Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 7, 176 - 187, 31.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Barutçu, E. ve C. Serinkan, (2008), “Günümüzün Önemli Sorunlarından Biri Olarak Tükenmişlik Sendromu ve Denizli’de Yapılan Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış, 8 (2): 541-561Creswell, Jonh. W. (2014). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research, enhanced pearson e-text with loose-leaf version-- access card package. Pearson Education, Inc.Ergin, C„ (1992). “Doktor ve Hemşirelerde Tükenmişlik ve Maslach Tükenmişlik Ölçeğinin Uyarlanması” VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları. Ed.R.Bayraktar ve İ. Dağ. Ankara: Türk Psikolog Derneği Yayınları.Freudenberger, N. J. (1974). Staff burnout. Journal of Social Issues, 159-165. Freudenberger, N. J. (1975). The staff burnout syndrome in alternative institutions. Pychotherapy; Theory, Research and Practice, 12 (1), 73-82.Maslach, C. (1982 a). Burnout: The cost of caring. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Maslach, C. (1982 b). Burnout: A social psychological analysis. In J. Wri Jones (Ed.) The burnout syndrome: Current research, theory and inten>entions (pp. 30-53). Park Ridge: London House Press. Maslach, C., Jackson, S. E. (1985). The role of sex and family variables jn burnout. Sex Roles, 12(7-8), 837-851.Maslach, C., Jackson, S. E. (1986). Maslach Burnout Inventory Manual ,(2nd. Ed.) Palo Alto,CA: Consulting Psychologist Press.Maslach, C. & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Job of Occupational Behavior, II, A, 73-81. Maslach, C. (1986). Burnout: The cost of caring. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Kaçmaz, N., (2005), “Tükenmişlik Sendromu”, İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 68:29-32Sucuoğlu, B., Kuloğlu-Aksaz, N. (1996). Özürlü Çocuklarla Çalışan Öğretmenlerde Tükenmişliğin Değerlendirilmesi, Türk Psikoloji Dergisi, 10(36), 44-60.Kurçer, M.A. (2005) “Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Hekimlerinin İş Doyumu ve Tükenmişlik Düzeyleri” Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 2(3):10-15.Tabachnick B. G., Fidel, L. S. (2015). Using Multivariate Statistics. (Sixth Edition), (Baloğlu, M., Çev. Ed.), Ankara: Nobel Yayıncılık.Özipek, A. (2006) “Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerde Mesleki Tükenmişlik Düzeyi ve Nedenleri” Yüksek Lisans Tezi, Edirne, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Güncelleştirilmiş Geliştirilmiş 5. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANLARININ TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (BURSA-YILDIRIM REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 7, 176 - 187, 31.12.2018

Öz



Bu çalışmada, Bursa ili Yıldırım, Gürsu ve Kestel ilçelerinde görev yapan
okul psikolojik danışmanlarının yaşadığı tükenmişlik düzeylerini saptamak, bazı
değişkenler ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi tespit etmek ve bu
noktadan hareketle tükenme sorununun kaynağını belirleyerek soruna çözüm
önerileri getirmek amaçlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak 22
maddeli, 3 boyutlu Maslach tükenmişlik envanteri kullanılmıştır. Araştırmada
elde edilen verilerin analizinde lisanslı SPSS 21 paket programı
kullanılmıştır. Verilerin analizinde t testi kullanılmıştır. Araştırmanın
sonucunda Okul Psikolojik Danışmanlarının tükenmişlik düzeylerinin; mesleği
yaptıkları yıla göre, cinsiyetlerine, mezun oldukları lisans programına,
çalıştıkları kurumdaki öğrenci sayılarına, rehberlik servisinin fiziki
donanımına, medeni durumlarına ve mesleği seçme sebeplerine göre farklılaşma
bulunamamıştır. Bunun yanında; çalıştıkları kuruma göre (RAM, İlkokul,
ortaokul, lise) duygusal tükenmişlik ve kişisel başarı alt boyutlarında
anlamlı, duyarsızlaşma boyutunda anlamsız; Mesleği seçerken istekli olmanın
duygusal tükenmişlik ve duyarsızlaşma alt boyutlarında anlamlı, kişisel başarı
boyutunda anlamsız; Takdir görme durumuna göre; duygusal tükenmişlik alt
boyutunda anlamlı, duyarsızlaşma ve kişisel başarı alt boyutlarında anlamsız;
aldıkları ücrete göre; duyarsızlaşma alt boyutunda anlamlı, kişisel başarı ve
duygusal tükenmişlik alt boyutlarında anlamsız; Görevlendirmelerinin olması
durumunda ise; kişisel başarı alt boyutunda anlamlı, duyarsızlaşma ve duygusal
tükenmişlik alt boyutlarında anlamsız bulunmuştur.



 



Anahtar Kelimeler: Tükenmişlik sendromu, okul psikolojik danışmanı,
duygusal tükenmişlik, kişisel başarı, duyarsızlaşma.




Kaynakça

  • Barutçu, E. ve C. Serinkan, (2008), “Günümüzün Önemli Sorunlarından Biri Olarak Tükenmişlik Sendromu ve Denizli’de Yapılan Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış, 8 (2): 541-561Creswell, Jonh. W. (2014). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research, enhanced pearson e-text with loose-leaf version-- access card package. Pearson Education, Inc.Ergin, C„ (1992). “Doktor ve Hemşirelerde Tükenmişlik ve Maslach Tükenmişlik Ölçeğinin Uyarlanması” VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları. Ed.R.Bayraktar ve İ. Dağ. Ankara: Türk Psikolog Derneği Yayınları.Freudenberger, N. J. (1974). Staff burnout. Journal of Social Issues, 159-165. Freudenberger, N. J. (1975). The staff burnout syndrome in alternative institutions. Pychotherapy; Theory, Research and Practice, 12 (1), 73-82.Maslach, C. (1982 a). Burnout: The cost of caring. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Maslach, C. (1982 b). Burnout: A social psychological analysis. In J. Wri Jones (Ed.) The burnout syndrome: Current research, theory and inten>entions (pp. 30-53). Park Ridge: London House Press. Maslach, C., Jackson, S. E. (1985). The role of sex and family variables jn burnout. Sex Roles, 12(7-8), 837-851.Maslach, C., Jackson, S. E. (1986). Maslach Burnout Inventory Manual ,(2nd. Ed.) Palo Alto,CA: Consulting Psychologist Press.Maslach, C. & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Job of Occupational Behavior, II, A, 73-81. Maslach, C. (1986). Burnout: The cost of caring. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Kaçmaz, N., (2005), “Tükenmişlik Sendromu”, İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 68:29-32Sucuoğlu, B., Kuloğlu-Aksaz, N. (1996). Özürlü Çocuklarla Çalışan Öğretmenlerde Tükenmişliğin Değerlendirilmesi, Türk Psikoloji Dergisi, 10(36), 44-60.Kurçer, M.A. (2005) “Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Hekimlerinin İş Doyumu ve Tükenmişlik Düzeyleri” Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 2(3):10-15.Tabachnick B. G., Fidel, L. S. (2015). Using Multivariate Statistics. (Sixth Edition), (Baloğlu, M., Çev. Ed.), Ankara: Nobel Yayıncılık.Özipek, A. (2006) “Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerde Mesleki Tükenmişlik Düzeyi ve Nedenleri” Yüksek Lisans Tezi, Edirne, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Güncelleştirilmiş Geliştirilmiş 5. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Birol Alver

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Alver, B. (2018). OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANLARININ TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (BURSA-YILDIRIM REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÖRNEĞİ). International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 3(7), 176-187.
AMA Alver B. OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANLARININ TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (BURSA-YILDIRIM REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÖRNEĞİ). International Journal of Education Technology and Scientific Researches. Aralık 2018;3(7):176-187.
Chicago Alver, Birol. “OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANLARININ TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (BURSA-YILDIRIM REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÖRNEĞİ)”. International Journal of Education Technology and Scientific Researches 3, sy. 7 (Aralık 2018): 176-87.
EndNote Alver B (01 Aralık 2018) OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANLARININ TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (BURSA-YILDIRIM REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÖRNEĞİ). International Journal of Education Technology and Scientific Researches 3 7 176–187.
IEEE B. Alver, “OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANLARININ TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (BURSA-YILDIRIM REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÖRNEĞİ)”, International Journal of Education Technology and Scientific Researches, c. 3, sy. 7, ss. 176–187, 2018.
ISNAD Alver, Birol. “OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANLARININ TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (BURSA-YILDIRIM REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÖRNEĞİ)”. International Journal of Education Technology and Scientific Researches 3/7 (Aralık 2018), 176-187.
JAMA Alver B. OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANLARININ TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (BURSA-YILDIRIM REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÖRNEĞİ). International Journal of Education Technology and Scientific Researches. 2018;3:176–187.
MLA Alver, Birol. “OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANLARININ TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (BURSA-YILDIRIM REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÖRNEĞİ)”. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, c. 3, sy. 7, 2018, ss. 176-87.
Vancouver Alver B. OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANLARININ TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ (BURSA-YILDIRIM REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÖRNEĞİ). International Journal of Education Technology and Scientific Researches. 2018;3(7):176-87.