Endüstriyel ve sanatsal seramiklere, bağlayıcılık, mukavemet plastikliği artırmak, bünyenin
çökmesini önlemek gibi belli amaçlar için katkı maddeleri eklenmektedir. Üretimin farklı
aşamalarında eklenen katkı maddeleri organik ve inorganik olmak üzere iki ana gruba
ayrılmaktadır. Organik katkılar şekillendirme esnasında yanarak ortamdan uzaklaşırken inorganik
olanlar seramik bünyede kalarak seramiğin bir bileşeni haline gelmektedir.
Çağdaş seramik sanatçıları, teknik yâda artistik çözümlere ulaşmak için farklı katkı maddelerini
kullanmaktadırlar. Bunlar atık, kırık seramik parçaları, agregalar, şamot, kum, cam, seramik
hammaddeleri gibi sert, çeşitli bitki yaprakları, kabuklu kuru yemişler, kâğıt, saman naylon, perlit
gibi organik malzemelerdir. Metal, tel, çivi ve raptiye gibi sert yanmayan dayanıklı malzemelerde
seramik bünyede pişirim esnasında bünyenin bir bileşeni olmaktadır. Ayrıca lifli malzemelerin
farklı dokular elde etmek için sanatçılar tarafından kullanıldığı bilinmektedir.
Yapılan araştırmada amaç, seramik bünyeler içinde kullanılan farklı katkı maddeleri araştırarak
yapılan çalışmalar ve uygulama yöntemlerini belirlemektir. Araştırma kapsamında standart seramik
bünye dışında bünyeye eklenen farklı malzemeler sınıflandırılarak kullanım yöntemleri yüzeyler
üzerinde etkileri araştırılarak, bünye üzerinde yaratmış oldukları farklılıklar aktarılmıştır. Çağdaş
seramik sanatçıları tarafından yapılan uygulamalar pişirim öncesi ve sonrası sonuçları bu alanda
yapılan çalışmalar için önem taşımaktadır.
Additives are added to industrial and artistic ceramics purposes such as increasing binding,
strength, plasticity, and preventing the collapse of the body. Additives added at different stages of
production are divided into two main groups as organic and inorganic. Organic additives burn away
during shaping, while inorganic ones remain in the ceramic body and become a component of
ceramics.
Contemporary ceramic artists use different additives to reach technical or artistic solutions. These
are waste, broken ceramic pieces, aggregates, chamotte, sand, glass, ceramic raw materials such as
hard, various plant leaves, nuts, paper, straw, nylon, organic materials such as perlite. In durable
materials such as metal, wire, nail and fastener that do not burn hard, it becomes a component of
the ceramic body during firing. It is also known that artists to obtain different textures use fibrous
materials.
In this research, the additives and application methods used in the ceramic body, artistic
applications and production methods using different materials were investigated, and it was aimed
to create a resource by discussing the works done in this field with the artists.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 13 |