Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DRAMA FİLM MEKANLARINDA KULLANILAN DONATILARIN SEÇİLMİŞ FİLMLER ÜZERİNDEN TARİHİ SÜRECİNİN OKUNMASI

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 12, 155 - 170, 31.07.2021

Öz

Mimarlığın, geçmişten bugüne birçok sanat ve bilim dallarıyla etkileşim içinde olduğu
bilinmektedir. Mimarlık; resim, müzik, heykel, edebiyat ve sinema gibi sanat alanlarında önemli
bir yere sahip olurken, Vermeer’in resimlerinden kübist resimlere, Bach’ın müziği, Herman
Melville’nin Mobydick’i de mimarlara ilham kaynağı olmuştur. Sinema ve mimarlık arasındaki
ilişki ise özellikle son zamanlarda hem mimarlık hem de sinema alanlarında çok daha fazla
incelenen bir konu haline gelmiştir. Mekân kavramı her iki disiplinin de ortak öğesi olarak ele
alınmakta, sinema mekânı aktör olarak kullanırken, mimarlık mekânın farklı temsillerini
üretmektedir. Bu bağlamda bakıldığı zaman mimarlık ve sinema dış mekân-iç mekân duygusunu
en çok hissettiren ve deneyimleten sanat dallarıdır. İç mekân, kullanıcının bireysel ve toplumsal
ihtiyaçlarına cevap veren, kültürel ve sosyal karakterini taşıyan, korunma içgüdüsü ile fiziksel
olarak çevrelenmiş bir alandır. İç mekânın şekillenmesini sağlayan donatı ise, toplumun inancına,
kültürüne, kimliğine göre biçimlenmektedir. Bu nedenle çağın ve dönemin özelliklerini yansıtan
donatılar, tarihsel açıdan önemli bulgular taşıyabilmektedirler. Bu çalışmada seçilen drama
filmlerin (2001: A Space Odyssey, 1968; 9 ½ Weeks, 1986; Love & Friendship, 2016)
mekânlarında kullanılan donatılar ile hikâyenin geçtiği tarihi dönem arasındaki ilişki irdelenecek
olup, film-mekân-donatı ilişkisi yorumlanacaktır. Çalışmanın amacı, mimarlık ve sinema
arakesitinde seçilen filmler üzerinden donatı kullanımına, tasarım özelliklerine, yoğun kullanılan
donatılara odaklanarak hangi stillerin filmlerde görüldüğüne cevap aramaktır.

Kaynakça

  • Ataş D. H. (2015). Georgian Dönemi İç Mekân ve Mobilya, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Beşışık, G. (2013). Sinema ve Mimarlıkta Mekân Kurgusu ve Kavrayışı, Bina Bilgisi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Çalğıcı, K. P. (2013). Çevre Psikolojisi Kavramlarıyla Bir Filmin Analizi: THX 1138, METU JFA Dergisi, Sayı/2, 63-80, DOI: 10.4305.
  • Erdoğan, E. ve Yıldız, Z. (2018). Zaman ve Mekân Kavramları Arasındaki Paradoksal İlişkisinin “Bulut Atlası” Filmi Üzerinden Okunması, METU JFA Dergisi, Sayı/1, 1-25, DOI: 10.4305.
  • Erbay, M., Konakoğlu, N. ve Tufan, A. (2017). Sinemada Mobilya Kullanımı: Tek Mekânda Geçen Filmler, İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, 481-493, ISSN: 2147-345.
  • Ertem, Ü. (2010). Sinema ve Mimarlık Etkileşiminin Örnek Kara Filmler Üzerinden İncelenmesi, Mimarlık Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Güntan, S. S. (2007). Sinema Aracılığı ile Mimarlığın Sunumu: Wall Street-Borsa (1987) Filminin İncelenmesi, Mimarlık Tarihi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • İğdeli, K. B. (2013). Mimarlık ve Bilim Kurgu Sineması İlişkisinin Ev Kavramı Üzerinden İrdelenmesi, Mimarlık Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurtoğlu, A. (1986). Mobilya Stillerinin Tarihi Gelişimi, İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, Sayı/3, Cilt/3, 70-91.
  • Öztürk, B. (2012). Sinemada Mekân Tasarımının İncelenmesi: Bilim Kurgu Sineması Örneği, İç Mimarlık Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Öztürk, Y. (2013). XV. Louis ve XVI. Louis Stili Mobilyalarının Genel Özelliklerinin ve Günümüzdeki Örneklerinin İncelenmesi, Mobilya ve Dekorasyon Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sakarya, E. (2018). Bilim Kurgu Filmlerinde Kent ve İç Mekân Olgusunun Zaman İçindeki Değişimi: Metropolis, 2001: A Space Odyssey, Blade Runner ve Mınorıty Report Örnekleri, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şerkercioğlu, S. (2017). Mobilyanın Gelişim Süreci ve Doğu-Batı Sentezinin Osmanlı Mobilyası Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, İç Mimarlık Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Üner, G. (2019). Eş Zamanlı Devinim ve Gerçeklik Bükme Kavramlarının Doctor Strange Filmi Üzerinden Okunması, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

READING THE HISTORICAL PROCESS OF THE EQUIPMENT USED IN DRAMA MOVİE PLACES THROUGH SELECTED MOVIES

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 12, 155 - 170, 31.07.2021

Öz

Architecture is known to interact with many branches of art and science from past to present.
While architecture has an important place in art fields such as painting, music, sculpture, literature
and cinema, from Vermeer's paintings to cubist paintings, Bach's music and Herman Melville's
Mobydick inspired architects. The relationship between cinema and architecture has become a
subject that has been studied much more recently in both architecture and cinema. The concept
of space is considered as a common element of both disciplines, while cinema uses space as an
actor, architecture produces different representations of space. In this context, architecture and
cinema are the most disciplines of art that make people feel and experience the feeling of
outdoors-interiors. The interior space is an area that responds to the individual and social needs
of the user, has a cultural and social character, and it is physically surrounded by the instinct to
be protected. The furniture provides the shaping of the interiors is shaped according to the belief,
culture and identity of the society. Therefore, furniture reflecting the characteristics of the era and
the period can carry important findings from a historical point of view. In this study, the
relationship between the furniture used in the spaces of the selected drama films (2001: A Space
Odyssey, 1968; 9 ½ Weeks, 1986; Love & Friendship, 2016) and the historical period of the story
will be examined, and the relationship between film-space-furniture will be interpreted. The aim
of the study is to seek answers to the usage of the equipment, design features, the equipment used
extensively, which styles are seen in the movies through the movies selected in the intersection
of architecture and cinema.

Kaynakça

  • Ataş D. H. (2015). Georgian Dönemi İç Mekân ve Mobilya, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Beşışık, G. (2013). Sinema ve Mimarlıkta Mekân Kurgusu ve Kavrayışı, Bina Bilgisi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Çalğıcı, K. P. (2013). Çevre Psikolojisi Kavramlarıyla Bir Filmin Analizi: THX 1138, METU JFA Dergisi, Sayı/2, 63-80, DOI: 10.4305.
  • Erdoğan, E. ve Yıldız, Z. (2018). Zaman ve Mekân Kavramları Arasındaki Paradoksal İlişkisinin “Bulut Atlası” Filmi Üzerinden Okunması, METU JFA Dergisi, Sayı/1, 1-25, DOI: 10.4305.
  • Erbay, M., Konakoğlu, N. ve Tufan, A. (2017). Sinemada Mobilya Kullanımı: Tek Mekânda Geçen Filmler, İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, 481-493, ISSN: 2147-345.
  • Ertem, Ü. (2010). Sinema ve Mimarlık Etkileşiminin Örnek Kara Filmler Üzerinden İncelenmesi, Mimarlık Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Güntan, S. S. (2007). Sinema Aracılığı ile Mimarlığın Sunumu: Wall Street-Borsa (1987) Filminin İncelenmesi, Mimarlık Tarihi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • İğdeli, K. B. (2013). Mimarlık ve Bilim Kurgu Sineması İlişkisinin Ev Kavramı Üzerinden İrdelenmesi, Mimarlık Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurtoğlu, A. (1986). Mobilya Stillerinin Tarihi Gelişimi, İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, Sayı/3, Cilt/3, 70-91.
  • Öztürk, B. (2012). Sinemada Mekân Tasarımının İncelenmesi: Bilim Kurgu Sineması Örneği, İç Mimarlık Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Öztürk, Y. (2013). XV. Louis ve XVI. Louis Stili Mobilyalarının Genel Özelliklerinin ve Günümüzdeki Örneklerinin İncelenmesi, Mobilya ve Dekorasyon Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sakarya, E. (2018). Bilim Kurgu Filmlerinde Kent ve İç Mekân Olgusunun Zaman İçindeki Değişimi: Metropolis, 2001: A Space Odyssey, Blade Runner ve Mınorıty Report Örnekleri, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şerkercioğlu, S. (2017). Mobilyanın Gelişim Süreci ve Doğu-Batı Sentezinin Osmanlı Mobilyası Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, İç Mimarlık Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Üner, G. (2019). Eş Zamanlı Devinim ve Gerçeklik Bükme Kavramlarının Doctor Strange Filmi Üzerinden Okunması, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülşah Üner Bu kişi benim

Ebru Erdoğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Üner, G., & Erdoğan, E. (2021). DRAMA FİLM MEKANLARINDA KULLANILAN DONATILARIN SEÇİLMİŞ FİLMLER ÜZERİNDEN TARİHİ SÜRECİNİN OKUNMASI. Uluslararası Disiplinlerarası Ve Kültürlerarası Sanat, 6(12), 155-170.