The
history of the quality concept is as old as the production activities of man.
As a result of the globalization and increasing interaction between countries,
quality has also become a competitive element. Quality includes the concepts of
input, process, product and output. As for university education, it focuses on the many aspects of university
students' campus life, measuring their needs and desires, which are among the
basic components to be considered in the educational planning together with
those of the community and the country. Increasing the level of quality in education
requires a holistic approach dealing with all the dimensions within the whole
process between input and output, including social, physical and financial
opportunities besides the interaction between lecturers, students, administrators
and materials. In this case, increasing quality in education and training
requires that it aim to reach the best in the mentioned elements. The main
purpose of higher education institutions is to raise competitive individuals in
both national and international context, which has made students’ level of
satisfaction in university life more important. The university life includes
not only the dimensions of education but also the different dimensions such as
social opportunities offered to students and participation in the processes of
management. In this study, which is a descriptive one, the data were collected
on voluntary basis through the "Quality of Life in University Scale",
which contains the dimensions mentioned above, developed by Doğanay and Sarı
(2004) and the personal information form developed by the researchers. The aim of the study is to find out whether or
not candidate teachers’ perceptions about the quality of university life differ
significantly in terms of different variables. 1133
female and 512 male students studying at different departments in a Faculty of
Education at a state university during 2017-18 scholar years were included in the study. In the study, no significant difference was found in terms of
gender. However, significant differences were found between the students’
perceptions of quality of life in terms of school preference order, department,
type of accommodation and income level. The findings of the study were
discussed within the related literature and several recommendations were made
accordingly.
Quality of life Candidate teacher University Educational planning
Kalite kavramının tarihi, insanın üretim faaliyetleri
kadar eskidir. Küreselleşme ve ülkeler arasındaki etkileşimin artması sonucunda
kalite de rekabetçi bir unsur haline gelmiştir. Kalite, girdi, süreç, ürün ve
çıktı kavramlarını kapsar. Üniversite eğitimine söz konusu olduğunda,
öğrencilerinin kampüs hayatının birçok yönüne odaklanmaktadır, gereksinimlerin
ve isteklerinin ölçülmesi, eğitim planlamasında toplum ve ülke ile birlikte
dikkate alınması gereken temel unsurlar arasındadır. Eğitimde kalite düzeyinin
arttırılması, öğretim elemanları, öğrenciler, yöneticiler ve materyaller
arasındaki etkileşimin yanı sıra sosyal, fiziksel ve finansal fırsatlar da dâhil
olmak üzere, girdi ve çıktı arasındaki tüm süreçle ilgili tüm boyutları ele
alan bütünsel bir yaklaşımı gerektirmektedir. Bu durumda, eğitim ve öğretimde
artan nitelik, söz konusu unsurlarda en iyiye ulaşmayı amaçlamaktadır. Üniversite
yaşamı hem eğitimin boyutlarını, hem de öğrencilere sunulan sosyal olanaklar ve
yönetim süreçlerine katılım gibi farklı boyutları da içermektedir. Tanımlayıcı
olan bu çalışmada, Doğanay ve Sarı (2004) tarafından geliştirilen, yukarıda
belirtilen boyutları olan “Üniversite Ölçeğinde Yaşam Kalitesi” ile veriler
gönüllü olarak toplanmıştır ve kişisel bilgiler araştırmacılar tarafından
toplanmıştır. Araştırmanın amacı, aday öğretmenlerin üniversite yaşam kalitesi
ile ilgili algılarının farklı değişkenler açısından anlamlı farklılık gösterip
göstermediğini tespit etmektir. Araştırmaya, 2017-18 akademik yıllında bir
devlet üniversitesindeki bir fakültede farklı bölümlerde öğrenim gören 1133
kadın ve 512 erkek öğrenci dâhil edilmiştir. Ancak, öğrencilerin okul tercih
sırası, bölüm, konaklama türü ve gelir düzeyi açısından yaşam kalitesi algıları
arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Çalışmanın bulguları ilgili alan
yazın içerisinde tartışılmış ve buna göre çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 6 |