Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLLÜSTRASYON SANATININ İÇ MEKÂNA ETKİLERİ VE İKİ BOYUT ETKİSİNDE MEKÂN TASARIMI

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 10, 119 - 135, 31.07.2020

Öz

İllüstrasyon, gerçekte olmayan şeyleri varmış gibi gösterebilmekte veya olan şeyleri daha etkili ve sade anlatımı ile zihinde yer etmesini sağlamakta olan bir görsel iletişim aracıdır. İllüstrasyon sanatında çizgiler yalınlaştırılmaktadır. İllüstrasyonun kullanım alanları ; afişler, mimari sunumlar, kitap kapakları, çocuk kitapları, iç mekân uygulamaları ve mobilya kaplamaları ile tekstil ürünleridir. Moda tasarımda, seramik sanatında, vitrin tasarımında ya da iç mekân tasarımında illüstrasyona dayalı oluşturulmuş tasarımlar bulunmaktadır. Bu tasarımlar, kullanıcılar tarafından hissettirdiği çocuksu ve neşeli etki ile talep görmektedir. İllüstrasyon ve iç mekânın bütünleşmesi, gerek duvarda kullanılan illüstrasyonlar ile mekânın bütünleşmesi, gerekse mobilya ve aydınlatmalarda çizgisel olarak formların kullanılmasıyla gerçekleşmektedir. Siyah beyaz ve çizgisel olarak kullanılan figürler mekân içinde devamlılık sağlandığı takdirde, mekânda veya mobilyada iki boyutlu etkisi oluşturmaktadır. Araştırmaya konu olan iç mekan tasarımları iki boyut etkisindedir. Bunlar beyaz zemin üzerine siyah çizgiler ve illüstratif formların mekan ve mobilyalar üzerinde kullanıldığı iç mekanlardır. Bu mekânlarda zaman zaman yalnızca duvarda iki boyut etkisi kullanılmak istenmiştir. Bazı uygulamalarda ise duvar, zemin ve mobilyalar bir bütün olarak ele alınıp çizgisel etki devam ettirilmiştir. İki boyutlu kafe konseptlerinde mobilya ve aksesuar formları stilize edilerek duvarda süsleme olarak kullanılmaktadır. Bu kafe tasarımlarında tümüyle beyazın hâkim olduğu mobilyaların üzerinde siyah düzensiz çizgisel etkiler oluşturularak mobilyanın formu çerçevelenmiştir. Bu çalışmada farklı ülkelerde örneklerini gördüğümüz bu tasarımlar ve Türkiye’de İstanbul’da bulunan 2d konsepti ile uygulanmış kafe iç mekanı fotoğrafları çekilerek belgelenmiştir. İki boyut etkisindeki bu mekânlarda renkli ve üç boyutlu olan unsur sadece insanın kendisi olarak hissedilmektedir. Çalışmanın amacı, bu mekanların form olarak incelenmesidir. Aynı zamanda tasarımda devamlılık ilkesi ve atmosfer hissinin mekanda uygulama çalışmaları incelenmektedir. Araştırmanın yöntemi olarak ise iki boyutlu kafe konseptleri internet üzerinden araştırılmış, illüstrasyon ve mekân ve algı üzerine kaynaklar incelenmiştir. Bu incelemelerde mobilya, seramik, vitrin tasarımı, grafik tasarım gibi uygulamalarda iki boyut etkisinin kullanıldığı görülmüştür. İstanbul’da bulunan ve bu konseptte tasarlanmış olan kafe incelenerek yapım teknikleri ve konsept oluşumu ile ilgili yetkiliden bilgi alınmıştır.

Kaynakça

  • Aslan, F., Aslan, E., & Atik, A. (2015). İç Mekanda Algı. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 5 (11), 139-151.
  • Atan, U. (2013). Grafik İllüstrasyon Olarak Minyatür. Akdeniz Sanat Dergisi, 6 (11), 23-26.
  • Atatürk Kültür , Dil ve Tarih Yüksek Kurumu. (1992). Türkçe Sözlük. Milliyet.
  • Baksi, S. (2018). Çocukların Mekan Algısının Yaşam Çevresi Üzerinden İncelenmesi. Konya: Selçuk Üniversitesi-Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İç Mimarlık ve Çevre tasarımı Ana Bilim Dalı
  • Baseel, C. (2019). 2d Cafe. https://japantoday.com/category/features/food/tokyo%E2%80%99samazing-2d-cafe-looks-like-an-illustration-but-it%E2%80%99s-an-actual-restaurant-you-caneat-in (Erişim tarihi : 02.01.2020).
  • Boztepe, D. K. (2015). İllüstrasyonun Tarihsel süreci ve Gelişimi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Arel üniversitesi.
  • Canbulat, T. (2009). Sahte Perspektif. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Fakültesi Yayını.
  • Çağlarca, S. (1999). Resim-Heykel: Plastik Ögeler. İstanbul: İnkilap Kitabevi.
  • Cordan, Ö. (2017). “İç Mekan Atmosferi.” Yapı Mimarlık Tasarım Kültür Sanat Dergisi https:// yapidergisi.com/ic-mekan-atmosferi/ (Erişim Tarihi: 02.03.2020).
  • Atan, U. (2013). Grafik İllüstrasyon Olarak Minyatür. Akdeniz Sanat Dergisi, 6 (11), 23-26.
  • Delikara, Ş. Y. (2005). İstanbul Kafelerinden Örnekler Üzerine Bir Çalışma. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Derringer, J. (2012). Candy Room. https://design-milk.com/the-candy-room-by-red-design-group/ (Erişim Tarihi: 14.02.2020).
  • Design-milk. (2014). Mind blowing porcelain art. https://design-milk.com/mind-blowingporcelain-art-katharine-morling/ (Erişim Tarihi 10.02.2020). Gezer, H. (2012). Mekanı Kavrama Sürecinde Algılama Bileşenleri. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(11), 1-10.
  • Kahvecioğlu, H. L. (1998). Mimarlıkta imaj: Mekansal İmajın Oluşumu ve Yapısı Üzerine bir Model. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Marie, Q. (2016). Edda Gimmes. https://www.kingdomofstyle.net/blog/2016/10/23/gimme-somegimnes (Erişim Tarihi: 01.02.2020).
  • Noorata, P. (2012). Charlotte Mann . https://mymodernmet.com/charlotte-mann-black-marker-wallillustration/ (Erişim Tarihi: 02.02.2020).
  • Teymur, A. (2017). Basın İlanlarında İllüstrasyonun Görsel İletişim Tasarımı. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tucker, E. ( 2019). Korean Cofee Shop Design, https://www.architecturaldigest.com/story/howthis-south-korean-coffee-shop-designed-look-cartoon (Erişim Tarihi: 13.02. 2020).
  • Williamson, C. (2013). Pop up work space. https://design-milk.com/a-surreal-monochromatic-popup-workspace-at-wieden-kennedy/(Erişim Tarihi: 02.02. 2020).
  • Yakın, B. (2012). Tasarım Sürecinde Görsel Düşünme ve Görsel Anlatım İlişkisine Analitik Bir Yaklaşım. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü İç Mimari ve Çevre Tasarımı Anasanat Dalı
  • Yazıcı, Y. E. (2015). Anamorfik İllüzyonun Mekan Algısına Etkilerinin Farklı Sanatçı Yaklaşımlarına Göre İrdelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 139-148.
  • Yıldız, M., ve Alaeddinoğlu, F. (2011). Küreselleşme Çağında Değişen Mekân Algılayışları., Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi (845-862). https://www.ayk.gov.tr/ wp-content/uploads/2015/01/ (Erişim Tarihi: 02.03. 2020).
  • Başkaya, A., Dinç, P., Aybar, U., Karakaşlı, M.(2003). “Mekansal İmaj Üzerine Bir Deneme: Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Eğitim Bloğu Giriş Holü”. Gazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi. 18/2, 79-94.
  • Zagaria, E. (2019). Greem Cafe. https://www.elledecor.com/it/best-of/a29891887/seoul-greemcafe-2d-black-white-drawn/ (Erişim Tarihi: 01.02.2020).
  • Resim 1: Klasik müzik konseri afiş illüstrasyonu, Yazar Arşivi, 2017
  • Resim 2: Yavuz Öden H. (2017). Karya Çiftlikte. İstanbul: O2 Yayınevi.
  • Resim 3: Siyah beyaz mekân ve karakter illüstrasyonu çalışmaları, Kâğıt üzerine mürekkepli kalem, Yazar Arşivi, 2018
  • Resim 4: https://www.farfetch.com/tr/shopping/women/items.aspx (Erişim: 11.01.2020)
  • Resim5:https://www.kingdomofstyle.net/blog/2016/10/23/gimme-some-gimnes(Erişim: 10.12.2019)
  • Resim 6: https://design-milk.com/mind-blowing-porcelain-art-katharine-morling/ (Erişim: 18.01.2020)
  • Resim 7: https://thecoolhunter.net/piccino-kids-wear-boutique-valencia-spain/ (Erişim: 12.12.2019)
  • Resim 8: http://shenchinlun.com/News.Detail.asp?ID=246 (Erişim: 09.01.2020)
  • Resim 9: http://www.hotpod.net.au/blog/2013/04/pomp-my-handbag/ (Erişim: 10.01.2020)
  • Resim 10: https://design-milk.com/a-surreal-monochromatic-pop-up-workspace-at-wiedenkennedy/ (Erişim: 24.11.2019)
  • Resim 11: https://design-milk.com/the-candy-room-by-red-design-group/ (Erişim: 01.11.2019)
  • Resim 12: https://archiup.com/en/project/restaurants-architecture-cafes-and-bars-interiors-publicinteriors-kluska-polska-warszawa_2945 (Erişim: 13.12.2019)
  • Resim 13: https://www.elledecor.com/it/best-of/a29891887/seoul-greem-cafe-2d-black-whitedrawn/ (Erişim: 28.01.2019)
  • Resim 14: https://japantoday.com/ (Erişim: 11.12.2019)
  • Resim 15: 2d cadde Café ,İstanbul Yazar Arşivi, 2020.
  • Resim 16: 2d cadde Café, İstanbul Yazar Arşivi, 2020.
  • Resim 17: 2d cadde Café,İstanbul Yazar Arşivi, 2020.
  • Resim 18: Mua kafe, İstanbul Yazar Arşivi, 2020.

INTERIOR EFFECTS OF ILLUSTRATION ART AND SPACE DESIGN IN TWO DIMENSIONAL EFFECTS

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 10, 119 - 135, 31.07.2020

Öz

Illustration is a visual communication tool that can show things that do not exist in reality, or make them take place in the mind with more effective and plain expression.In the art of illustration, the lines are simplified.The area of usage of illustration are; posters, architectural presentations, book covers, children's books , interior design implementations and furniture coverings and textile products. There are designs based on the illustrations that we see examples in fashion design, ceramic design , showcase design or interior design.These designs are demanded with the childish and cheerful effect that they have on the users.The integration of the illustration and the interior space takes place either by the integration of the illustrations used on the wall and by the use of linear forms in furniture and lighting. If the figures used in black & white and linear ,it creates a two-dimensional effect in the space or furniture if continuity is provided within the space.The interior designs that are the subject of the research have two dimensions. These are interior places where black lines and illustrative forms are used on space and furniture on a white background. In these spaces, it is desired to use two dimensional effects only on the wall from time to time. In some applications, the wall, floor and furniture were considered as a whole and the linear effect was maintained.In two-dimensional cafe concepts, furniture and accessory forms are stylized and used as an ornament on the wall.In these cafe designs, black irregular line effects are created on the furniture which is completely dominated by white and the form of the furniture is framed. In this study, we have seen examples of said designs in different countries and design applications are examined in Turkey as well. In these spaces which are under two dimensional effect the only colorful and three-dimensional element is felt as the person. The aim of the study is to examine these spaces as a form. At the same time, the principle of continuity in design and the application of the feeling of atmosphere in the place are examined.As a method of research, two-dimensional cafe concepts were searched on the web, and printed sources on illustration and space were examined.In these examinations, it was observed that two-dimensional effects were used in applications such as furniture, ceramics, shop window design and graphic design. The cafe designed in this concept in Istanbul was examined and information was obtained from the authority regarding the construction techniques and concept formation.

Kaynakça

  • Aslan, F., Aslan, E., & Atik, A. (2015). İç Mekanda Algı. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 5 (11), 139-151.
  • Atan, U. (2013). Grafik İllüstrasyon Olarak Minyatür. Akdeniz Sanat Dergisi, 6 (11), 23-26.
  • Atatürk Kültür , Dil ve Tarih Yüksek Kurumu. (1992). Türkçe Sözlük. Milliyet.
  • Baksi, S. (2018). Çocukların Mekan Algısının Yaşam Çevresi Üzerinden İncelenmesi. Konya: Selçuk Üniversitesi-Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İç Mimarlık ve Çevre tasarımı Ana Bilim Dalı
  • Baseel, C. (2019). 2d Cafe. https://japantoday.com/category/features/food/tokyo%E2%80%99samazing-2d-cafe-looks-like-an-illustration-but-it%E2%80%99s-an-actual-restaurant-you-caneat-in (Erişim tarihi : 02.01.2020).
  • Boztepe, D. K. (2015). İllüstrasyonun Tarihsel süreci ve Gelişimi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Arel üniversitesi.
  • Canbulat, T. (2009). Sahte Perspektif. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Fakültesi Yayını.
  • Çağlarca, S. (1999). Resim-Heykel: Plastik Ögeler. İstanbul: İnkilap Kitabevi.
  • Cordan, Ö. (2017). “İç Mekan Atmosferi.” Yapı Mimarlık Tasarım Kültür Sanat Dergisi https:// yapidergisi.com/ic-mekan-atmosferi/ (Erişim Tarihi: 02.03.2020).
  • Atan, U. (2013). Grafik İllüstrasyon Olarak Minyatür. Akdeniz Sanat Dergisi, 6 (11), 23-26.
  • Delikara, Ş. Y. (2005). İstanbul Kafelerinden Örnekler Üzerine Bir Çalışma. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Derringer, J. (2012). Candy Room. https://design-milk.com/the-candy-room-by-red-design-group/ (Erişim Tarihi: 14.02.2020).
  • Design-milk. (2014). Mind blowing porcelain art. https://design-milk.com/mind-blowingporcelain-art-katharine-morling/ (Erişim Tarihi 10.02.2020). Gezer, H. (2012). Mekanı Kavrama Sürecinde Algılama Bileşenleri. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(11), 1-10.
  • Kahvecioğlu, H. L. (1998). Mimarlıkta imaj: Mekansal İmajın Oluşumu ve Yapısı Üzerine bir Model. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Marie, Q. (2016). Edda Gimmes. https://www.kingdomofstyle.net/blog/2016/10/23/gimme-somegimnes (Erişim Tarihi: 01.02.2020).
  • Noorata, P. (2012). Charlotte Mann . https://mymodernmet.com/charlotte-mann-black-marker-wallillustration/ (Erişim Tarihi: 02.02.2020).
  • Teymur, A. (2017). Basın İlanlarında İllüstrasyonun Görsel İletişim Tasarımı. İstanbul: Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tucker, E. ( 2019). Korean Cofee Shop Design, https://www.architecturaldigest.com/story/howthis-south-korean-coffee-shop-designed-look-cartoon (Erişim Tarihi: 13.02. 2020).
  • Williamson, C. (2013). Pop up work space. https://design-milk.com/a-surreal-monochromatic-popup-workspace-at-wieden-kennedy/(Erişim Tarihi: 02.02. 2020).
  • Yakın, B. (2012). Tasarım Sürecinde Görsel Düşünme ve Görsel Anlatım İlişkisine Analitik Bir Yaklaşım. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü İç Mimari ve Çevre Tasarımı Anasanat Dalı
  • Yazıcı, Y. E. (2015). Anamorfik İllüzyonun Mekan Algısına Etkilerinin Farklı Sanatçı Yaklaşımlarına Göre İrdelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 139-148.
  • Yıldız, M., ve Alaeddinoğlu, F. (2011). Küreselleşme Çağında Değişen Mekân Algılayışları., Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi (845-862). https://www.ayk.gov.tr/ wp-content/uploads/2015/01/ (Erişim Tarihi: 02.03. 2020).
  • Başkaya, A., Dinç, P., Aybar, U., Karakaşlı, M.(2003). “Mekansal İmaj Üzerine Bir Deneme: Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Eğitim Bloğu Giriş Holü”. Gazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi. 18/2, 79-94.
  • Zagaria, E. (2019). Greem Cafe. https://www.elledecor.com/it/best-of/a29891887/seoul-greemcafe-2d-black-white-drawn/ (Erişim Tarihi: 01.02.2020).
  • Resim 1: Klasik müzik konseri afiş illüstrasyonu, Yazar Arşivi, 2017
  • Resim 2: Yavuz Öden H. (2017). Karya Çiftlikte. İstanbul: O2 Yayınevi.
  • Resim 3: Siyah beyaz mekân ve karakter illüstrasyonu çalışmaları, Kâğıt üzerine mürekkepli kalem, Yazar Arşivi, 2018
  • Resim 4: https://www.farfetch.com/tr/shopping/women/items.aspx (Erişim: 11.01.2020)
  • Resim5:https://www.kingdomofstyle.net/blog/2016/10/23/gimme-some-gimnes(Erişim: 10.12.2019)
  • Resim 6: https://design-milk.com/mind-blowing-porcelain-art-katharine-morling/ (Erişim: 18.01.2020)
  • Resim 7: https://thecoolhunter.net/piccino-kids-wear-boutique-valencia-spain/ (Erişim: 12.12.2019)
  • Resim 8: http://shenchinlun.com/News.Detail.asp?ID=246 (Erişim: 09.01.2020)
  • Resim 9: http://www.hotpod.net.au/blog/2013/04/pomp-my-handbag/ (Erişim: 10.01.2020)
  • Resim 10: https://design-milk.com/a-surreal-monochromatic-pop-up-workspace-at-wiedenkennedy/ (Erişim: 24.11.2019)
  • Resim 11: https://design-milk.com/the-candy-room-by-red-design-group/ (Erişim: 01.11.2019)
  • Resim 12: https://archiup.com/en/project/restaurants-architecture-cafes-and-bars-interiors-publicinteriors-kluska-polska-warszawa_2945 (Erişim: 13.12.2019)
  • Resim 13: https://www.elledecor.com/it/best-of/a29891887/seoul-greem-cafe-2d-black-whitedrawn/ (Erişim: 28.01.2019)
  • Resim 14: https://japantoday.com/ (Erişim: 11.12.2019)
  • Resim 15: 2d cadde Café ,İstanbul Yazar Arşivi, 2020.
  • Resim 16: 2d cadde Café, İstanbul Yazar Arşivi, 2020.
  • Resim 17: 2d cadde Café,İstanbul Yazar Arşivi, 2020.
  • Resim 18: Mua kafe, İstanbul Yazar Arşivi, 2020.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hülya Yavuz Öden Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Yavuz Öden, H. (2020). İLLÜSTRASYON SANATININ İÇ MEKÂNA ETKİLERİ VE İKİ BOYUT ETKİSİNDE MEKÂN TASARIMI. Uluslararası Disiplinlerarası Ve Kültürlerarası Sanat, 5(10), 119-135.