In this study, the presence and direction of the relationship among average profit share rates of 3 participation banks operating in Turkey, conventional banks’ interest rates and inflation are investigated through cointegration and causality analyses. Initially, Johansen cointegration analysis, subsequently, Granger and Toda-Yamamoto (1995) causality analyses are carried out. In the econometric analyses implemented, it has been found that there is a long-run relationship among profit share with maturity of 1, 3, 6, and 12 month(s), interest rates and inflation. The result of both causality analyses points out that there is a one-way causality relationship from interest rates to profit share rates. It is ascertained that the rate of return of participation banks taken part in the study are determined by interest rates of conventional banks.
Concept of interest Participation Banking Johansen Cointegration Analysis Granger Causality Analysis Toda-Yamamoto Causality Analysis
Bu çalışmada, Türkiye’de faaliyet göstermekte olan 3 faizsiz bankanın ortalama kâr payı oranları ile geleneksel bankaların faiz oranları ve enflasyon arasındaki ilişkinin varlığı ve yönü eşbütünleşme ve nedensellik analizleri ile araştırılmıştır. İlk aşamada Johansen eşbütünleşme analizi, ardından Granger ve Toda-Yamamoto (1995) nedensellik analizleri yapılmıştır. Yapılan ekonometrik analizlerde; 1, 3, 6 ve 12 ay vadeli kâr payı, faiz oranları ve enflasyon arasında uzun dönemli bir ilişki olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Her iki nedensellik analizinin sonucu, faiz oranlarından kâr payı oranlarına doğru tek taraflı nedensellik ilişkisi bulunduğuna işaret etmektedir. Çalışmada yer alan katılım bankalarının getiri oranlarının, geleneksel bankaların faiz oranları tarafından belirlendiği tespit edilmiştir.
Faiz Kavramı Katılım Bankacılığı Johansen Eşbütünleşme Analizi Granger Nedensellik Analizi Toda-Yamamoto Nedensellik Analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |