Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk Kitaplarında Karakter Tasarımının Yeri ve Önemi

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 4, 370 - 382, 20.12.2023

Öz

Çocuk kitapları, çocuğun gelişim sürecinde önemli rol oynar. Çocuk, eğlenerek öğrenirken seçmeyi ve tanımayı da öğrenir. Çocuğun adını taşıdığı kitapta ilk tanıdığı kişilik şüphesiz, hikâyenin karakterleridir. Çocuk, genel yapısı ile görsel ayırt edici arketipler kullanır. Yaygın bir inanışla çocuğun zihninde oluşan karakter, onun bildiklerinden farklı değildir. Bu nedenle çocuk, karakterleri daha çok görsel tanıma yoluyla ayır eder. Karakterin vücut yapısından, kıyafetlerine, fiziki özelliklerinden yüz ifadelerine kadar her bir spektrum, çocuk için silinmez resimlerdir. Çoğu zaman bu resimler, o karakterin, kitabın hikayesi dışında da yaşamasını sağlar. Bu noktada karakter kitaptan bağımsız, çocuğun dünyasında yaşayan canlı biridir. Çocuğun yapısı gereği çevresindekilerle iletişim kurabilmesi, onunla etkileşime geçebileceğini gösterir. Bu noktada o karakterin hikayesi, duruşu, söylemleri, yaptıkları ve hatta planları, gerçek dünyadaki çocuğun hikayesiyle özdeşleşebilir. O karakter gibi giyinir, görünür yaşar ve benzer söylemleri kullanabilir. Çocuk için önemli olan iyi ya da kötü ruh halli karakterler, bu makalede konu edilmiştir. Bursa Uludağ Üniversitesi TBMYO Grafik Tasarım Programı öğrencilerinin, illüstrasyon dersinde tasarladıkları karakterler, konu edilmiştir. Tasarlanan karakterlerin, çocuk kitaplarında anlatılan hikâyeden bağımsız, kendi hikayelerini oluşturabilmelerine önem verilmiştir. Her bir karakterin, kendi hikayesi ile, kitabın hikayesinden kopmadan nasıl kişilik yaratabildiği üzerinde durulmuştur. Öğrencilerin yarattıkları karakterlerin, çocuğun dünyası ile kurmaya çalıştıkları bağ resmedilmiştir. Bu makalede çocuk kitapları ve karakterleri yeniden tasarlanmış ve çocuğun hayal dünyasına ulaşılmaya çalışılmıştır. Sanal kahramanın hikayesinin, fiziksel görünümüyle nasıl yaratılabileceği örnek çizimler ile gösterilmiştir. Çocuğun zihnindeki karakter ile yaratılan sanal karakterin kendiyle neden özdeşleştirebildiği, onun hikayesine nasıl ortak olabildiği anlatılmaya çalışılmıştır. Çoğu zaman hikayesi iyi olan karakterlerin, çocuğunda yaşantısında olumlu gelişmeler yaratabildiği, bu bakımdan çocuk kitaplarında çizilen, yaratılan veya tasvir edilen karakterlerin en az kitabın hikayesi kadar önemli olduğu ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Anderson, N A (2010). Elementary Children’s Literature: Infancy Through Age 13. (3rd. Edition). USA: Pearson Education.
  • Artu Mutlugün M, Topuz Y (2020). New position of storrytelling in the context of digital narration. International Journal of Humanities and Research, 4(4): 37-45.
  • Balcı E, Çayır A (2017). Çoklu Duyusal Öğrenmenin Disleksi Riski Olan Bir İlkokul 4. Sınıf Öğrencisinin Fonolojik Farkındalık Becerisine Etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2): 201-216.
  • Davies, H (2023). How to Illustrate a Great Children’s Book Character. ET, 23.06.2023, Erişim: https://www-domestika-org.translate.goog/en/blog/2726-how-to-illustrate-a-great-children-s-book-character?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=sc
  • DeLoache, J S (1991). Symbolic functioning in very young children: Understanding of pictures and models. Child Dev. 62(4): 736-752. DOİ: 10.2307/1131174
  • Erdal, G (2020). Gestalt Principle In Packing Design. International Journal of Humanities and Research, June, Year 5. 4(4):32-39.
  • Erdal, K (2008). Çocuk Edebiyatı ve Çocuk Kitapları. Milli Eğitim Dergisi, Bahar 37(178): 156-165.
  • Fırıncıoğulları, S (2017). Romanların değişen karakteri üzerine kısa bir değerlendirme. Karadeniz, 33(?): 92-104.
  • Güldenoğlu, BN (2017). Çocuk edebiyatı kitaplarındaki yetişkin ve çocuk karakterlerin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4): 4768-4780. DOİ:10.14687/jhs.v14i4.5083.
  • Gönen M, Uygun M, Erdoğan Ö, Katrancı Ö (2012). Resimli çocuk kitaplarının fiziksel, içerik ve resimleme özellikleri açısından incelenmesi̇. Millî Eğitim Dergisi, ?(196): 258-272.
  • Hladikova, H (2014). Children's Bookillustrations: Visual Language Ofpicture Books. CRIS Bulletin, ?(1): 19-31. DOI: 10.2478/cris-2014-0002
  • Islam T Md, Nahiduzznman K Md, Why YP, Ashraf G (2010). Learning Character Design from Experts and Laymen. International Conference on Cyberworlds, IEEE. Pp.134-141.
  • Karagül S, İnce Samur A Ö (2017). Ortaokul Türkçe ders kitaplarında yer alan öykülerdeki kişilerin karakter özelliklerinin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2): 336-357.
  • Karataş, E (2014). Çocuk edebiyatında “Karakter” kavramı. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü̈ Dergisi, ?(33): 60-79.
  • Kol, S (2011). Erken çocuklukta bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, ? (?): 1-21.
  • Kiefer, B Z (?). Charlotte Huck's Children's Literature. PDF Book. Boston: MCGRAW-HILL Higher Education.
  • Northrup, M (2012). Picture Books for Children : Fiction, Folktales, and Poetry (E-Book). United States: ALA Editions.
  • Pierce, T (2010). Five Reasons Why Children NEED Picture Books. ET, 27.06.2023, Erişim: http://terrypierce.blogspot.cz/2010/10/five-reasons-why-children-need-picture.html
  • Razzouk R, Suhute VJ (2012). What Is Design Thinking and Why Is It Important? Review of Educational Research, 3(82): 330–348. DOI: 10.3102/0034654312457429
  • Rotherham A J, Willingham D (2009). To work, the 21st century skills movement will require keen attention to curriculum, teacher quality, and assessment. Teaching for the 21st Century, Volume 67, Number 1 , 16-21.
  • Sakman, S (2020). Animasyon teknikleriyle çoklu ortam öğrenme materyallerinin zenginleştirilmesi. Fine Arts (NWSAFA), 15(2): 116-126. DOI: 10.12739/NWSA.2020.15.2.D0256
  • Sager, J (2023). 9 Best Children's Books for Teaching Character Traits in the Classroom. ET, 27.11.2023, Erişim: https://www.teachstarter.com/us/blog/best-childrens-books-for-teaching-character-traits
  • Saydam, MB (2005). Dört Arketip Carl Gustave Jung. İstanbul: Metis Yayınları, ISBN: 975-342-414-0
  • Sever, S (2008). Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem.
  • Strouse G A, Nyhout A, Ganea P A (2018). The Role of Book Features in Young Children’s Transfer of Information From Picture Books to Real-World Contexts. Front. Psychol. 9(50): 1-14, DOİ: 10.3389/fpsyg.2018.00050
  • Şahin, G (2014). Okulöncesi dönem çocuk kitaplarında görsel bir uyaran olarak resim. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 9(3): 1309-1324.
  • Tekerci, H (2022). Erken çocukluk döneminde duyu eğitimi ve nörobilim. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü̈ Dergisi, 8(3): 975-994. DOI: 10.31592/aeusbed.1142094 TDK (2023). Karakter. ET, 28.06.2023, Erişim: https://sozluk.gov.tr
  • Tillman, B (2011). Creative Character Design. Amsterdam: Focal Press is an imprint of Elsevier.
  • Turan, İ (2014). Karakter eğitimi: Amerika örneği. Marife Dini Araştırmalar Dergisi, 14(1): 75-92.
  • Türk, GD (2022). Sosyal medyada marka kişiliklerinin Jung Arketipsel marka kişilik modeline göre göstergebilimse analizi. Bmij, 10 (1): 280-309. DOI: https://doi.org/10.15295/bmij.v10i1.2005
  • Ünver, F R (2018). Koku duyusunun diğer duyulardan farkı ve farklılığın evrimsel perspektifle değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Fen- Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (35): 743-756. DOI: 10.21550/sosbilder.384909
  • Yazıcı DN, Yıldız C, Durmuşoğlu MC (2018). Erken çocukluk donemi resimli çocuk kitaplarının eğitsel özelliklerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2): 1196-1209. Görsel Kaynakça
  • Resim 1. Yozgat, A (2005). Bizim Ali. Görsel Atıf, s.40. MEB Çocuk kitapları serisi.
  • Resim 2. Göçmezler, Z (2022). Okul Sevgisi. Görsel atıf, Karakter adı Esra. Bursa Uludağ Üniversite TBMYO Tasarım Bölümü, Grafik Tasarım Programı, illüstrasyon dersi çocuk kitabı tasarımı dönem ödevi.
  • Resim 3-4.Demirci, H (2022). Bursa Uludağ Üniversite TBMYO Tasarım Bölümü, Grafik Tasarım Programı, illüstrasyon dersi çocuk kitabı tasarımı dönem ödevi.
  • Resim 5. Parlak, S (2022). Hedefe Doğru. Görsel atıf, Karakter adı Başak. Bursa Uludağ Üniversite TBMYO Tasarım Bölümü, Grafik Tasarım Programı, illüstrasyon dersi çocuk kitabı tasarımı dönem ödevi.
  • Resim 6. Yıldırım, S (2022). Renkli Kutular. Görsel atıf, Karakter adı Ela. Bursa Uludağ Üniversite TBMYO Tasarım Bölümü, Grafik Tasarım Programı, illüstrasyon dersi çocuk kitabı tasarımı dönem ödevi.
  • Resim 7. Gediksiz, S (2022). Renkli Kutular. Görsel atıf, Karakter adı Ceyda. Bursa Uludağ Üniversite TBMYO Tasarım Bölümü, Grafik Tasarım Programı, illüstrasyon dersi çocuk kitabı tasarımı dönem ödevi.

The Place and Importance of Character Design in Children's Books

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 4, 370 - 382, 20.12.2023

Öz

Children's books play an essential role in the child's development process. The child learns to choose and recognize while learning by having fun. The first personality that the child recognizes in the book that bears his name is undoubtedly the character of the story. The child uses distinctive visual archetypes with his general structure. With a common belief, the character formed in the child's mind is not different from what he knows. Therefore, the child distinguishes characters more through visual recognition. Each spectrum, from the character's body structure to his clothes and physical features to his facial expressions, is a memorable picture for the child. Often these pictures allow that character to live outside the book's story. At this point, the character is a living person, independent of the book, living in the child's world. The fact that the child can communicate with the people around him shows that he can interact with them. That character's story, stance, discourses, actions, and plans can be identified with the child's story in the real world. He dresses like a character, lives visible, and can use similar discourses. Characters that are important to the child and that are good or bad mood are discussed in this article. The characters Bursa Uludağ University TBMYO Graphic Design Program students designed in the illustration lesson were discussed. It was given the importance that the designed characters could create their own stories independent from the story told in children's books. It has been emphasized how each character can create a personality with their own story without breaking away from the book's story. The bond that the characters created by the students with the child's world are depicted. In this article, children's books and characters, which we can accept as the child's virtual world, have been redesigned and tried to reach the child's imagination. How the story of the virtual hero can be created with his physical appearance is shown with sample drawings. It has been tried to explain why the virtual character created with the character in the child's mind can identify with himself and how he can be a partner in his story. It has been revealed that the characters with a good story can create positive developments in the life of the child, and in this respect, the characters drawn, created, or depicted in children's books are at least as important as the story of the book.

Kaynakça

  • Anderson, N A (2010). Elementary Children’s Literature: Infancy Through Age 13. (3rd. Edition). USA: Pearson Education.
  • Artu Mutlugün M, Topuz Y (2020). New position of storrytelling in the context of digital narration. International Journal of Humanities and Research, 4(4): 37-45.
  • Balcı E, Çayır A (2017). Çoklu Duyusal Öğrenmenin Disleksi Riski Olan Bir İlkokul 4. Sınıf Öğrencisinin Fonolojik Farkındalık Becerisine Etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2): 201-216.
  • Davies, H (2023). How to Illustrate a Great Children’s Book Character. ET, 23.06.2023, Erişim: https://www-domestika-org.translate.goog/en/blog/2726-how-to-illustrate-a-great-children-s-book-character?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=sc
  • DeLoache, J S (1991). Symbolic functioning in very young children: Understanding of pictures and models. Child Dev. 62(4): 736-752. DOİ: 10.2307/1131174
  • Erdal, G (2020). Gestalt Principle In Packing Design. International Journal of Humanities and Research, June, Year 5. 4(4):32-39.
  • Erdal, K (2008). Çocuk Edebiyatı ve Çocuk Kitapları. Milli Eğitim Dergisi, Bahar 37(178): 156-165.
  • Fırıncıoğulları, S (2017). Romanların değişen karakteri üzerine kısa bir değerlendirme. Karadeniz, 33(?): 92-104.
  • Güldenoğlu, BN (2017). Çocuk edebiyatı kitaplarındaki yetişkin ve çocuk karakterlerin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4): 4768-4780. DOİ:10.14687/jhs.v14i4.5083.
  • Gönen M, Uygun M, Erdoğan Ö, Katrancı Ö (2012). Resimli çocuk kitaplarının fiziksel, içerik ve resimleme özellikleri açısından incelenmesi̇. Millî Eğitim Dergisi, ?(196): 258-272.
  • Hladikova, H (2014). Children's Bookillustrations: Visual Language Ofpicture Books. CRIS Bulletin, ?(1): 19-31. DOI: 10.2478/cris-2014-0002
  • Islam T Md, Nahiduzznman K Md, Why YP, Ashraf G (2010). Learning Character Design from Experts and Laymen. International Conference on Cyberworlds, IEEE. Pp.134-141.
  • Karagül S, İnce Samur A Ö (2017). Ortaokul Türkçe ders kitaplarında yer alan öykülerdeki kişilerin karakter özelliklerinin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2): 336-357.
  • Karataş, E (2014). Çocuk edebiyatında “Karakter” kavramı. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü̈ Dergisi, ?(33): 60-79.
  • Kol, S (2011). Erken çocuklukta bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, ? (?): 1-21.
  • Kiefer, B Z (?). Charlotte Huck's Children's Literature. PDF Book. Boston: MCGRAW-HILL Higher Education.
  • Northrup, M (2012). Picture Books for Children : Fiction, Folktales, and Poetry (E-Book). United States: ALA Editions.
  • Pierce, T (2010). Five Reasons Why Children NEED Picture Books. ET, 27.06.2023, Erişim: http://terrypierce.blogspot.cz/2010/10/five-reasons-why-children-need-picture.html
  • Razzouk R, Suhute VJ (2012). What Is Design Thinking and Why Is It Important? Review of Educational Research, 3(82): 330–348. DOI: 10.3102/0034654312457429
  • Rotherham A J, Willingham D (2009). To work, the 21st century skills movement will require keen attention to curriculum, teacher quality, and assessment. Teaching for the 21st Century, Volume 67, Number 1 , 16-21.
  • Sakman, S (2020). Animasyon teknikleriyle çoklu ortam öğrenme materyallerinin zenginleştirilmesi. Fine Arts (NWSAFA), 15(2): 116-126. DOI: 10.12739/NWSA.2020.15.2.D0256
  • Sager, J (2023). 9 Best Children's Books for Teaching Character Traits in the Classroom. ET, 27.11.2023, Erişim: https://www.teachstarter.com/us/blog/best-childrens-books-for-teaching-character-traits
  • Saydam, MB (2005). Dört Arketip Carl Gustave Jung. İstanbul: Metis Yayınları, ISBN: 975-342-414-0
  • Sever, S (2008). Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem.
  • Strouse G A, Nyhout A, Ganea P A (2018). The Role of Book Features in Young Children’s Transfer of Information From Picture Books to Real-World Contexts. Front. Psychol. 9(50): 1-14, DOİ: 10.3389/fpsyg.2018.00050
  • Şahin, G (2014). Okulöncesi dönem çocuk kitaplarında görsel bir uyaran olarak resim. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 9(3): 1309-1324.
  • Tekerci, H (2022). Erken çocukluk döneminde duyu eğitimi ve nörobilim. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü̈ Dergisi, 8(3): 975-994. DOI: 10.31592/aeusbed.1142094 TDK (2023). Karakter. ET, 28.06.2023, Erişim: https://sozluk.gov.tr
  • Tillman, B (2011). Creative Character Design. Amsterdam: Focal Press is an imprint of Elsevier.
  • Turan, İ (2014). Karakter eğitimi: Amerika örneği. Marife Dini Araştırmalar Dergisi, 14(1): 75-92.
  • Türk, GD (2022). Sosyal medyada marka kişiliklerinin Jung Arketipsel marka kişilik modeline göre göstergebilimse analizi. Bmij, 10 (1): 280-309. DOI: https://doi.org/10.15295/bmij.v10i1.2005
  • Ünver, F R (2018). Koku duyusunun diğer duyulardan farkı ve farklılığın evrimsel perspektifle değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Fen- Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (35): 743-756. DOI: 10.21550/sosbilder.384909
  • Yazıcı DN, Yıldız C, Durmuşoğlu MC (2018). Erken çocukluk donemi resimli çocuk kitaplarının eğitsel özelliklerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2): 1196-1209. Görsel Kaynakça
  • Resim 1. Yozgat, A (2005). Bizim Ali. Görsel Atıf, s.40. MEB Çocuk kitapları serisi.
  • Resim 2. Göçmezler, Z (2022). Okul Sevgisi. Görsel atıf, Karakter adı Esra. Bursa Uludağ Üniversite TBMYO Tasarım Bölümü, Grafik Tasarım Programı, illüstrasyon dersi çocuk kitabı tasarımı dönem ödevi.
  • Resim 3-4.Demirci, H (2022). Bursa Uludağ Üniversite TBMYO Tasarım Bölümü, Grafik Tasarım Programı, illüstrasyon dersi çocuk kitabı tasarımı dönem ödevi.
  • Resim 5. Parlak, S (2022). Hedefe Doğru. Görsel atıf, Karakter adı Başak. Bursa Uludağ Üniversite TBMYO Tasarım Bölümü, Grafik Tasarım Programı, illüstrasyon dersi çocuk kitabı tasarımı dönem ödevi.
  • Resim 6. Yıldırım, S (2022). Renkli Kutular. Görsel atıf, Karakter adı Ela. Bursa Uludağ Üniversite TBMYO Tasarım Bölümü, Grafik Tasarım Programı, illüstrasyon dersi çocuk kitabı tasarımı dönem ödevi.
  • Resim 7. Gediksiz, S (2022). Renkli Kutular. Görsel atıf, Karakter adı Ceyda. Bursa Uludağ Üniversite TBMYO Tasarım Bölümü, Grafik Tasarım Programı, illüstrasyon dersi çocuk kitabı tasarımı dönem ödevi.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gültekin Erdal 0000-0003-0425-6196

Erken Görünüm Tarihi 19 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2023
Kabul Tarihi 11 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Erdal, G. (2023). Çocuk Kitaplarında Karakter Tasarımının Yeri ve Önemi. Uluslararası İnsan Ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 8(4), 370-382.

logo.svg    doi.png      88x31.png    ith-logo.png  a94bbc48292e3b6e54b776e608d10ad5cb_turnitin-login-page-logo-2022.png  İjhar.png
Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi IJHAR, Türk Patent ve Marka Kurumu'nun 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377 sayılı kararı ile tescillenmiştir.