Çocuk edebiyatı, bireylerin karakter gelişimini desteklemesi, değer aktarımını kolaylaştırması ve çocuklara yaşamsal beceriler kazandırması bakımından eğitsel açıdan önemli bir alandır. Ancak özellikle özgürlük ve öz güven gibi bireyin kimlik inşasında merkezi rol oynayan değerlerin, edebi eserler aracılığıyla çocuklara nasıl kazandırıldığına dair çalışmaların sınırlı olduğu bu bağlamda özellikle Martı adlı eserin yeterince incelenmediği görülmektedir. Bu çalışmada, Samed Behrengi’nin Küçük Kara Balık ve Richard Bach’ın Martı adlı eserleri, özgürlük ve öz güven değerleri açısından çözümlenmiştir. Veriler analiz edilirken içerik analizi yönteminden faydalanılmıştır. Elde edilen veriler, tema, kategori, kod ve örneklem ifadelerle birlikte tablolaştırılmış ve nitel olarak yorumlanmıştır. Küçük Kara Balık’ta bireyin sorgulayıcı, keşfetmeye açık ve dirençli tavrı; Martı eserinde ise bireyin toplumdan bağımsızlaşarak kendi potansiyelini gerçekleştirme arzusu ön plana çıkmaktadır. Bulgularda, her iki eserde de bireyin içsel özgürlük arayışının ve kendine güven gelişiminin ön planda tutulduğu karakterlerin bu değerleri kazanma süreçlerinin edebi unsurlarla desteklenerek yansıtıldığı görülmüştür. İki eser üzerine yapılan çözümlemelerde, bireyin kendini gerçekleştirme arzusu ve mevcut sınırlamaların sorgulanması temalarının öne çıktığı görülmüştür. Küçük Kara Balık’ta bireyin çevresini keşfetme ve sistematik sorgulama yoluyla özgürlüğe ulaşma arzusu öne çıkarken Martı adlı eserde bireyin toplumsal kalıplardan sıyrılarak kendine inanma ve potansiyelini ortaya koyma süreci merkezdedir. Kodlama ve tematik analiz yoluyla elde edilen veriler, bu eserlerin çocuklara sadece bireysel gelişim kazandırmakla kalmadığını aynı zamanda özgürlük ve öz güven gibi evrensel değerleri edebiyat aracılığıyla içselleştirme imkânı sunduğunu ortaya koymaktadır. Çalışma, çocuk edebiyatının değer aktarımındaki gücünü vurgulamakta ve bu tür eserlerin eğitimsel içeriklerde daha işlevsel şekilde kullanılabileceğine dikkat çekmektedir. Sonuç olarak çocuk edebiyatı ürünlerinin bireylerde değer gelişimini desteklediği özgürlük ve öz güven gibi temel değerlerin bu iki eser aracılığıyla etkili biçimde kazandırılabileceği görülmektedir. Bu yönüyle çalışma, hem çocuk edebiyatı hem de değer eğitimi literatürüne katkı sunmaktadır.
Çocuk kitapları Martı Küçük Kara Balık özgürlük öz güven kimlik arayışı
Children's literature is an important field in terms of education, as it supports the character development of individuals, facilitates the transfer of values and provides children with vital skills. However, in this context where studies on how values that play a central role in the individual's identity construction, such as freedom and self-confidence, are imparted to children through literary works, are limited, it is seen that the work titled The Seagull in particular has not been examined sufficiently. In this study, Samed Behrengi's "Little Black Fish" and Richard Bach's "The Seagull" were analyzed in terms of the values of freedom and self-confidence. Content analysis was used in the data analysis. The data obtained were tabulated and interpreted qualitatively, along with themes, categories, codes, and sample expressions. In "Little Black Fish," the individual's questioning, exploratory, and resilient attitude comes to the fore; in "The Seagull," the individual's desire to realize his or her own potential by becoming independent of society comes to the fore. The findings reveal that both works prioritize the individual's search for inner freedom and the development of self-confidence, and that the characters' processes of acquiring these values are reflected through literary elements. Analyses of both works reveal that themes of the individual's desire for self-actualization and the questioning of existing limitations are prominent. While the individual's desire to discover his/her environment and achieve freedom through systematic questioning comes to the fore in Little Black Fish, the process of the individual breaking free from social patterns and believing in himself/herself and revealing his/her potential is at the center in The Seagull. Data obtained through coding and thematic analysis reveal that these works not only provide children with individual development but also provide the opportunity to internalize universal values such as freedom and self-confidence through literature. The study highlights the power of children's literature in conveying values and highlights the potential for more functional use in educational contexts. Consequently, it appears that children's literature supports the development of values in individuals, and that core values such as freedom and self-confidence can be effectively instilled through these two works. In this respect, the study contributes to both children's literature and values education literature.
Seagull Little Black Fish freedom self-confidence search for identity
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Çocuk Edebiyatı |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 30 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 15 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 4 |