Tile art, which flourished with the Seljuks when the Turks settled in Anatolia, and subsequently
during the Ottoman period, culminated during the blue and white era and began to gain prominence
around the world. First introduced China, blue and white ceramics have inspired many cultures
with their perfect structure and unrivaled characteristics. The relations between the Ottoman and
Chinese empires also contributed to blue and white ceramics production. The blue and white designs
created in China during the 14th century became influential in the Ottomans in the 16th century where
miniature artists in the Ottoman courts developed new artistic styles. The perfect design of the blue
and white ceramics crafted during the 16th century make them exquisite exemplars of this art.
With a history dating back nine thousand years, the use of water, earth and fire by humans has
marked the beginning of the ceramic material. In addition to many blue and white pottery artists who
use traditional and classic methods. In addition to many artists who utilize traditional and classic
methods to create blue and white designs, today’s field of ceramics also includes artists who present
artwork using a multitude of contemporary styles of expression. As such, while contemporary
ceramic art seems to offer a diversity of methods/materials for use in blue and white artworks, one
can also observe that many artists are creating blue and white sculptures and installations. From
the perspective of the blue and white era into the present day, it becomes evident that the art has
changed not only in terms of methodology but also in the sense of expression. The study “The Blue
and White Era and Its Artistic Implications on Contemporary Ceramic Art aims to demonstrate how
the blue-white period influenced contemporary ceramics and to exemplify how artists incorporated
blue-white into their work. Methods used include books, journals, articles, theses, dissertations, and
Internet sources, and are based on both information and visuals in light of the findings.
Blue and white era Contemporary ceramics Ceramics Tiles Ottoman China
Türklerin Anadolu’ya yerleşmesiyle birlikte Selçuklularla başlayan çini sanatı ve daha sonrasında
Osmanlılarda üretilen çiniler, mavi-beyaz dönemiyle beraber doruk noktasına çıkarak dünyada
görünür olmaya başlamıştır. İlk defa Çin’de ortaya çıkan mavi-beyaz üretimlerin mükemmel yapısı ve
kıyaslanamaz özellikleri çoğu kültürü etkilemiştir. Osmanlı ve Çin imparatorlukları arasındaki ilişkiler
mavi-beyaz seramiklerin de üretilmesine neden olmuştur. 14. yüzyılda Çin’de gelişen mavi-beyaz
üretimler 16. yüzyılda Osmanlılarda etkisini göstermiş ve Osmanlı saraylarında nakkaşlar tarafından
yeni üsluplar geliştirilmiştir. 16. yüzyıl da üretilen mavi-beyaz seramikler mükemmel desenleri ile
seçkin seramiklerdir. Dokuz bin yıllık geçmişi olan seramik malzeme insanın suyu, toprağı ve ateşi
kullanmasıyla başlamıştır. Günümüz seramik sanatında geleneksel ve klasik yöntemleri kullanarak
mavi-beyaz üretim yapan birçok sanatçının yanında, çağdaş farklı ifade biçimleriyle sanat yapıtı
ortaya koyan sanatçılar da bulunmaktadır. Bu bağlamda, çağdaş seramik sanatında mavi-beyaz
çalışmaların farklı yöntemler/malzemeler ile kullanılmasının da mümkün olduğu görülebilmekle
beraber çoğu sanatçının mavi-beyaz heykeller ve yerleştirmeler yaptığı da izlenebilmektedir. Mavi
beyaz dönemden günümüz sanatına bakıldığında, kullanılan yöntemin dışında ifade biçiminin de
değiştiği görülebilmektedir. Mavi-beyaz dönemi ve çağdaş seramik sanatına yansımaları isimli
çalışma, mavi-beyaz dönemin günümüz seramik sanatını nasıl etkilediği ve sanatçıların mavi-beyazı
eserlerine nasıl taşıdıklarını örneklerle sunmayı amaçlanmaktadır. Kullanılan yöntemler, kitapları,
dergileri, makaleleri, tezleri ve internet kaynaklarını içermekle beraber, edinilen bulgular ışığında
hem bilgiden hem de görsellerden destek alınarak oluşturulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Görsel Sanatlar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 17 |