There is possible to approach painting from a historical and theoretical perspective. These approaches evaluate the art of painting in terms of narratives. There is possible to determine the transformations in the art of painting within the narrative and to see the changes in terms of thought. Another theoretical approach can be made with concepts, terms and considerations. In this study, the art of painting will be considered in terms of the words deletion and accumulating. Accumulating brings to mind art institutions and art styles. At the same time, accumulation as a metaphor is the habits, patterns or clichés that the painter encounters on the surface. Accumulation has been the way of historicizing art. Accumulation carries the promise of continuity. Deletion is the painter's throwing of clichés from the surface, as opposed to accumulation. Deletion is a feature of innovation. Powerful and radical deletion acts have been carried out since modern art. This study aims to understand the acts of deletion and accumulating with selected examples from the history of painting. In terms of thinking on the art of painting, the metaphors of deletion and accumulation are discussed. As a result, it was concluded that deletion is a way to accumulation and accumulation is a trigger that causes deletion.
Painting, Accumulation, Deletion, Modern Painting, Contemporary Painting,
Resim sanatına tarihsel ve teorik açıdan yaklaşmak mümkündür. Bu yaklaşımlar resim sanatını anlatılar içinde değerlendirmektedir. Anlatı içinde resim sanatında meydana gelen dönüşümlerin belirlenmesi, düşünce açısından değişimlerin görülmesi mümkündür. Başka bir teorik yaklaşım kavramlar, terimler ve düşünceler ile yapılabilir. Bu çalışmada silmek ve biriktirmek kelimeleri açısından resim sanatı üzerinde düşünülecektir. Biriktirmek, sanat kurumlarını ve sanat üsluplarını akla getirmektedir. Aynı zamanda mecaz olarak biriktirmek yüzeyde ressamın karşılaştığı alışkanlıklar, kalıplar veya klişelerdir. Biriktirme, sanatın tarihselleşmesinin yolu olmuştur. Biriktirme bir süreklilik vaadi taşımıştır. Silmek ise biriktirmenin tersine, yüzeyde ressamın klişeleri atmasıdır. Silmek, yeniliğin bir özelliğidir. Güçlü ve radikal silme edimleri modern sanattan itibaren gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma resim sanatı tarihinden seçilmiş örneklerle silmek ve biriktirmek edimlerini anlama amacındadır. Resim sanatı üzerine düşünme açısından silme ve biriktirme metaforları ele alınmıştır. Sonuç olarak da silmenin biriktirmeye giden bir yol, biriktirmenin ise silmeye neden olan bir tetikleyici olduğuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar, Resim |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 14 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1 |