Bilişsel esneklik, birey davranışlarının içsel ve dışsal uyaranlardan etkilenmesi, duyguların, düşüncelerin harekete geçmesidir. Çevresel uyaranlarla şekillenen kişilik yapısı, bireysel yaşam başarısının temelini oluşturur. Bilişsel esneklik düzeyi yüksek bireylerin algılama, sorun çözme, çevresel değişimlere uyum ve yaratıcı yetilerinin gelişmesi, eğitim yoluyla kazandırılabilir. Bireylerde uyumlu davranış özellikleri, pozitif algı ve düşünme, bireysel güven ve yetkinlik, bilişsel esneklik düzeyi ile bağlantılıdır. Değişime ve gelişmeye açık esnek birey, olaylar karşısında uyum ve iletişim becerisi gösterir. Bireyler, öz yeterlilik duygusu ile çevresel bağlarını kuvvetlendirebilir, zorluklar karşısında kontrolü sağlayabilir, içsel ve dışsal uyaranlara karşı davranışlarını düzenleyebilir. İlköğretim çağı öğrencilerinin görsel sanatlar eğitiminde, uygulanabilir eğitim modeliyle; görme, algılama, deneme, sanat ürünlerini tartışma, sembol ve araçlarla ilişkilendirme, yeniden yorumlama ve şekillendirme yetilerinin güçlendirilmesiyle, bilişsel esneklik kuramının amaçladığı sonuçlara varılabilir. Sanat eğitimi; bireyin algısı, hedefi, sosyal çevre ve davranışlarını şekillendirmede, seçeneklerinin farkına varmasında önemlidir. Okul öncesi eğitiminden başlayarak, çok yönlü düşünme, sorunlara alternatif çözümler, sanatsal gelişim aşamalarını destekleyen yapıcı-yaratıcı çalışmaları hedeflemeli, bilişsel esneklik düzeyinin gelişimine katkı sunmalıdır. Bilişsel esneklik düzeyleri yüksek bireylerin, bilişsel işlem ve strateji kullanımı, yeni beliren koşullara uyum sağlama işleviyle yaşamda daha başarılı oldukları gerçeği, eğitimde bilişsel esneklik kuramından yararlanmayı gerektirir. Bu çalışmada, ilköğretim çağı öğrencilerinde bilişsel esneklik kuramının sanatsal öğrenme, düşünme ve sanatsal gelişim süreçlerinde uygulanması, eğitim programlarında yer verilmesi gerekliliği değerlendirilmiştir.
Bilişsel Esneklik Gelişimi Görsel Sanatlar Eğitimi Sanatsal Gelişim Sanatta Yaratıcı Öğrenme İlköğretimde Sanat eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 9 |