoğunlaşma
indeksleri ile yapılan analiz sonuçları da N firma yoğunlaşma oranı ve
Herfindahl - Hirschman yoğunlaşma indeksi sonuçlarını destekler niteliktedir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 5 |