Taç, kökeni eskiye dayanan bir sembol olup, birçok uygarlık ve kültürde hükümdarlık, güç ve otoritenin
simgesi olarak kullanılmıştır. Özellikle monarşilerde hükümdar tarafından giyilen ve bazı inanç
sistemlerinde tanrısal varlıklar tarafından giyildiği düşünülen gösterişli başlıktır. Mezopotamya ve
Akdeniz bölgelerinde yaşamış olan (Sümer, Babil, Asur ve Lykia, Pamphylia, Kilikia) en eski ve büyük
medeniyetlerin taş kabartmalarında, kaya resimlerinde ve mezar kazılarında yapılan araştırmalarda
taç sembolü, hükümdarlığın sembolü ve kutsal bir simge olarak karşımıza çıkmaktadır. Orta Asya
Türk kültüründe ise taç benzeri semboller, özellikle Hunlar döneminde beylikleri ve boyları birleştiren
bir liderlik simgesi olarak ortaya çıkmıştır. Bu gelenek, Göktürkler ve erken dönem İslam öncesi
Selçuklulara kadar devam etmiştir. İslamiyet’in kabulünden sonra Selçuklular, bu sembolü toplumsal
ve dini kurallarla birleştirerek sürdürmüşlerdir. Özellikle Göktürkler döneminde mezar buluntularında
rastlanan üçgen dilimli taç, Selçuklu döneminde de varlığını sürdürmüştür. Bazı araştırmacılar
bu taçları ‘Selçuklu tacı’ olarak adlandırmıştır. Taç, Selçuklular döneminde hükümdarlık simgesi
olmasının yanı sıra, uğur getirici ve tılsımlı olduğuna inanılan sfenkslerin başında da kullanılmıştır.
Osmanlı Devleti’nde ise, dini nedenlerle Orta Asya’daki önemini koruyamamış ve zamanla etkisini
yitirmiştir. Ancak taç sembolü, Osmanlı süsleme sanatlarında motif olarak kullanılmıştır. Taç motifi,
Osmanlı-İtalya ticari ilişkileri kapsamında, İtalyan dokumalarından etkileşimle ve ticari bir unsur
olarak, sembolik değerleriyle kumaş motif ve desenlerine çeşitlilik kazandırmıştır. Osmanlı dokuma
kumaşlarında, Batı’daki yorumları Osmanlı sanat anlayışına uyarlanarak kullanılmış, bu da taç motifi
çeşitliliğini ortaya çıkarmıştır. Çalışma kapsamında, Osmanlı dönemine ait kumaşlardan elde edilen
bulgularla, İtalyan kumaşları ile olan etkileşim sonucunda, Osmanlı dokumalarında görülen taç motifi
incelenmiştir. Bu inceleme taç motifinin tarihsel süreçteki gelişimi üzerinden yapılarak, bulgular
sonuç bölümünde değerlendirilmiştir.
Taç motifi Başlık Osmanlı Kumaş Sanatı Süsleme Hükümdarlık Sembolü
The crown is an ancient symbol that has been used in many civilizations and cultures as a representation
of sovereignty, power, and authority. It is a majestic headpiece worn by rulers in monarchies and, in
some belief systems, considered to be worn by divine beings. In the stone reliefs, rock carvings, and
tomb excavations of the earliest and greatest civilizations of the Mesopotamian and Mediterranean
regions (such as Sumer, Babylon, Assyria, Lycia, Pamphylia, and Cilicia), the crown symbol appears
as a representation of sovereignty and a sacred emblem. In Central Asian Turkic culture, crown-like
symbols emerged as a sign of leadership, particularly during the Hunnic period, symbolizing the
unification of tribes and principalities. This tradition continued through the Göktürks and the early
pre-Islamic Seljuks. After the acceptance of Islam, the Seljuks combined this symbol with social and
religious norms. The triangular-sectioned crown, found in tomb discoveries from the Göktürk period,
continued to exist during the Seljuk period as well. Some researchers have referred to these crowns
as ‘Seljuk crowns.’ In addition to being a symbol of sovereignty during the Seljuk era, crowns were
also used on the heads of sphinxes, which were believed to bring good fortune and possess talismanic
qualities. In the Ottoman Empire, however, the crown did not maintain its importance due to religious
reasons, and its influence gradually diminished. Nonetheless, the crown symbol continued to be used
as a motif in Ottoman decorative arts. The crown motif diversified fabric patterns and designs with
its symbolic values, influenced by Italian textiles through Ottoman-Italian trade relations, and as a
commercial element. In Ottoman woven fabrics, the crown motif was adapted to Ottoman art by
incorporating Western interpretations, which led to a variety of crown motifs. In this study, the crown
motif found in Ottoman textiles, resulting from interactions with Italian fabrics, is examined based
on findings from fabrics dating back to the Ottoman period. This analysis is conducted by tracing the
historical development of the crown motif, and the findings are evaluated in the conclusion section.
The Crown Motif Headdress Ottoman Fabric Art Ornamentation Symbol Of Sovereignty
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 19 |