Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

YUSUF HÂS HÂCİB’İN TÜRK DÜŞÜNCE TARİHİ’NDEKİ YERİ

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 42 - 48, 29.04.2017

Öz

XI. yüzyıl Türk
İslam kültürünün gelişme çağından yükselme çağına geçtiği önemli bir yüzyıldır.
Bu devirde Türk tarihinde siyasi, askeri ve kültürel yönden çok önemli
ilerlemeler olmakla birlikte Türk düşünce tarihi açısından da kayda değer
ilerlemeler gerçekleşmiştir. Daha yeni İslam medeniyeti dairesine giren Türkler
İslamiyet ile birlikte gelen güçlü Fars ve Arap kültürleri karşısında
İslamiyet’ten önceki eski Türk mazilerini yaşatmakla birlikte kendi örf -
adetleri ile sosyal ve hukukî müesseselerini yeni kabul ettikleri dinin
icaplarına intibak ettirmede fevkalade başarılı olmuşlardır. Söz konusu yüz
yılda yazılan Türk kültür tarihinin iki büyük abidesi Kutadgu Bilig ile Divânü
Lügati’t-Türk
işte bu başarının delillerindendir. Merhum Reşit Rahmetî Arat’ın
ifade ettiği gibi Divânü Lügati’t-Türk Türk
dünyasının dış cephesini tespit ederken Kutadgu
Bilig
iç cephesini yani Türk dünyasının manevi tarafını, siyasi ve idari
yönlerini tespit etmektedir. Türk devlet teşkilatında “Hâs Hâcib” lik gibi
yüksek bir rütbeye sahip olan Balasagunlu Yusuf ‘un Kutadgu Bilig adlı eseri Türk kültürünün adalet ve kanun
mevzularını aydınlatmak bakımından elimizde mevcut en kıymetli bir eser olmakla
birlikte Türk düşünce tarihinin de vazgeçilmez kaynaklarındandır.

Kaynakça

  • Arat, R. R. (1991). Kutadgu Bilig I (Metin), Ankar, Türk Dil Kurumu Yayınları: 458.
  • Çakan, V. (2009). Orta Asya Türk Tarihinin Kaynakları, Ankara, Binyıl Yayınları Tarih: 1
  • Develi, H. (2006). Mutluluk Bilgisi (Kutadgu Bilig), İstanbul, Alkım Yayınları.
  • Emin, A. (2015).Uygur Felsefe Tarihi, (Uygur Türkçe, 2.Baskı), Urumçi, Xinjiang Halk Neşriyatı.
  • Hacip, Y. H. (1996). Kutadgu Bilig, (Günümüz Türkçesine uyarlayan: Fikri Silahdaroğlu), Ankara, T.C.Kültür Bakanlığı Yayınları/1845.
  • İnan, A. (1998). Makaleler ve İncelemeler, II.Cilt, Ankara, Türk Tarih Kurumu Yayınları :VII Dizi-Sayı 51.
  • Kafesoğlu, İ. (1970). “ Yazılışının 900.Yılı Münasebetiyle Kutadgu Bilig ve Kültür Tarihimizdeki Yeri”, TED, İstanbul, 1970.
  • Önler, Z. (2004). “Kutadgu Bilig Üzerine Notlar”, İstanbul, Türk Dilleri Araştırmaları, Cilt 14.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Vâris Çakan

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çakan, V. (2017). YUSUF HÂS HÂCİB’İN TÜRK DÜŞÜNCE TARİHİ’NDEKİ YERİ. International Journal of Eurasian Education and Culture, 2(2), 42-48.
AMA Çakan V. YUSUF HÂS HÂCİB’İN TÜRK DÜŞÜNCE TARİHİ’NDEKİ YERİ. International Journal of Eurasian Education and Culture. Nisan 2017;2(2):42-48.
Chicago Çakan, Vâris. “YUSUF HÂS HÂCİB’İN TÜRK DÜŞÜNCE TARİHİ’NDEKİ YERİ”. International Journal of Eurasian Education and Culture 2, sy. 2 (Nisan 2017): 42-48.
EndNote Çakan V (01 Nisan 2017) YUSUF HÂS HÂCİB’İN TÜRK DÜŞÜNCE TARİHİ’NDEKİ YERİ. International Journal of Eurasian Education and Culture 2 2 42–48.
IEEE V. Çakan, “YUSUF HÂS HÂCİB’İN TÜRK DÜŞÜNCE TARİHİ’NDEKİ YERİ”, International Journal of Eurasian Education and Culture, c. 2, sy. 2, ss. 42–48, 2017.
ISNAD Çakan, Vâris. “YUSUF HÂS HÂCİB’İN TÜRK DÜŞÜNCE TARİHİ’NDEKİ YERİ”. International Journal of Eurasian Education and Culture 2/2 (Nisan 2017), 42-48.
JAMA Çakan V. YUSUF HÂS HÂCİB’İN TÜRK DÜŞÜNCE TARİHİ’NDEKİ YERİ. International Journal of Eurasian Education and Culture. 2017;2:42–48.
MLA Çakan, Vâris. “YUSUF HÂS HÂCİB’İN TÜRK DÜŞÜNCE TARİHİ’NDEKİ YERİ”. International Journal of Eurasian Education and Culture, c. 2, sy. 2, 2017, ss. 42-48.
Vancouver Çakan V. YUSUF HÂS HÂCİB’İN TÜRK DÜŞÜNCE TARİHİ’NDEKİ YERİ. International Journal of Eurasian Education and Culture. 2017;2(2):42-8.